2015-11-12, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Hahaha, dessa kontroller får ej baseras på utseende. Polisen/Tullen är därmed bakbunden och kommer istället att kontrollera alla svenskarna istället. Hahaha

Jag hoppas att de gör det. Kontrollera svenskarna och danskarna. Tills folket tröttnar och KRÄVER att man endast kontrollerar de som är aktuella för kontrollen.

Man måste sluta med detta trams om "diskriminering" hit och dit..
Citera
2015-11-12, 14:32
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det är inga gränskontroller i egentlig mening utan stickprovskontroller som utförs slumpmässigt (ex. var 4:e bil) och de får ABSOLUT inte grunda sig på etnicitet eller utseende. (P1 Ekot idag)
Polisen själva, de ute i fält, säger att de grundar sig på etnicitet.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/poliser-kommer-att-kontrollera-manniskor-utifran-hudfarg/
Citera
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Ja, både MP och V förstår allvaret. Inte Annie. Bra att folk får se hur det ligger till. Det är Annie ensam som stoppat och förhalat den här kontrollen. Hon är en fara för Sverige.

Det finns alltid en vinst i att vara konträr i politiska sammanhang, även när det är uppenbart vansinnigt. Hon räddar nog riksdagen för centern med det här till priset av att hon aldrig mer kommer att få ingå i en regering.
Citera
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Är inte de 43 personerna inte bara flyktingar utan ID, utan även
  • flyktingar som har ID men borde ha visum och saknar det
Nej. Inte en enda flykting har visum, hade de haft det skulle de tagit billigt flyg istället direkt från Turkiet.
Citat:
  • svennar som har inte med sig giltigt legitamation?
Högst osannolikt. Man kan väl tänka sig att någon supit bort sitt ID, men inte 43 stycken. I princip alla tar ju med ID, pass eller körkort när de åker utomlands, även om det rör sig om att köpa öl i gränshandel i Tyskland.
Citera
2015-11-12, 14:33
Medlem
Citat:
Punkt två stämmer inte. Man kontrollerar personer som verkar nervösa och beter sig avvikande, och en rad andra hållpunkter som gamla tullare kunde på sina fem fingrar. Nu är de inte kvar, och polisen får försöka bli lika skickliga på att urskilja vilka som kan vara intressanta att stämma av.

En polisman i Malmö tror ju dock att det blir racial profiling, att det är oundvikligt i någon mening.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/poliser-kommer-att-kontrollera-manniskor-utifran-hudfarg/

EDIT: Någon postade några inlägg före men tänkte bara tillägga att polisen själva formellt inte kan stå och propagera för rasprofilering. Jag tror en anonym polisman på marken har mer insyn i hur det fungerar i praktiken
Senast redigerad av backflasha 2015-11-12 kl. 14:38.
Citera
2015-11-12, 14:33
Medlem
Sperssons avatar
.
Sänk bidragen så finns det inte en enda flykting som skulle välja Sverige.

Polen ger max 2000:- i månaden i socialbidrag. Inte en enda flykting väljer Polen.
Citera
2015-11-12, 14:34
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Polisen svarar på det här om id eller inte id i Svd:
"Om en person inte kan uppvisa en giltig legitimationshandling väntar antingen en utredning från Migrationsverket eller från polisen.
– Vi ska göra en utredning eftersom vi måste veta vem är du, har du rätt att vistas i riket och vem är det som ska ta hand om dig. Är det Migrationsverket eller polisen, säger Eva-Gun Westford."

Det går alltså inte att slinka in om man fastnar i en kontroll. Det här är på riktigt.

Men samtidigt säger dem att om man vill söka asyl i sverige så får man stanna.

Jag har sett alla presskonferenser och journalisterna har verkligen inte skött sitt jobb. De exakta detaljerna är långt ifrån utredda, mycket av informationen är ju motsägelsefull tills man har detaljerna.
Citera
2015-11-12, 14:34
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Allt det här är så löjligt. Vad är viktigast, att Sverige inte kollapsar eller att någon känner sig kränkt? Nej, nu ska polisen göra sitt jobb!
Polisen tror jag kan göra ett bra jobb om man låter dem göra det de är utbildade för. De är effektiva och välorganiserade om de är motiverade att arbeta.
Kanske känner sig polisen motiverade att kontrollera gränsen hellre än att grilla korv i Rosengård och lyssna till en massa BS dravel hela dagarna.
Vid gränsen gör polisen skillnad och kanske hjälper till att rädda landet.
Jag vill se det här med gränskontroller som en början till att ta tillbaka kontrollen över Sverige.
Som ett litet hopp för alla som är försvarslösa som jag och inte kan strida mot eventuellt kringfarande slödder och banditer av alla sorter.
Vi har inget annat val än att stödja regeringen med gränskontrollerna och se det som en början. Tror jag.
Citera
2015-11-12, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Nej. Inte en enda flykting har visum, hade de haft det skulle de tagit billigt flyg istället direkt från Turkiet.

Högst osannolikt. Man kan väl tänka sig att någon supit bort sitt ID, men inte 43 stycken. I princip alla tar ju med ID, pass eller körkort när de åker utomlands, även om det rör sig om att köpa öl i gränshandel i Tyskland.
Återigen. Det var rederiet som ställde krav. På liknande vis som flygbolag redan gjort sedan länge. Påverkar inte buss, tåg, bil eller något annat. Det blir bara att de tar en annan väg. Man har alltså stoppat 43 personer från att ta båten, men knappast från att komma till Sverige...
Citera
2015-11-12, 14:35
Medlem
Blond.bimbos avatar
Annars kan man bara be folk lägga in sin Smart-phone i en nät analysator. De är förvisso inte helt gratis, men rätt lätt att spåra vilken operatör folk kör. Sedan med lite mjukvara kan man se om de kör roming eller inte.

Det fina är att både Telia och Tre kör roming fritt mellan Sverige och Danmark. Så de enda de kommer att hitta är folk som kör någon annan operatör än Telia och Tre i Danmark och folk som har SIM kort från andra länder ... typ afghanistan eller liknade.

Tvivlar på att folk skaffat nytt simkort i Danmark om man säger så.
Citera
2015-11-12, 14:37
Bannlyst
Kommer gränskontrollerna se ut ungefär som de gör här, från filmen Sällskapsresanhttps://www.youtube.com/watch?v=V0BDZU-Vias -Invalido.
Senast redigerad av bird-is-the-word 2015-11-12 kl. 15:02.
Citera
2015-11-12, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Polisen tror jag kan göra ett bra jobb om man låter dem göra det de är utbildade för. De är effektiva och välorganiserade om de är motiverade att arbeta.
Kanske känner sig polisen motiverade att kontrollera gränsen hellre än att grilla korv i Rosengård och lyssna till en massa BS dravel hela dagarna.
Vid gränsen gör polisen skillnad och kanske hjälper till att rädda landet.
Jag vill se det här med gränskontroller som en början till att ta tillbaka kontrollen över Sverige.
Som ett litet hopp för alla som är försvarslösa som jag och inte kan strida mot eventuellt kringfarande slödder och banditer av alla sorter.
Vi har inget annat val än att stödja regeringen med gränskontrollerna och se det som en början. Tror jag.
På vilket sätt kontrollerar de gränsen? De agerar som värdar och tar hand om alla som vill söka asyl I Sverige. Oavsett om flyktingarna har ID eller inte. Det enda de kontrollerar är att ingen missar att de kan söka asyl I Sverige, samt att de hjälper dem med transport till närmaste migrationsverk för att de där ska bli informerade om sina rättigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in