2015-11-20, 20:18
Medlem
Bunnys avatar
[quote=Tammer|55466800]
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Börsen går aldrig ner. Det kommer svackor, men på sikt går den alltid upp. Det kommer ständigt nya "all-time-high", det skulle inte ske om Börsen verkligen gick ner.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Borsutveckling-i-Sverige-och-USA/

Kolla på treårskurvan, bara uppåt. Årets "ras" år bara en liten dipp.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30

Sanning med mycket stor modifikation. Till exempel fick den som köpte på toppen 2000 vänta ända tills förra året för att se samma nivå på index (OMXS30).
Citera
2015-11-20, 20:53
Medlem
RostigHinks avatar
[quote=Bunny|55468061]
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Sanning med mycket stor modifikation. Till exempel fick den som köpte på toppen 2000 vänta ända tills förra året för att se samma nivå på index (OMXS30).
De fick vänta tills 2006. Du glömmer utdelningarna.
Citera
2015-11-20, 20:56
Medlem
Bunnys avatar
[quote=RostigHink|55468489]
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
De fick vänta tills 2006. Du glömmer utdelningarna.

Nä, jag glömde inte, jag orkade inte leta fram den infon också. Det är därför jag skrev just som jag skrev, att index inte var tillbaks förrän 2014, inte att de som investerat fått vänta så länge på att nå break even. Hur som helst, dålig investering var det för de som gjorde den.
Citera
2015-11-20, 21:09
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
[quote=BajsBoo|55451972]
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Börsen har varit svag under en period och alla väntar på uppgången./QUOTE]

Hahaha.. jag kan ju säga att vi lever i 2 helt olika världar

Börsen är svindyr och den skall ner, om det sker i morgon eller om 2 år kan kvitta men ner skall den.

Är det något särskilt nyckeltal du kollar på? I vanliga fall hade jag kunnat hålla med dig, men sett till minusränta ser jag inga rimliga alternativ till börsen. Bubbla? Inte omöjligt, men än så länge är värderingarna höga och inte orimligt så. Att börsen är generellt dyr betyder inte att de saknas bra alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Exakt de resonemangen drog jag själv med sommaren 2007.

Skillnaden är dock stor jämfört med idag; bankerna och försäkringsbolagen är bättre kapitaliserade, myndigheterna har en helt annan beredskap, kvalitén på lånestocken är bättre (ninjas får inga lån längre), borta är de strukturerade skitprodukterna och min upplevelse totalt sett är att risk management är bättre idag. I The Economist skriver de om den tredje fasen i finanskrisen där emerging markets nu står på tur. Kina, Ryssland, Brasilien, Turkiet mfl står i rampljuset, viktiga ekonomier som drog världsekokomin framåt under åren efter 2008 men riktigt stor anledning till oro finns inte. Brasiliens ekonomi är inte den viktigaste, inte heller Rysslands och Turkiets och det framför allt dessa som hotas av sin skuldsättning. Kina har enorma valutareserver och ett current account surplus och klarar därför av sina lån. Skillnaden dessutom jämfört med finanskrisen är att en större andel av lånen är företagslån istället för household loans, vilket studier visat ger en mindre nedgång.

Sammantaget, jag försöker ständigt komma på skäl för att sälja stora delar av mitt innehav om inte allt. Finanskrisen var en svår tid för mig, jag låg helt fel i mina investeringar då och vill undvika göra om samma misstag. Men just nu har jag svårt för att se något som skulle kunna bana vägen för en krasch, försiktigt positiv är nog hur jag skulle beskriva min syn på börsen just nu. I USA kommer rapporterna in rätt bra, i Sverige var bank och verkstad sänke men kanske inte så märkligt sett till minusränta (bankerna), låga råvarupriserna (verkstad) och Kinas omställning till konsumtionsdriven ekonomi (drabbar också verkstad).
Citera
2015-11-20, 22:54
Medlem
nevermindzs avatar
[quote=OmneHomoMendax|55468686]
Citat:

Är det något särskilt nyckeltal du kollar på? I vanliga fall hade jag kunnat hålla med dig, men sett till minusränta ser jag inga rimliga alternativ till börsen. Bubbla? Inte omöjligt, men än så länge är värderingarna höga och inte orimligt så. Att börsen är generellt dyr betyder inte att de saknas bra alternativ.

Skillnaden är dock stor jämfört med idag; bankerna och försäkringsbolagen är bättre kapitaliserade, myndigheterna har en helt annan beredskap, kvalitén på lånestocken är bättre (ninjas får inga lån längre), borta är de strukturerade skitprodukterna och min upplevelse totalt sett är att risk management är bättre idag. I The Economist skriver de om den tredje fasen i finanskrisen där emerging markets nu står på tur. Kina, Ryssland, Brasilien, Turkiet mfl står i rampljuset, viktiga ekonomier som drog världsekokomin framåt under åren efter 2008 men riktigt stor anledning till oro finns inte. Brasiliens ekonomi är inte den viktigaste, inte heller Rysslands och Turkiets och det framför allt dessa som hotas av sin skuldsättning. Kina har enorma valutareserver och ett current account surplus och klarar därför av sina lån. Skillnaden dessutom jämfört med finanskrisen är att en större andel av lånen är företagslån istället för household loans, vilket studier visat ger en mindre nedgång.

