Citat:
Ursprungligen postat av
Frolmlanst
Blir alltid nyfiken när jag är i Göteborg och passerar denna enorma byggnad ute vid Bäckebol. USA-bilcenter står det på skyltarna, men verksamhet har man inte bedrivit på många år. Förr såg jag att det stod en massa gamla Cheva Vans där inne i lokalen, av den sorten som såldes på 80-talet (verkade dock vara i praktiken nya/oanvända). Dessa är dock borta nu och lokalen är helt tom. Ingen verkar vilja hyra lokalen heller, vilket är skumt på sitt sätt. Finns hur många bilhandlare som helst och lokalen är bra, finns många andra handlare i området.
Jag vet inte om det är något alls, men det är något med detta som stör mig. Någon som har något vettigt att komma med om vad som hände, jag förmodar konkurs såklart. Men främst, varför är lokalen omöjlig att hyra ut igen?
Jag kikade lite på detta. Verksamheten verkar ha bedrivits i två bolag, ett som importerar fordon och ett som säljer dessa fordon. Importbolaget likviderades så sent som i år vilket alltså innebär att man lagt ner det, men man hade 120.000 kr kvar i kassan vilket innebär att det inte gick i konkurs utan aktiekapitalet har betalats ut till aktieägarna.
När det gäller försäljningsbolaget är det fortfarande aktivt, och hade år 2014 tillgångar på 4.5 miljoner. Det verkar som man sålt ut bilar för 1.1 miljoner år 2013. Varulagret är bara värd 36.000 kr i slutet av 2013 vilket tyder på att man sålt ut nästan alla bilarna.
Antagligen pågår väl likvidation av detta bolag också, men det har faktiskt ännu tillgångar i kassan och det finns kanske förlustavdrag som kan nyttjas vilket kan göra det förmånligare att istället sälja bolaget till någon som behöver förlustavdrag.