2015-11-21, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Jag tror rätt och slätt att MSM-kampanjens effekt sitter i fortfarande. Man borde snarare vara lycklig över att den åtminstone inte tryckt ned SD mer och att det börjat vända uppåt så smått igen.

I verkligheten har kampanjen inte tryckt tillbaka SD alls utan tvärt om gett SD fler röster.

MEN.. syftet med kampanjen var inte och är inte att påverka opinionen utan att skrämma/solidaritetsutpressa SD-sympatisörer från att tala öppet om sina åsikter precis så länge man kan. Förrädarna vet att när deras gigantiska lögner kommer fram i dagsljuset kan de omöjligt försvara sitt beteende och sina uttalanden. Allt finns ju lagrat på nätet så det går inte komma undan. Därför kör man hela vägen in i kaklet.
2015-11-21, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Det beror helt och hållet på om ledningen vill prioritera att inte blöda medlemmar eller om de ska prioritera det uråldriga sossestödet. Oavsett vilket är det en vinst för SD och Sverige hur de än gör.
Är det ens teoretisk möjligt att gå emot majoriteten utav medlemmarna i en förening i all evinnerlighet?
Röstar dom inte på något sätt inom LO?
2015-11-21, 22:57
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Bra analys, eller konstaterande.
Mycket möjligt att 20% inte överskrids i SIFO statistiken idag.

Det intressanta är dock vad SD har på "riktigt" idag. Alltså hur mkt diffar det mellan verkligheten och SIFOs modeller vad gäller mätning av SD. Tyvärr saknas det verktyg för att ta reda på det...

En enkel men en korrigering av Sifo-skojarna:

12,9 / 9,9 x 17,6 = 22,9 procent !

Verkligheten ser sannolikt ännu bättre ut...
2015-11-21, 22:58
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Strax över 20% om det var val idag är min magkänsla. Tyvärr är det ju 30% för lite.

Kan dock tänka mig att SD blir största parti efter valet 2018 och får bilda regering. Men då är det bara för att varken S eller M vill göra det, utan hellre vill låta SD stå som ansvariga för det kommande sammanbrottet.

Lämpligt soundtrack: https://www.youtube.com/watch?v=zUQiUFZ5RDw
Sant.
Som vän av strategispel har jag ofta klurat på SD-scenarios 2018 (eller tidigare).
Det är mycket svårt att triangulera in något tydligt scenario på grund av alla faktorer.

Exempelvis:
SD %
Håller alliansen?
Klarar KD 4%
Klarar MP 4%
Klarar V 4%
Klarar FI 4%
Klarar PP 4%
SDs dagsaktuella frysbox-status
Allmänna opinionsläget mht I&I som valfråga
SD skandaler och typ av skandaler
Ledarskapsfrågan inom SD
Andra partiers offensiv inom I&I
Eventuella inomeuropeiska IS-relaterade terrordåd (och tid mellan terrordåd och val)
etc
etc

Men om "utvecklingen följer allt-annat-lika" blir SD sannolikt största partiet 2018.
Vad kommer ur det är svårt att säga. Mycket beror på vilka partier klarar (eller missar) 4%.
2015-11-21, 22:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Ansvar? Du menar med gränskontroller och när svetsarn pratade om "vi har varit naiva"? Kan någon människa vara så korkad? Osannolikt. Mer troligt att SIFO manipulerat och redovisat lögner.

De konspirationsteorierna ger jag inte mycket för.

Sedan tror jag de flesta väljare inser att den första flyktinguppgörelsen inte kommer att lösa krisen, men man välkomnar att S och M börjat ta ett gemensamt ansvar.
2015-11-21, 23:02
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Hur är LO organiserat? Jag antar att medlemmarna röstar fram ledningen och i slutänden därmed bestämmer vilket parti LO ska ge partistöd till. Jag undrar vid vilka opinionssiffror för S respektive Sd LO kommer att få panik och ändra i stadgarna, om det nu skulle vara som jag gissar LO fungerar.
Fackförbundens ledning har lagt en del spärrar i vägen och jag tror inte att medlemmarna bestämmer vart pengarna ska gå.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2429362-sd-stangs-ute-fran-fackuppdrag

"12 av 14 LO-förbund, nära hälften av TCO-förbunden och nära vart fjärde Saco-fack, förbjuder sverigedemokrater att ha förtroendeuppdrag. Det visar en kartläggning som Dagens Nyheter har gjort."

