2015-11-13, 06:41
Medlem
Är (var?) Börje Wingren galen?

Är hans förhör med VG fortfarande hemligstämplade?

http://www.hd.se/nyheter/inrikes/2006/02/25/polisen-som-ar-saker-pa-sin-sak/
Citera
2015-11-13, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Är (var?) Börje Wingren galen?

Är hans förhör med VG fortfarande hemligstämplade?

http://www.hd.se/nyheter/inrikes/2006/02/25/polisen-som-ar-saker-pa-sin-sak/

Börje Wingren är död. Och han var en kontroversiell polis när det gäller arbetsmetoder. I själva verket har det ju kraftigt ifrågasatts hur han över huvud taget kunde komma på tal som utredare i MOP. Se GrK.
Han har dock rätt i sin bedömning på en väsentlig punkt, nämligen i sin totala sågning av, och misstänksamheten mot, Ture Nässéns "48" förhör med Sigge Cedergren - uppenbart endast i syfte att försöka få fram något som kunde sätta dit CP. It takes one to know one, kan man säga.

Man får väl anta att det är den vanliga förundersökningssekretessen han avser när han säger att förhören med VG hemligstämplades. Eftersom VG (också) är död sedan länge kanske det eventuellt är värt ett försök att begära ut dem i dag: Remstam...?

En hel del av förhören med VG m.fl. återger BW i sin bok, och VG själv kommenterar en hel del turer i förhören i sitt "manifest".
Citera
2015-11-13, 10:45
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Börje Wingren är död. Och han var en kontroversiell polis när det gäller arbetsmetoder. I själva verket har det ju kraftigt ifrågasatts hur han över huvud taget kunde komma på tal som utredare i MOP. Se GrK.
Han har dock rätt i sin bedömning på en väsentlig punkt, nämligen i sin totala sågning av, och misstänksamheten mot, Ture Nässéns "48" förhör med Sigge Cedergren - uppenbart endast i syfte att försöka få fram något som kunde sätta dit CP. It takes one to know one, kan man säga.

Man får väl anta att det är den vanliga förundersökningssekretessen han avser när han säger att förhören med VG hemligstämplades. Eftersom VG (också) är död sedan länge kanske det eventuellt är värt ett försök att begära ut dem i dag: Remstam...?

En hel del av förhören med VG m.fl. återger BW i sin bok, och VG själv kommenterar en hel del turer i förhören i sitt "manifest".
Det har förekommit många sådana rykten/åsikter om Wingren. När det gäller förhören med Gunnarsson så har de av allt att döma gått tufft men rätt tillväga. T o m Gunnarssons advokat, Falk, har intygat det. Enligt honom fanns inget att erinra mot sättet Wingren genomförde förhören och det sätt han hanterade Gunnarsson. Ord mot ord men resultatet blev ju att Wingren och därmed allt han sa blev misstänkliggjort. Gunnarsson kanske inte var någon mördare men nog tusan var han med i någon sorts roll.
Citera
2015-11-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det har förekommit många sådana rykten/åsikter om Wingren. När det gäller förhören med Gunnarsson så har de av allt att döma gått tufft men rätt tillväga. T o m Gunnarssons advokat, Falk, har intygat det. Enligt honom fanns inget att erinra mot sättet Wingren genomförde förhören och det sätt han hanterade Gunnarsson. Ord mot ord men resultatet blev ju att Wingren och därmed allt han sa blev misstänkliggjort. Gunnarsson kanske inte var någon mördare men nog tusan var han med i någon sorts roll.

Detta är ju en sidofråga, men det är ju inte främst förhören med VG som kritiserats, utan hanteringen av andra vittnen - orimliga övertolkningar, konfrontation vid fel tillfälle, meningar ryckta ur sitt sammanhang och ovilja att söka efter de av VG åberopade alibivittnena. Därtill BWs manipulationer innan han kom till Stockholmspolisen.

Håller med om att VG oavsett BWs insatser är lite intressant i det stora sammanhanget med sina många kontakter inte minst. Rimligen var han välbekant med IvBs informationer om att det fanns uppdrag att mörda OP. Om han inte var det före mordet, så blev han det säkert efter mordet, eftersom de kände varandra.
Citera
2015-11-13, 15:39
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Intervju med Anna Hage från 1989. Reporter beskriver MOP som en "Panggrej"

http://lt.se/nostalgi/1.2339844-nostalgibloggen?blogPostAction=view_post&postingId =19.1322321
Ruggig artikel i all sin enkelhet. Det blir väl så när vittnen som verkligen varit där berättar. Det blir levande på ett helt annat vis än torra förshörsprotokoll. Det hon säger om ordet är på sitt vis intressant också. Mannen "ramlade ihop så brutalt", "han slogs till marken". Det ihop med obduktionsprotokollet visar ju att han dog där han stod.

Hennes beskrivning av LP på mordplatsen ger också stöd för teorin att hon var i total chock. Vore intressant att höra vad hennes väninna minns av vad LP sagt och gjort eftersom hon tydligen tagit hand om LP och försökt hindra henne att störa Hages försök med återupplivningen.

Hage tyckte den döde mannen hade ett groteskt utseende som hon reagerade över och jämförde med patienter som får dö i frid och still. Det går dock knappast att jämföra hur folk ser ut i dödens väntrum och folk som dör en våldsam död som t ex OP. I OP fall så klipptes nervbanorna av mellan över- och underkroppen iom att ryggraden sköts av. De nervreaktioner som blir följd kan ha medfört att ansiktsmusklerna fått en helt annan dragning än vanligtvis. T ex vet jag i andra fall med skjutningar att inte ens nära vänner känt igen den döde pga muskelsammandragningarna i ansiktet. Att dra slutsatser om den dödes sista sekunder, kände han panik?, rädsla?, ångest?, går inte att göra med säkerhet.

