Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-11-17, 11:59
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Ja påföljdsdelen bör nog faktiskt prövas av HD för lagtexten stämmer inte överens med de riktlinjer som utfördats, dvs. att livstid ska vara huvudpåföljden vid mord.

Hur ska egentligen ett överklagande kunna genomföras av försvaret, då ju GM förnekar i sten till att han träffat BO?

Om några som helst invändningar mot gärningsbeskrivning, dödssätt eller datum ska kunna göras så måste
ju det som underlag för överklagande finnas ett medgivande att något skett mellan GM och BO?

Detta finns ju inte, så då krävs väl att NB kommer med en ny version till HR?

Det enda som i nuläget kan sägas från försvaret är väl att domen är felaktig rent generellt, att NB inte har haft med detta att göra och komma dragande med nya försök till alibi?
Senast redigerad av PhDSalander 2015-11-17 kl. 12:01.
2015-11-17, 11:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Är det fortfarande ingen som vet om interpol har hittat något på honom i andra länder han har varit i?

Det blir en sanktionerad utredning nu när fällande dom föreligger, även om det måhända redan ligger i startgrop - påbörjats/upprättats kontakt.

Så det återstår att se.
Personligen tror jag att detta var första gången han begått/fullföljt ett sådant här brott, men jag anser ändå att historiken med ouppklarade liknande brott kring hans tidigare boenden/verkanden bör undersökas.
Senast redigerad av rotesau 2015-11-17 kl. 12:16.
2015-11-17, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Skulle det inte märkas på skadorna menar du, i vilket skick kroppen pressats in i skåpet?

Redan på måndag morgon upptäcktes att mobilen 18:39 rört sig mot masten som fanns i riktning mot Martorp. På enskild väg. Snart hittades också tillhörigheter inom samma område. På tisdagen erinrade sig Lisas mamma att takarbetare på ladan hade stirrat obehagligt på henne i maj.

Man sökte efter en levande flicka och prövade rimligen alla hypoteser. Det är faktiskt konstigt om det dröjde till fredagen innan någon hittade kroppen på det ganska begränsade område som man helt fokuserade på.

Håller med dig det mesta, men de sakkunniga verkade inte i rätten vara så klara med när kroppen kom till boden, inte heller om dödsögönblicket. Inte heller om det hur Lisa dog.
2015-11-17, 12:08
Medlem
Vad innebär (som det står i domen) att exempelvis; "beslaget av hjälm m.m ska bestå tills domen vunnit laga kraft"..
Innebär det att polisen har kvar detta i sin ägo tills Nerijus sätts i fängelse?
2015-11-17, 12:09
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Eftersom likstelheten försvinner efter 2,5 dygn kan det inte ha varit något problem att placera kroppen i ett senare skede i skåpet.
Det fanns starka indicier att kroppen fanns i Martorp området och där fanns också en lokal som NB använt, därför måste polisen ha riktat spaningen mot Martorp och sökt igenom lokaler där.
Eftersom polisen inte hittade kroppen först efter 5 dagar fanns det ingen kropp i lokalen, utan den kom dit senare än när de sökte området. Att polisen på ett mycket tidigt stadium skulle ha missat lokalen i Martorp som också var olåst kan ses som en omöjlighet.
De här likspårhundarna har ett luktsinne att de hade känt vittringen utanför lokalen, de hade inte behövt komma in i lokalen.
Det här stämmer också in med lantarbetaren som såg in i lokalen den 9 juni och enligt honom såg trasmattor på golvet framför skåpen, men inte kläder i stor mängd, som låg i skåpet och hängde utanför där kroppen fanns.
När kroppen hittades togs foto som visade att det fanns inga trasmattor framför skåpet, men Lisas kläder i stor mängd som hängde utanför i skåpet där kroppen fanns.
Slutsatsen blir att kroppen och hjälmen och jackan på rishögen kom dit efter den 9 juni och då kan det inte vara NB som placerat dem där.
Jag tror

- att kroppen pressades in i skåpet strax efter 19 på söndagen
- att lantarbetaren bara inte minns att det tycktes ligga kläder i ett av skåpen
- att kroppen upptäcktes före fredag natt, men att polisen inte sökte i Martorp utan militärer

Ingenting motsäger att det var NB, men frågan är om det finns bindande bevis som är äkta.
2015-11-17, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är tidningen som är ute och cyklar. Åklagaren gillar inte kostnadsräkningen .. Hon fick igenom det mesta i rätten och har alltså inte fått någon "bakläxa" -- utan gått igenom silen med rätt snälla ögon från rättens sida.

Över 800 tusen i ersättning är ju inte direkt kaffepengar.

