2015-11-12, 13:57
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Ok, intressant. Men det är ju ändå skillnad på tågen och på färjorna.

På färjorna krävs nu ID för att komma ombord till Sverige och samma ID ska sedan visas upp för svensk polis (stoppar de utan ID, samt försvårar för de som reser på riktigt ID från annat arabland men tänkt uppge att de är syrier utan ID för Migrationsverket).

Men på tågen krävs ingen ID-kontroll när man stiger på i Köpenhamn. Utan endast när man anlänt till Sverige, då kan man ju lugnt uppge att man är syrier som söker asyl men saknar ID.

Det enda smolket i bägaren blir för de som tänkt åka vidare till Norge, men blir kontrollerade i Sverige. De får då välja mellan asyl i Sverige eller vända tillbaka till Danmark. Oklart hur det här slår, faktiskt. Kanske fler asylsökare i Malmö, men färre i Trelleborg.

Ja, de släpper ju in alla som vill söka asyl, men alla vill nog inte det, de vill bara åka till Sverige och göra sitt. Dem blir vi av med i alla fall. Sen har vi lögnhalsarna, inte lika lätt...
Citera
2015-11-12, 13:58
Medlem
Sperssons avatar
.
Socialdemokraternas och regeringens häxjakt på flyktingar börjar nu ge resultat.
43 flyktingar vägrades gå ombord på båten i Tyska Rostock för en timme sedan.
Citera
2015-11-12, 13:58
Medlem
Nästa naturliga steg måste vara att samtliga de som sitter på asylmottagningar granskas under lupp och de som ej faller inom ramarna för asylpolitiken avlägsnas från landet. Borde väl handla om minst hälften.

Sen stopp för alla utom ömmande fall typ ensamma mödrar med barn. De länder som med ett hånflin har släppte igenom dessa via sina egna länder får dom i retur och får reda ut det bäst de kan.
Citera
2015-11-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
Kommentar från Tino Sanandajis Facebook:

Henrik Kjöller:
Jag är jurist, dock inte med folkrätt och EU-rätt som mitt huvudområde. Det är dock ett allmänt princip inom juridiken att mån får bortse från huvudregeln om det är för att skydda samhället. På samma sätt är "principen om allas lika värde" enbart en huvudregeln, diskrimineringen inom EU-rätten osv, men alla har de några undantag som säger att man får göra undantag om 1: det för att skydda samhällets välmående, 2: det finns ett sakligt grundlag.

Min poäng är den, att det är inte alltid man kan tolka juridiken utifrån en formel lagtext. Och jag tror det är det Anne Ramberg m fl hos Vänstern försöker göra.

Vad gäller Anne Ramberg har hon aldrig varit en duktig jurist och än mindre lämpad som Advokatsamfundets ledare. Hon talar inte för mig när hon pratar politik. Enligt mig skall en jurist vara objektiv och inte uttala sig om sakpolitik. Och när det gäller tolkande av lagregler skall man definitivt inte uttala sig om man enbart förmedlar sin politiska åsikt.

Så svaret på din fråga Tino: det är komplicerat, men det är sannolikt inte stridande mot lagen att stänga gränsen tillfälligt om det finns sakliga skäl och ett behov att skydda samhällets godo!

Jag tror svaret är tvärtom men ändå exakt samma :P Alltså, det strider nog mot lagen men who cares? Det är ju bland annat just för att alla ANDRA länder skiter i lagar och asylreglerna som vi får många asylsökande. Ska vi stå som ensamt land kvar och hävda asylrätten som Anne Ramberg säger? Helt verklighetsfrånvänt. Det går liksom inte. Vi ligger och svävar på gränsen precis nu.

