2015-11-12, 16:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Hur ska de veta om det är ekonomiska migranter som söker asyl? Alla syrianer tex är i stort sett garanterade asyl liksom "barn" från alla länder. Gränspolisens talesman sa att asylsökandet kommer ÖKA initialt, mer troligen permanent. Att militär skulle sättas in kan du drömma vidare om.

Hoppas man gör som i Tyskland med en gräddfil för dessa klart ekonomiska migranter. Först då från främst länder inom Europa som Albanien m.fl. Sedan också från större delarna av Afrika, Afghanistan, Pakistan etc. Gräddfil med ca två veckor innan beslut om avvisning. Dessa därifrån där det behövs mer utredning ska då i undantagsfall gå vidare till den normala processen.
Citera
2015-11-12, 16:21
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Flyktingar kan fly i flera steg. Först ut från helvetet, sen fortsätter funderingarna på var det fortsatta livet ska ske. Efter fyra år är många syrier inte inne i steg 1-flykten, utan steg 2. Då framstår ju Sverige som ett lugnt land, bortom eländet. Så berättar många att de tänker, dessuotm har de släkt här. Ingen pratar om välfärden, det är nog mest svenskar som gör det.

Många flyktingar stack till Usa efter andra världskriget. Man ville långt bort från Europa. Det är rimligt att flyktingar fortsätter tänka även när de är på flykt. Du kanske funderar på vad du ska äta på fredag, de tänker på var de ska leva. Väldigt låg förstårelse för flyktingarna tyvärr hos många. De får mycket förstört pga. att vi släppt in fel sorts flyktingar, men nu är det kanske slut med detta. Portarna har stått öppna i så många år, rasismen har vuxit till sig.
Jag håller med dig men vari blir det Sveriges ansvar att ta hand om och betala för dessa? Detkanvara hur jävla synd om dessa flyktingar som helst men mina mor/farföräldrar och föräldrar accepterade Sveriges skattetryck för att deras kommande generationer skulle få ett bättre samhälle att växa upp i och inte för resten av världens problemländers invånare att ta del av
Citera
2015-11-12, 16:21
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nej tack. Jag delar inte er moraluppfattningar. Jag anser inte heller att Sverige har råd att läxa upp andra nationer. Sverige gör en sak - men klarar sen inte av konsekvenserna av sitt eget oansvariga handlande. Det är tonårsbeteende i mitt tycke.

Agerar man på ett sätt då tar man konsekvenserna utan att klaga. Och utan att be om hjälp. Och utan att moralisera andra som har valt en annan - mer framgångsrik - väg.

Sverige vill glänsa men svenskarna vill inte betala priset för den medaljen. Man kan inte både äta och ha kakan..

Tyvärr kan jag inte mer än hålla med. Man skäms ju för fan o berätta att man är svensk när man är ute och reser i världen.
Citera
2015-11-12, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Det finns många svenska medborgare som inte har nordiskt utseende, det finns risk för att dessa känner sig kränkta.
Varför ska folk känna sig kränkta? Visa ID och gå vidare, så jävla svårt är det inte och man behöver inte känna sig kränkt.
Citera
2015-11-12, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bichers
Varför ska folk känna sig kränkta? Visa ID och gå vidare, så jävla svårt är det inte och man behöver inte känna sig kränkt.

För att man blir utpekad p.g.a sitt utseende, att det finns en stereotyp bild av hur en "svensk" ska se ut.
Citera
2015-11-12, 16:27
Medlem
Citat:
För att man blir utpekad p.g.a sitt utseende, att det finns en stereotyp bild av hur en "svensk" ska se ut.

Det finns ingen steortypisk bild för en svensk ska se ut idiot. De behöver inte känna sig kränkta för detta
Citera
2015-11-12, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av köttkvarnen
Det finns ingen steortypisk bild för en svensk ska se ut idiot. De behöver inte känna sig kränkta för detta

Jag kan lova dig, att när polisen börjar rasprofilera i sina kontroller för att effektivisera så kommer det ta hus i helvete. Men det är inte flyktingarna som kommer göra värst väsen av sig utan de som redan är etablerade här och har utomeuropeiskt ursprung. Dom kommer skrika högt som satan och Arnstad med tillhörande fanclub kommer ropa koncentrationsläger och jämföra polisen med självaste SS.
Citera
Medlem
kjellouts avatar
Citat:

Verkligheten är jobbig.
https://m.youtube.com/watch?v=hviMQvvjJko
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av köttkvarnen

Polisen borde kontrollera alla annars är det diskriminering.
Citera
2015-11-12, 16:35
Medlem
arowanajs avatar
Citat:

Kan inte riktigt se problemet med det. Bara att gå till sig själv. Jag flyttar till en annan kontinent, folket ser inte ut som jag och jag som dom. Jag blir stoppad då och då för att polisen vill se vad jag
är för filur, jag ser ju inte ut som dom. Inget konstigt alls och inget att känna sig kränkt över. =)
Citera
2015-11-12, 16:37
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Men var går gränsen när man kan lätta lite på en sådan kränkning av den personliga integriteten?

Ponera att en pandemi bryter ut nu samtidigt likt ebola och det den av någon outgrundlig anledning drabbas till 95% människor med svart hår. Skulle det vid ensådan situation också vara felaktigt att använda sigav etniska markörer vid kontroller?
Citera
2015-11-12, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Jag kan lova dig, att när polisen börjar rasprofilera i sina kontroller för att effektivisera så kommer det ta hus i helvete. Men det är inte flyktingarna som kommer göra värst väsen av sig utan de som redan är etablerade här och har utomeuropeiskt ursprung. Dom kommer skrika högt som satan och Arnstad med tillhörande fanclub kommer ropa koncentrationsläger och jämföra polisen med självaste SS.

Äsch nu överdriver du väl? De kan väl få gapa och skrika så mycket dom vill ingen borde lyssna på dom ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in