2015-11-20, 00:00
Medlem
Frolmlansts avatar
Blir alltid nyfiken när jag är i Göteborg och passerar denna enorma byggnad ute vid Bäckebol. USA-bilcenter står det på skyltarna, men verksamhet har man inte bedrivit på många år. Förr såg jag att det stod en massa gamla Cheva Vans där inne i lokalen, av den sorten som såldes på 80-talet (verkade dock vara i praktiken nya/oanvända). Dessa är dock borta nu och lokalen är helt tom. Ingen verkar vilja hyra lokalen heller, vilket är skumt på sitt sätt. Finns hur många bilhandlare som helst och lokalen är bra, finns många andra handlare i området.

Jag vet inte om det är något alls, men det är något med detta som stör mig. Någon som har något vettigt att komma med om vad som hände, jag förmodar konkurs såklart. Men främst, varför är lokalen omöjlig att hyra ut igen?
Citera
2015-11-20, 12:24
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
Blir alltid nyfiken när jag är i Göteborg och passerar denna enorma byggnad ute vid Bäckebol. USA-bilcenter står det på skyltarna, men verksamhet har man inte bedrivit på många år. Förr såg jag att det stod en massa gamla Cheva Vans där inne i lokalen, av den sorten som såldes på 80-talet (verkade dock vara i praktiken nya/oanvända). Dessa är dock borta nu och lokalen är helt tom. Ingen verkar vilja hyra lokalen heller, vilket är skumt på sitt sätt. Finns hur många bilhandlare som helst och lokalen är bra, finns många andra handlare i området.

Jag vet inte om det är något alls, men det är något med detta som stör mig. Någon som har något vettigt att komma med om vad som hände, jag förmodar konkurs såklart. Men främst, varför är lokalen omöjlig att hyra ut igen?

Jag kikade lite på detta. Verksamheten verkar ha bedrivits i två bolag, ett som importerar fordon och ett som säljer dessa fordon. Importbolaget likviderades så sent som i år vilket alltså innebär att man lagt ner det, men man hade 120.000 kr kvar i kassan vilket innebär att det inte gick i konkurs utan aktiekapitalet har betalats ut till aktieägarna.

När det gäller försäljningsbolaget är det fortfarande aktivt, och hade år 2014 tillgångar på 4.5 miljoner. Det verkar som man sålt ut bilar för 1.1 miljoner år 2013. Varulagret är bara värd 36.000 kr i slutet av 2013 vilket tyder på att man sålt ut nästan alla bilarna.

Antagligen pågår väl likvidation av detta bolag också, men det har faktiskt ännu tillgångar i kassan och det finns kanske förlustavdrag som kan nyttjas vilket kan göra det förmånligare att istället sälja bolaget till någon som behöver förlustavdrag.
Citera
2015-11-20, 19:09
Medlem
Min brors kusins avatar
Hittade lite info här

http://www.hyundaiforum.se/viewtopic.php?t=448

Jag kommer håg hela cirkusen när kronkallle hämtade bilarna, har för mej dom drogs till en tomt framför Ramberget. Man pratade om att man hade en köpare på Hawaii

Men sen så fick ägaren tillbaka bilarna och dom drogs tillbaka till firman.

Vad jag kommer ihåg som anledningen till de dåliga finanserna var att att ägaren blivit intresserad av aktieaffärer och börjat ägna stor del av sin tid åt det vi idag kallar daytrading. Gick väl bra i början men spårade sen ut med stora skulder som resultat och med kronkalle knackande på dörren.

För några år sedan hade man kvar några av dessa 80-bilar, de sista var ett par husbilar.

Ägaren var nog en gammal raggare han såg så ut i alla fall
Citera
2015-11-20, 23:02
Medlem
Frolmlansts avatar
Ah, spännande! Okej, konkurs klarade han sig från, i alla fall. Ni har inte lust att upplysa om vad killen bakom det hela råkar heta?

Minns faktiskt nu det där med bilarna. Stod det inte flera rader vid Ramberget där en gång i tiden?

Var väl någon regeländring i det där med förmånsskatt på företagsbilar i kombination med att bensinen för första gången sprängde 10-kronorsvallen (och därmed tvingade alla mackar att beställa nya skyltar) som satte stopp för vågen av Chevor hos alla hantverkare?

Från att ha varit smådött så verkar det ha blivit heldött, lokalen är tömd på innehåll och verkar vara såld sedan en tid tillbaka. Minns att man för något år sedan hade enorma banderoller på fasaden där man desperat försökte hyra ut lokalen. Förstår dock fortfarande inte varför ingen nappar på att sälja mer lättsålda bilar där.
Citera
2016-02-10, 14:53
Medlem
Kan vara så enkelt som att ägaren ligger kvar på industrimarken där, som blir alltmer attraktiv och stiger i värde. Bör vara ca 5 hektar i ett område där IKEA, Toyota, Elgiganten och många andra etablerat i. Säkert långt mer värdefullt tack vare exploateringsvärdet än byggnaden och det gamla inkråmet.
Citera
2016-02-17, 19:10
Medlem
Frejssons avatar
Vad jag hört så är det priset på fastigheten som gör att den inte går att sälja. Fastighetsägaren begär 60 miljoner och fastigheten i sig är helt slut. Man får riva skiten och bygga nytt.

