Citat:
Ursprungligen postat av
blackmolly123
Ja, har nu hela tiden varit modern som fört talan, fadern har varit tyst. Möjligt han är märkt av sjukdom, alkoholmissbruk kan nog ligga nära till hands att tro. Eller, så är mamman den verbala, hon som också försöker och har försökt, att upprätthålla en "normal" fasad utåt. Det jag tänkte om pappan - att han kan ha varit dominerande och hård under deras uppväxt - var ju under förhör med Irina och AB där hon beskrev AB som "den snälle" och "mammas pojke" och NB som den "som bestämde" och "pappas pojke". NB flyttade från hemmet när han var 14 och bodde då hos en släkting, det kan också kännas lite märkligt..
Man får känslan av att AB har mera kontakt med sina känslor, vågar visa dem, är lite "vekare" och en snäll person. O m de blivit utsatta för bestraffningar i form av våld, kränkningar osv, kan det vara så att NB är den som hållit allt inom sig, lärt sig att inte gråta, inte visa känslor och så byggs allt på, frustration och maktlöshet. Det vidriga dåd han begått visar ju på ett slags vansinnigt hat mot kvinnor också, tror jag. Förutom - i den sexualsadistiska aspekten - att han fick känna dominans och total kontroll så måste det också finnas ett vansinnigt hat och frustration som utlöste detta. Ett hat mot kvinnor grundat i hat mot någon speciell kvinna?
Han var nog som en tidsinställd bomb.
Undrar vad rättspsykiatrisk undersökning skulle visa? Förmodligen att han inte räknas som "sjuk" under dådet i alla fall, tror jag. Även om man själv givetvis tycker att en person som begår en sådan makaber gärning, måste vara verkligt störd. Men, kanske inte sjuk i lagens mening?
Bra i alla fall att han nu sitter inlåst, det som hände Lisa hade nog ändå hänt förr eller senare, med någon annan. Risken finns ju att han även gjort andra saker, som en förberedelse/upptrappning inför mordet. Ska bli intressant att se vad som kan finnas i hans bakgrund nu när de ska utreda det en del, man hoppas ju såklart att det inte ska finnas fler offer
.
Är hemskt svårt att ta in att en människa kan förvandlas till ett sådant odjur som han blev, är nästan obegripligt hemskt fortfarande när man tänker på vad som hände Lisa. Hoppas i alla fall att hon dog snabbt och inte hann lida och ha dödsångest så länge. För Lisas familjs skull hoppas jag att han börjar att prata, att han erkänner och berättar "varför" och "hur". Det är det minsta offer av honom man kan begära - så de kan gå vidare i detta hemska. Hur kan man bära inom sig vetskapen att man gjort det här hemska, han borde ju täras sönder av skam, ånger och ångest. Eller, så kanske han bara tycker synd om sig själv, att han "hamnat" i denna situation och vidhåller sitt nekande - för att få "behålla" sin familj. Vetefan?!
En mycket bra reflektion med några kloka dörrar på glänt, dessutom mycket trovärdig i mina ögon. Beträffande hans psykstatus är det också solklart att gärningsmannen (NB eller ej) besitter en eller flera djupt grava personlighetsstörningar med såväl sexuella som andra inslag. I gällande diagnosmanualer DSM 5 och ICD-10 (googla gärna) finns en flora att plocka ur, där NB sannolikt fyller ett flertal kriterier. Sen är det en grannlaga uppgift och det kräver förstås en rättspsykiatrisk utredning. Fackfolk drar heller inga förhastade slutsatser i nuläget. Vidare ligger sexualbrottsforskaren Niklas Långströms beskrivning av brottets bevekelsegrunder och karaktär i linje med våra mest hemska aningar.
Mina tankar går till Ulf Åsgårds kommentar:
" Det är sida upp och sida ner vad dem misstänkte själv säger. Och jag har påpekat att det är väl själva fan att man inte skaffat referenser i hemlandet och Sverige, utöver hans arbetsgivare. I Litauen finns det säkert register hit och dit, och personer som inte är hans närstående, som man kunnat tala med. "
En rättspsykiatrisk undersökning skulle gå till botten så långt det är möjligt att kartlägga alla till buds stående omständigheter innan ett definitivt utlåtande görs.
Avslutningsvis betraktas inte en eller fler psykiska personlighetsstörningar som en sjukdom i sig, därmed inte sagt att det inte krävs behandling i någon form där bl a kemisk terapi ligger för handen. Lider gärningsmannen däremot av psykos typ vanföreställningar som är sjukdomsklassade kommer det hela i annan dager. Men så är inte fallet varken psykiatriskt eller juridiskt. I vårt fall är det i alla fall en inte alltför kvalificerad gissning. Oavsett påföljd måste allmänheten skyddas. Varken NB eller advokaten IR har inte heller spelat på den strängen vilket hade kunnat leda till en rättspsykiatrisk undersökning innan TR fattade domen. Säkert har IR övervägt den möjligheten men vad gör man med en klient som notoriskt förklarar sig oskyldig mot bättre vetande, allt pekar på det. Hans förklaringsbörda är rena K2.
Det här var en sammanfattning av vad jag tror så långt men osvuret är bäst, så jag instämmer med ditt slutord "Vetefan?!"