2015-08-17, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Vad som skall omskolas är av underordnad betydelse och nej, det står fortfarande kvar i deras partiprogram. Att någon vrider sig lite obekvämt i DN är inte att backa.

Ursäkta att jag hoppar in i den heta debatten här, men jag är mest nyfiken på detta.

Jag bjuder på länken till partiprogrammet: http://feministisktinitiativ.se/wp-content/uploads/2013/11/For_en_feministisk_politik_2013.pdf

Du pekar på det stycke du syftar på.
Citera
2015-08-18, 13:35
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrownUpAlphabet
Ursäkta att jag hoppar in i den heta debatten här, men jag är mest nyfiken på detta.

Jag bjuder på länken till partiprogrammet: http://feministisktinitiativ.se/wp-content/uploads/2013/11/For_en_feministisk_politik_2013.pdf

Du pekar på det stycke du syftar på.

Sida 79.

42 Fi ska verka för att ett program skapas för att finansiera för att analysera och omskola män så att de ändrar sitt konsumtions- och transportmönster för att gagna klimat och en hållbar utveckling.

Söker man på "omskola" så får man 1 träff.

Men det var för mycket begärt, eller?
Citera
2015-08-19, 15:39
Medlem
merkis avatar
Feministisk kamp är ju bra så länge männen inte glöms bort, men ett stort problem är ju att feminister ofta glömmer och föraktar mäns problem. Att män har lika stora problem som kvinnor kan man se i t.ex. den här korta videon: https://youtu.be/DbBt2w39it0
Citera
2015-11-14, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merki
Feministisk kamp är ju bra så länge männen inte glöms bort, men ett stort problem är ju att feminister ofta glömmer och föraktar mäns problem. Att män har lika stora problem som kvinnor kan man se i t.ex. den här korta videon: https://youtu.be/DbBt2w39it0

Håller med om att man inte ska glömma bort männen i den feministiska kampen. Alla är lika viktiga. Men att män har lika stora problem som kvinnor är inte sant. Nu är jag förvisso partisk då jag är kvinna(haha) men det är bara att se hur det ser ut i världen för att inse att vi lever i ett patriarkat och kvinnor är såldes underminerade. Det stämmer att fler män begår självmord än vad kvinnor gör, så det är såklart något som borde uppmärksammas mer! Men vet faktiskt inte på vilket annat plan män har det sämre. När det kommer till att få gratis drinkar kanske..
Citera
2015-11-14, 10:14
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckystrikes
Men vet faktiskt inte på vilket annat plan män har det sämre.
Då ska jag utbilda dig. Det hade hjälp om du hade läst tråden.

Män har det sämre än kvinnor inom nästan samtliga områden i samhället.

Män tar livet av sig mycket oftare än kvinnor och är i större utsträckning missbrukare och uteliggare. Män är mer arbetslösa och mer skuldsatta, men det satsas särskilt på att få kvinnor att jobba och det satsas särskilt på kvinnors skuldsättning.

Män har sämre utbildning och pojkar missgynnas pga sitt kön i skolan men det satsas särskilt på kvinnors studier. Män har kortare livslängd och är mer utsatta för våld och mördas oftare men det satsas särskilt på kvinnors utsatthet. Mäns problem i relationer förringas trots att hundratals undersökningar visar att hälften av allt våld i nära relationer är mot mannen men det finns inga mansjourer för utsatta män, de som finns är för män som utsätter, dvs även de är för kvinnorna. 80% av alla som dör på jobbet är män och män skadas oftare, men det satsas mer på kvinnors arbetsmiljö. Män får oftare cancer men det satsas mer pengar på kvinnliga cancerformer. Män dör oftare i AIDS. Män straffas hårdare än kvinnor för samma brott. Män är till och med diskriminerade i lagen. Vårdnadstvister skall vi inte tala om.
Citera
2015-11-14, 16:11
Medlem
Citat:
Då ska jag utbilda dig. Det hade hjälp om du hade läst tråden.

Män har det sämre än kvinnor inom nästan samtliga områden i samhället.

Män tar livet av sig mycket oftare än kvinnor och är i större utsträckning missbrukare och uteliggare. Män är mer arbetslösa och mer skuldsatta, men det satsas särskilt på att få kvinnor att jobba och det satsas särskilt på kvinnors skuldsättning.

Män har sämre utbildning och pojkar missgynnas pga sitt kön i skolan men det satsas särskilt på kvinnors studier. Män har kortare livslängd och är mer utsatta för våld och mördas oftare men det satsas särskilt på kvinnors utsatthet. Mäns problem i relationer förringas trots att hundratals undersökningar visar att hälften av allt våld i nära relationer är mot mannen men det finns inga mansjourer för utsatta män, de som finns är för män som utsätter, dvs även de är för kvinnorna. 80% av alla som dör på jobbet är män och män skadas oftare, men det satsas mer på kvinnors arbetsmiljö. Män får oftare cancer men det satsas mer pengar på kvinnliga cancerformer. Män dör oftare i AIDS. Män straffas hårdare än kvinnor för samma brott. Män är till och med diskriminerade i lagen. Vårdnadstvister skall vi inte tala om.

