2015-11-15, 13:11
Avslutad
Det här har säkerligen tagits upp tidigare. Någon som vet var och hur man kan köpa sig en civilbil? Har stött på en riktigt fräsch civilbil från 2009 några gånger. Volvo XC70 Den ser oanvänd ut och har gått ca 25000 mil. Små hajfenor på taket.
Det som får mig att tro att just denna bil är privat är att den är just privatägd, haft 5 ägare och ej är i yrkesmässig trafik.
So OM det är en privat bil, hur i hela världen får man tag i en sådan!?
Senast redigerad av vbroms 2015-11-15 kl. 13:16.
Citera
2015-11-15, 14:44
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vbroms
Det här har säkerligen tagits upp tidigare. Någon som vet var och hur man kan köpa sig en civilbil? Har stött på en riktigt fräsch civilbil från 2009 några gånger. Volvo XC70 Den ser oanvänd ut och har gått ca 25000 mil. Små hajfenor på taket.
Det som får mig att tro att just denna bil är privat är att den är just privatägd, haft 5 ägare och ej är i yrkesmässig trafik.
So OM det är en privat bil, hur i hela världen får man tag i en sådan!?
Polisen säljer väl sina gamla bilar förr eller senare. Jag har sett diverse olika f.d civilbilar ute till försäljning, dock inte från polisen själva utan från privatpersoner som i sin tur köpt de av polisen.

Även om den ser oanvändut så betänk a) de nog gått rätt hårt, även om den sannolikt är fullservad b) säkert kommer att gneka och gnissla både från inredning och mekanik c) är lite annorlunda utrustade. skulle tippa t.ex en XC70 -09 är ganska sparsmakat utrustad. Galonklätt baksäte för att vara lätt att torka ur till exempel.
Citera
2015-11-16, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Polisen säljer väl sina gamla bilar förr eller senare. Jag har sett diverse olika f.d civilbilar ute till försäljning, dock inte från polisen själva utan från privatpersoner som i sin tur köpt de av polisen.

Även om den ser oanvändut så betänk a) de nog gått rätt hårt, även om den sannolikt är fullservad b) säkert kommer att gneka och gnissla både från inredning och mekanik c) är lite annorlunda utrustade. skulle tippa t.ex en XC70 -09 är ganska sparsmakat utrustad. Galonklätt baksäte för att vara lätt att torka ur till exempel.

Jo absolut, köper man en gammal polisbil ska man ju vilja ha just en polisbil.
Någon som vet var dessa oftast hittas?
Men det som jag tyckte var lite underligt med just den här bilen var att den var så ny. Har sett andra privatägda polisbilar men de har varit just äldre modeller. Den här har haft 5 ägare och kan därför komma från ett annat distrikt. Men den är mycket nyare än de polisen själva använder här, de är från 2004 medan den här är från 2009 och har nyaste antennerna.
Citera
2015-11-16, 13:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Jo absolut, köper man en gammal polisbil ska man ju vilja ha just en polisbil.
Någon som vet var dessa oftast hittas?
Men det som jag tyckte var lite underligt med just den här bilen var att den var så ny. Har sett andra privatägda polisbilar men de har varit just äldre modeller. Den här har haft 5 ägare och kan därför komma från ett annat distrikt. Men den är mycket nyare än de polisen själva använder här, de är från 2004 medan den här är från 2009 och har nyaste antennerna.

De säljs vanligtvis via fordonskammaren, kvd och kvibergsöverskott. De säljs i regel när bilarna gått över 30.000 mil såvida de inte börjat få dyrare fel, då kan de gå redan vid 26.000 mil eller så (innan andra stora servicen inkl kamremsbytet). En civilbil som använts av trafikpolisen på vissa motorvägar hinner gå 6000-7000 mil om året utan problem och då blir den inte gammal innan den säljs.
Citera
2015-11-16, 14:08
Medlem
stog en skum grå passat utanför mitt hem med tonade rutor en kombi med en kvinna och en man i , när jag tog reg nummret fick jag upp att den är på leasing och att bilen kom från en biluthyrnings firma i bromma och jag bor i GBG carmatic finans ab heter biluthyrningsfirman , är det ofta civilpolisen anväder sig av uthyrningsbilar?
Citera
2015-11-16, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nasti
stog en skum grå passat utanför mitt hem med tonade rutor en kombi med en kvinna och en man i , när jag tog reg nummret fick jag upp att den är på leasing och att bilen kom från en biluthyrnings firma i bromma och jag bor i GBG carmatic finans ab heter biluthyrningsfirman , är det ofta civilpolisen anväder sig av uthyrningsbilar?

Ja de händer att de leasar bilar för span.
Citera
2015-11-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ja de händer att de leasar bilar för span.
Det satt en man och en kvinna kvinnan hade ett block och en penna . När jag gick fram till bilen för fråga varför dem stog där istället för veva ner rutan så kom han ut och sa vi ska snart köra .bettede sig väldigt konstigt sen är ju Bromma en bra bit till GBG.
Citera
2015-11-23, 22:05
Bannlyst
Säsongsavslut för Allsvenskan och utanför Friends arena står en omålad mörk VW passat och en omålad mörk mercedes benz e-klass 2012 modell.

Har solnapolisen börjat köra mercedes ?
Citera
2015-11-25, 09:58
Medlem
mona.sardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nellafantasia
Säsongsavslut för Allsvenskan och utanför Friends arena står en omålad mörk VW passat och en omålad mörk mercedes benz e-klass 2012 modell.

Större matcher innebär att personal och fordon från flertalet polisområden och enheter deltar i kommenderingen. Kan varit tunnelbanepolisen, hundenheten, IGV, ordningspolisen, närpolisen, piketen ller vad som helst. Alla har civila VW bussar idag. M-B e klass finns ett flertal också i länet.
Citera
2015-11-25, 17:46
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nellafantasia

Har glömt vad domänen heter exakt (tydligen inte civilpolis.se iallafall) men en del mercedes kör man, ja. Även lite nyare BMW:s. Såg att man i något län kör en BMW 535d från typ 2013 med rätt bra effekt. Tror inte de kör sådana som målade bilar dock, det har jag nog aldrig sett.
Citera
2015-11-25, 17:57
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Såg en civil ljusbrun VW buss när jag körde på E4:an genom Jönköping i fredags. Det började på CLH. Siffrorna kommer jag tyvärr inte ihåg.
Citera
2015-11-26, 13:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz
Såg en civil ljusbrun VW buss när jag körde på E4:an genom Jönköping i fredags. Det började på CLH. Siffrorna kommer jag tyvärr inte ihåg.

Finns en grå Caravelle med regnummer CLH517 som tillhör polisen i Jönköping.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in