Sammantaget, jag försöker ständigt komma på skäl för att sälja stora delar av mitt innehav om inte allt. Finanskrisen var en svår tid för mig, jag låg helt fel i mina investeringar då och vill undvika göra om samma misstag. Men just nu har jag svårt för att se något som skulle kunna bana vägen för en krasch, försiktigt positiv är nog hur jag skulle beskriva min syn på börsen just nu. I USA kommer rapporterna in rätt bra, i Sverige var bank och verkstad sänke men kanske inte så märkligt sett till minusränta (bankerna), låga råvarupriserna (verkstad) och Kinas omställning till konsumtionsdriven ekonomi (drabbar också verkstad).

Den som inte lär av historien är dömd att upprepa den, men den som tror att allt kommer att spela ut exakt likadant sitter rätt mycket i samma båt. Vi har inte exakt samma problem nu som då, men menar du att zirp och nirp inte är tecken på att någonting inte står rätt till?
Citera
2015-11-20, 23:13
Medlem
RostigHinks avatar
[quote=Bunny|55468524]
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink

Nä, jag glömde inte, jag orkade inte leta fram den infon också. Det är därför jag skrev just som jag skrev, att index inte var tillbaks förrän 2014, inte att de som investerat fått vänta så länge på att nå break even. Hur som helst, dålig investering var det för de som gjorde den.
Detta är ju internet så det går inte att medge att man har fel...
Citera
2015-11-21, 16:09
Medlem
Tammers avatar
Alla som ägnar sig åt aktier och fonder är medvetna om att det kommer ras, men också att Börsen återhämtar sig igen. Därmed finns egentligen ingen risk för massiva panikåtgärder med åtföljande börskrasch. Alla sitter lugnt i båten, utom några få som inte klarar en nedgång.
Vi ser på statistiken att det blir allt längre mellan rasen, och nedgångarna blir allt lindrigare och mer kortvariga. Något 1929 behöver vi inte var oroliga för. Å andra sidan lär vi inte uppleva hysteriska uppgångar heller.
Citera
2015-11-21, 16:16
Medlem
Sverige är nära systemkollaps, hur påverkar detta börsen?
Citera
2015-11-21, 17:39
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Sverige är nära systemkollaps, hur påverkar detta börsen?
Mindre än vad man kan tänka sig faktiskt.

Du kan ju försöka använda fantasin lite och försöka se vilka bolag som eventuellt kan tjäna på detta samhällsklimat. Väktarbolagens tjänster kan ju behövas om det är oroligt, vilket också nämns i denna artikel (http://www.di.se/artiklar/2015/11/19/sakerhetsbranschen-kokar-efter-terrororon/).
Citera
2015-11-21, 18:51
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Sverige är nära systemkollaps,
Struntprat. Vad menar du? Skulle landets infrastruktur, finansieringssystem, politiska stabilitet kollapsa? Varför då, hur då? utveckla gärna dina tankar.

Citat:
hur påverkar detta börsen?
Börsens verksamhet handla om förväntade framtida vinster för företagen. Varför skulle detta påverkas negativt av ökade flyktingströmmar?
Citera
2015-11-21, 19:00
Medlem
[quote=Tammer|55466800]
Citat:
Börsen går aldrig ner. Det kommer svackor, men på sikt går den alltid upp. Det kommer ständigt nya "all-time-high", det skulle inte ske om Börsen verkligen gick ner.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Borsutveckling-i-Sverige-och-USA/

Kolla på treårskurvan, bara uppåt. Årets "ras" år bara en liten dipp.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30

No shit Sherlock

Tror du det var mer lönsamt att köpa 2008 än att ha köpt igår?
örs.
För övrigt har vi inte haft nåt ras i år, bara en ynka dipp på en övervärderad börs.
Citera
2015-11-21, 21:23
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
[quote=nevermindz|55469948]
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax

Den som inte lär av historien är dömd att upprepa den, men den som tror att allt kommer att spela ut exakt likadant sitter rätt mycket i samma båt. Vi har inte exakt samma problem nu som då, men menar du att zirp och nirp inte är tecken på att någonting inte står rätt till?

Jo, låg inflation och deflation är allvarligt. Och låga till negativa räntor är en helt rimlig respons i förhållande till omständigheterna, likaså är kvantitativa lättnader (obligationsköp) rimligt. Paul Krugman har skrivit om detta: http://www.nytimes.com/2015/09/21/opinion/paul-krugman-the-rage-of-the-bankers.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in