2015-11-16, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CoreDump
Det är stämningsansökan som är på sex sidor. Vad domen är på återstår att se.

Jag har beställt TR beslut om dom.
Fick följande svar:

Din beställning har nu skickats till oss

Vi hjälper dig omgående med din beställning av domen i detta mål efter domen expedierats
(dvs. efter klockan 11.00 den 17 november). I normalfallet tar det någon timme.
2015-11-16, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahahaha. Vilken argumentation..
1. Lisas DNA faller ner på NB:s kläder.
2. Det blandas.
3. Poff!.. så hoppar det till snöret i diskhon.
4. Skriv inga mer forensiker analyser - du skämmer ut dig.
Förklara istället blodet på Lisas händer (flera ställen) som är utan (testbart) DNA. Jag förstår att det är enklare att bara kläcka ur dig barnsligheter, men försök. Att nedan skulle vara en möjlighet är inte uteslutet, tagit i punktform så du kanske förstår bättre.

1. Det finns blod på Lisas handled som inte innehåller testbart DNA.
2. Små droppar faller på ett eller flera områden på klädesplagg som har NB:s DNA på sig.
3. Blod och DNA blandas och det antas vara NB:s blod.

s.549 (511)
Citat:
5503/26565-15/S123
Tops handled böjsida höger - Obduktion Lisa Holm

För topsen erhölls indikation på blodförekomst. Vid utförd
DNA-analys kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.

Repet är tydligen viktigt för dig så varför kan det inte ha varit i kontakt med Lisas handleder? Ett rep tidigare hanterat av NB eller legat på golvet? Var är DNA-reultat för blod på snören?

s.559 (521)
Citat:
5503/26565-15/S208
Blått rep - I diskbänksho på den östra bänken i slaktrum

För tre undersökta besudlingar erhölls indikation på
blodförekomst men DNA som kan jämföras mot person kunde
inte påvisas.

DNA, specialanalys, LCN
I ett undersökt område på snöret påvisades DNA. Analysen visar
en blandning av DNA från minst två personer.
Så frågan för dig igen i annan form. Hur kan det finnas blod utan (testbart) DNA (men troligen Lisas) och varför kan inte främmande DNA ha blandats i på något slumpartat sätt?
2015-11-16, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Ja, det är anmärkningsvärt att hon inte höll sig närmare åklagarens linje. Nu blev det bara just en cirkus. Hennes uppgift må vara att så frön av tvivel men att fortsätta uttrycka sig så dumt i media dagen innan dom faller är ju bara löjligt. Denna " någon" där ute vet, och så får hon återigen ge uttryck för att N är oskyldig.

Rättegången är avslutad, hon beter sig som en dålig förlorare redan. Det är domstol som ska fatta beslut. Det hon gör mot invånarna i det lilla samhället Blomberg med omnejd är att sätta dom i skräck ( som om dom inte lidit nog ) " denna någon finns kvar där ute" - hon är bra på att snacka skit den där Rönnbeck.

Ja det är tur att det finns tanter och farbröder som dig och mig ute i stugorna som inte går vilket skisnack som helst.

Att ens insinuera till att det går en farlig typ lös i bygden, som den gärningsman, som tack och lov är infångad, borde vara straffbart. Visst är det dålig förlorare eller bristande självinsikt bakom de idiotier Inger Rönnbäck framför i media.

Det intressanta är den trovärdighet hon har som advokat. Idioter presumerar att hon kan när hon inte kan! Folk är dummare än vad jag tidigare trott, om de tror att hon kommer ha en kanin i rockärmen.
2015-11-16, 20:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Får ta fram skämskudden. Det låter sannerligen otroligt med 6 sidor. 100 sidor låter helt klart rimligare i ett sådant här omfattande mål. Ber om ursäkt.

EDIT. Hel korrekt så var det stämningsansökan.

Vi tar fram skärmsudden så slipper du skämskudden, ingen fara på taket!

