2015-11-12, 19:26
Medlem
Sagspans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Intressant! För mig pekar allting på Guds allsmäktighet. Från encelliga organismer till kosmos. Ju mer jag tänker på alltet desto mer blir det tydligare för mig. Matematik för mig är ett annat bevis. matematik har alltid funnits. Före människan fanns, fanns matematik. 1+1 är alltid 2. Det är inte vi som har hittat på det utan det är en sanning eller sanningen som inte går att argumentera om. Vidare är dessa saker klara indikationer:

Förståndet hos människan
Vatten på jorden
liv i allmänhet
solens avstånd. Kort sagt alltets existens.

Då får du fundera lite till då det mesta du nämner är ganska långt från allsmäktigt perfekt utan fullt av småfel. Finns heller ingen anledning för en allsmäktig gud att misslyckas så kapitalt med oss då han borde fattat vad som skulle hända med 22 ögonbindlar.
Citera
2015-11-12, 19:35
Medlem
matrixxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Falsk dikotomi är ett argumentationsfel där personen förutsätter att det bara finns två alternativ, men där det egentligen skulle kunna vara så att båda dessa ”teorier” är falska eller att dessa inte behöver utesluta varandra.

En förklaring av falsk dikotomi är att i falsk dikotomi kan det bara existera två teorier, förkastas den ena teorin måste den andra teorin vara riktig.

Sluta göra argumentationsfel putte.
Håll inte på med dina språkförsvårningar för att se ut att du har rätt, du kan inte förklara naturvetenskapligt hur universum skapadas och liknande och därför är det säkert att denna värld och allt inte ä skapat på naturvetenskapliga sätt. Därmed vet sådana som du nu om att ditt argument"finns inga bevis för gud" håller inte och ändå kommer du förmodligen fortsätta synda och försätta dig i en sorglig situiation. Jag undrar en annan sak också, vet inte hur mycket kunnig du är i politik i världen och liknande men varje kunnig person vet att vår historia inte är som i historieböckerna och man vet att den vanliga utgångspunkten för vissa politiska ämnen är fel, så då undrar jag det är ju i princip samma personer som berättar om oss för politiken såsom när det gäller vetenskapen, litar du fullt ärligt på dessa så kallade "experter" inom vetenskapen som egentligen bara får berätta för omvärlden det som deras styrande herrar säger till dem om , inte en smula mer. Litar du på dagens media, allmäna opinionspolitik och i sådana fall på dagens vetenskapsförklarare? Förstår du min poäng? Kan vara lite konstigt skrivet...
Citera
2015-11-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matrixxx
Håll inte på med dina språkförsvårningar för att se ut att du har rätt,
Hen citerade ett inlägg som innehöll en falsk dikotomi och förklarade sedan vad en falsk dikotomi är för något. Vad är problemet?

Citat:
du kan inte förklara naturvetenskapligt hur universum skapadas och liknande och därför är det säkert att denna värld och allt inte ä skapat på naturvetenskapliga sätt.
Nej.
Citat:
Därmed vet sådana som du nu om att ditt argument"finns inga bevis för gud" håller inte och ändå kommer du förmodligen fortsätta synda och försätta dig i en sorglig situiation.
Det är inte "vi" som försöker bevisa något. Läs trådtiteln.
Citera
2015-11-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Gud som idé existerar, ja. Det är inte samma sak som att Gud faktiskt existerar.

Absolut inte... Men i den religiösas subjektiva världsbild existerar gud för individen... Jag menar inte att gud existerar eller har skapat universum.
Citera
2015-11-12, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SATANAA
Absolut inte... Men i den religiösas subjektiva världsbild existerar gud för individen... Jag menar inte att gud existerar eller har skapat universum.

Okej, då vet jag. Ville bara påpeka detta eftersom det trots allt inte är ovanligt att folk förespråkar en form av sanningsrelativism som säger att Guds faktiska existens är subjektiv: Alltså att han på något vänster kan existera och inte existera samtidigt.
Citera
2015-11-12, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Nej, barn ärver oftast sin tro från föräldrarna.

Du menar alltså att icketroende inte tar ansvar för sina egna liv och barn?
Vad grundar du det på?

Abort, otrohet, droger, skilsmässa, droger, likgiltighet är kännetecken bland otrogna.
Citera
2015-11-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedbundylive
Gud finns bara inne i huvudet på dom som tror på honom

Ploppade denna tro inuti huvudet eller kom den från den externa världen? Utveckla ditt svar.
Citera
2015-11-12, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Endast i "observer-created reality" hypotesen. New age'ismens pseudo-vetenskaplige förvrängning av autentisk akademisk vetenskap.

Jag menar att gud existerar i den religiösas världsbild... För denne existerar gud men inte som någon form av skapare.
Citera
2015-11-12, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
En jobbig sak är att det saknas spår av någon gud.
Det finns absolut ingenting som tyder på att någon gud finns.
Vårt universum är enormt, outforskat och åldern är inte helt bestämd, men det betyder inte att gud finns...

Det var inte min fråga. Mina tes och fråga var. Ett evigt universum eller Gud skapade det. Ta era ståndpunkter. Det finns inga andra alternativ.
Citera
2015-11-12, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Det var inte min fråga. Mina tes och fråga var. Ett evigt universum eller Gud skapade det. Ta era ståndpunkter. Det finns inga andra alternativ.

Varför fortsätter du använda dig av samma falska dikotomi?
Citera
2015-11-12, 20:43
Medlem
Citat:
Okej, då vet jag. Ville bara påpeka detta eftersom det trots allt inte är ovanligt att folk förespråkar en form av sanningsrelativism som säger att Guds faktiska existens är subjektiv: Alltså att han på något vänster kan existera och inte existera samtidigt.

Jo han existerar ju, för den religiösa. Men det är ju en fiktiv verklighet.
Citera
2015-11-12, 20:45
Medlem
Citat:
Gud som idé existerar, ja. Det är inte samma sak som att Gud faktiskt existerar.

Ja, precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in