2015-11-12, 11:50
Medlem
Mamarketels avatar
Inte långt kvar nu. Skall bli intressant att se hur detta går.
Citera
2015-11-12, 11:50
Medlem
Enda möjligheten för Sverige att få hejd på massorna är att övriga EU-länder inför samma typ av gränskontroll.
Om Tyskland gör likadant så kan de inte resa genom Tyskland till Sverige. Samma sak med Danmark. Sen får Österrike göra likadant, sen Ungern.... Ja, alla länder.
Då kommer inte så många att kunna resa ända upp till Sverige.

Så länge alla får åka fritt genom Europa till Sverige så är det VI som får klä skott för att alla andra gjort fel i förhållande till Dublinförordningen.

Funkar inte det här så måste vi vända alla vid gränsen, även asylsökande. Man kan frångå lagar och bestämmelser om det krävs för nationens säkerhet. Tino Sanandaji hade en text på sin facebook där en jurist förklarat det hela. Man kan inte IN ABSURDUM stirra sig blind på paragrafer.
Nu gäller andra regler.
Citera
2015-11-12, 11:51
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
Enda möjligheten för Sverige att få hejd på massorna är att övriga EU-länder inför samma typ av gränskontroll.
Om Tyskland gör likadant så kan de inte resa genom Tyskland till Sverige. Samma sak med Danmark. Sen får Österrike göra likadant, sen Ungern.... Ja, alla länder.
Då kommer inte så många att kunna resa ända upp till Sverige.

Så länge alla får åka fritt genom Europa till Sverige så är det VI som får klä skott för att alla andra gjort fel i förhållande till Dublinförordningen.

Funkar inte det här så måste vi vända alla vid gränsen, även asylsökande. Man kan frångå lagar och bestämmelser om det krävs för nationens säkerhet. Tino Sanandaji hade en text på sin facebook där en jurist förklarat det hela. Man kan inte IN ABSURDUM stirra sig blind på paragrafer.
Nu gäller andra regler.

Exakt. Kan du tejpa in texten här, tack?
Citera
2015-11-12, 11:52
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Nej, han kommer inte in i landet utan ID.

Det är fortfarande bara att uppge att man ska söka asyl i Sverige så kommer man in, asylrätten är inte hävd och den ingår i FN:s stadgar över mänskliga rättigheter. Inget som Sverige kan komma ifrån i dagsläget ifall inte regeringen häver den, vilket är ganska sjävklart att de inte gör...
Citera
Medlem
Finns det inga journalister som bevakar vad som händer vid gränskontrollerna nu kl. 12?
Citera
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Nej, han kommer inte in i landet utan ID.
Hur vet du detta? Ygeman vägrade ju svara igår. Länka gärna då jag uppriktigt letar efter källa. Visserligen har jag inte letat så länge, men det är säkert bra även för övriga att få se.
Citera
2015-11-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Gränskontroller är något som borde gjorts för länge, länge sedan.

Våra politiker får rejäla löner för att på ett ansvarsfullt sätt jobba för Sveriges medborgare och Sveriges bästa.

I jobbet ingår planering, framförhållning, ekonomisk stabilitet, se till att alla grupper i samhället mår bra och inte blir bortglömda.
Se till att trygghet och lugn råder. Se till att sjukvård, räddningstjänst och infrastruktur fungerar.
Se till att inte onödigt slitage på naturen sker.
Se till att alla invånare kan leva på sin lön. Osv osv.

Om jag har det ansvarsfulla uppdraget att köra en bil och genomgått en körkortsutbildning.
Då förväntas jag att sköta om bilen så att den är säker för mig själv och medtrafikanter.
Bilen ska servas, besiktigas och vinterdäcken ska på.

Med detta ansvar innebär alltså FRAMFÖRHÅLLNING!!!!

Det gäller att hänga med så att man får på vinterdäcken innan första frosthalkan, annars är olyckan framme.

Anser att ansvariga politiker borde bli utan lön för all framtid.
De har på ett helt makalöst sätt visat brist på framförhållning och brist på handlingskraft.

De har på ett oansvarigt sätt kört bilen med slitna sommardäck, drogpåverkade av sin egen maktfullkomlighet, missat alla varningsskyltar och väderleksrapporter. Inte lyssnat på omgivningens varningssignaler.
Historiens sämsta styre i Sverige någonsin!
En normal femåring hade kunnat göra det bättre.....