"LO: Av 14 medlemsförbund stänger 12 ute sverigedemokrater från förtroendeuppdrag. Inom LO finns omkring 1,5 miljoner medlemmar."

"TCO: Av 14 medlemsförbund stänger 6 ute sverigedemokrater från förtroendeuppdrag. Inom TCO finns omkring 1,2 miljoner medlemmar."

"Saco: Av 22 medlemsförbund stänger 5 ute sverigedemokrater från förtroendeuppdrag. Inom Saco finns omkring 650 000 medlemmar."
2015-11-21, 23:09
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epikantus
Är det ens teoretisk möjligt att gå emot majoriteten utav medlemmarna i en förening i all evinnerlighet?
Röstar dom inte på något sätt inom LO?

Det som kommer att hända är att LO först kommer att kämpa emot utav bara helvete och göra allt i sin makt för att behålla förhållandet till sossarna. Sedan kommer de inse att de inte kan stoppa väljarflödet till SD bland arbetarna eftersom SD:s politik är mer arbetarvänlig.

Slutligen kommer de att börja förlora ännu fler medlemmar än de redan har gjort p.g.a. bittra SD-väljare som inte vill bidra till sosseriet eller bli tillsagda hur de ska rösta. LO har två val: antingen fortsätter man till dess att man är ett litet nischfack med medlemmar som hinner dö av ålder utan att nya tillkommer eller så slutar man skyffla pengar och stöd till partier som medlemmarna inte stödjer.

Politiska fackförbund är kort sagt passé och jag tror att vi kommer att se de gamla fackförbunden fortsätta tappa medlemmar så länge de inte fattar det.
2015-11-21, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Fackförbundens ledning har lagt en del spärrar i vägen och jag tror inte att medlemmarna bestämmer vart pengarna ska gå.
Hur väljs/utses fackförbundens ledningar, vilka gör detta samt hur utses/väljs dessa?
Ingenting kan ju vara hugget i sten.
2015-11-21, 23:17
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Hur väljs/utses fackförbundens ledningar, vilka gör detta samt hur utses/väljs dessa?
Det finns en aktuell tråd i PI om Sd och Lo. Jag såg det nyss.
2015-11-21, 23:21
Medlem
Citat:

Ledningarna väljs av medlemmarna i de olika LO-förbunden på stämmor med några års mellanrum. Man vet nu hur starka sd är och oroar sig för varåt det barkar när alltfler förtroendevalda är Sd-sympatisörer.
2015-11-21, 23:35
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Den preliminära Partimodellen 2.0 nu uppdaterad med kvällens Sifo. X-axeln visar antalet dagar sen valet 2010.

Snart kommer SCBs PSU vilken används för kalibrering av modellen. Den informationen kommer troligen innebära ett rejält hopp upp för SD.
2015-11-21, 23:40
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Det som kan vara avgörande är när undersökningen genomfördes. I tider av oro och chock tenderar man att luta sig mot välkända och upplevt trygga alternativ. Attacken i Paris gjorde nog att många famlade efter det gamla invanda. Det som känns, eller har känts, tryggt. Man vill inte experimentera, testa nytt och trotsa, utan går tillbaka till grundläget.

Min amatörpsykologiska analys som jag snott från media där detta fenomen diskuterades. Bush hade ju, typ, 0,7 % förtroende hos amerikanarna innan 9/11, men efter den attacken steg ju hans popularitet upp i nivå med Jesus. För att sedan snabbt dala ner igen.
Jag delar din analys. Dessutom har Anders Ygeman (S) gjort ett bra jobb senaste tiden. Han har vistats mycket i media och har haft en trygg och lugn framtoning samt svarat tydligt och tålmodigt på journalisternas frågor. SD har varit ganska anonyma, främst pga att 7-klövern och media inte inkluderat dem i debatten. Samtidigt har SD utan större problem kunnat sitta still i båten, nu när alla egentligen vet att de haft rätt hela tiden. Tillväxten för SD har redan startat sedan mini-dippen i oktober och bör ta fart igen från nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in