Däremot reagerade jag lite över hennes tankar om mördaren:
Citat:
– Men det är ingen fara så länge den rätte inte är gripen. Men kommer polisen på rätt spår, så kan det häda att den skyldige eller hans vänner vill undanröja spåren … vittnena, säger Anna lågt och sveper med handen över bordet.
Hon såg ju aldrig mördaren mer än på håll och mest bakifrån. Hon säger att hon aldrig skulle kunna identifiera någon på det hon såg av mördaren. Så vad är hon orolig över?
Citera
2015-11-13, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
"– Jag visste inte hur skadad han var. Men jag förstod att lungan var punkterad. Det värste blodskum runt munnen. Jag lade honom först i framstupa sidoläge och kände på pulsen. När jag inte kände någon puls lade jag honom på rygg."
Stämmer bra med vad Stig Engström säger: framstupa sidoläge.

"Anna försökte förtvilat genom hjärtmassage få i gång hjärtat på mannen. Hur länge hon håller på har hon inget minne av. Däremot kan hon tydligt se bilden av den döde mannen framför sig. En bild som skrämmer.
– Det såg så fruktansvärt groteskt ut. Det är skillnad på människor som dör i cancer eller gamla människor. De dör fridfullt med nästan ett leende på läpparna."
Det här stämmer inte! En människa som "bara" får en kula igenom kroppen hinner aldrig uppleva någon skräck.
Det tar 1-2 sekunder för att bygga upp en riktig skräck, Olof blev skrämd av den första kulan framifrån?

Jag är övertygad om att första skottet sitter i Olof Palmes bröst, hela mordscenariot ändras med det verkliga händelseförloppet.
Citera
2015-11-13, 19:06
Medlem
Jag tycker även det är intressant att A Hage säger: "Jag trodde först att han fått hjärtinfarkt".
Kanske OP böjde sig lätt framåt och tog sig för bröstet ? (efter första skottet)

Vidare så förstod hon att lungan va träffad. Va skottet bakifrån nära lungan nångång ?
Senast redigerad av Custerson 2015-11-13 kl. 19:12.
Citera
2015-11-13, 19:28
Medlem
Citat:
Intervju med Anna Hage från 1989. Reporter beskriver MOP som en "Panggrej"

http://lt.se/nostalgi/1.2339844-nostalgibloggen?blogPostAction=view_post&postingId =19.1322321

...men det var inte svar på frågan om källa till namnuppgiften om Lev Morozov som angivare (falskeligen) av IvB för mordet på Peter Virag. Så här i fredagsmysets kompakta vindimma vädjar jag därför en tredje gång om denna källhänvisning.
Citera
2015-11-13, 19:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
...men det var inte svar på frågan om källa till namnuppgiften om Lev Morozov som angivare (falskeligen) av IvB för mordet på Peter Virag. Så här i fredagsmysets kompakta vindimma vädjar jag därför en tredje gång om denna källhänvisning.

Har redan svarat dig en gång som du kanske glömt!

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2015-11-13, 20:05
Medlem
Citat:
Har redan svarat dig en gång som du kanske glömt!

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Så klart inte glömt! Men det var ju heller inget riktigt svar på frågan.
Det går inte att använda ngn uteslutningsmetod eller liknande eftersom
Lev Morozov bara i öppna källor finns i dödboken och i gravstensregistret... Karln är mer osynlig i öppna källor än Leif Jerry Tell.
Jag vill gärna bli upplyst om vilken källa jag missat. Säkert andra också.
Citera
2015-11-14, 00:07
Medlem
Kennexs avatar
[quote=mvagrippa|55347789]Dala-Demokraten lämnar en ganska kritisk recension här, vilket är ungefär vad man kan vänta sig.

http://www.dalademokraten.se/kultur/bocker/mordet-pa-olof-palme-vacker-ideer-om-tomma-konspirationer

Göran Kastlund har även lämnat en recension om Göran Lambertz bok Qucikologi:
http://www.dalademokraten.se/kultur/bocker/goran-lambertz-skriver-mot-battre-vetande

Det är ett försvarstal mot bättre vetande, menar DD:s recensent – tillika chefsåklagaren Göran Kastlund.

Kastlund är alltså chefsåklagare!!

Kastlunds recension av Konspiration Olof Palme av Gunnar Wall:
Det är detta som framförallt ligger bakom bokens titel, det är det här som är den STORA KONSPIRATIONEN. Och då kan jag definitivt inte vara med längre.

Sverige har dessbättre en ämbetsmannakår, uppbyggd redan under Axel Oxenstierna dagar, vilken aldrig präglats av en besticknings – och – mutkultur och som aldrig tillsammans med den politiska makten skulle vara beredd att offra sin roll för det allmännas bästa.

Så bra, då känner vi oss trygga! Och OP också 1986! Eller....
Citera
2015-11-14, 12:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Tror du måste vidareutveckla för att erhålla reraktioner. Vem det kan tänkas vara och varför han skulle vara intressant i sammanhanget och så vidare...
Jag hade hoppats att någon skulle känna igen Bertil Wedin som ung FN-soldat.

http://s759.photobucket.com/user/nerdanders/media/slask/Scan-130623-0036.jpg.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in