2015-11-21, 21:44
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja det samma sa man om Quick utredningarna en gång i tiden. Jag är övertygad om att sanningen kommer fram tids nog även i detta fall.

Fast sanningen har ju redan kommit fram. Vi har en GM som är dömd till livstid. Tingsrätten finner det ställt utom rimligt tvivel att han är skyldig.

Vilken "sanning" är det du söker? Det kan ju uppenbarligen inte handla om den straffrättsliga sanningen eftersom den finns nedskriven i en dom.
2015-11-21, 21:49
Medlem
develis avatar
Följande är det centrala i domen som fattats av TR.

Det står en stor elefant mitt i rummet - denna elefant heter teknisk bevisning i form av DNA och typen blod. Den står stadigt på fyra ben och det är blod+4 från NB samt högsta nivån på det blod som är blandning.
Det sitter 10 DNA träffar på Lisas kläder bland annat på insidan av hennes byxor. Denna sorts DNA flyger inte genom tid och rum och den kan inte kontamineras likt annat DNA.
NB har ingen förklaring till denna enorma elefant - han nekar till att ha träffat Lisa vilket är orimligt med tanke befintligt tung bevisning.
Runt denna elefant finns stödbevisning - det finns vittnesiakttagelser och det finns en tydligt brottsplats.

Rycker man i enbart ett öra, en bete eller drar i elefantens svans så får man inte en helhetsbild.
Man måste tala om denna elefant för den finns där mitt i rummet.

Denna elefant ska nu iväg till HovR och där ska NB antingen vända kappan efter vinden och påstå att han träffat Lisa vilket inte ger värst mycket trovärdighet då han nekat i 14 förhör samt Tingsrätten.
Rönnbäck lär behöva komma med nåt nytt, nåt konkret istället för att svinga till höger och vänster mot GW, mot media, mot ortsborna, mot NFC, mot polis, mot obducent, mot brodern vars DNA inte finns på Lisa. Ska hon attackera IB denna gång månntro?

Hur som haver. Elefanten står fortfarande mitt i rummet på fyra stadiga ben och han är tung och väger flera ton.
2015-11-21, 21:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Detta borde inger rönnbäck lyfta fram, det tar inte bort DNA-bevis men det kullkastar hela åklagarens beskrivning av förloppet.

Alternativt, kullkastar det helt den hundens godkännande som sökhund.
2015-11-21, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annne
Kan Lisa ha blivit inställd i skåpet när hon varit likstel, och när likstelheten avtagit så har hon kanat ner i skåpet?
Knappast då hade väl arrangemanget med klädpaltorna inte dolt henne så väl.
2015-11-21, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nä och du tänker inte längre än näsan räcker. Uppenbarligen har du inte greppat vad det här brottet handlar om.

NB har sitt fokus på att förverkliga bilden av sin fantasi. Självklart vill han inte åka fast men hanteringen efter mordet är av underordnad betydelse för honom. Hans planering av brottet är att utföra det efter ett visst sätt. Bortforslandet är inte lika planerat. Säkerligen finns Martorp med i beräkningen men inte mer än så.
Troligen är inte Martorp tänkt som en slutlig förvaring utan tillfällig men SHs snabba agerande satte stopp där.

Exakt vad gjorde SH? Berätta.

Steg för steg.
2015-11-21, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Japp. Högst egendomlig sak att göra.

Min dotter är försvunnen. Bäst jag flyttar moped så poliserna får ett sämre utgångsläge eller hur tänkte han?
Han verkar vara rädd om prylarna. Hav var ju militär. Ordning och reda.
2015-11-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Exakt vad gjorde SH? Berätta.

Steg för steg.

Mig veterligen borde det väl du snarast vara den mest lämpade att beskriva hur NB gick till väga? Icke förty är det han som är åtalad. Och som skall behöva all hjälp i världen ...
2015-11-21, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsstig
Han verkar vara rädd om prylarna. Hav var ju militär. Ordning och reda.

Alla kan göra fel, dumma grejor.
Det är bara så synd att han gjort det.
Och som nopomil påpekade att mopeden undersöktes först 6 veckor senare.

Svårt att få till en helhelt när så stora luckor har uppstått. Man kan aldrig svara på vad man missade med det. Oförlåtligt i en mordutredning.
2015-11-21, 22:07
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushtucker
Som gammal hundtränare på HS i Sollefteå kan jag intyga att det är helt riktigt det som nopomil påstår om spårning med hund.

Tydligen så hittade inte hunden spår av Lisa eller de få saker som hade med henne att göra.
Nopomil lär inte skriva här på ett tag, och den desinformation han spred i tråden klarar vi oss utan.
2015-11-21, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mig veterligen borde det väl du snarast vara den mest lämpade att beskriva hur NB gick till väga? Icke förty är det han som är åtalad. Och som skall behöva all hjälp i världen ...

Förstår inte vad du menar?
2015-11-21, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Tydligen så hittade inte hunden spår av Lisa eller de få saker som hade med henne att göra.
Nopomil lär inte skriva här på ett tag, och den desinformation han spred i tråden klarar vi oss utan.

Vilken desinformation syftar du på?
2015-11-21, 22:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Alternativt, kullkastar det helt den hundens godkännande som sökhund.
Alternativt, kullkastar det alternativteoretikerna snarare än hunden. Jag väntar fortfarande svar på inlägg om trailing eller tracking ihop med att det är en plats med extremt mycket dofter och hunden var på plats långt senare. En asfalterad väg innebär sen en barriär via markbunden doft.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in