2015-11-21, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Nej dem vill bara kasta mer skit på han så han ser mer skyldig ut! Och utan dominant sex eller sadistsex?. Det är just det, det finns ingen historik om honom. Och att han skulle ha någon sexuell avikelse till att begå brottet.

1 Ostraffad.
2 Igen sexuell avikelse.
3 Igen diagnos
4 Kort om tid
5 Kan inte svenska
6 Igen relation till offret
7 Inga tidigare fall av detta slag.
8 Inga spår i bilen...

Jag vet inte vad jag ska tro men det är bara dna som binder honom.

Inte så bara om han nu inte hade träffat henne. Han hade varit våldsam mot sitt ex och ingen kontakt med sin dotter. Visste inte ens var hon befann sig. Normalt? Våldsam mot frun när han var påverkad av alkohol. Obehaglig enligt sin egen bror. Bad dem ljuga om alibi. Och detta berättade de oberoende av varandra i förhör. Sedan ändrade Hon sig.
2015-11-21, 00:53
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack, hade jag totalt missat. Citerar in ett relevant parti:

" Det handlar om ett sexualsadistiskt mord och där är det ju, det som är kännetecknande för det är ju att gärningsmannen blir sexuellt upphetsad, erotiskt laddad av att utsätta offret för lidande - det behöver alltså inte vara en direkt sexuell handling med penetrering och så. Det här med att man funnit hans DNA runt omkring henne tyder ju på att han kanske onanerar runt och det är ju inte så ovanligt, att gärningsmannen gör i såna här fall på sitt offer eller runtomkring.
Finns det nån ånger, finns det nån förståelse för dom här personerna som gör den här typen av brott alltså inser man att man har skadat personen ifråga?
Det varierar säkert, jag har lite förundrats över den här gärningsmannen absoluta nekande och som då någon juridisk person sa innan, att det på nåt sätt sagt att han hade känt flickan eller så eftersom han blånekar så, men jag kan tänka mig med den personligheten är det också så att han måste upprätthålla det här för sig själv och sin omgivning, att han är oskyldig, att han inte har träffat henne för annars rasar väl kanske hela världen samman. Dom här personerna har ofta väldigt allvarliga tvångstankar och mycket ångest och kan känna sig styrda på nåt sätt utan att ha kontroll över det. "
(med reservation egen avskrift video)
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/98857

Hon ger en mycket bra beskrivning av hur dessa förövare ser tillvaron. Jag hårddrar dock det hela bortom den psykiatriska diagnos hon anspelar på i de sista meningarna - eftersom jag tror han har en asocial störning och är psykopat:
Han förmår inte känna empati och därmed inte påföljande skam eller skuld.
Jag ser det heller inte som att han är styrd av tvångstankar eller röster som uppmanar till handlingar. Hans blånekande tolkar jag som (ett dåligt) försök att klara sig.
Jag ser honom som utstuderad, slug, kallt beräknande, egocentrerad och söker enbart vinstvinning i varje handling. Ett uppsåt.
Däremot har han inte tillräcklig slughet att hantera en rättegång och har inte koll på DNA vilket kanske kan kopplas till IQ nivå: inte obegåvad (medel eller strax däröver) men heller inte smart. Därav ses en planering som påverkats av adrenalinpåslag och ett hafsigt, irrationellt efterförlopp.
Hans frågor till brodern om hur DNA överförs tycker jag indikerar på detta i sammanhanget.

Det finns faktorer som talar för din bild men jag har valt att vara lite mer försiktig med diagnosen. Han uppfyller sannolikt kriterier inom ramen för flera personlighetsstörningar men jag skulle vilja ha lite mer kött på benen innan jag sätter ner foten. För övrigt håller man på att översätta den senaste diagnosmanualen DSM 5 där begreppet personlighetsstörningar förändras om jag är rätt underrättad. Historiskt sett byttes "psykopatbegreppet" en gång ut mot "personlighetsstörningar". I folkmun och film osv lever det gamla uttrycket "psykopat" vidare i all sin glans. Även om begreppsapparaten ändras över tid så ändras inte beteendemönster. Människan är sig lik på gott och ont.

