2015-11-16, 01:02
Medlem
LSdalmiaks avatar
Ärligt talat, vet jag inte ens om jag förstår riktigt.

Startade ett konto under sparande (Swedbank) och började köpa fonder för den blygsamma summan 3500kr för att lära mig.

Sen så har jag sett det med investeringskonto där dom bl a informerar om att man inte behöver visa på skattedeklarationen mm. Okej?

Så det måste jag göra om jag inte har ett investeringskonto? Någon som kan förklara för mig som om jag vore 5år vad fördelarna är med ett sådant konto och om jag nu måste skatta för eventuell vinst mm?

Tack.
Citera
2015-11-16, 01:59
Medlem
Säg att du ha gjort 100 kr vinst så kapitalbeskattas du i vanligt aktiekonto med 30 %. I en ISK beskattas du med schablon och allt inom den får du behålla dvs vinst och utdelning. Schablonen baseras på värdet totalt men är bättre i långa loppet. Tillykke
Citera
2015-11-16, 16:38
Medlem
Varför har du konto på Swedbank? Har du kollat så dom inte har depåavgift? Storbanker har ibland små avgifter här och där som inte mindre nätbanker som Avanza och Nordnet har.

Bra att göra lite research och jämföra hur mycket du betalar i depåavgift, courtage osv.
Citera
2015-11-16, 19:57
Medlem
LSdalmiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Varför har du konto på Swedbank? Har du kollat så dom inte har depåavgift? Storbanker har ibland små avgifter här och där som inte mindre nätbanker som Avanza och Nordnet har.

Bra att göra lite research och jämföra hur mycket du betalar i depåavgift, courtage osv.

För att jag har Swedbank som bank...

Men bestämde mig för att sälja fonderna och köpa om dom i investeringskontot. Känns säkrast.
Citera
2015-11-21, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
För att jag har Swedbank som bank...

Men bestämde mig för att sälja fonderna och köpa om dom i investeringskontot. Känns säkrast.

Jaha? Jag har LF som bank där min lön går in men sparar på Avanza. Dont get it..
Citera
2015-11-21, 17:37
Medlem
På en banks fondkonto får du dessvärre också skatta varje gång du säljer en fond med vinst och du får inte kvitta mot de gånger du säljer fond med förlust.
I dagens ojämna börsklimat gäller det att följa med och sälja och köpa vid rätt tillfällen så det blir ändå värre än på den tiden man bara köpte fonder ock lät dem ligga.
Citera
2015-11-25, 12:16
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
På en banks fondkonto får du dessvärre också skatta varje gång du säljer en fond med vinst och du får inte kvitta mot de gånger du säljer fond med förlust.
I dagens ojämna börsklimat gäller det att följa med och sälja och köpa vid rätt tillfällen så det blir ändå värre än på den tiden man bara köpte fonder ock lät dem ligga.
Om både vinst- och förlustaffärerna gjordes samma år så får man kvitta vinst mot förlust.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in