2015-11-19, 13:36
Medlem
Jag är inte helt säker men jag tror att det här blir rätt tråd för den här frågan, om inte får moderator gärna flytta den till rätt.

Jag undrar hur SD-anhängare ser på en framtidsprognos inför nästa val, kommer SD att ha en så stor procent att de kan få igenom sin politik i deras profilfråga eller ej? Och måste SD få 50,1%+ av ledamöterna i riksdagen för att få igenom sin politik i deras profilfråga eller tror ni att M och kanske andra partier skulle samarbeta med SD innan SD skulle nå egen majoritet?
2015-11-19, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Självklart är det så att hade fokus idag varit på social eller utrikespolitik hade SD i opinionen varit betydligt mindre än vad de är nu-

Varför skulle SD varit mindre i opinionen ifall fokus inte varit på invandringspolitiken?
2015-11-19, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nja, tror du har fel här. Konsekvenserna av den galna massinvandringe har ännu inte blivit tydliga för särskilt många. Folket är trögt, särskilt trögt i Sverige, men sakta, sakta, så börjar konsekvenserna bli tydliga och folket börjar dra slutsatser.

Om inte regeringen lägger om kurs i migrationspolitiken omedelbart, så går SD en gyllene framtid till mötes. Den fulla potentialen är långt ifrån uppnådd.

Jag tror också som du.
Den kvarstående potentialen övertygas antagligen snabbast från person till person nu efter att de internetaktiva och andra som var tidigt ute redan förstår. Detta tar tid. Speciellt när åsikter splittrar familjer och arbetsplatser, men det sker hela tiden.
Många vittnar om vänner som är väldigt lite politiskt intresserade och utan mer naivt ideologiskt lagda, är friska och har ett arbete och tycker kanske att orden från politikernas munnar, av det lilla de hör, låter ungefär som det alltid gjort mer eller mindre och börjar inte chansa på SD av sig själva som de knappt vet något om mer än skräckhistorier. Tills någon de känner tar till orda och slänger fikarummets afablad direkt i papperskorgen. Även om allt i verkligheten talar för snöbollseffekt så måste man beakta att propagandamaskineriet fortfararande påverkar känslosåsen.
Senast redigerad av Reflector 2015-11-19 kl. 13:45.
2015-11-19, 13:53
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
För att SD inte har någon unikitet avseende social och utrikespolitik. Avseende socialpolitik är politiken i princip identisk med S. Avseende utrikespolitik ligger SD nära MP och framförallt V.

Den dagen inte migration/invandring eller flyktingar är aktuellt kommer med all säkerhet SD att tappa. Det kan ske även när eller om de seriösa partierna närmar sig SD:s ståndpunkt.

Med all sannolikhet har SD nått kulmen i opinionen om man inte når högre när huvudfrågan är det enda som debatteras i media.

Det är ju just det man har, man är det enda partiet i riksdagen som är emot EU. Och nu när EU skakar i grunden är det mer än troligt att detta kommer att ge SD resultat, man är de enda som kan kritisera EU med trovärdighet.

Problemet med fanatiker som dig ALLTID tror och säger att SD "när som helst kommer att tappa". Ändå sker det aldrig - är du helt oförmögen att dra några slutsatser av det?

SD har givetvis ett tak någonstans, men att det skulle vara lägre än 30 % känns inte så troligt. SD är landets största parti i de mest seriösa undersökningarna, som du vet, och så kommer det nog att se i valet 2018.

Vi har tidernas svaga regering och ett enda oppositionsparti, så att SD fortsätter öka är inte konstigt - vad ska folk annars välja?
2015-11-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Jag är inte helt säker men jag tror att det här blir rätt tråd för den här frågan, om inte får moderator gärna flytta den till rätt.

Jag undrar hur SD-anhängare ser på en framtidsprognos inför nästa val, kommer SD att ha en så stor procent att de kan få igenom sin politik i deras profilfråga eller ej? Och måste SD få 50,1%+ av ledamöterna i riksdagen för att få igenom sin politik i deras profilfråga eller tror ni att M och kanske andra partier skulle samarbeta med SD innan SD skulle nå egen majoritet?

Frågan är i vilken mån det går att prognosticera.
Det är nästan 3 år till näst val, och mycket hinnr hända innan dess. Men , ett stort och starkt SD kommer sannolikt att göra att S och M inte åter försöker få upp volymrna (om man nu en lyckas dr ned volymerna i nuläget).

Man kan t ex tänka sig ett invandringskritikt block i form av M KD och SD, som enligt nuvarande opinionssiffror har dryga 50%
2015-11-19, 14:07
Medlem
fernebos avatar
Fast SD är ju redan jättestora och kanske största parti pga invandrings och flyktingpolitiken, så det känns ju lite konstigt att säga att det skulle vara nåt sorts misslyckande om de inte kan bli större. Vi pratar om en framgång och en ökning i väljarstöd som faktiskt saknar motstycke i svensk politisk historia.

Jag tror ju iofs att vi bara är i den intiala fasen av problemen med de gigantiska flyktingströmmarna. Dels så har vi en regering som är helt lamslagen och som alla kommer att ge skulden. Dels har vi allianspartierna som folk fortfarande är arga på och ger skulden för att de inte satt stopp i tid och istället sände ut signaler som bidrog till att vi har det kaos vi har idag.

