2015-11-13, 11:12
Medlem
Reagerar på att delforumet heter Psykisk hälsa när allt man läser om här är ohälsa.
Just psykiska problem brukar många refererar till något ohälsosamt.

Jag har sällan hört något positivt benämnas i samma mening som psyk* (* = ersätt med valfri ändelse). Det gäller nästan alla trådar i delforumet.

Varför heter delforumet psykisk hälsa och inte psykisk ohälsa?

och varför isåfall inte dela upp den till 2 delforum?
Citera
2015-11-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joker_B
Reagerar på att delforumet heter Psykisk hälsa när allt man läser om här är ohälsa.

Jag har sällan hört något positivt benämnas i samma mening som psyk* (* = ersätt med valfri ändelse). Det gäller nästan alla trådar i delforumet.

Jag instämmer med dig. Men detta är en fråga som du ska lyfta med en moderator

För det är ju faktiskt två olika begrepp. Psykisk hälsa och Psykisk ohälsa.
Senast redigerad av joffen87 2015-11-13 kl. 11:17.
Citera
2015-11-13, 12:24
Medlem
cogito.ergosums avatar
Tycker väl ändå att psykisk hälsa är okej, då olika former av psykisk ohälsa innefattar det psykiska hälsotillståndet. Och det blir öppet för alla diskussioner inom området, inte bara för de med problem och just ohälsa.

Sedan är det ju så att de med en stabil hälsa sällan behöver bolla sina tankar, problem och lätta på trycket i samma grad som de som lider av en psykisk ohälsa. Därav den skeva fördelningen.

Hälsan är grunden.
Senast redigerad av cogito.ergosum 2015-11-13 kl. 12:55.
Citera
2015-11-13, 13:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Jag ser ordet hälsa i sammanhanget som själva tillståndet, vilket då kan vara både bra eller dåligt. Hälsa är alltså i det här sammanhanget inget positivt laddat ord.

Skulle benämningen vara Psykisk ohälsa skulle det bara bli än mer fel och än mer övervikt åt ett håll och då åt det negativa.
Citera
2015-11-13, 16:06
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Vi har ju forumdelen Medicin och hälsa. Vi har också forumdelen Arbetsliv och arbetsmarknad där trådarna ofta handlar om arbetslöshet.
Citera
2015-11-13, 16:36
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ordet "hälsa" används i språket både i fråga om välbefinnande och friskhet och i fråga om kroppstillståndet i neutral bemärkelse. Forumnamnet är givetvis satt utifrån den senare innebörden och rymmer således allt från det friskaste friska till det sjukaste sjuka och alla nyanser däremellan.
Citera
2015-11-13, 23:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Ordet "hälsa" används i språket både i fråga om välbefinnande och friskhet och i fråga om kroppstillståndet i neutral bemärkelse. Forumnamnet är givetvis satt utifrån den senare innebörden och rymmer således allt från det friskaste friska till det sjukaste sjuka och alla nyanser däremellan.

Jag skrev ju ungefär samma ovan...

Hälsa är som sagt i grunden neutralt, men verkar här i ursprungsfrågeställningen tolkas positivt. En vanlig konversation mellan människor kan annars se ut så här:

- Hur är det med Nisse nu för tiden? Jag hörde att han haft problem med sin hälsa?
- Nisse gick tyvärr bort förra veckan.

Där har hälsa definitivt en negativ klang, så ordet hälsa i forumavdelningen är oomkullrunkeligt.
Citera
2015-11-14, 02:02
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:

Så du tycker att ett annat delforum då ska heta: "Medicin och ohälsa"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in