2015-11-13, 15:26
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Jag är själv en invandrare som här i Sverige i över 20 år. Men jag anser att Sverige inte kan ta emot alla flyktingar från hela världen det går inte. Sen så vet vi hur det slutar, många av flyktingarna kommer bo i Rinkeby, Rosengård och andra invandrartäta områden med hög arbetslöshet och brottslighet. Det ser inte bra ut för Sverige.
Andra länder i EU måste ta emot!

De andra länderna har inte en så generös flyktingpolitik som Sverige..

Bara i Norden har Danmark, Norge och Finland skärpt kraven. Likaså så vet dessa ekonomiska immigranter (icke Syrierna då) att i Sverige blir man inte utkastad, om man kommer in..

Medans i de andra nordiska länderna så är ett ut, mera ett ut..(trots juridisk process), förra året Flög Norge 500 Afganer tillbaka, när händer något sådant i Sverige.., jo ALDRIG !

Så i sammantaget är det alla genom åren sk. "pull-faktorer" som spelar in, bara tänkt dig "retroaktiva barnbidrag för en fembarnsfamilj ifrån vilken familj som helst ifrån den tredje världen, det ÄR mycket pengar. Pengar som de andra nordiska länderna inte ger ut.

Andra länders ansvar i Eu.., tja.., själv ser jag detta som ett problem för FN, ej EU. Sist men inte minst så häpnar jag nog en smula för Syriens "brodersnationer", speciellt Saudi, Quatar osv.., som simmar i pengar men låtsas som det regnar.

Förutom att Saudi då erbjöd sig att betala för 200 mosker i Tyskland..
Citera
2015-11-13, 15:33
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Fungerar verkligen Dublinreglerna på det sättet?
Jag trodde att man först skulle utreda vilket land det första EU-landet man kom till var.
Man kan inte bara skickas tillbaka till föregående land.
Det ska man väl egentligen, om man kan. I många fall har dessa dock valt att inte registrera sig i något av de länder de passerat på sin väg hit, så man kan inte nödvändigtvis se var de kom in i Schengen, men man kan vara säker på en sak, Sverige är inte det första EU-land man kommer till om man kommer in via Danmark eller Tyskland, alltså borde vi kunna mota tillbaka dem och låta det bli Danmarks och Tysklands sak att utreda
Citera
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisfitta
Det är fan i mig lite mer stake i Danska regeringen än våra slapprövar och landsförädare som styr Sverige iallafall.
Fast rätt ynkryggiga. De vet om att mängder av utlänningar utan ID-handlingar strömmar genom landet okontrollerat. Det kan vara kriminella ligor eller vad som helst som passar på i det allmänna kaoset. Trots det vill man inte införa gränskontroller, eftersom det riskerar öka asylansökningarna i Danmark om inte flödet får fortsätta mot Sverige, ynkryggar.

Kritik av Danmark vore på sin plats.

Ännu hellre borde Sverige med kort varsel införa transportöransvar för tågen och kräva pass med Schengenvisum för att komma med till Sverige. Då skulle danska smilet försvinna rätt snabbt.
Citera
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Jag är själv en invandrare som här i Sverige i över 20 år. Men jag anser att Sverige inte kan ta emot alla flyktingar från hela världen det går inte. Sen så vet vi hur det slutar, många av flyktingarna kommer bo i Rinkeby, Rosengård och andra invandrartäta områden med hög arbetslöshet och brottslighet. Det ser inte bra ut för Sverige.
Andra länder i EU måste ta emot!