1. Ja, fler män tar självmord, det nämnde jag också.
2. Hade ingen aning om att fler män är arbetslösa, men du har rätt! I Sverige ser det ut så, inte om man tittar på hur det ser ut i EU överlag.
3. Vad beror det på att män har sämre utbildning? Antagligen för att tjejer presterar bättre i skolan än killar. Tjejer har helt enkelt högre krav på sig i yngre åldrar. I alla klasser jag gått har merpartern av tjejerna varit duktiga medan de flesta killar tramsat bort skolan.
4. Att män lever kortare beror till stor del på att tjejer har 2 x-kromosomer och killar bara 1. Samt att tjejer är bättre på att ta hand om sin hälsa.
5. Du har rätt i att män utsätts för mer våld än kvinnor. Men det finns visst mansjourer?
6. Att fler män dör på jobbet beror väl på att män har farligare yrken?
7. Källa på att det satsas mer pengar på kvinnliga cancerformer? Vården överlag prioriteras till männens fördel.
8. Vad beror det på att mer män dör av AIDS? Antagligen för att fler män blir hiv-smittade.
9. Visste inte att män straffas hårdare för samma brott, men så var det tydligen. Det är dåligt!
10. Vårdnadstvister har du också rätt i att de nästan alltid gynnar mamman. Också dåligt.

Du fick mig att inse att män har många problem jag(man?) inte tänker på lika mycket. Men ÖVERLAG har männen bättre än kvinnor. Män som grupp innehar största delen av politiska, ekonomiska & sociala makten i samhället.
Citera
2015-11-15, 00:39
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckystrikes
Du fick mig att inse att män har många problem jag(man?) inte tänker på lika mycket. Men ÖVERLAG har männen bättre än kvinnor. Män som grupp innehar största delen av politiska, ekonomiska & sociala makten i samhället.
Nej, överlag har män det inte alls bättre än kvinnor. Överlag har män ett tyngre liv och dör för tidigt.

Män som grupp har ingen makt alls.

Att makthavare oftare är män ger inte att män överlag har makt.

Att det finns anledningar till att pojkar presterar sämre och att män skadas oftare är inget argument från en feminist, eftersom feminister inte är intresserade av anledningarna till varför kvinnor väljer tex låglöneyrken.
Citera
2015-11-15, 16:02
Medlem
Citat:
Nej, överlag har män det inte alls bättre än kvinnor. Överlag har män ett tyngre liv och dör för tidigt.

Män som grupp har ingen makt alls.

Att makthavare oftare är män ger inte att män överlag har makt.

Att det finns anledningar till att pojkar presterar sämre och att män skadas oftare är inget argument från en feminist, eftersom feminister inte är intresserade av anledningarna till varför kvinnor väljer tex låglöneyrken.

Måste fråga, du förnekar alltså att vi lever i ett patriarkat?
Citera
2015-11-15, 22:43
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merki
Oavsett vilka som har störst problem så förstår jag inte varför kvinnliga feminister har ett större ansvar att lyfta problem för män än vad männen själva har. De enda gångerna man får höra män prata om mäns problem verkar vara när problem för kvinnor ska ifrågasättas. Endast då verkar det ha någon relevans.

Lite som folk som är sura för att folk sörjer med Paris mer än Beirut.

Tycker du det är synd att män begår mer självmord än kvinnor -> uppmärksamma detta utan att behöva göra det som ett argument mot problem för kvinnor.

Tycker du att det som hände i Beirut borde uppmärksammas -> uppmärksamma detta utan att behöva göra det som ett argument mot de som visar solidaritet med Parisattackerna.

Hur svårt kan det vara?
Citera
2015-11-15, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
Oavsett vilka som har störst problem så förstår jag inte varför kvinnliga feminister har ett större ansvar att lyfta problem för män än vad männen själva har. De enda gångerna man får höra män prata om mäns problem verkar vara när problem för kvinnor ska ifrågasättas. Endast då verkar det ha någon relevans.

Tycker du det är synd att män begår mer självmord än kvinnor -> uppmärksamma detta utan att behöva göra det som ett argument mot problem för kvinnor.

Tycker du att det som hände i Beirut borde uppmärksammas -> uppmärksamma detta utan att behöva göra det som ett argument mot de som visar solidaritet med Parisattackerna.

Hur svårt kan det vara?

Så jävla rätt.
Citera
2015-11-16, 01:26
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno

Hur svårt kan det vara?

Därav MGTOW.
Citera
2015-11-16, 01:56
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Därav MGTOW.
Googlade snabbt detta begrepp, och det kanske är vanligare än jag tror. Min uppfattning är dock att män som hatar kvinnor allt som oftast verkar väldigt beroende av dem rent sexuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in