2015-11-13, 12:15
Medlem
Det positiva med detta är att Schengensamarbetet förmodligen går i graven.
Jag skulle tippa att vi kommer att ha kvar gränskontroller ett bra tag.
Detta underminerar EU, vilket är gott.
Citera
2015-11-13, 12:18
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigDingDong
Hur fungerar kontrollen av bilar och bussar som kommer över Öresund? Någon som vet?

Vill minnas att jag läste i någon av tidningarna på nätet att kontroller av bilar och bussar för närvarande är låg men att man räknar med att kunna börja kontrollera dem i större utsträckning nästa vecka när man får förstärkning från övriga landet i form av mer personal.

Edit, det var på expressen det framgick.

Citat:
Gränskontrollerna har införts på tåg och färjor - men för bilister står Öresundsbron fortfarande nästintill vidöppen.
I dag utförs endast sporadiska kontroller och först på måndag får Skånepolisen förstärkning från resten av landet.
– Då blir det förmodligen förstärkt kontroll. Fler passkontroller, flera kontroller av fordon och bussar som passerar, säger gränspolischefen Patrik Engström i TV4:s Nyhetsmorgon.

http://www.expressen.se/kvallsposten/bron-vidoppen--trots-nya-granskontrollerna/
Senast redigerad av v50 2015-11-13 kl. 12:23.
Citera
2015-11-13, 12:35
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det spelar nog ingen roll vad jag och andra hävdar, vissa kommer ändå att skrika vänster, vänster , vänster om allt de inte gillar, likt en senil tvångspatient på äldreboende.

Det är ju för fan Sverige vi bor i - landet där t o m högerpartierna är vänstervridna - så det är väl inte så jävla konstigt ändå?
Citera
2015-11-13, 13:12
Medlem
[quote=Sweeper80|55375453]Det är ju för fan Sverige vi bor i - landet där t o m högerpartierna är vänstervridna - så det är väl inte så jävla konstigt ändå? [/QUOT

Fast visst är det lite udda att väldigt många som röstat på och hyllat Reinfeldt nu vrålar jävla vänstern! över det här kaoset. Hur man än vänder och vrider på det här är ju han högste ansvarig.

Därmed INTE sagt att sittande regering hanterat det här sjukt taffligt.
Citera
2015-11-13, 13:18
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidelisandria

Fast visst är det lite udda att väldigt många som röstat på och hyllat Reinfeldt nu vrålar jävla vänstern! över det här kaoset. Hur man än vänder och vrider på det här är ju han högste ansvarig.

Reinfeldt var/är inte speciellt höger. Snarare mitten-vänster.
Citera
2015-11-13, 13:22
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waste
Reinfeldt var/är inte speciellt höger. Snarare mitten-vänster.

SD är väl någonstans i mitten. Egentligen. Inser man det så ser man ganska klart hur det har kunnat bli som det blivit nu.
Citera
2015-11-13, 13:27
Medlem
Jag kan då inte förstå varför man INTE skulle ha gränskontroller. Helt naturligt att ha koll på vilka som kommer in i landet. Dessutom att legitimera sig när man kliver på en färja, är ju naturligt. Tänk på de färjekatastrofer som varit... Man måste väl ha uppdaterade passagerarlistor? Det trodde jag var en självklarhet både på färjor och flygplan.
Citera
2015-11-13, 13:37
Medlem
kulturMarxs avatar
Återinförandet av gränskontroller är ett slag i luften, det kommer inte att göra någon skillnad. Läste i dag i AB att man hade skickat tillbaks en (1) person. Snarare tror jag att det kan öka antal asylsökanden. Förut var det ju enklare att ta sig in i landet utan att kontrolleras eller söka asyl. Vi får på det sättet in fler papperslösa. Det är väl ingen som önskar detta egentligen, men samtidigt är det ju så att de papperslösa är billigare för samhället då de inte alls har samma rättigheter till bidrag som de som har sökt asyl. Så rent logiskt borde ju fler officiellt asylsökanden innebära högre kostnader.

Så frågan är varför man gör detta nu?
Som jag ser det är det fråga om populism.
Det låter ju som en väldigt kraftfull åtgärd med "upprättande av gränskontroller" och att polisen ska börja kolla på allas ID-kort och pass. Det låter som att nu ska det minsann bli ordning och reda här. Denna retorik älskas ju av alla borgare, det vet vi ju. Men jag trodde faktiskt inte att S skulle börja köra med den här stilen. Signalpolitiken om "ordning och reda" i samhället.

Gränskontrollerna hindrar ju inte någon från att söka asyl! Jag tycker det verkar som en oklok prioritering just nu med tanke på all kriminalitet i samhället, poliserna behövs ju bättre på annat håll än att de ska sysselsättas med denna helt onödiga ID-kontroll som kommer att ha noll till obetydlig påverkan på flyktingmottagandet.
Citera
2015-11-13, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Migrationsverket kan inte begära någonting av regeringen, de kan bara rekommendera.

OK, men, som jag förstår det hela, så var det inte ens en rekommendation från Migrationsverket till regereingen. Eller sysslar Migrationsverket med hårklyveri om begäranden vs. rekommendationer.
Om så är fallet, har vi nått ett definitivt lågvattenmärke i flyktingpolitiken.
Citera
2015-11-13, 13:40
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubileumskalender
Jag kan då inte förstå varför man INTE skulle ha gränskontroller. Helt naturligt att ha koll på vilka som kommer in i landet. Dessutom att legitimera sig när man kliver på en färja, är ju naturligt. Tänk på de färjekatastrofer som varit... Man måste väl ha uppdaterade passagerarlistor? Det trodde jag var en självklarhet både på färjor och flygplan.

Visst om man tillämpar Dublinförordningen så borde det hjälpa, men flyktingar som visat pass i Tyskland på färjan kommer slänga sina pass i havet och väl framme i Sverige har de inga pass,
om nu inte TT-Line i biljettkassan installerar en kopieringsapparat, men får de lagra sådana uppgifter?
jag tvivlar, en kassörska på TT färjeterminalen i Tyskland får inte göra det,

Men det är klart att färjan kom från Tyskland och alla borde skickas med vändande färja, oavsett om de har pass eller inte,
Citera
2015-11-13, 13:42
Medlem
rex144s avatar
Gränskontroller kommer bara hjälpa Norge och Finland, eftersom alla som kommer blir registrerade, fingeravtryck...
Citera
2015-11-13, 13:42
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigDingDong
Hur fungerar kontrollen av bilar och bussar som kommer över Öresund? Någon som vet?
enligt Dagens Eko kollas nästan alla bilar o bussar o även lastbilar ( kollar lasten) - hittas en passlös så... välkommen söka asyl o fin transport till SWEDEN, YES! !
kommer lika många som vanligt sa en från Migverket, typ 1700 dygnet.

har ett litet hopp Dublinreglerna ska börja tillämpas - dvs får beskedet: sök asyl i Danmark, vänd om, hejdå
litet hopp.. SWEDEN, YES!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in