Om det stämmer vet jag inte, men nått skumt är det när den varit tom så länge.
Citera
2016-02-19, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
Ah, spännande! Okej, konkurs klarade han sig från, i alla fall. Ni har inte lust att upplysa om vad killen bakom det hela råkar heta?

Minns faktiskt nu det där med bilarna. Stod det inte flera rader vid Ramberget där en gång i tiden?

Var väl någon regeländring i det där med förmånsskatt på företagsbilar i kombination med att bensinen för första gången sprängde 10-kronorsvallen (och därmed tvingade alla mackar att beställa nya skyltar) som satte stopp för vågen av Chevor hos alla hantverkare?

Från att ha varit smådött så verkar det ha blivit heldött, lokalen är tömd på innehåll och verkar vara såld sedan en tid tillbaka. Minns att man för något år sedan hade enorma banderoller på fasaden där man desperat försökte hyra ut lokalen. Förstår dock fortfarande inte varför ingen nappar på att sälja mer lättsålda bilar där.

Jan-Erik Jansson.
Citera
2018-08-02, 21:56
Medlem
Bumpar denna tråd då jag passerade denna byggnad längs Kungälvsleden idag och noterade med samma förvåning som ts ger uttryck för varför byggnaden står öde och vad som förekommit i den tidigare och när den senast var i drift etc.

Har någon koll på vad som finns i byggnaden idag? Är orsaken till att den står tom fortfarande att hyran är för hög?

Det som är anmärkningsvärt är just att det är en gigantisk lokal i exponerat läge. Att endast saluföra 'usa bilar och vans' känns som en på förhand dödfött affärsidé. Så det var föga förvånande att den verksamheten ej blev långlivad.
Citera
2018-08-03, 10:20
Medlem
cirkulations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ggr
Det som är anmärkningsvärt är just att det är en gigantisk lokal i exponerat läge. Att endast saluföra 'usa bilar och vans' känns som en på förhand dödfött affärsidé. Så det var föga förvånande att den verksamheten ej blev långlivad.

Vad räknar du som långlivad?
Citera
2020-01-10, 22:58
Medlem
nero1s avatar
Ägaren på 80-talet hade en riktigt schysst villa i Bohus, nära uppfarten till Jordfalls-bron fast upp på berget. Tattare enligt då tidens rasbiologiska skala som användes i orten.Skall bedrivit omfattande kokainsmuggling med importbilarna från USA. Familjen var riktig tät på den tiden, och hade en stil som var lite osvensk kan man lugnt påstå. Försökte väl leva Miami Vice i Gbg. Vad som hände sen vet jag inte så mycket om. Tappade kontakterna i Surte/Bohus.
Jag kan inte gå i god för ryktet men en kompis var riktigt bra kompis med ett av barnen (då tonåring) och med dom summorna som rullade in och ut så är det väl inte helt otroligt. Tänker inte nämna några namn då detta var typ 30 år sedan och livet gått vidare.
Citera
2020-01-11, 16:38
Avstängd
Var det inte bankerna som ville ha pengar o bilarna sjönk sedan i värde så janne kunde köpa tillbaka dom. Som jag fattat det gick bilcenter i konkurs.

Att van-bilarna inte gick att sälja lär snarare ha berott på att momsavlyft stoppades på vanar.

De Bilcenter sålde var reggade som lastbilar o hade lastförskjutningsskydd. Bilcenter var på väg att etablera sig i Stockholm (slakthusområdet sas det) innan smällen kom.

Ni göteborgare - vad vet ni om vanmasters (jarl elowson)
Citera
2020-02-17, 20:57
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Ägaren på 80-talet hade en riktigt schysst villa i Bohus, nära uppfarten till Jordfalls-bron fast upp på berget. Tattare enligt då tidens rasbiologiska skala som användes i orten.Skall bedrivit omfattande kokainsmuggling med importbilarna från USA. Familjen var riktig tät på den tiden, och hade en stil som var lite osvensk kan man lugnt påstå. Försökte väl leva Miami Vice i Gbg. Vad som hände sen vet jag inte så mycket om. Tappade kontakterna i Surte/Bohus.
Jag kan inte gå i god för ryktet men en kompis var riktigt bra kompis med ett av barnen (då tonåring) och med dom summorna som rullade in och ut så är det väl inte helt otroligt. Tänker inte nämna några namn då detta var typ 30 år sedan och livet gått vidare.
Jodå, kom in mycket kemikalier i ramarna på dom nya vanbilarna. Det fanns en verkstad innanför den ordinarie verkstaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in