Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Tack, hade jag totalt missat. Citerar in ett relevant parti:
" Det handlar om ett sexualsadistiskt mord och där är det ju, det som är kännetecknande för det är ju att gärningsmannen blir sexuellt upphetsad, erotiskt laddad av att utsätta offret för lidande - det behöver alltså inte vara en direkt sexuell handling med penetrering och så. Det här med att man funnit hans DNA runt omkring henne tyder ju på att han kanske onanerar runt och det är ju inte så ovanligt, att gärningsmannen gör i såna här fall på sitt offer eller runtomkring.
Finns det nån ånger, finns det nån förståelse för dom här personerna som gör den här typen av brott alltså inser man att man har skadat personen ifråga?
Det varierar säkert, jag har lite förundrats över den här gärningsmannen absoluta nekande och som då någon juridisk person sa innan, att det på nåt sätt sagt att han hade känt flickan eller så eftersom han blånekar så, men jag kan tänka mig med den personligheten är det också så att han måste upprätthålla det här för sig själv och sin omgivning, att han är oskyldig, att han inte har träffat henne för annars rasar väl kanske hela världen samman. Dom här personerna har ofta väldigt allvarliga tvångstankar och mycket ångest och kan känna sig styrda på nåt sätt utan att ha kontroll över det. " (med reservation egen avskrift video)
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/98857
Hon ger en mycket bra beskrivning av hur dessa förövare ser tillvaron. Jag hårddrar dock det hela bortom den psykiatriska diagnos hon anspelar på i de sista meningarna - eftersom jag tror han har en asocial störning och är psykopat:
Han förmår inte känna empati och därmed inte påföljande skam eller skuld.
Jag ser det heller inte som att han är styrd av tvångstankar eller röster som uppmanar till handlingar. Hans blånekande tolkar jag som (ett dåligt) försök att klara sig.
Jag ser honom som utstuderad, slug, kallt beräknande, egocentrerad och söker enbart vinstvinning i varje handling. Ett uppsåt.
Däremot har han inte tillräcklig slughet att hantera en rättegång och har inte koll på DNA vilket kanske kan kopplas till IQ nivå: inte obegåvad (medel eller strax däröver) men heller inte smart. Därav ses en planering som påverkats av adrenalinpåslag och ett hafsigt, irrationellt efterförlopp.
Hans frågor till brodern om hur DNA överförs tycker jag indikerar på detta i sammanhanget.
Det finns faktorer som talar för din bild men jag har valt att vara lite mer försiktig med diagnosen. Han uppfyller sannolikt kriterier inom ramen för flera personlighetsstörningar men jag skulle vilja ha lite mer kött på benen innan jag sätter ner foten. För övrigt håller man på att översätta den senaste diagnosmanualen DSM 5 där begreppet personlighetsstörningar förändras om jag är rätt underrättad. Historiskt sett byttes "psykopatbegreppet" en gång ut mot "personlighetsstörningar". I folkmun och film osv lever det gamla uttrycket "psykopat" vidare i all sin glans. Även om begreppsapparaten ändras över tid så ändras inte beteendemönster. Människan är sig lik på gott och ont.
För att inte krångla till det för den allmänne läsaren med en massa psykiatriskt finlir, kan vi ändå utifrån rådande manualer säga att det kan röra sig om en antisocial personlighetsstörning alternativt sjukdom enligt:
A/ En personlighetsstörning vars väsentliga drag är en genomgående mönster av bristande respekt för och kränkningar av de andras rättigheter som börjar i barndomen eller tonåren och fortsätter in i vuxenlivet. Den enskilde måste vara minst 18 år och måste ha en historia av några symptom på uppförandestörning före 15 års ålder. (DSM 4)
B/ Personligheten kännetecknas av konflikter med andra, låg frustration tolerans, otillräcklig samvete utveckling, och förkastande av auktoritet och disciplin.
En personlighetsstörning/sjukdom vars väsentliga drag är en genomgående mönster av bristande respekt för och kränkningar av de andras rättigheter genom aggressiv, antisocialt beteende, utan ånger eller lojalitet till någon annan.(WHO:s ICD-10)
Jag tror för övrigt inte alls att NB hör röster och jag kan tänka mig att han har tvångstankar. Jag har tyckt att det är lite för tidigt att dra slutsatsen att NB saknar skuldkänslor.
Sammantaget lutar det för närvarande att du har rätt på den punkten. En rättspsykiatrisk undersökning kan rätta ut våra frågetecken. Oavsett eventuell utredning blir han med största sannolikhet dömd till fängelse oavsett diagnosen.