Citat:
Ursprungligen postat av
arkmike
En mycket bra reflektion med några kloka dörrar på glänt, dessutom mycket trovärdig i mina ögon. Beträffande hans psykstatus är det också solklart att gärningsmannen (NB eller ej) besitter en eller flera djupt grava personlighetsstörningar med såväl sexuella som andra inslag. I gällande diagnosmanualer DSM 5 och ICD-10 (googla gärna) finns en flora att plocka ur, där NB sannolikt fyller ett flertal kriterier. Sen är det en grannlaga uppgift och det kräver förstås en rättspsykiatrisk utredning. Fackfolk drar heller inga förhastade slutsatser i nuläget. Vidare ligger sexualbrottsforskaren Niklas Långströms beskrivning av brottets bevekelsegrunder och karaktär i linje med våra mest hemska aningar.
Mina tankar går till Ulf Åsgårds kommentar:
" Det är sida upp och sida ner vad dem misstänkte själv säger. Och jag har påpekat att det är väl själva fan att man inte skaffat referenser i hemlandet och Sverige, utöver hans arbetsgivare. I Litauen finns det säkert register hit och dit, och personer som inte är hans närstående, som man kunnat tala med. "
En rättspsykiatrisk undersökning skulle gå till botten så långt det är möjligt att kartlägga alla till buds stående omständigheter innan ett definitivt utlåtande görs.
Avslutningsvis betraktas inte en eller fler psykiska personlighetsstörningar som en sjukdom i sig, därmed inte sagt att det inte krävs behandling i någon form där bl a kemisk terapi ligger för handen. Lider gärningsmannen däremot av psykos typ vanföreställningar som är sjukdomsklassade kommer det hela i annan dager. Men så är inte fallet varken psykiatriskt eller juridiskt. I vårt fall är det i alla fall en inte alltför kvalificerad gissning. Oavsett påföljd måste allmänheten skyddas. Varken NB eller advokaten IR har inte heller spelat på den strängen vilket hade kunnat leda till en rättspsykiatrisk undersökning innan TR fattade domen. Säkert har IR övervägt den möjligheten men vad gör man med en klient som notoriskt förklarar sig oskyldig mot bättre vetande, allt pekar på det. Hans förklaringsbörda är rena K2.
Det här var en sammanfattning av vad jag tror så långt men osvuret är bäst, så jag instämmer med ditt slutord "Vetefan?!"
TACK för din mycket intressanta och informativa sammanfattning och svar på frågor,
trots att man bara är en som vill veta mer, en okunnig amatörpsykolog
Men, man funderar ju mycket kring hur en sådan här människa fungerar, vad som gjort honom till den han är och vad det är för tankar, tvångstankar, begär och dolda styrningar inombords som får någon att begå detta ofattbart hemska mord, denna ofattbart hemska skändning.
Och sen - total tystnad, total förnekelse - i alla fall utåt, sen vet man inte riktigt resten..
Jag undrade också över personutredningen när den kom - den säger ju egentligen inget, är Nerijus egen berättelse och hans arbetsgivares, som är mån om att ingen skugga ska falla på honom själv - beskriver nog därför Nerijus i extra dos av superlativer. Ulf Åsgårds kommentarer om PU:n är alldeles riktiga, att man skulle skaffat fler referenser, helst i Litauen då tycker jag.
Det enda som gjorde att man anade något mellan raderna, var att han inte hade haft någon kontakt med sin 14-åriga dotter på flera år och inte heller visste var hon bodde. Då AB berättat i förhör att NB varit våldsam mot sin x-fru, så undrar man då om kanske x-frun flyttat på "okänd ort" med dottern för att hon känt sig hotad. Detta vet man inget om, men x-frun har kanske saker att berätta som är intressant för den fortsatta kartläggningen av NB.
Är bra att han är där han nu är - allmänheten måste skyddas, som du skrev.
Och, så länge han inte erkänner eller medger något alls så kan ju inte heller advokaten begära någon rättspsykiatrisk undersökning
Men, vem vet, kanske han först nu inser att han faktiskt åkt dit riktigt ordentligt, nu när domen blev livstid - och omvärderar sin situation?
Sitter nog väldigt, väldigt långt inne med ett erkännande ändå - brottet och alla omständigheter kring det är så genomvidriga och skamfyllda, han tänker nog att så länge han säger "nej" så finns familjen kvar för honom - för då slipper han och de skammen ett erkännande skulle ge.
Nu ska jag googla diagnosmanualerna DSM 5 och ICD-10, det är bra med Flashback när man får bra information & då lär sig lite nytt