Det är precis det du beskriver som är orsaken till det kaos vi har idag.
Våra s.k. styrande har en hel del på sina samveten......
Senast redigerad av Tjerkassy 2015-11-12 kl. 11:56.
Citera
2015-11-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Såg och hörde detta också , det är ju så man baxnar , skakar närmast av ilska!
Här står en mångmiljonär ,som påverkas nada av hur landets ekonomi sjunker allt djupare ner i dyn ,och anser att fattigpensionärer ska ta flyktingsmällens kostnader, fyfan!!
Fel av mig att det inte kommer påverkar henne ,ser nu redan en effekt av detta för henne del ,hon kommer att på vägen till kontoret behövas ta några fler stora kliv ,då det kommer givetvis bli ännu mer tiggare på hennes väg.
Citera
2015-11-12, 11:54
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Gränskontroller är något som borde gjorts för länge, länge sedan.

Våra politiker får rejäla löner för att på ett ansvarsfullt sätt jobba för Sveriges medborgare och Sveriges bästa.

I jobbet ingår planering, framförhållning, ekonomisk stabilitet, se till att alla grupper i samhället mår bra och inte blir bortglömda.
Se till att trygghet och lugn råder. Se till att sjukvård, räddningstjänst och infrastruktur fungerar.
Se till att inte onödigt slitage på naturen sker.
Se till att alla invånare kan leva på sin lön. Osv osv.

Om jag har det ansvarsfulla uppdraget att köra en bil och genomgått en körkortsutbildning.
Då förväntas jag att sköta om bilen så att den är säker för mig själv och medtrafikanter.
Bilen ska servas, besiktigas och vinterdäcken ska på.

Med detta ansvar innebär alltså FRAMFÖRHÅLLNING!!!!

Det gäller att hänga med så att man får på vinterdäcken innan första frosthalkan, annars är olyckan framme.

Anser att ansvariga politiker borde bli utan lön för all framtid.
De har på ett helt makalöst sätt visat brist på framförhållning och brist på handlingskraft.

De har på ett oansvarigt sätt kört bilen med slitna sommardäck, drogpåverkade av sin egen maktfullkomlighet, missat alla varningsskyltar och väderleksrapporter. Inte lyssnat på omgivningens varningssignaler.
Historiens sämsta styre i Sverige någonsin!
En normal femåring hade kunnat göra det bättre.....

Ja. Det har pågått under alla regeringar tyvärr. Även under Alliansåren. Det här som händer nu, gick att förutse. Du fångade allt mycket bra! Undrar om Danmark skulle vilja ta emot en bunt svenskar som tröttnat… men Köpenhamn är ju inte Bullerbyn heller. Överallt misär känns det som. Varför är det så tvunget att ha det så i våra städer? Pernilla Wahlgren kände sig orolig på södermalm i Stockholm. Det kan jag förstå. Så klart förstår inte andra det, för man måste se "hela bilden". Nej! Nu måste vi detaljstudera de stora sprickorna i samhället…

Att detta dröjt tror jag är Centerns fel… till och med MP verkade ha gett upp, men inte hon den rödhåriga som är inne i amnings/Stureplansbubbla.
Senast redigerad av IQ130 2015-11-12 kl. 11:58.
Citera
2015-11-12, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Exakt. Kan du tejpa in texten här, tack?

Kommentar från Tino Sanandajis Facebook:

Henrik Kjöller:
Jag är jurist, dock inte med folkrätt och EU-rätt som mitt huvudområde. Det är dock ett allmänt princip inom juridiken att mån får bortse från huvudregeln om det är för att skydda samhället. På samma sätt är "principen om allas lika värde" enbart en huvudregeln, diskrimineringen inom EU-rätten osv, men alla har de några undantag som säger att man får göra undantag om 1: det för att skydda samhällets välmående, 2: det finns ett sakligt grundlag.

Min poäng är den, att det är inte alltid man kan tolka juridiken utifrån en formel lagtext. Och jag tror det är det Anne Ramberg m fl hos Vänstern försöker göra.

Vad gäller Anne Ramberg har hon aldrig varit en duktig jurist och än mindre lämpad som Advokatsamfundets ledare. Hon talar inte för mig när hon pratar politik. Enligt mig skall en jurist vara objektiv och inte uttala sig om sakpolitik. Och när det gäller tolkande av lagregler skall man definitivt inte uttala sig om man enbart förmedlar sin politiska åsikt.

Så svaret på din fråga Tino: det är komplicerat, men det är sannolikt inte stridande mot lagen att stänga gränsen tillfälligt om det finns sakliga skäl och ett behov att skydda samhällets godo!
Senast redigerad av Tjerkassy 2015-11-12 kl. 11:58.
Citera
2015-11-12, 11:56
Medlem
hashflashs avatar
Oj oj .. 5 minuter kvar.. var är livesändningarna?

"Det är som att Sverige gått över till högertrafik, igen."
- Valfri utopivänsterfåne uttalar sig.
Citera
2015-11-12, 11:56
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Finns det inga journalister som bevakar vad som händer vid gränskontrollerna nu kl. 12?

SVT sänder:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/extrasandning-om-granskontrollerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in