2015-11-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det säger advokaten. Det finns tid att tänka om.
Nu med mindre restriktioner kan han väl orientera sig bättre i verkligheten.
2015-11-19, 23:08
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Dålig prognos att han håller fast vid att han var hemma mellan 18:00 och 19:15. Har inte läst förhören med honom, men det börjar bli dags.

Utan DNA hade utredningen och bevisvärderingen varit en annan.

Läs förhören med fru och bror så förstår du att han inte var hemma men vill att de ska ge honom alibi.
2015-11-19, 23:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stafettpinnen som få vill ha.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, ingen vill ta över staffettpinnen. Jag tror att NB bara vill förlänga sin vistelse i svenskt häkte så länge det bara går. Har IR verkligen något alternativ här? Kan hon avsäga sig fallet?

Det som sedan väntar NB, förr eller senare, är fängelse i Litauen.

Är nog inte det lättaste att någon vill ta över den pinnen men det finns alltid någon.

Bra med pengar att tjäna och riklig publicitet.
2015-11-19, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Intressanta frågor.
LH undersöktes inte officiellt gynekologiskt. Undrar varför.

Men utan det kan man väl inte påstå att hon inte utsatts för sexbrott..

Hur menar du? Klart hon måste ha undersökts gynekologiskt. Det görs väl alltid. Som rutin. Varför skulle man inte göra det?
2015-11-19, 23:14
Medlem
Varför drog han inte bara hem till lituaen när det börja osa katt? Han såg ju polis o allt möjligt? Hur skulle dom då fått hans dna om han dragit? Hoppas den fittan erkänner om det är han känns jv olustigt annars känns inte helt 100.
2015-11-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Ja

Lite märkligt att det inte står vart i Litauen de bor någonstans.
Det står bara att Nerijus växte upp i Panevezys.
En Bil registrerad i Litauen borde väl ändå ha en adress i Litauen.
CGF170 Står den registrerad någonstans i Litauen, skattar bilen där och så vidare?

https://en.wikipedia.org/wiki/Poci%C5%ABn%C4%97liai

Har de ingen adress eller? Tycker det är underligt tomt
http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2015/08/Bilevicius-Poci%C5%ABn%C4%97liai-%C5%A0iauliai-County.jpg
Eller ska man dra slutsatsen att Nerijus alltid bara bor hos mamma i Pociūnėliai ?

https://www.google.se/maps/@55.5695753,23.8609009,3a,53.6y,213.26h,81.69t/data=!3m6!1e1!3m4!1sfL1uEsO1SDyie1PSncWDPg!2e0!7i1 3312!8i6656
Någon som kan få ut vart bilen är registrerad och att den är skattad försäkrad osv? Den kan också ha betydelse för exakt vilket fängelse han ska placeras i etc.

Fordonskatt finns inte i Litauen.
2015-11-19, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsstig
Hur långt var det enkel väg Blomb-Skövde

Över 4 mil har jag för mig att jag läst här....
2015-11-19, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
Varför drog han inte bara hem till lituaen när det börja osa katt? Han såg ju polis o allt möjligt? Hur skulle dom då fått hans dna om han dragit? Hoppas den fittan erkänner om det är han känns jv olustigt annars känns inte helt 100.

Det här är inte Bangladesh. Han hade blivit utlämnad innan han hinner gå av färjan i Litauen. Dessutom va han inte ensam, han har följe med sin fru och sin bror och måste bibehålla ett lugn för att inte verka helt uppenbart skyldig till något sådant här.
2015-11-19, 23:17
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Men utan det kan man väl inte påstå att hon inte utsatts för sexbrott..

Hur menar du? Klart hon måste ha undersökts gynekologiskt. Det görs väl alltid. Som rutin. Varför skulle man inte göra det?

Det finns ett sekretessbelagt obduktionsprotokoll. Jag ser det också som självklart att man gjort en gyn- undersökning. Speciellt ett mordoffer som har byxor nerdragna och tröja uppdragen.
2015-11-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det finns ett sekretessbelagt obduktionsprotokoll. Jag ser det också som självklart att man gjort en gyn- undersökning. Speciellt ett mordoffer som har byxor nerdragna och tröja uppdragen.

Precis. Detta handlar i första hand om MORD.
2015-11-19, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Silbersky är väl brottmålsadvokat idag? Vad säger han, är han sugen på att ta ett varv i HR med NB?

Jag tror inte det. Silbersky har redan gått om pengar, han behöver inga nya. IR är sugen på cashen och skiter i att hon vet att NB är skyldig, hon vill åt ersättningen.

IR är en skogs-advokat. Har ni varit i Skaraborg, Mariestad, Hjo eller Skövde? hela stället andas efterblivenhet.. det är som Sverige va på 80-talet. Tiden har stått still. Alla jobbade på Saab i Trollhättan och idag har ingen något jobb. 8/10 kör en saab.

IR hade inte tjänat dom pengarna hon får för NB under resten av sin livstid. Klart hon tar jobbet!

Åter till Silbersky. Hade han tagit jobbet? Knappast. Inte ens han kan vifta bort DNA-bevisen eller ljuga bort dessa. Och pengarna behöver han inte.

NB är ju mördaren, det inser väl alla. Tänk om Lisa kunde berätta bara denna lilla grej.

Skövde är väl en modern stad?! Växer hela tiden och har både Volvo pv och lastvagnar. Två militärregemente högskola bygger nytt hela tiden. Frågan är om du varit i Skövde?
2015-11-19, 23:26
Medlem
MrFolds avatar
Bisarr diskussion igen ikväll. Tjafs om överklagandet och nytt tjafs om perifera och i grunden ointressanta detaljer som mopeden. Ifrågasättanden av DNA-bevisningen (har vi inte dragit det femtielva varv redan). Några hoppfulla drömmer om att hovrätten minsann ska inse att de har rätt i hur svag bevisningen är och försätta den åtalade på fri fot, även om han fortsätter neka.

Naturligtvis kommer det inte att bli så. Nopomil m.fl blandar ihop sina egna önskedrömmar och vanföreställningar om bevisningen i målet och vad som händer i Hovrätten med den faktiska styrkan i bevisningen och vad som faktiskt händer i Hovrätten.

Xenia och jag som inte är överens särskilt ofta, men här är vi ense. Det finns inga som helst tvivel om att hovrätten kommer att fälla på föreliggande bevisning och föreliggande svar (eller snarare brist på svar) från den åtalade. Det finns rättsfall som diskuterats på Flashback där bevisningen legat närmare rimligt tvivel. Men vi som studerat de fällande domarna i fall som Flakböle-morden, Vatchareeya i Boden och Marina i Stenungsund vet att bevisningen i detta mål är starkare än i samtliga dessa. Klart starkare skulle jag säga.

Man kan personligen TYCKA att bevisningen inte är stark. Det står en även fritt att tro att Christine Schürrer är oskyldig, eller varför inte Ulf Olsson eller numer avlidne styckmördaren Anders Carlsson (en av de mest sjuka mördare vi sannolikt haft i Sverige). Det påverkar inte den juridiska värderingen av bevisningen. På ren svenska så skiter hovrätten högaktningsfullt i Nopomil m.fl:s spekulationer.

Sen tror ju inte jag att några historier av vad slag det än vara månde kommer att hjälpa Nerijus i hovrätten heller. (se inlägg från igår: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad ) Mitt stalltips är dock att det inte blir några nya. Han kommer att neka sig hela vägen in i den svenska kriminalvården.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in