2015-11-19, 19:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Okänd väg.

Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej jag bor här och vet hur det ser ut, men jag hade ingen aning om den vägen.

Flera som jag känner i närheten av Blomberg hade heller ingen aning om den vägen innan den 7 juni.
2015-11-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ja vad tror du själv?

Det är inte frågan om att tro.
Det är frågan om vad som kommer fram i professionella undersökningar. I fallet med mopeden är det omöjligt att veta eftersom den inte undersöktes då.
2015-11-19, 19:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Västerplana!? - Hur lång omväg är det i minuter räknat..?
Vet ej, 1,9 km.
2015-11-19, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Och mitt på blanka fredagseftermiddagen... Periodare..?

Hans våldshistorik tyder på att den ofta sker i samband med alkoholintag.
2015-11-19, 19:45
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det är den vägen han slänger LHs saker för att han vet att ingen, eller ytterst få, skulle köra där på kvällstid.

Visst, den närmaste vägen genom Allén är inte direkt optimal. Samtidigt kan han ha haft i åtanke att han "är ute på jobb" hos G*stav vilket kan förklara en ev vänstersväng efter de tätt utkastade fynden. Det beror ju förstås på hur pass klartänkt han är i det här skedet. Vittnesiakttagelsen kan också har varit felaktig och då fortsätter han bara följa vägen mot Martorp.
Senast redigerad av Reviews 2015-11-19 kl. 19:47.
2015-11-19, 19:49
Medlem
KeithRichardss avatar
FUP 1070, förhör med Aivaras

Är din bror impulsiv?

Ja.

Och då går det som det går, när man försöker dölja ett brott.
Senast redigerad av KeithRichards 2015-11-19 kl. 19:53.
2015-11-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
FUP 1070, förhör med Aivaras

Är din bror impulsiv?

Ja.

Och då går det som det går, när man försöker dölja ett brott.

Du menar att han inte var planerande? Vem spred då föremålen och la Lisa i skåpet?
2015-11-19, 19:59
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Och vem har bestämt att dna är ett tungt tekniskt bevis? Du? Polisen? Domstolen ? .. som i så fall slipper se till att målet blir så utrett som det behöver? Att den teori som kastas fram av åklagaren faktiskt har en logisk förklaring och till största del bygger på belägg inte uppskruvade floskler eller långsökta hypoteser utan grund.

Dna-tester bygger på helt slumpvis utvalda markörer som ska bilda ett mönster. Därefter dras en slutsats.

Det finns flera exempel på där dessa dna-tester kommer fram till helt olika resultat. Vad är tungt med ett sådant bevis?
jag ska ta ett exempel så du förstår.

Föreställ till att vi ska rekonstruera ett dna-test genom att använda oss av en hög med strumpor i 8 olika färger. Blå, grön, gul, röd, svart, lila, rosa och orange . 25 sycken av varje färg.

Ur denna hög på 200 strumpor ska vi dra 5 strumpor. Vi gör det slumpvis. Alla strumpor vi drar råkar bli röda strumpor. Av det resultat drar vi slutsatsen att högen innehöll enbart röda strumpor.

För säkerhetsskull drar vi två strumpor till. Även dessa visar sig vara röda. Med andra ord... Vi har nu ett resultat som visar är det med största sannolikhet enbart finns röda strumpor i högen.

Detta exempel visar inte bara på ett osannolikt resultat vilket ändå råkar ske. Det visar också på ett felaktigt tillvägagångssätt och ett felaktig tilltro till vårt test och dess svar.

De finns således stora brister i teknisk bevis just därför att det är människor inte teknik som tolkar resultatet...

Ett tekniskt bevis är sålunda inte renodlat tekniskt. Det innefattar mänsklig inblandning som påverkar resultatet.

Det står därtill utan kontroll eller granskning för de som ska luta sig på det...

Att frångå logik för att luta sig på teknisk bevis framstår därför som aning långsökt och riskyllt. Men ger såklart väldigt snabba svar. Åter igen... Vilka frågor ställer vi och varför? Av vilken anledning ska teknik ges högre värde än självklar logik?

Det är väl ingen här som önskar att en skyldig undgår sitt straff utan det handlar ju om att man är rädd för att en oskyldig döms. Och har det hänt förr? Dessvärre ja.
Fast att det passerat såväl polis och åklagare som domstol.

Varför upprör det dig så att man vill säkerställa att det inte sker igen?

Vem har bestämt att jorden är rund? Du? Jag? Vetenskapen?

Jag kan inte någonstans se att jorden är rund, jag tycker det ser platt ut så långt jag kan se.

Bara för att man inte begriper vetenskapen med DNA kan man inte dra de slutsatser du drar.
2015-11-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Har breven gått igenom Tingsrätten för att lämnas till häktet är det allmän handling och då inget skvaller. Skvaller kan jag inte se att det handlar om utan om hot. Hot ser man hårt på oavsett vem det handlar om, men kanske speciellt då det handlar om en dömd.

Ja, det finns inte många anstalter att sätta den här typen på, så det behöver man inte vara pratglad för att inse. Alltså i någon av bunkrarna med andra likasinnade.
Dessutom tror jag en del anser att han kan ha det eftersom han då mördat en ung tjej på 17 år för att han saknar spärr vad det gäller sina sexuella perversioner. Han sitter inte säkert oavsett om han hamnar på bunkern eller någon annanstans. Han anses vara lägst stående inom den interna hierarki som anstalterna har.

Det här mordet är uppmärksammat med stort allmänt intresse, och det ska alltså informeras till allmänheten om vad det handlar om både innan domstol och efter domslut. Fortsättning lär följa ett bra tag framöver.

Nej brevhemlighet har vi här i landet fortfarande. Är breven ställda till; NB med adress Häktet
Så är det inte offentlig handling. Men om breven är ställda till; Häktet med Attention NB så är det offentligt. Att sen fängelse/tingsrätt har rätt att granska desamma betyder inte att de är allmänt offentliga. F D säkerhetschef på Posten.
2015-11-19, 20:04
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du menar att han inte var planerande?
Jag menar att jag tror att han fattar en del dåliga beslut när det är bråttom.
2015-11-19, 20:07
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Min idé är att han hade planerat att stoppa henne där. Han visste att hon skulle åka den vägen och att hon då skulle vara ensam. Kanske låg han halvt i diket till synes medvetslös? När Lisa stannade till ströp han henne och gömde henne buskarna t.h. på bilden, körde tillbaka mopeden, hämtade sin bil med inplastat lastutrymme och la kroppen där.

Utan minsta tvivel så ströps/hängdes hon med hjälmen på.

Det var nog sen sämsta analys jag läst. Finns inget i FUP som stödjer din teori.
2015-11-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det är en onormal väg i så fall, grejerna dumpades nog på någon resa mellan ladan och Martorp.

Ja, vad är normalt när det gäller NB?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in