2015-11-20, 14:43
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag vet.

Men jämför då den rödmarkerade sträckningen på sidan 12, med bilden på sidan 765.

Verkar de stämma överens. För enligt sid 12 slutade fynden nära Martorp. Men på sid 765 är det sista fyndet långt från Martorp.

Ja det har du rätt i, kanske det finns fynd som enbart finns att hitta i den sekretessbelagda delen av FUP ?

Jag tycker att det är oerhört problematiskt att man sekretessbelagt så mycket i just detta fall iom att det är SÅ himmla mycker i fallet som inte har kunnat förklaras, att man då tillockmed har valt att hemligstempla så mycket som man gjort styrkar ju bara att man misstänker att något inte gått rätt till i denna utredning.
2015-11-20, 14:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Har du något bättre förslag? Varför tejpade NB näsa, mun och hår innan han forslade kroppen till Martorp?
För att mordet har ALLA tecken på sexualsadism där tejpning ofta, nästintill alltid, ingår ihop med strypning/hängning. Det råder inte minsta tvekan om motiv om man sätter sig in i dessa galningars verksamhet. Tejpas inte offret så sätts bindel över mun/näsa som alternativ.
2015-11-20, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja det har du rätt i, kanske det finns fynd som enbart finns att hitta i den sekretessbelagda delen av FUP ?

Jag tycker att det är oerhört problematiskt att man sekretessbelagt så mycket i just detta fall iom att det är SÅ himmla mycker i fallet som inte har kunnat förklaras, att man då tillockmed har valt att hemligstempla så mycket som man gjort styrkar ju bara att man misstänker att något inte gått rätt till i denna utredning.

Är en jävla skillnad på hemligstämplat material och sekretessbelagt material. Fattar du inte den skillnaden? Vill du se de "hemligstämplade" bilderna på Lisas döda kropp eller vad menar du?
Förstår du inte varför en del av utredningen är SEKRETESSBELAGD?
Senast redigerad av blackmolly123 2015-11-20 kl. 15:10.
2015-11-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Slutsatsen var inte att hon tejpats hängande i röret i ladan, utan att håret och snöränden talade för att huvudet var upplyft i snöret när tejpen anbringades.

För mig är det mest troliga att hon tejpades för att inte kunna skrika ?
men det verkar ingen här föreslå ?
2015-11-20, 14:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Är en jävla skillnad på hemligstämplat material och sekretessbelagt material. Fattar du inte den skillnaden? Vill du se de "hemligstämplade" bilderna på Lisas döda kropp eller vad menar du?
Förstår du inte varför en del av utredningen är SEKRETESSBELAGD?
Sexuellt motiv, minderårig. Hur lätt som helst att begripa...
2015-11-20, 14:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja. Det finns även blod på hennes tröja, handleder, under naglar - det finns tecken på blödning och det kan ha varit näsblödning. Men att det skulle röra sig om övervåld dementeras, att det kommer ur strupen i mängder kan du glömma. Det finns fortsättningsvis blod på utsidan hals - hon har garanterat försökt få bort snöret i panik.
Det är svårt att försöka få bort snöret i panik när man är medvetslös.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror hon redan vid arrangemang av snara samt tejp i alla fall är medvetslös av hanteringen. Detta via frånvaro av spår på brottsplatsen och enkelheten för NB att dra upp henne i strypställning (hängning). Jag hoppas även att min misstanke är rätt för Lisas skull så hon var bortom medvetande i den komplett vidriga hanteringen. Den tunna snaran kan indikera på en snabb medvetslöshet enligt rättsläkaren och jag hoppas av all min kraft att så var fallet.
2015-11-20, 14:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
Tejpningen skedde efter att snaran stramats åt. Då kan man ändå inte skrika.
2015-11-20, 14:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tejpningen skedde efter att snaran stramats åt. Då kan man ändå inte skrika.
Läser man inte i ett sammanhang så blir det väldigt galet - det finns följdfråga och det finns ett svar:
Citat:
Snaran. Jämför med strypsex. Att sen få mun och näsa tejpad säger sig själv att det inte handlar om lång tid vaken - efter att snaran satts på...
1. Han drar till så hon blir hanterbar och släpper efter sen.
2. Hon är helt omtöcknad men lever och han arrangerar resten.
Citat:
Ja. Det ultimata är lidandet - jag skrev inte att hon var borta sen vid upphängning..
Jag skriver således: Ett stryp för hanterbarhet, hon tappar medvetandet och är omtäcknad efteråt. Hon lever och han arrangerar skiten (snara runt halsen, upp över rör). Successivt klarnar hon till och i detta skede drar han upp henne och tejpar för sin sjuka njutnings skull. Återigen tappar hon medvetandet och avlider slutligen:
Efteråt har han inget intresse och därav snabbt förlopp.
Senast redigerad av develi 2015-11-20 kl. 14:58.
2015-11-20, 15:02
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Efter fynd G008 går ju en väg rakt mot NBs bostad men "utläggaren" har ändå fortsatt rakt fram och lagt ut ytterligare två fynd. Det verkar som om sakerna trillat av transportfordonet. Lättare saker först och nycklarna sist.