För att inte krångla till det för den allmänne läsaren med en massa psykiatriskt finlir, kan vi ändå utifrån rådande manualer säga att det kan röra sig om en antisocial personlighetsstörning alternativt sjukdom enligt:

A/ En personlighetsstörning vars väsentliga drag är en genomgående mönster av bristande respekt för och kränkningar av de andras rättigheter som börjar i barndomen eller tonåren och fortsätter in i vuxenlivet. Den enskilde måste vara minst 18 år och måste ha en historia av några symptom på uppförandestörning före 15 års ålder. (DSM 4)

B/ Personligheten kännetecknas av konflikter med andra, låg frustration tolerans, otillräcklig samvete utveckling, och förkastande av auktoritet och disciplin.
En personlighetsstörning/sjukdom vars väsentliga drag är en genomgående mönster av bristande respekt för och kränkningar av de andras rättigheter genom aggressiv, antisocialt beteende, utan ånger eller lojalitet till någon annan.(WHO:s ICD-10)

Jag tror för övrigt inte alls att NB hör röster och jag kan tänka mig att han har tvångstankar. Jag har tyckt att det är lite för tidigt att dra slutsatsen att NB saknar skuldkänslor.
Sammantaget lutar det för närvarande att du har rätt på den punkten. En rättspsykiatrisk undersökning kan rätta ut våra frågetecken. Oavsett eventuell utredning blir han med största sannolikhet dömd till fängelse oavsett diagnosen.
2015-11-21, 00:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Det finns faktorer som talar för din bild men jag har valt att vara lite mer försiktig med diagnosen. Han uppfyller sannolikt kriterier inom ramen för flera personlighetsstörningar men jag skulle vilja ha lite mer kött på benen innan jag sätter ner foten. För övrigt håller man på att översätta den senaste diagnosmanualen DSM 5 där begreppet personlighetsstörningar förändras om jag är rätt underrättad. Historiskt sett byttes "psykopatbegreppet" en gång ut mot "personlighetsstörningar". I folkmun och film osv lever det gamla uttrycket "psykopat" vidare i all sin glans. Även om begreppsapparaten ändras över tid så ändras inte beteendemönster. Människan är sig lik på gott och ont.

För att inte krångla till det för den allmänne läsaren med en massa psykiatriskt finlir, kan vi ändå utifrån rådande manualer säga att det kan röra sig om en antisocial personlighetsstörning alternativt sjukdom enligt:

A/ En personlighetsstörning vars väsentliga drag är en genomgående mönster av bristande respekt för och kränkningar av de andras rättigheter som börjar i barndomen eller tonåren och fortsätter in i vuxenlivet. Den enskilde måste vara minst 18 år och måste ha en historia av några symptom på uppförandestörning före 15 års ålder. (DSM 4)

B/ Personligheten kännetecknas av konflikter med andra, låg frustration tolerans, otillräcklig samvete utveckling, och förkastande av auktoritet och disciplin.
En personlighetsstörning/sjukdom vars väsentliga drag är en genomgående mönster av bristande respekt för och kränkningar av de andras rättigheter genom aggressiv, antisocialt beteende, utan ånger eller lojalitet till någon annan.(WHO:s ICD-10)

Jag tror för övrigt inte alls att NB hör röster och jag kan tänka mig att han har tvångstankar. Jag har tyckt att det är lite för tidigt att dra slutsatsen att NB saknar skuldkänslor.
Sammantaget lutar det för närvarande att du har rätt på den punkten. En rättspsykiatrisk undersökning kan rätta ut våra frågetecken. Oavsett eventuell utredning blir han med största sannolikhet dömd till fängelse oavsett diagnosen.

Jo, jag vet och jag borde hålla med dig innan en RPU. Men jag är så less vid äcklets sätt att mörda på och jag ser så många psykopatdrag att det ringer varningsklockor i storleksordning kyrkklocka för min del. Används PCL-r vid en RPU?
2015-11-21, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Men vad spelar det för roll om man vill ha droppar eller inte? Du måste ha tag i provröret. Hur?

Jag är så trött på denna diskussion, förklara HUR du får tag i detta provrör med all sekretess och ID-märkning som finns idag. Det är ju inte bara att gå nånstans och be om blod!

Det är alltid venöst blod i prover såvida du inte tar en blodgas!

Frågan var vad som fanns på Lisas kläder. Nu antar jag att blod från ytliga skrapsår är venöst det också, men det är inte per definition. Till skillnad alltså från det blodet de tog i häktet.

Och ID märkning och sekretess är ju finfint om alla spelar rent spel, men har någon bestämst sig för att spela falskt... Det är det som är min fråga.
Det finns ju bevisligen åklagare som inte drar sig för tarvliga trick.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article21801667.ab

Såna rättsbetjänter kan kanske finnas flera utav?? Det är det som är frågan. Även om svensk polis är inte känd för utplacering av bevis.
2015-11-21, 01:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Han blånekar alltså fortfarande ... efter fem månaders häktning. Det är det enda som får mig att tvivla på att det är NB som är GM.

Ingen som håller med?

Det normala är att grova brottslingar inte har något socialt kapital kvar att förlora. NB tillhör inte den kategorin. Sanningen kommer han att ta med sig i graven.
2015-11-21, 01:04
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det menar du väl ändå inte..? Lät han henne ha händer och armar fria - när han hade så gott om tejp och snören?

