2015-11-13, 04:34
Medlem
DrLECTERs avatar
SVERIGEDEMOKRATERNA STÖRSTA PARTI I SVERIGE

Med riks för att bli tjatig så säger jag än en gång
Nästa statsminister heter Jimmy Åkesson!

Vad nu detta innebär?
2015-11-13, 05:56
Medlem
andersaanderssonas avatar
Mig veterligen har det aldrig tidigare hänt att ett partis sympatier skiljer 10 procent mellan olika institut.

Anledningen till det har flitigt diskuterats i tråden.

Där jag skulle vilja lägga till en grupp. De som inte erkänner att de röstar på SD. Knappt inför sig själva. Och då självklart inte ens inför Sentio.

Detta mörkertal kan då inte mätas. Det blir en felfaktor i sig. Och då menar jag inte de som ger felaktiga uppgifter p.g.a. rädslan för att bli registrerad som SDare eller i allmänhet vill jävlas.

Har själv läst trovärdiga beskrivningar av moderata kommunpolitiker som röstar SD i riksdagsvalet.

Vilket de naturligtvis inte skulle stoltsera med i någon OU eller inför någon annan.

Har själv träffat på ett antal genom åren som vägrar berätta vilka de röstar på. Redan innan SD fanns.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-11-13 kl. 06:00.
2015-11-13, 06:37
Bannlyst
Men dessa siffror bör ju innebära att varannan svensk man som inte bor i Stockholm och pluggar genusvetenskap röstar på SD.
2015-11-13, 06:55
Medlem
Åkesson klättrar på maktlista nu trea
Röfven är etta och Ingves är tvåa.

http://www.metro.se/nyheter/akesson-klattrar-pa-maktlista/Hdzokm!WkxKKENXG@WrhyLRO4pBLQ/

Citat:
Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson klättrar på magasinet Fokus lista över landets 100 mäktigaste personer, från en femte- till en tredjeplats.
2015-11-13, 07:37
Medlem
Storus Pittuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anpejada
Men dessa siffror bör ju innebära att varannan svensk man som inte bor i Stockholm och pluggar genusvetenskap röstar på SD.
Manliga LO-medlemmar i landsorten har nog partisympatier sossarna inte vill tänka på! (De flesta av mina barndomsvänner tillhör den kategorin och 50% är fullt realistiskt om de är representativa.)

/SP
2015-11-13, 09:07
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Mig veterligen har det aldrig tidigare hänt att ett partis sympatier skiljer 10 procent mellan olika institut.

Anledningen till det har flitigt diskuterats i tråden.

Där jag skulle vilja lägga till en grupp. De som inte erkänner att de röstar på SD. Knappt inför sig själva. Och då självklart inte ens inför Sentio.

Detta mörkertal kan då inte mätas. Det blir en felfaktor i sig. Och då menar jag inte de som ger felaktiga uppgifter p.g.a. rädslan för att bli registrerad som SDare eller i allmänhet vill jävlas.

Har själv läst trovärdiga beskrivningar av moderata kommunpolitiker som röstar SD i riksdagsvalet.

Vilket de naturligtvis inte skulle stoltsera med i någon OU eller inför någon annan.

Har själv träffat på ett antal genom åren som vägrar berätta vilka de röstar på. Redan innan SD fanns.

när man räknar med "inkompetensfaktorn" som tex Macarthur här i tråden brukar räkna fram regelbundet ser man att skillnaden inte är så stor trots allt ,och senaste Sentio var intressant i det fallet att både KD och MP låg under spärren när man tog hänsyn till Sentios "medvetna" fel. mp tex 3,99 ,kd kring 2,7 och sedan FI på kanske 2 procent det innebär att SD skulle behöva ca 46% för att få egen majoritet
2015-11-13, 09:09
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Jag upplever det som om det har varit så sedan Augusti ungefär.
2015-11-13, 09:51
Medlem
Vi fick facit direkt. JÅ hade 100% rätt när han sa att de låtsasstängda gränserna inte skulle få någon reell effekt. Igår hade vi 1700 asylsökande.

Nu går det så pass fort att till och med dumsvensson med ett attention span på ett par dagar inser vilka som lever i verkligheten och vilka som ljuger patologiskt. Lagom till jul får alla Sverigevänner en klapp i form av SD 30+%

https://sd.se/jimmie-akesson-kommenterar-regeringens-beslut-om-granskontroller/

ps. Läget kan förändras om reglerna förändras. Och ändras kommer de.
2015-11-13, 10:01
Medlem
svallerbyttans avatar
Då kommer nog Yougov nästa onsdag, spännande om de bekräftar Sentios uppgång:
http://prntscr.com/927ywv
2015-11-13, 10:18
Medlem
Hur påverkar strömmen av flyktingar, ett parti som SD?

Ser man på Norge så poängterar man sambandet när FRP idag får höga opinionssiffror, FRP ökar hela 5,5 %.

Citat:
Asylsøkerne strømmer til Norge, velgerne strømmer til Frp
---
Frp går frem hele 5,5 prosentpoeng, til 18,7 prosent, på novembermålingen som Respons har gjort for Aftenposten og BT.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Asylsokerne-strommer-til-Norge_-velgerne-strommer-til-Frp-8240295.html
2015-11-13, 10:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Vi fick facit direkt. JÅ hade 100% rätt när han sa att de låtsasstängda gränserna inte skulle få någon reell effekt. Igår hade vi 1700 asylsökande.

Nu går det så pass fort att till och med dumsvensson med ett attention span på ett par dagar inser vilka som lever i verkligheten och vilka som ljuger patologiskt. Lagom till jul får alla Sverigevänner en klapp i form av SD 30+%

https://sd.se/jimmie-akesson-kommenterar-regeringens-beslut-om-granskontroller/

ps. Läget kan förändras om reglerna förändras. Och ändras kommer de.

Nu kan jag tänka mig att Sentios mätning kan vara helt relevant, men du måste tänka på att den mätte opinionen INNAN M gått ut med sina nya åsikter och INNAN regeringen beordrat gränskontroller.

Det kan till och med vara så att den här insikten (om SD.s opinionsläge) triggat några av de utspel som nyligen gjorts. Men vad folk tycker om dem mäts inte i den här undersökningen.
2015-11-13, 10:30
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
när man räknar med "inkompetensfaktorn" som tex Macarthur här i tråden brukar räkna fram regelbundet ser man att skillnaden inte är så stor trots allt ,och senaste Sentio var intressant i det fallet att både KD och MP låg under spärren när man tog hänsyn till Sentios "medvetna" fel. mp tex 3,99 ,kd kring 2,7 och sedan FI på kanske 2 procent det innebär att SD skulle behöva ca 46% för att få egen majoritet

Ok........ tack!

Har läst samma resonemang. Utan att förstå att man enligt den modellen tar hänsyn till en okänd faktor som inte kan mätas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in