Vägbiten mellan G008 och G009 kallas "Högeboleden" är den grusvägen som AJ/LÅ gjort för att det skulle vara lättare att åka med div maskiner/fordon från Martorp till ladan

FUP 244
Arne frågade Lars på måndagen, efter försvinnandet, om det var han som körde sin gröna lastmaskin i söndags. Det hade varit Arnes son Henrik som hade uppmärksammat Arne på att lastmaskinen var ute och körde. Lars tror att Arne sa att klockan kan ha varit mellan sju och halv åtta på söndagen då han såg lastmaskinen kördes. Platsen de hade sett lastmaskinen på var en plats som de själva kallar
Högeboleden. Platsen har Lars byggt för att kunna passera Gums med sina maskiner på ett enklare sätt
.

Jag har uppfattat det så att det var just denna vägsträckan, Högeboleden, som AJ gav Lisa tillåtelse att köra på då han på cafeet på förmiddagen hade blivit introducerad för den förtjusande flickan Lisa.

Just att GM benyttat denna mycket okända, primitiva och privata vägsträckningen, Högeboleden, pekar på att GM sannolikt måste vara någon med tillknytning till Blomberg Säteri närområdet.
2015-11-20, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Slutsatsen var inte att hon tejpats hängande i röret i ladan, utan att håret och snöränden talade för att huvudet var upplyft i snöret när tejpen anbringades.

Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198

Kriminalteknikernas analys, FUP sid. 922, fjärde gången idag.
Citat:
Det blå balsnöret var lindat kring Lisas hals, i nacken stack en ände av snöret ut mellan
tejpvarven. På vänster sida av Lisas huvud fanns den andra änden av snöret, också den
innanför tejpen, dess övre del stack lodrätt upp ovanför tejpningen.
Detta talar för att snöret har virats runt Lisas hals innan tejpen anbringades runt hennes
huvud. Den lodräta snöränden samt det faktum att håret hängde framför ansiktet och var
under tejpen talar för att Lisa hängde i snöret då hon tejpades.

Hur tänker ni och varför?

Låter det rimligt att NB höll upp Lisa med snöret runt halsen - med ena handen - tejpade henne - med andra handen - och onanerade - med tredje handen?
Senast redigerad av blackmolly123 2015-11-20 kl. 15:45.
2015-11-20, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nja, otvedtydligt är det väl inte. Man kommer till en korsning med en större väg vid en skola där man kan välja att åka norrut mot Martorp eller söderut mot Husaby på väg 2720.

Någon i tråden skrev att det var vid denna korsning vittne hade sett en bil i hög hastighet. Åtminston tolkade jag det så.

Skola ?
där vittnen sett bilen komma ut i hög fart är jag rätt säker på är från vägen bakom herrgården `?
alltså samma väg Lisa skulle åka , där måste man ta höger för att komma till martorp , man har då en brant backe ned efter att passerat parkeringen till "martorpsfallen" innan vägen planar ut och man strax är framme vid martorp ?

jag bor bara nån mil bort och tror jag har rätt ?
2015-11-20, 15:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
NÄR kan Nerijus ha fått jord på sina byxor, vilket Irina anmärkte på?
Vid legan finns det ju mest hö, och i mjölkrummet finns det nog inte tillräckligt med smuts på golvet, eller?
Vid skåpet i boden finns ju en del jord på marken. Kan han ha stått på knäna där?
Eller kommer jorden från det sannolika nedbrottandet i ladans öppning?
På vilken sida av öppningen? Örhänget låg ju på insidan.
Inget jord på tröjan, tydligen, så han har nog inte legat ner helt.
IB säger jord/smutsiga byxor inledningsvis men byter åsikt till damm - vilket snarare kan stämma med damm från mjölkrummet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in