Nu är jag nog mer S än SD så för mig går gränsen när man inte kan husera människor på ett värdigt sätt. De tappas bort, försvinner, får sova ute osv. Vårt mottagande ska hålla en högre nivå än så. Det finns helt enkelt inga boplatser kvar. Dessutom är det på flera sätt en säkerhetsrisk med en stor andel oregistrerade och på det sättet är ju gränskontroller väldigt effektivt, om det nu fungerar. Ska bli spännande att se.

Jag tror det kommer leda till i princip ingenting över Öresundsbron vad gäller volym (antagligen lite mer) men bra resultat på färjorna där man har möjlighet att kontrollera ID innan avfärd.
Citera
2015-11-12, 14:00
Medlem
Dr_Kronas avatar
Är det någon som har blivit avvisad från Sverige än ?
Citera
2015-11-12, 14:03
Avslutad
Undra hur det går till när man måste skicka tillbaka människor, vart ska man lämna dom ?
Citera
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vill vi minska inströmningen så måste vi leva upp till dublinförordningen. Det som i praktiken händer nu är att vi stoppar flyktingströmmen till Norge och Finland och den asylsökande måste nu istället söka asyl i Sverige. Vi släcker eld med bensin ...
Tyskarna har haft återinförda gränskontroller sedan i september, men det minskade inte söktrycket till Sverige negativt. Tvärtom har söktrycket ökat kraftigt. Tyskarna har varit slapphänta och ligger ordentligt efter med registreringarna och massvis åker då vidare mot Sverige. Nu börjar det se ut som att de svenska poliserna är mer effektiva och kommer göra att de flyktingar som tänkt åka till Norge för asyl där, istället kommer att få söka asyl i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Är det någon som har blivit avvisad från Sverige än ?
Endast flyktingar som inte vill söka asyl I Sverige. Dvs de som t¨nkte åka vidare till Finland och Norge tvingas nu antingen välja att söka asyl I Sverige, eller skickas tillbaka till Danmark...
Citera
2015-11-12, 14:05
Medlem
IQ130s avatar
Har länge varnat för centern och Annie Lööf, antagligen knasigare i huvudet än SD. Hon kan inte anpassa sig efter situationen och skulle vara en fullständigt livsfarlig ledare, så här tycker EU-tokan:

"Förundrad över det tragiska faktum att samtliga riksdagspartier utom C säger ja till gränskontroll och därmed nej till EU:s fria rörlighet."

Vet hon ens vad som pågår, har hon förstått? Vad är hennes drivkrafter? Stå upp för EU utan att inse att bygget klappar ihop om vi inte gör något, dvs. det vi gör nu?
Senast redigerad av IQ130 2015-11-12 kl. 14:08.
Citera
2015-11-12, 14:06
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Undra hur det går till när man måste skicka tillbaka människor, vart ska man lämna dom ?

Sverige är inget dagis. De måste lämna Sverige, sedan förutsätts de klara sig själva. Hjälpbehövande har sina pass kvar, de har inget att dölja. De andra får åka hem igen, och se smuggelresan som bortkastad "investering".
Citera
2015-11-12, 14:08
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Socialdemokraternas och regeringens häxjakt på flyktingar börjar nu ge resultat.
43 flyktingar vägrades gå ombord på båten i Tyska Rostock för en timme sedan.

Dom står på Bron inom tre dagar och söker asyl inom fyra dagar ändå så det kommer knappast göra någon skillnad. Smugglarna lägger om rutten till bron inom ett par dagar. Där går besluten snabbt...
Citera
2015-11-12, 14:08
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Det är faktiskt det… trodde man ju aldrig skulle hända… skönt! Härligt, det betyder ett en människa med riktiga asylskäl kommer att få hjälp och inte bluffaren.

Håller med dig helt. Varje person som avhyses från tåget och alla som får stanna i Tyskland för att de inte kan eller vill legitimera sig är en framgång för rättvisan. Fuskare och kriminella har inte i Sverige att göra.
Jag tycker också att det är viktigt att hjälpa de riktiga flyktingarna och inte skojare som upptar resurser olagligt.☺
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in