Bisarr diskussion igen ikväll. Tjafs om överklagandet och nytt tjafs om perifera och i grunden ointressanta detaljer som mopeden. Ifrågasättanden av DNA-bevisningen (har vi inte dragit det femtielva varv redan). Några hoppfulla drömmer om att hovrätten minsann ska inse att de har rätt i hur svag bevisningen är och försätta den åtalade på fri fot, även om han fortsätter neka.
Naturligtvis kommer det inte att bli så. Nopomil m.fl blandar ihop sina egna önskedrömmar och vanföreställningar om bevisningen i målet och vad som händer i Hovrätten med den faktiska styrkan i bevisningen och vad som faktiskt händer i Hovrätten.
Xenia och jag som inte är överens särskilt ofta, men här är vi ense. Det finns inga som helst tvivel om att hovrätten kommer att fälla på föreliggande bevisning och föreliggande svar (eller snarare brist på svar) från den åtalade. Det finns rättsfall som diskuterats på Flashback där bevisningen legat närmare rimligt tvivel. Men vi som studerat de fällande domarna i fall som Flakböle-morden, Vatchareeya i Boden och Marina i Stenungsund vet att bevisningen i detta mål är starkare än i samtliga dessa. Klart starkare skulle jag säga.
Man kan personligen TYCKA att bevisningen inte är stark. Det står en även fritt att tro att Christine Schürrer är oskyldig, eller varför inte Ulf Olsson eller numer avlidne styckmördaren Anders Carlsson (en av de mest sjuka mördare vi sannolikt haft i Sverige). Det påverkar inte den juridiska värderingen av bevisningen. På ren svenska så skiter hovrätten högaktningsfullt i Nopomil m.fl:s spekulationer.
Sen tror ju inte jag att några historier av vad slag det än vara månde kommer att hjälpa Nerijus i hovrätten heller. (se inlägg från igår:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad ) Mitt stalltips är dock att det inte blir några nya. Han kommer att neka sig hela vägen in i den svenska kriminalvården.