Men den stora utmaningen återstår fortfarande. Trots att utgifterna skenar så byggs inga bostäder. Kommunerna står inför olösliga problem när man måste bygga nya skolor i ett rasande tempo. Sjukvården börjar på sina håll bli överbelastad. Socialtjänsten likaså. Effekterna kommer snart att bli dramatiska.

Vad är planen egentligen? Intrycket man får är att regeringen hoppas att flyktingarna som än så länge bara fortsätter att komma i samma tempo plötsligt ska sluta att komma och att de som redan har anlänt och som bor på campingar och på skolor ska dra igen när de inte får riktig bostad och bidrag eller jobb.

De närmsta åren kommer utan tvekan att vara kaotiska och vi kommer att få enorma problem som vanligt folk kommer att känna av och med det i åtanke så skulle jag nog gissa att SD kan komma att växa ordentligt. Och sen så har vi ju såklart terrorhotet. Vad händer om islamister börjar mörda folk i Sverige? Vad händer om flyktingar gör det? Vi har ju släppt in folk helt utan kontroll.

Jag tror utan tvekan att SD:s potential är mycket större än de 20-27% de ligger på nu, men det tar emot för folk att gå över till dem. De är helt enkelt inte ett särskilt omtyckt parti, men de är också ett parti som inte behöver vara det. Folk går inte till SD för att de gillar partiet ideologiskt eller för att Åkesson är så underbar. Folk går till SD därför att de är förbannade och därför att de saknar förtroende för övriga partier. Vi får se, men min gissning är att SD får mellan 30-40% i nästa val.
Senast redigerad av fernebo 2015-11-19 kl. 14:14.
2015-11-19, 14:17
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Det kan ske även när eller om de seriösa partierna närmar sig SD:s ståndpunkt.

Med all sannolikhet har SD nått kulmen i opinionen om man inte når högre när huvudfrågan är det enda som debatteras i media.
"När eller om"... det har ju du upprepade ggr sagt att det aldrig kommer att hända, så varför tar du upp det "teoretiska" scenariet?
Sedan blir det garanterat så att konsekvenserna av extreminvandringen kommer att vara aktuella att diskutera många år framöver, eftersom integration av så många inte är praktiskt möjlig.
Senast redigerad av swedenflooded 2015-11-19 kl. 14:28.
2015-11-19, 14:27
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Självklart är det så att hade fokus idag varit på social eller utrikespolitik hade SD i opinionen varit betydligt mindre än vad de är nu-
PK:maffians bästa alternativ torde vara att systematiskt förtiga de negativa samhällskonskevenserna av extreminvandringen, detta enbart i syfte att neutralisera SD:s inflytande på opinionen. Människor som drabbas av dem lär nog höra av sig ändå, oavsett mediernas selektiva nyhetsförmedling..
2015-11-19, 14:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Varför skulle SD varit mindre i opinionen ifall fokus inte varit på invandringspolitiken?

Om man skall svara med ditt nick, hr Razor, så tror jag det enkla svaret skulle vara att "om invandring inte diskuterats hade SD varit en lösning utan ett problem".

Det är inte poppis att ha åsikten att SD är blaha-blaha i övriga frågor, men den bistra sanningen är förstås att de har endast litet att komma med, och ingen USP (Unique Selling Point, fräckt ord från 80-talet).

Men nu har man det i invandrings- och asylfrågan, men frågan är ju om man är på väg att få dela med sig även där.
2015-11-19, 14:37
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det tar tid att inse att man blivit grundlurad och att politikerna släppt rodret helt.
SD kommer bli största parti i nästa val, frågan är bara hur mycket större man blir än 2:an.
Ja, det är väldigt många som tror att problematiken är kortvarigt och inte förstår det djupgående konsekvenserna av dagens politik. Därför tror jag många fortfarande tror att "sitt gamla parti" kommer fixa detta kortsiktiga problem.
2015-11-19, 14:47
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Ja, det är väldigt många som tror att problematiken är kortvarigt och inte förstår det djupgående konsekvenserna av dagens politik. Därför tror jag många fortfarande tror att "sitt gamla parti" kommer fixa detta kortsiktiga problem.

Detta är en viktig poäng. Människor tror på fullaste allvar att detta är en tillfällig katastrof likt tsunamin 2004. Om eller när människor inser att detta i grunden kommer ändra förutsättningarna inte bara för dem själva utan sätta djupa spår i det samhälle deras barn och barnbarn ska växa upp och leva sina liv i, då borde även den mest PK-skadade medelsvensson vakna upp.

Men den som hoppas på för mycket blir oftast besviken och skadan är ju redan för stor för att vanlig politik ska kunna styra upp det
2015-11-19, 14:50
Medlem
Löfven säger att det i dagens situation inte finns tid för partipolitiskt käbbel, alla partier måste samarbeta, i samma andetag bjuder han in de borgerliga partierna och vänsterpartiet för samtal. SD tycks fortfarande inte existera, utmobbningsstrategin fortsätter alltså vilket bör driva fler väljare till SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in