Citat:
Ursprungligen postat av
Dr_Krona
FP verkar närma sig S nu enligt en del uttalanden som dom har gjort senaste tiden.
Löven blir säkert glad för då kan ha kasta ut bromsklossen MP och köra vidare ett tag till.
Men vad skall då hända med Alliansen. Är den körd då eller kommer dom att ta in SD i värmen i stället för FP ?
Kommer SD i så fall att få något inflytande ? Och vad händer då med M och SD i OU ?
Det faktum att Erik Ullenhag's beslutat sig att söka alla tänkbara möjliga Ambassadörsposter talar nog högt om hur det ser ut inne i Fp. Erik Ullenhag har nog insett att oikofoba doktrin har nått vägs ände och att han därmed är helt död politisk sett.
Det skulle antyda att FP är på väg att anta en mindre generös och mer restriktiv migrationspolitik. Å andra sidan verkar FP skamlöst flirta med S.
Kan S möjligtvis vara på väg att ta initiativet till ett nytt Luciabeslut?
Oavsett vilket tror jag att alla partier förutom de sinnessjuka är på väg att försöka få stöd för en betydligt mer restriktiv migrationspolitik.
MP kommer med alla medel försöka klamra sig kvar inne på regeringskansliet, men kommer sannolikt att få lämna regeringen när S slutligen meddelar vilka omedelbara åtgärder som krävs för att landet inte skall totalhaverera och inför kraftiga inskränkningar på migrationspolitikens område.
Det skulle således innebära:
Ett vänsterblock med S+FP med icke-tillförlitligt stöd från V och Mp
Ms enda möjlighet att få inflytande är då att samarbeta i en allians 2.0 med KD och SD.
Skulle AKB vägra detta tror jag inte hon kommer bli långlivad på posten som partiledare, då moderata väljare kommer kräva att deras röster görs hörda nu och inte 2432.
Vi skulle då få ett höger/mittenblock med M+SD+KD med icke-tillförlitligt stöd från C.
Skulle M och SD hamna i samma block gissar jag att M borde kunna locka tillbaka en hel del röster från SD om de anammar SDs migrationspolitik, samtidigt som de för en mer borgerlig ekonomisk politik