Ajabaja din dödsknarkar-nazist, komma här med sunt förnuft och annat svårbegripligt. Allvarligt talat: självklart är det som du skriver och jag vet flera invandrare som säger samma sak. Har man bott här en längre tid så ser man saker som nykomna inte gör, som kanske förleds att tro att bara för att Sverige är ett rikt västland så har vi obegränsat med resurser, så är det såklart inte.
Citera
2015-11-13, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
I många fall har dessa dock valt att inte registrera sig i något av de länder de passerat på sin väg hit, så man kan inte nödvändigtvis se var de kom in i Schengen, men man kan vara säker på en sak, Sverige är inte det första EU-land man kommer till om man kommer in via Danmark eller Tyskland, alltså borde vi kunna mota tillbaka dem och låta det bli Danmarks och Tysklands sak att utreda
Kan man inte fastställa första EU-land, då blir de kvar i Sverige.
Sinnessjukt.
Citera
2015-11-13, 15:39
Medlem
netr0pas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Ajabaja din dödsknarkar-nazist, komma här med sunt förnuft och annat svårbegripligt. Allvarligt talat: självklart är det som du skriver och jag vet flera invandrare som säger samma sak. Har man bott här en längre tid så ser man saker som nykomna inte gör, som kanske förleds att tro att bara för att Sverige är ett rikt västland så har vi obegränsat med resurser, så är det såklart inte.

Är själv också invandrare (till och med en icke-Europé här...) och jag säger som det är:

Hade den här situationen uppstått i mitt hemland så hade de skickat hem hela bunten! Där jag kom ifrån har vi det inte så värst bra men däremot tolererar de inte utlänningar som inte sköter sig.

Dessutom vet de också sin gräns på hur mycket de kan ta in och deras eget folk ska prioriteras och inte tvärtom.

Det hade varit intressant om man hade gjort en undersökning bland invandrarna vad de tycker om den här flyktingfrågan. Jag tror till och med att invandrarna själva är de mest kritiska till dagens invandringspolitik!
Senast redigerad av netr0pa 2015-11-13 kl. 15:41.
Citera
2015-11-13, 16:01
Medlem
Danmark agerar snabbt och effektivt inför ev konsekvenser som sveriges politik kan få.

Det senaste är att polisen för att visitera flyktingarna efter kontanter och värdeföremål som beslagstas för att täcka uppehållskostnaderna i landet.

Något för Sverige?

Jag ramlar nästa av stolen när jag läser;
"3600 flygtninge har søgt asyl i oktober, og samlet er der nu flere asylsøgere i år, end der var hele sidste år, fortalte Lars Løkke."

Det är ju för fan vad som kommer till vårt land på TVÅ dagar!!!

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/loekke-politi-skal-kunne-tage-penge-fra-flygtninge/5826629
Citera
2015-11-13, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det ska man väl egentligen, om man kan. I många fall har dessa dock valt att inte registrera sig i något av de länder de passerat på sin väg hit, så man kan inte nödvändigtvis se var de kom in i Schengen, men man kan vara säker på en sak, Sverige är inte det första EU-land man kommer till om man kommer in via Danmark eller Tyskland, alltså borde vi kunna mota tillbaka dem och låta det bli Danmarks och Tysklands sak att utreda
Exakt min uppfattning.

Gör man så konsekvent så kommer Dublinförordningen till slut att fungera eftersom varken Tyskland eller Danmark skulle tolerera det i längden. Danskarna trycker till Tyskland, Tyskland till Österrike osv osv. Det är enda sättet att också lära de asylsökande att det är FÖRSTA SÄKRA LAND SOM GÄLLER enligt Dublinförordningen. Där SKA de söka skydd. Det är en mänsklig rättighet att söka asyl, men det är ingen mänsklig rättighet att välja viket land som ska pröva asylansökan.

Om de inte gjort vad som ankommer på dem enligt Dublinförordningen - dvs sökt i första säkra land - så får de nekas asyl tills de söker i rätt land. Sverige lär aldrig vara första säkra land.

Därför blir det helt absurt när man ser snyftreportage om syriska familjer som är strandsatta.....I TYSKLAND!!!!! Sök asyl där då! De FÅR asyl - om de har asylskäl. De FÅR skydd i ett säkert land. Det är DET asylrätten handlar om. SKYDD i ett säkert land. Inte att prompt få komma till Sverige.
Har ni inte asylskäl så får ni inte asyl i Sverige heller. Case closed.

