2015-11-15, 23:23
Bannlyst
Som rubriken lyder kan man tydligen få galna ko sjukan smittat via blodet, och jag kom i kontakt med en annans blod för cirka 2 månader. Nu är jag sjukt nojig över galna ko sjukan. Jag vill fan inte dö av denna sjukdom Vad är sannolikheten?
http://www.akademiska.se/Global/DAT/V%C3%A5rdhygien/Dokument/Blodsmitta.pdf
(sida 4)
Citera
2015-11-15, 23:39
Medlem
drArsMoriendis avatar
Det finns ingen risk såvida du inte fått en blodtransfusion eller transplantat från en känd smittad patient.

Faktum är att det har inte gått att påvisa något fall där stick eller blodtransfusion har smittat någon, men blodgivare ska ändå inte varit utsatt för en risk att få Mb CJ.
Senast redigerad av drArsMoriendi 2015-11-15 kl. 23:43.
Citera
2015-11-16, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drArsMoriendi
Det finns ingen risk såvida du inte fått en blodtransfusion eller transplantat från en känd smittad patient.

Faktum är att det har inte gått att påvisa något fall där stick eller blodtransfusion har smittat någon, men blodgivare ska ändå inte varit utsatt för en risk att få Mb CJ.
Okej för i mitt fall kom jag kontakt med så lite blod, och bara med handen så... Skönt att höra förresten!
Citera
2015-11-16, 19:55
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Okej för i mitt fall kom jag kontakt med så lite blod, och bara med handen så... Skönt att höra förresten!
Bara utanpå handen? Ingen stickskada och inga sår på handen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in