Citat:
Ursprungligen postat av
Tjerkassy
Kommentar från Tino Sanandajis Facebook:
Henrik Kjöller:
Jag är jurist, dock inte med folkrätt och EU-rätt som mitt huvudområde. Det är dock ett allmänt princip inom juridiken att mån får bortse från huvudregeln om det är för att skydda samhället. På samma sätt är "principen om allas lika värde" enbart en huvudregeln, diskrimineringen inom EU-rätten osv, men alla har de några undantag som säger att man får göra undantag om 1: det för att skydda samhällets välmående, 2: det finns ett sakligt grundlag.
Min poäng är den, att det är inte alltid man kan tolka juridiken utifrån en formel lagtext. Och jag tror det är det Anne Ramberg m fl hos Vänstern försöker göra.
Vad gäller Anne Ramberg har hon aldrig varit en duktig jurist och än mindre lämpad som Advokatsamfundets ledare. Hon talar inte för mig när hon pratar politik. Enligt mig skall en jurist vara objektiv och inte uttala sig om sakpolitik. Och när det gäller tolkande av lagregler skall man definitivt inte uttala sig om man enbart förmedlar sin politiska åsikt.
Så svaret på din fråga Tino: det är komplicerat, men det är sannolikt inte stridande mot lagen att stänga gränsen tillfälligt om det finns sakliga skäl och ett behov att skydda samhällets godo!
Jag tror svaret är tvärtom men ändå exakt samma :P Alltså, det strider nog mot lagen men who cares? Det är ju bland annat just för att alla ANDRA länder skiter i lagar och asylreglerna som vi får många asylsökande. Ska vi stå som ensamt land kvar och hävda asylrätten som Anne Ramberg säger? Helt verklighetsfrånvänt. Det går liksom inte. Vi ligger och svävar på gränsen precis nu.
Nu är jag nog mer S än SD så för mig går gränsen när man inte kan husera människor på ett värdigt sätt. De tappas bort, försvinner, får sova ute osv. Vårt mottagande ska hålla en högre nivå än så. Det finns helt enkelt inga boplatser kvar. Dessutom är det på flera sätt en säkerhetsrisk med en stor andel oregistrerade och på det sättet är ju gränskontroller väldigt effektivt, om det nu fungerar. Ska bli spännande att se.
Jag tror det kommer leda till i princip ingenting över Öresundsbron vad gäller volym (antagligen lite mer) men bra resultat på färjorna där man har möjlighet att kontrollera ID innan avfärd.