Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
De mystiska fynden
Jag vill ta upp fynden utefter "Fyndvägen" och de iakttagelser av vad som påstås vara NB:s bil på kvällen 7 juni för jag har funderat kring dem och markerat ut platserna för iakttagelserna på kartan i FUP:
http://i.imgur.com/cEnZ9St.jpg.
Den röda linjen markerar närmaste vägen från ladan till Martorp. 1 markerar platsen för första iakttagelsen, ca kl 19:10, då bilen "med hög hastighet sladdade ut från grusvägen från Blomberg" och körde mot Martorp. Vid 19.30-19:45 sågs bilen igen vid 2 på väg från Martorp, även då i hög hastighet, men föraren gav sig tid till att hälsa. Iakttagelserna stämmer med kortaste vägen mellan ladan och Martorp. Men när placerades fynden ut? Vägen går inte alls utefter fyndvägen. Om det låg en kropp i bilen ville nog föraren komma fram till Martorp så fort som möjligt, och då inte ta omvägen runt fyndvägen. På tillbakavägen passerades NB:s bostad, gul markering. Om det var NB som körde kan man tänka sig att han svängde vänster efter bostaden och placerade ut fynden, men det hade varit bättre att göra det tidigare, i skogen, direkt efter Martorp. Dessutom ligger fynden G009 och G206, körkort och nycklar, helt fel även för omvägen. Mycket talar för att fynden placerades ut vid ett helt annat tillfälle. Varför placerades fynden ut i spenaten? Det måste finnas bättre sätt att göra sig av med dem. Det är nära till Vänern, och det fanns ingen anledning till panik och irrationellt beteende.
Kan tänka mig följande:
NB kom inte på att han hade prylarna förrän efter den hastiga färden från Martorp.
Var alltså tvungen att göra sig av med grejerna vid ett senare tillfälle.
Troligtvis inte vid turen till tappen vid 20,00-tiden för då var ju IB med i bilen.
Men varför börjar han jobba tidigare mot normalt på måndagsmorgonen. Kanske gjorde en tur där och då.