Nej, blev lite väl positiv när jag såg artikeln. Men, vad jag förstår så är det vissa poster hon inte har rätt att kräva när NB nu fälldes, som ersättningen till specialinkallade vittnen som Jan Olsson ā 36 966:-
Wennerholm till GT;
Citat:
Jag har inga synpunkter, förutom att kostnadsräkningen under utlägg upptar ersättning till vittnet Jan Olsson, tilltänkta vittnet Pål Johansson och rättsläkaren Martina Olsson Frisk. Dessa poster skall bedömas utifrån bestämmelsen om rättegångskostnader i RB 31:2 och kan således ersättas endast under förutsättning att den tilltalade frikänns

Men, är ju helt galet om hon får betalt för uttalanden o trams i media, som om det vore arbetstid med och för sin klient.
2015-11-17, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Instämmer förvisso att det vore olyckligt men ville väl bara påvisa vikten av att formulera en gärningsbeskrivning korrekt. I just detta fall kan jag väl ge mig och instämma i att det inte hade fått någon effekt, men i vissa fall kan det nog få det om man inte är noga med sin gärningsbeskrivning.

Det var bra att åklagaren korrigerade, och förtydligade gärningsbeskrivningen. Adam Bercowitz satte också punkt för diskussionen i sitt vittnesmål.

Jag håller med dig för att tänket ska utgå från gärningsbeskrivningen, för det är gärningen man utgår ifrån. Nero är bunden till gärningen genom den bevisning som presenterats.

Därför borde advokat Inger Rönnbäck intuitivt ha i uppfattat att hennes klient ligger pyrt till oavsett om hon tycker han är oskyldig eller ej, då det finns en förutsägbarhet i åtalet, om att bevisen kommer fälla hennes klient.

Mord lika vidrigt oavsett om offret kvävts till döds genom hängning eller strypning, då det är ett bestialiskt sätt att mörda någon på.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Hur ska egentligen ett överklagande kunna genomföras av försvaret, då ju GM förnekar i sten till att han träffat BO?

Om några som helst invändningar mot gärningsbeskrivning, dödssätt eller datum ska kunna göras så måste
ju det som underlag för överklagande finnas ett medgivande att något skett mellan GM och BO?

Detta finns ju inte, så då krävs väl att NB kommer med en ny version till HR?

Det enda som i nuläget kan sägas från försvaret är väl att domen är felaktig rent generellt, att NB inte har haft med detta att göra och komma dragande med nya försök till alibi?

Ett överklagande kommer väl innehålla mycket av det som vi hörde pläderingsvis, dvs. att det föreligger tillräckliga osäkerheter kring dödsdatum, dödsorsak m.m. för att konstituera rimligt tvivel.

Jag tror dock inte hon vinner framgång med det, däremot kan det finns visst spelrum i påföljdsdelen.
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackno
Dom

https://minfil.org/G4xdk1b6be/Skaraborgs_TR_B_1902-15_Dom_2015-11-17__1_.pdf
Tack! nu finns PDF-filen överst på

http://www.homokozo.se/lh-tinget.php

2015-11-17, 12:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doniix
Vad innebär (som det står i domen) att exempelvis; "beslaget av hjälm m.m ska bestå tills domen vunnit laga kraft"..
Innebär det att polisen har kvar detta i sin ägo tills Nerijus sätts i fängelse?
Ja, det är i princip vad det innebär formellt.
Rent praktiskt att beslaget består fram tills att domen inte längre är överklagningsbar -- vilket inträffar per automatik om den inte överklagas inom tre veckor - eller om han väljer att "nöjda sig" vilket kan ske tidigast tre dagar efter att domen meddelats, och när som helst under den tid som löper fram tills att den automatiskt vinner laga kraft.
Överklagar han domen så vinner den inte laga kraft före den är klar i den sista instans som den överklagas till.
2015-11-17, 12:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Nej, blev lite väl positiv när jag såg artikeln. Men, vad jag förstår så är det vissa poster hon inte har rätt att kräva när NB nu fälldes, som ersättningen till specialinkallade vittnen som Jan Olsson ā 36 966:-
Wennerholm till GT;

Men, är ju helt galet om hon får betalt för uttalanden o trams i media, som om det vore arbetstid med och för sin klient.
Jag kan nog tycka att det är jäkligt galet att de inte får ersättning för inkallad expertis och uppföljningsundersökningar som kan motiveras av det som åklagaren använder sig av.
Det innebär ju att försvaret är ekonomiskt bakbundet på ett sätt som åklagaren inte är - och att många inte får det försvar de skulle kunna få om försvaret vågade satsa resurser .. eftersom en försvarare faktiskt aldrig kan vara garanterad ett friande ..
2015-11-17, 12:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Instämmer i det fetade.
Dock - efter att snabbt ha skummat domen så lämnar den öppet för överklagande också utifrån andra aspekter -- som till exempel att dödsdatum och mordplats bestäms beroende av varandra t ex.
Fast så är det inte riktigt. Mordplatsen bestäms helt av tekniska fynd och DNA, och morddatum sedan utifrån mordplatsen. Identifierandet av mordplatsen via DNA är möjligen svagare än identifieringen av NB som gärningsman, men nog tycker jag att den duger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in