[quote=BajsBoo|55451972]
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Börsen har varit svag under en period och alla väntar på uppgången./QUOTE]
Hahaha.. jag kan ju säga att vi lever i 2 helt olika världar
Börsen är svindyr och den skall ner, om det sker i morgon eller om 2 år kan kvitta men ner skall den.
Är det något särskilt nyckeltal du kollar på? I vanliga fall hade jag kunnat hålla med dig, men sett till minusränta ser jag inga rimliga alternativ till börsen. Bubbla? Inte omöjligt, men än så länge är värderingarna höga och inte orimligt så. Att börsen är generellt dyr betyder inte att de saknas bra alternativ.
Citat:
Ursprungligen postat av
nevermindz
Exakt de resonemangen drog jag själv med sommaren 2007.
Skillnaden är dock stor jämfört med idag; bankerna och försäkringsbolagen är bättre kapitaliserade, myndigheterna har en helt annan beredskap, kvalitén på lånestocken är bättre (ninjas får inga lån längre), borta är de strukturerade skitprodukterna och min upplevelse totalt sett är att risk management är bättre idag. I The Economist skriver de om den tredje fasen i finanskrisen där emerging markets nu står på tur. Kina, Ryssland, Brasilien, Turkiet mfl står i rampljuset, viktiga ekonomier som drog världsekokomin framåt under åren efter 2008 men riktigt stor anledning till oro finns inte. Brasiliens ekonomi är inte den viktigaste, inte heller Rysslands och Turkiets och det framför allt dessa som hotas av sin skuldsättning. Kina har enorma valutareserver och ett current account surplus och klarar därför av sina lån. Skillnaden dessutom jämfört med finanskrisen är att en större andel av lånen är företagslån istället för household loans, vilket studier visat ger en mindre nedgång.
Sammantaget, jag försöker ständigt komma på skäl för att sälja stora delar av mitt innehav om inte allt. Finanskrisen var en svår tid för mig, jag låg helt fel i mina investeringar då och vill undvika göra om samma misstag. Men just nu har jag svårt för att se något som skulle kunna bana vägen för en krasch, försiktigt positiv är nog hur jag skulle beskriva min syn på börsen just nu. I USA kommer rapporterna in rätt bra, i Sverige var bank och verkstad sänke men kanske inte så märkligt sett till minusränta (bankerna), låga råvarupriserna (verkstad) och Kinas omställning till konsumtionsdriven ekonomi (drabbar också verkstad).