Jo det blir nog ett antal sidor. Vatchareeyadomen i tingsrätten var på 88 sidor. Mordet på Göran Lundblad genererade en över 150 sidor lång dom från Kalmar TR.
2015-11-16, 20:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Ok, om mindre än 15 h faller domen. Vad ska man sia? En gissning är 16 år för mord. Livstid, jag vet inte alltså. Det finns för många frågetecken. Ska bli spännande att se om mer avslöjas framöver vid överklagande och så. Att NB kan vara ditsatt av någon annan är inte något jag kan utesluta - än. Först om de hittar mer utomlands känner jag mig säker, så länge han nekar åtminstone. Här ett utdrag ur FUP sidan 1511, innan han konfronterats med bevisning, 15 juni:
Citat:
Men har ni, har ni kontrollerat allt?
Ja, vi har kontrollerat du, du har ju hört Malin har ju pratat med dig om vad vi har kontrollerat och, och Malin förklarar för dig vad din hustru säger och hon förklarar vad din bror säger och det stämmer inte med din version…
(pustar)
… du måste förstå detta nu Nerijus att den här ankla, brottsanklagelsen den är ju fruktansvärt tung och då det förstår jag, det är bara det att din hustru och din bror dom, dom klarar inte av och täcka upp det här nu på dom instruktionerna som du har gett dom
Jag har inte gett (ohörbart) vilka instruktioner jag har inte givit, det, det är ju skrattretande och höra att jag har gjort det
Vi vet ju inte vad som har hänt, vi är informationsinhämtare
Nu förstår jag inte ens själv längre
Så du, du måste ju förstå att ju mer såna här saker som, som, som inte stämmer svårare blir det ju för dig, det är därför vi vill ge dig chansen nu och
Jag har ju berättat allt
Mmm
Allt (ohörbart) en fråga jag berätt, jag, jag svarar
Så med andra ord vi kommer inte hitta några spår ifrån nånstans i brottsplatsundersökningen vad gäller Lisas tillhörigheter eller Lisa själv?
Jag har aldrig sett henne, hur kan ni hitta? Jag har in, inte ens träffat den här människan
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-11-16 kl. 20:40.
2015-11-16, 20:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ok, om mindre än 15 h faller domen. Vad ska man sia? En gissning är 16 år för mord. Livstid, jag vet inte alltså. Det finns för många frågetecken. Ska bli spännande att se om mer avslöjas fram över vid överklagande och så. Att NB kan vara ditsatt av någon annan är inte något jag kan utesluta - än. Först om de hittar mer utomlands känner jag mig säker, så länge han nekar åtminstone. Här ett utdrag ur FUP sidan 1511, innan han konfronterats med bevisning, 15 juni:
Det blir livstid, med gardering för RPU. Att TR skulle välja 16 år pga många frågetecken är uteslutet. När bevisningen är bedömd och skulden fastställd spelar det inte längre hur många frågetecken det finns i bevisningen. Därefter är det brottet och andra omständigheter som bestämmer påföljden. Dessutom känner inte TR till många frågetecken, Rönnbäck glömde nämna dem.
2015-11-16, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ok, om mindre än 15 h faller domen. Vad ska man sia? En gissning är 16 år för mord. Livstid, jag vet inte alltså. Det finns för många frågetecken. Ska bli spännande att se om mer avslöjas fram över vid överklagande och så. Att NB kan vara ditsatt av någon annan är inte något jag kan utesluta - än. Först om de hittar mer utomlands känner jag mig säker, så länge han nekar åtminstone. Här ett utdrag ur FUP sidan 1511, innan han konfronterats med bevisning, 15 juni:
Du, dom dömmer inte ut ett mildare straff bara för att ni lyckats skapa "frågetecken". Antingen skyldig eller inte. Sen sätts straffet i förhållande till brottet
Senast redigerad av Bommullspinnar 2015-11-16 kl. 20:47.
2015-11-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Önskar att fler tog fram skämskudden och bad om ursäkt. Storsint av dig Remark.

Ja Remark, är en klippa. hen tillhör kategorin folk som kommit till jorden för att lära. Från början har hens inlägg visat på analys, och fört tråden vidare.

Det är intressant med antal sidor i en dom, och hur en dom skrivs. I domen Göran Lundblad fick vi föredömlig innehållsförteckning och en röd tråd på hur tingsrätten resonerade och värderade alla bevis. I Yaradomen fick vi en pekoral som tack och lov hovrätten ändrade. Men jag har fortfarande tvivel om det var rätt person som fick livstid i Yarafallet.

Det ska bli spännande att få se hur domen ser ut i detta fall!
Senast redigerad av Vresrosen 2015-11-16 kl. 20:45.
2015-11-16, 20:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det blir livstid, med gardering för RPU. Att TR skulle välja 16 år pga många frågetecken är uteslutet. När bevisningen är bedömd och skulden fastställd spelar det inte längre hur många frågetecken det finns i bevisningen. Därefter är det brottet och andra omständigheter som bestämmer påföljden. Dessutom känner inte TR till många frågetecken, Rönnbäck glömde nämna dem.

Ingen vet väl vad som egentligen hände, utom GM. Någon exakt dödsorsak har inte presenterats och allt har uppenbarligen gått väldigt fort. Troligen var Lisa medvetslös när hon hängdes dessutom. Då finns det kanske inget särskilt förråande avseende lidande och dödsångest hos BO vilket ska till - antar jag - för en livstidsdom. Det borde bli mord av normalgraden vilket verkar ge 16 år. Om inte nu, så i hovrätt. Är NB skyldig på något sätt, kan han väl alltid börja prata. Hur som helst är jag väldigt intresserad av en eventuell RPU, men såna blir väl knappast offentliga?
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-11-16 kl. 21:01.
2015-11-16, 20:59
Medlem
Någon annan som hoppas på ett lågt straff så folk kanske blir förbannade och kräver högre straff?
bara för detta fall fått medialbevakning så ska vi inte låtsas om som att en mördare inte kan komma ut efter 3 år,givetvis bara i detta jävla land.
2015-11-16, 21:00
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Du, dom dömmer inte ut ett mildare straff bara för att ni lyckats skapa "frågetecken". Antingen skyldig eller inte. Sen sätts straffet i förhållande till brottet
Toni Alldén, dömd för mord på Carolin Stenvall i Gällivare 2008 fick livstid för ett brott där han påstår att offret var medvetslös när han förkortade lidandet genom att skjuta henne.
http://www.expressen.se/nyheter/toni-allden-det-ar-klart-att-jag-skams/

Det skulle förvåna mig storligen om Nerijus blir dömd till något annat än livstid. Han brott är grovt och han orsakade troligen offret stort lidande. Totalt hänsynslöst.
Man orkar knappt tänka på den skräck Lisa måste ha känt
2015-11-16, 21:05
Medlem
katws avatar
I väntan på domen och för att lägga ner alla stridsyxor för en stund kan det vara läge att minnas Lisa också.

https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xpt1/t50.2886-16/11647852_528803420603585_1070367153_n.mp4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in