2015-11-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
har ett litet hopp Dublinreglerna ska börja tillämpas - dvs får beskedet: sök asyl i Danmark, vänd om, hejdå
Fungerar verkligen Dublinreglerna på det sättet?
Jag trodde att man först skulle utreda vilket land det första EU-landet man kom till var.
Man kan inte bara skickas tillbaka till föregående land.
Citera
2015-11-13, 13:54
Medlem
Nu säger i alla fall MV att vuxna ensamma män riskerar att få sova på gatan från och med kommande helg. Detta kan bli första riktigt kännbara begränsningen, men det är inget som är beslutat av politikerna utan det är som vanligt verkligheten som sätter gränsen. Politikerna kan uppenbarligen inte fatta beslut som på något sätt försämrar för flyktingarna.
Om detta fortsätter så kommer i stort sett alla att få bo på gatan så småningom, men risken finns att politikerna hittar på något nytt tyranniskt förslag som att tvinga folk att inhysa flyktingar i sina hem och sommarstugor.
Citera
2015-11-13, 13:56
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Om gränskontrollerna inte minskar trycket, vad tror ni blir nästa steg för regeringen? Jag tror inte de vågar stänga gränsen helt, trots det ganska desperata läget.

Fast så svårt är det inte att hindra asylsökande från att ta sig till Sverige.

Tvinga rederierna att kolla pass+visum. Har man tagit sig in olagligt i Schengen släpps man inte ombord på färjan. Detta sätter stopp för alla asylsökande via färjorna.

Sen finns det ett avtal med Danmark om att vi får lov att utföra gränskontroller på varandras territorium. Vi kan alltså ha passkontroller på den danska sidan, och hindra asylsökande från att resa vidare till Sverige.
Citera
2015-11-13, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det borde självklart vart tvärt om!
Jag hade förmodligen inte kollat ändå.
Citera
2015-11-13, 14:00
Bannlyst
Varför flyr Afghaner? Har landet tappat kontrollen över talibanerna igen? Jävla pissland likt alla andra muslimska helvetesländer. Är väl fan inte Sveriges fel att dom mördar sitt eget folk .
Citera
2015-11-13, 14:01
Medlem
snurresnigels avatar
Danmarks partier har för närvarande "krismöte om flyktingsituationen".. Snälla rädda vårt land och inför gränskontroller! (inte för att det lär ske nu)
Citera
2015-11-13, 14:03
Medlem
Kan någon förklara för mig varför stannar inte flyktingarna som inte har familjer i Sverige eller i norden kvar i Tyskland? Varför vill alla komma till Sverige? Har inte Tyskland socialbidrag, gratis skola osv?
Citera
2015-11-13, 14:04
Medlem
Sverige är ett underligt land. På svt.se (http://www.svt.se/nyheter/) har man följande rubrik på en artikel-länk: Migrationsverket: Asylsökande kan tvingas sova ute

Lite länge ner kan man läsa följande: ”Gränsen är inte nådd”
"Förre S-ministern kritiserar egna partiet Jens Orback mycket skeptisk till gränskontroller."

Ska man skratta eller gråta åt det hela?
Citera
2015-11-13, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
enligt Dagens Eko kollas nästan alla bilar o bussar o även lastbilar ( kollar lasten) - hittas en passlös så... välkommen söka asyl o fin transport till SWEDEN, YES! !
kommer lika många som vanligt sa en från Migverket, typ 1700 dygnet.

har ett litet hopp Dublinreglerna ska börja tillämpas - dvs får beskedet: sök asyl i Danmark, vänd om, hejdå
litet hopp.. SWEDEN, YES!

Dublinförordningen kommer aldrig att ändras, iallafall inte på närmaste sikt. Dom flesta europeiska länder är riktigt glada över att Sverige och Tyskland tar emot alla lyxmigranter så dom slipper bekosta deras dyra livsstil.
Citera
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Fungerar verkligen Dublinreglerna på det sättet?
Jag trodde att man först skulle utreda vilket land det första EU-landet man kom till var.
Man kan inte bara skickas tillbaka till föregående land.
En nation är nog fri att jävlas om det behövs - dvs säga "backa, sök i Danmark" !

kanske mot sedvänja , men vem ska straffa oss? Danmark?

UK stoppar ju alla afrikaner vid Calais
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Sen finns det ett avtal med Danmark om att vi får lov att utföra gränskontroller på varandras territorium. Vi kan alltså ha passkontroller på den danska sidan, och hindra asylsökande från att resa vidare till Sverige.
Detta är det enda raka.
Jag var naiv nog att tro, att det var detta som skulle införas igår.
Citera
2015-11-13, 14:06
Medlem
Jag är själv en invandrare som här i Sverige i över 20 år. Men jag anser att Sverige inte kan ta emot alla flyktingar från hela världen det går inte. Sen så vet vi hur det slutar, många av flyktingarna kommer bo i Rinkeby, Rosengård och andra invandrartäta områden med hög arbetslöshet och brottslighet. Det ser inte bra ut för Sverige.
Andra länder i EU måste ta emot!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in