Sverige KAN INTE vara sista utposten för alla papperslösa som valt att göra en europeisk turné på sin väg till Sverige.
Nu är det som om Europa är en form av meny där de asylsökande väljer ut det land som de tycker verkar bäst.
I och med detta anser jag att nuvarande asylbestämmelser inte fungerar idag. De har urholkats så till den milda grad att det måste till nya.

Denna fixering vid Sverige är lite otäck.
Varför? Är det bidragen? I så fall måste vi strama åt dem omedelbart. Det är mer effektivt än gränskontroller.
Alla kan inte ha släkt här. Eller....Kanske..med tanke på hur många vi tagit in tidigare så.. Men i så fall MÅSTE reglerna för anhöriginvandring skärpas rejält. Barn och man/hustru, javisst. Men kanske inte mormor, morfar, farmor, farfar, brorson, kusin, nästkusin, syssling, brylling....
Citera
2015-11-13, 16:11
Medlem
Xfiless avatar
FLENSBURG. Den tyska gränsstaden Flensburg har blivit de papperslösas hopp. På fredagen rullade tågen in från Hamburg och bussar rullade ut från stationen i riktning mot Malmö.

Från med i går krävs det pass för att köpa färjebiljetter i Lübeck, Rostock och Sassnitz. Därför fylldes järnvägsstationen i Flensburg på fredagen till bristningsgränsen.

Här kan man köpa en biljett till Malmö i Reisezentrum utan pass, inga kontroller äger rum ombord på den danska sidan och den svenska polisen hinner inte med.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vag-via-flensburg-de-papperslosas-hopp/
Citera
2015-11-13, 16:14
Medlem
Xfiless avatar
Regeringen överväger nya åtgärder för att minska flyktingtrycket mot Sverige. Migrationsminister Morgan Johansson (S) bedömer att den migrationspolitiska överenskommelsen inte räcker.

– Vi gjorde en överenskommelse för ett par veckor sedan. Sedan dess har antalet flyktingar fortsatt att öka och ligger nu på ännu högre, historiska nivåer, säger Johansson.

En stor del asylsökande saknar, av olika skäl, pass eller andra id-handlingar. Många har inte fått med sig handlingar när de flytt hemifrån. Andra kanske vill dölja vilket land de kommer ifrån för att öka chanserna för asyl.

Ygeman tar ett exempel.

– Det är väldigt få marockaner som skulle bedömas ha skyddsbehov i Sverige, så det är klart att man kan misstänka att det är ett skäl till att man inte har sina pass med sig, för att kunna utge sig för att komma från ett annat land.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/migrationsministern-maste-vidta-nya-atgarder/
Citera
2015-11-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Regeringen överväger nya åtgärder för att minska flyktingtrycket mot Sverige. Migrationsminister Morgan Johansson (S) bedömer att den migrationspolitiska överenskommelsen inte räcker.

– Vi gjorde en överenskommelse för ett par veckor sedan. Sedan dess har antalet flyktingar fortsatt att öka och ligger nu på ännu högre, historiska nivåer, säger Johansson.

En stor del asylsökande saknar, av olika skäl, pass eller andra id-handlingar. Många har inte fått med sig handlingar när de flytt hemifrån. Andra kanske vill dölja vilket land de kommer ifrån för att öka chanserna för asyl.

Ygeman tar ett exempel.

– Det är väldigt få marockaner som skulle bedömas ha skyddsbehov i Sverige, så det är klart att man kan misstänka att det är ett skäl till att man inte har sina pass med sig, för att kunna utge sig för att komma från ett annat land.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/migrationsministern-maste-vidta-nya-atgarder/

Det här konstaterades på Flashback för över 5 år sedan. Så snabbtänkt vår regering är man häpnar nästan..
Citera
2015-11-13, 16:21
Medlem
snurresnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Jag ramlar nästa av stolen när jag läser;
"3600 flygtninge har søgt asyl i oktober, og samlet er der nu flere asylsøgere i år, end der var hele sidste år, fortalte Lars Løkke."

Det är ju för fan vad som kommer till vårt land på TVÅ dagar!!!

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/loekke-politi-skal-kunne-tage-penge-fra-flygtninge/5826629
Haha oerhört TRAGIkomiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in