Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Då ska jag utbilda dig. Det hade hjälp om du hade läst tråden.
Män har det sämre än kvinnor inom nästan samtliga områden i samhället.
Män tar livet av sig mycket oftare än kvinnor och är i större utsträckning missbrukare och uteliggare. Män är mer arbetslösa och mer skuldsatta, men det satsas särskilt på att få kvinnor att jobba och det satsas särskilt på kvinnors skuldsättning.
Män har sämre utbildning och pojkar missgynnas pga sitt kön i skolan men det satsas särskilt på kvinnors studier. Män har kortare livslängd och är mer utsatta för våld och mördas oftare men det satsas särskilt på kvinnors utsatthet. Mäns problem i relationer förringas trots att hundratals undersökningar visar att hälften av allt våld i nära relationer är mot mannen men det finns inga mansjourer för utsatta män, de som finns är för män som utsätter, dvs även de är för kvinnorna. 80% av alla som dör på jobbet är män och män skadas oftare, men det satsas mer på kvinnors arbetsmiljö. Män får oftare cancer men det satsas mer pengar på kvinnliga cancerformer. Män dör oftare i AIDS. Män straffas hårdare än kvinnor för samma brott. Män är till och med diskriminerade i lagen. Vårdnadstvister skall vi inte tala om.
1. Ja, fler män tar självmord, det nämnde jag också.
2. Hade ingen aning om att fler män är arbetslösa, men du har rätt! I Sverige ser det ut så, inte om man tittar på hur det ser ut i EU överlag.
3. Vad beror det på att män har sämre utbildning? Antagligen för att tjejer presterar bättre i skolan än killar. Tjejer har helt enkelt högre krav på sig i yngre åldrar. I alla klasser jag gått har merpartern av tjejerna varit duktiga medan de flesta killar tramsat bort skolan.
4. Att män lever kortare beror till stor del på att tjejer har 2 x-kromosomer och killar bara 1. Samt att tjejer är bättre på att ta hand om sin hälsa.
5. Du har rätt i att män utsätts för mer våld än kvinnor. Men det finns visst mansjourer?
6. Att fler män dör på jobbet beror väl på att män har farligare yrken?
7. Källa på att det satsas mer pengar på kvinnliga cancerformer? Vården överlag prioriteras till männens fördel.
8. Vad beror det på att mer män dör av AIDS? Antagligen för att fler män blir hiv-smittade.
9. Visste inte att män straffas hårdare för samma brott, men så var det tydligen. Det är dåligt!
10. Vårdnadstvister har du också rätt i att de nästan alltid gynnar mamman. Också dåligt.
Du fick mig att inse att män har många problem jag(man?) inte tänker på lika mycket. Men ÖVERLAG har männen bättre än kvinnor. Män som grupp innehar största delen av politiska, ekonomiska & sociala makten i samhället.