2015-11-19, 15:24
Medlem
Prayerpositions avatar
Hej!
Jag har nyligen köpt ny lägenhet. Till min förvåning är det väldigt lyhört i min bostad. Det är främst grannen ovanför min som hörs. Jag hör i princip ALLT! Tv (så högt att jag kan höra vilket program som tittas på), så fort personen går runt i lägenheten, när den går på toa, när den pratar i telefon osv. Extremt irriterande. Vad fan kan jag göra? Känns inte jättekul direkt...

Någon som har tips? Råd?

Tack på förhand
Citera
2015-11-19, 15:27
Medlem
Flytta. Märkte du inte det när du var på visning?
Citera
2015-11-19, 15:30
Medlem
Prayerpositions avatar
Nej, såklart inte. Förra ägaren sa: det enda man hör är en granne som spelar lite musik ibland.

Flytta är inget alternativ. Letar snarare efter en lösning på problemet.
Citera
2015-11-19, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prayerposition
Hej!
Jag har nyligen köpt ny lägenhet. Till min förvåning är det väldigt lyhört i min bostad. Det är främst grannen ovanför min som hörs. Jag hör i princip ALLT! Tv (så högt att jag kan höra vilket program som tittas på), så fort personen går runt i lägenheten, när den går på toa, när den pratar i telefon osv. Extremt irriterande. Vad fan kan jag göra? Känns inte jättekul direkt...

Någon som har tips? Råd?

Tack på förhand

Jag har en jävligt bra ide till dig! Vänta så ska jag skriva och förklara detaljerat.

Beroende på hur stort ditt rum är eller taket i lägenheten är.. Slå upp x antal reglar som går lodrätt i rummet med några centimeters mellanrum mellan varje regel. Du kan även skala av dessa reglar så att du kan placera in spottar i hålen som du skalar av (Om du vill dvs). Sedan pyntar du in en massa glasfiberisolering i mellan reglarna som du drar upp i taket utanpå dem sedan så fäster du 1 - 2 gipsplattor. Därefter ska allting vara tyst och lugnt.

Kostnad för detta? säg max 4 - 5 k. ?

Jag tror t.o.m att jag hade klarat bygga detta med hjälp utav rätt verktyg.. så sätt igång!
Senast redigerad av joffen87 2015-11-19 kl. 15:38.
Citera
2015-11-19, 15:32
Moderator
evilhoneys avatar
Sätt upp ett innertak kanske?
Citera
2015-11-19, 15:33
Medlem
Fan va jobbigt. Sa inte säljaren något om detta?

Hade samma problem i min första lägenhet, som tur var så var grannen sällan hemma.
Riktigt vidrigt, skulle aldrig stå ut med detta idag.
Citera
2015-11-19, 15:39
Medlem
Prayerpositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Jag har en jävligt bra ide till dig! Vänta så ska jag skriva och förklara detaljerat.

Beroende på hur stort ditt rum är eller taket i lägenheten är.. Slå upp x antal reglar som går lodrätt i rummet med några centimeters mellanrum mellan varje regel. Du kan även skala av dessa reglar så att du kan placera in spottar i hålen som du skalar av (Om du vill dvs). Sedan pyntar du in en massa glasfiberisolering i mellan reglarna som du drar upp i taket utanpå dem sedan så fäster du 1 - 2 gipsplattor. Därefter ska allting vara tyst och lugnt.

Jag tror t.o.m att jag hade klarat bygga detta med hjälp utav rätt verktyg.. så sätt igång!

Vet inte om du är seriös eller inte men jag klarar knappt av att spika in en spik i väggen, haha. Kan man anlita någon som kan fixa problemet? Eller är det kört. Vardagsrummet påverkas mest. Ibland hörs grannens tv så bra att jag tror att det är ett jävla prank.
Citera
2015-11-19, 15:40
Medlem
Prayerpositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Sätt upp ett innertak kanske?

Hur mycket skulle det kosta? Jag är riktigt okunnig när det kommer till hantverk så har ingen aning.
Citera
2015-11-19, 15:42
Medlem
Prayerpositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0la
Fan va jobbigt. Sa inte säljaren något om detta?

Hade samma problem i min första lägenhet, som tur var så var grannen sällan hemma.
Riktigt vidrigt, skulle aldrig stå ut med detta idag.

Nej, säljaren sa ingenting om det. Ska jag behöva ha det såhär? Funderar på prata med grannen, men kan ju inte be personen sluta titta på tv.
Citera
2015-11-19, 15:42
Medlem
Citat:
Vet inte om du är seriös eller inte men jag klarar knappt av att spika in en spik i väggen, haha. Kan man anlita någon som kan fixa problemet? Eller är det kört. Vardagsrummet påverkas mest. Ibland hörs grannens tv så bra att jag tror att det är ett jävla prank.

Jag är ingen byggare alls eller så.. Men jag äger en bostadsrätt. Har vanligtvis tummen mitt i hand. Men det är så här man ska göra... och jag tror faktiskt att dem flesta klarar att utföra detta jag skriver detaljerat här. Om man har spik och hammare och allt material till det som finns i bygghandeln.

Jag tycker att du ska försöka göra detta jag skriver själv.. Så lär du dig samtidigt också på det. Det kan bara bli fel.. och då tar du en kofot och anlitar ett proffs isåfall. MEN du kommer inte misslyckas tro mig.

Ganska enkelt att åtgärda på detta sättet. Jag hade nog gjort det själv om ja hade haft samma problem och jag har ingen snickarkunskaper alls.
Citera
2015-11-19, 15:43
Medlem
Citat:
Hur mycket skulle det kosta? Jag är riktigt okunnig när det kommer till hantverk så har ingen aning.

7 kr per meter för regel på byggmax /Beror på hur stora ytor du ska jobba på. Och isolering 17 kr m2 på byggmax. Såkallade isoleringsblock som du köper.. rektangulära gula saker.

Gipsskiva kostar ca 55 kr styck på byggmax.

Med andra ord denna typen utav bygge utan spottar.. kommer att kosta dig max en 1000 lapp om du gör allting själv.

FAN JA KANSKE INTE ÄR SÅ DUM TROTS ALLT
Senast redigerad av joffen87 2015-11-19 kl. 15:55.
Citera
2015-11-19, 15:44
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Hur långt är ett snöre?
Beror på hur stort du har det, förmodligen på hur du vill ha det gjort och vem som gör det också. Googla lite och begär in offerter och jämför.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in