Du får läsa alla inlägg jag gjort angående detta, finns en förklaring. Några sidor tillbaka.
2015-11-21, 01:07
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det normala är att grova brottslingar inte har något socialt kapital kvar att förlora. NB tillhör inte den kategorin. Sanningen kommer han att ta med sig i graven.

Självmord inom fem år är mitt tips på detta ryggradslösa kräk.
2015-11-21, 01:08
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Varför spårade inte hunden tillbaka till caféts entré, där dom stod och låste?

Hundar har tydligen svårt att spåra över grus och asfalt.

Jag uppfattar "utgående spår" som spår som för bort från cafee området.
2015-11-21, 01:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Frågan var vad som fanns på Lisas kläder. Nu antar jag att blod från ytliga skrapsår är venöst det också, men det är inte per definition. Till skillnad alltså från det blodet de tog i häktet.

Och ID märkning och sekretess är ju finfint om alla spelar rent spel, men har någon bestämst sig för att spela falskt... Det är det som är min fråga.
Det finns ju bevisligen åklagare som inte drar sig för tarvliga trick.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article21801667.ab

Såna rättsbetjänter kan kanske finnas flera utav?? Det är det som är frågan. Även om svensk polis är inte känd för utplacering av bevis.
En thailändsk brottsplatsundersökning som argument för det du yrar om?
Skärp dig och kom med nåt relevant om du ska hålla den här diskussionen med plantering!
Varför jag skrev venöst blod är för att det krävs ett blodprov och inte nåt topsat skrapsår.
2015-11-21, 01:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike

BRA inlägg arkmike.

Den nuvarande psykologiska statusen hos aktuell GM är någon form av
personlighetsstörning/sjukdom som kan bottna sig redan ifrån barndomen.
Men...personlighetsstörningen kan också vidare utvecklas av trist levnadssätt, och med inslag av missbruk av sprit som kan förstärka personlighetsstörningen mer fördjupande.
Några skumma röster hör han inte.....allt handlar om ren förnekelse av ansvar och därför inte vill
inse fakta av sitt personlighetsstörda sätt.
Det kallas för (förträngningar och bortförklaringar) för att inte känna av hotet att inse fakta av sina handlingar.
En person av detta slag bör granskas mer ingående för att leta efter ännu mer dolda psykologiska fel
som måste kartläggas på ett djupare sätt. ( Gärna med en person med förtroende).
Den här typen av GM är ganska komplexa genom analys, men med rätt person kan man lycks tränga igenom försvaret ganska bra.
Till slut når man fram till ett segdraget erkännande.
När detta väl är gjort, brukar personen tala som en öppen dagbok.
2015-11-21, 01:18
Medlem
develis avatar
På tal om konspirationer, plantering, rättsröta och allehanda mystiska maskopier

Citat:
När rättssäkerheten i 99 länder världen över rankas, placeras Sverige på tredje plats.
Sverige hamnar på tredje plats när organisationen World Justice Project rankar rättssäkerheten i 99 länder världen över. Etta på årets lista är Danmark och tvåa Norge.
RÄTTSSÄKERHETEN I VÄRLDEN 2014
De tio mest rättssäkra länderna:
1. Danmark
2. Norge
3. Sverige
4. Finland
5. Nederländerna
6. Nya Zeeland
7. Österrike
8. Australien
9. Tyskland
10. Singapore

De tio minst rättssäkra länderna
90. Uganda
91. Kambodja
92. Bangladesh
93. Nigeria
94. Bolivia
95. Kamerun
96. Pakistan
97. Zimbabwe
98. Afghanistan
99. Venezuela
Källa: WJP, Dagens Nyheter (TT)
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-bra-pa-rattssakerhet
2015-11-21, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Känns som det i sådant fall borde ha uppmärksammats av frun. Har för mig att hon inte riktigt fattade varför hon skulle tvätta kläderna (eller minns jag helt fel nu?)

Hade han kommit hem med "skita" i byxan borde frun ha märkt det kan man tycka och typ kanske sagt till polisen förr eller senare att:
"Min man ville att jag skulle tvätta kläderna för han var dålig i magen/hade diarre"
develi svarade mig, så det var mitt uttryck göra i byxan. Jag syftade på sädesvätska, som jag tyckte var under resonemang. Han kan föralldel ha gjort resten också, men i det fallet är ju tolkningen att han levererat som en hund på ett helt annat ställe. Om hustrun skulle ha upptäckt min föreslagna fläck eller inte och hur hon skulle ha uttryckt sig om detta är det svårt att ha någon uppfattning om. Det blir väldigt mycket om och måste ha om ett allmänt slirigt vittne. Det enda jag ville framhålla var att han kunde ha varit i just detta avseende "normal". Många verkar ju hänga upp sig på att hans sexfunktion inte är som för folk är mest samtidigt som han är en sällsynt avvikande typ.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in