2015-11-13, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ni EU-troende är så ägda nu. Vi européer

Jag är inte EU-troende alls dumfan! Jag röstade nej till EU! Vad röstade du på? Eller var du inte ens född 1994? Men nu är vi med i EU och det innebär bland annat att gränskontrollerna är borttagna och därför är de som är medlemmar i EU mer beroende av hjälp från varandra. Var det så svårt att begripa för din enda hjärncell?
Citera
2015-11-13, 22:11
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.I.K.I
Du tror inte vi får bidrag för att ta emot?

Det var ovanligt cyniskt och kalla det indragna biståndet till fattiga länder för ett bidrag till Sverige för att ta emot migranter. Nå men tack då, tio små negerbarn för att ni "bidrar" och dör i malaria så att "vi" kan ta emot en endaste afghanman.

Citat:
Ursprungligen postat av C.I.K.I
Det är ju krigande som gör att människor är på flykt så hur menar du att krig också löser problemet?idjut

Krig är inte problemet utan att onda människor har mer vapen än goda. Och då blir det krig, för att det lönar sig. Sverige har nästan inga vapen alls och får ett liv därefter.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2015-11-13 kl. 22:21.
Citera
2015-11-13, 22:11
Medlem
teasardigs avatar
Enligt AKB bemödade sig bara varannan flykting med att söka asyl. Resten levde illegalt och/reste vidare i landet. Så om 1600 flyktingar sökte asyl, anlände så mycket som 3200 personer till Sverige. Därför är 1600 som jag förstått en kraftig minskning eftersom den illegala andelen efter gränskontrollerna bör vara nära 0%.

Det är som en patient som förut förlorade 320 ml blod/min men nu "bara" förlorar 160 ml. Knappast tillräckligt, men ändå något.
Citera
2015-11-13, 22:13
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Jag röstade nej till EU! Vad röstade du på?

Jag röstade också nej. Och är fortfarande bitter över ja-propagandan. Och skadeglad nu. Allt var lögn.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2015-11-13 kl. 22:25.
Citera
2015-11-13, 22:18
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Det var heller inte meningen att flödet skulle minska utan att man skulle ta reda på vilka som kommer hit för att sålla ut kriminella och annat pack. Tyvärr görs detta flera år försent....
Tillåt mig att skratta.

Tror du verkligen att kriminella och annat pack skulle behålla passet i och med att det nästan är lättare att söka asyl utan pass och uppge att man kommer från Syren?

Det enda denna gränskontroll gjort är att hindra folk från att resa genom Sverige som vill till antingen Norge eller Finland. Absolut ingenting annat.
Citera
2015-11-13, 22:19
Avslutad
Tja kolla på TV4 nyheterna och se vilka som vill lära sig mer eller vad nu afghanmannen sa.
Citera
2015-11-13, 22:26
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturMarx
Gränskontrollerna hindrar ju inte någon från att söka asyl!

Så du tycker att vi inte ska ta emot asylansökningar längre?
Citera
2015-11-13, 22:27
Medlem
Renspluggs avatar
Citat:
Haha! Jag säger som Alf Svensson i dagens Aktuellt att 75 miljarder på julklappar har svensken råd att lägga tydligen. När det gäller julklappar så finns det tydligen inte någon gräns för hur mycket pengar man kan lägga!

Återupprepa en lögn tillräckligt många gånger och det blir en sanning...

Tino reder ut siffrorna lite
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10153227579893231

Citat:
Det är inte ”julhandeln” som omsätter 75 miljarder utan total detaljhandel för december månad. Förra året omsatte detaljhandeln ca 600 miljarder kr, det är alla svenska hushålls samlade shopping. Själva julhandeln är runt 15-20 miljarder kr.

Hela Tinos inlägg är väl värt att läsa, men jag klistrar bara in en bråkdel.
Citera
2015-11-13, 22:29
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
man kan ha sådana gränskontroller max 10 dagar i sträck, Miljöpartiet kommer gå i taket om det förlängs, maximalt kan man ha sådana gränskontroller i 6 månader, jag tror inte det kommer hålla ens till jul,

det kommer bli politiskt och medialt rabalder varje gång Sverige förlänger med ytterligare 10 dagar

Så max 10 dagar i sträck, men maximalt 6 månader???

Hur ska du ha det?

Själv säger jag två år:

Citera
2015-11-13, 22:31
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Om en sådan överenskommelse redan finns så finns ju alla förutsättningar för att täppa till gränsen ordentlgt. Bara att stoppa tåg och bilar vid brofästet på danska sidan och be dem registrera sig i Danmark. Färjerederierna får ansvara med transportöransvar.

Vad väntar våra folkvalda på?

Japp, vi har ett avtal med Danmark om att vi kan postera personal där för att kolla så att inte fel personer åker till Sverige: källa

Danmark kan neka oss enligt avtalet. Fast det tror jag inte, de har redan själva använt sig av det: källa
Citera
2015-11-13, 22:34
Medlem
Citat:
Haha! Jag säger som Alf Svensson i dagens Aktuellt att 75 miljarder på julklappar har svensken råd att lägga tydligen. När det gäller julklappar så finns det tydligen inte någon gräns för hur mycket pengar man kan lägga!

Citat:
Ursprungligen postat av Landsaho9
Håller med dig fullt ut här. Vad är dyra julklappar i jämförelse med dyra flyktingar? Ingenting enligt meningsmotståndarna. Köpa dyra prylar till sina familjer och sin släkt och sina vänner går tydligen bra, men att hjälpa dyra flyktingar, nej aldrig. Det är det som är så förskräckligt. Folk ser julklappar som något mer värdigt än en flykting, hellre flyktingar än julklappar, jag förstår din poäng fullt ut och det är det som är så skevt i vårat samhälle idag.

Ja för de skatteintäkterna som kommer från julhandeln hade ju inte saknats i statens och kommuners skattekista. Bättre att Svensson sitter på sina pengar, helst utan ränta så de inte kan få pengar på det heller.
Man börjar ju undra hur de tänker när de uttalar sig så har.
Citera
2015-11-13, 22:34
Medlem
Citat:
Jag är inte EU-troende alls dumfan! Jag röstade nej till EU! Vad röstade du på? Eller var du inte ens född 1994? Men nu är vi med i EU och det innebär bland annat att gränskontrollerna är borttagna och därför är de som är medlemmar i EU mer beroende av hjälp från varandra. Var det så svårt att begripa för din enda hjärncell?
Du kan ju berätta för oss hår i tråden var vår hjälp har tagit vägen någonstans. När kommer den och vad är det för hjälp som vi kommer att få?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in