2015-11-12, 05:04
Medlem
Min första tanke när jag läste detta var det obligatoriska "för sent och för lite! Jag tror att de flesta av oss kan se hur detta riskerar att bli ännu ett utspel som rinner ut i sanden, glaset är inte en halvfullt, det är möjligen någon slags kondens på insidan av glaset, men det räcker inte.

Sedan tog jag en kopp kaffe, lugnade ner mig lite, och tänkte från att glaset varit torrt som fnöske så börjar dropparna så smått falla i, och även en liten seger är en seger. Att sedan median så smått börjar ta bladet från munnen, även om man gärna lägger orden i andras munnar är likaså det en liten seger.

Tanken om att 100.000 svenskar skulle stå på barrikaderna beväpnade till tänderna och beredda att göra processsen kort med folkförrädarna imorgon blir inget mer än något som torkas av på en testosteronstinn nationalists tubsocka, utan låt oss istället visa vårt stöd för varje handling som stärker vår sak, istället för det syrliga "SD var först" eller "Jävla kappvändare" meddelandena. Låt oss försöka stödja var sak som gagnar våra syften, oavsett avsändare.

Jag förstår till fullo den frustration som ligger och pr hos många nu, men för varje steg de etablerade tar mot en åtstramning, ju mer kan vi flytta fram våra positioner utan att Svensson sätter kaffet i halsen.
Citera
2015-11-12, 05:12
Medlem
HonkenLarssons avatar
Många säger att det inte kommer att ha någon effekt. Visst så kan det vara. Men det kan få en rekyl som kan få en jävla effekt.

Tidigare har ju länder i Europa släppt allt ihop om att personen som precis tagit steget in landet överhuvudtaget inte tillfrågats eller blivit bemött i hopp om att vederbörande skyndsamt skall passera genom landet och söka sig till Sverige eller Tyskland.

Om nu vi inte finns kvar som lätttillgänglig slutdestination i och med gårdagens beslut så kan man ju hoppas på att övriga länder blir lite skraja och stänger även sina gränser för att inte få en massa oönskade personer/kostnader som inte kommer vidare.

Det kan ju också bli tvärt om... Eftersom vi fortfarande säger att vi skall ta emot asylansökningar vid gränsstationerna. Beror på hur hårt dom kommer köra på Dublinavtlet
Citera
2015-11-12, 05:14
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatansBalkong
Min första tanke när jag läste detta var det obligatoriska "för sent och för lite! Jag tror att de flesta av oss kan se hur detta riskerar att bli ännu ett utspel som rinner ut i sanden, glaset är inte en halvfullt, det är möjligen någon slags kondens på insidan av glaset, men det räcker inte.

Sedan tog jag en kopp kaffe, lugnade ner mig lite, och tänkte från att glaset varit torrt som fnöske så börjar dropparna så smått falla i, och även en liten seger är en seger. Att sedan median så smått börjar ta bladet från munnen, även om man gärna lägger orden i andras munnar är likaså det en liten seger.

Tanken om att 100.000 svenskar skulle stå på barrikaderna beväpnade till tänderna och beredda att göra processsen kort med folkförrädarna imorgon blir inget mer än något som torkas av på en testosteronstinn nationalists tubsocka, utan låt oss istället visa vårt stöd för varje handling som stärker vår sak, istället för det syrliga "SD var först" eller "Jävla kappvändare" meddelandena. Låt oss försöka stödja var sak som gagnar våra syften, oavsett avsändare.

Jag förstår till fullo den frustration som ligger och pr hos många nu, men för varje steg de etablerade tar mot en åtstramning, ju mer kan vi flytta fram våra positioner utan att Svensson sätter kaffet i halsen.

Precis, många vill ha förändringar och ja, konkreta förändringar som just denna, men likförbannat så är det fel när de får som de vill.

Dock räddar inte det här regeringens anseende det minsta utan det har gjorts för mycket fel (eller gjorts inget alls) sen tillträdelsen och regeringen har varit alltför ignoranta, att de ens skulle ha en minsta lilla möjlighet att få sitta kvar.

Nej, fortsätt fatta liknande beslut nu och styr upp det här men avgå sedan direkt, eller avgå nu och lämna till annan att styra upp det här.
Citera
2015-11-12, 05:33
Medlem
"Nyanlända flyktingar välkomnar att gränskontroll införs under torsdagen. De menar att för många flyktingar har kommit på kort tid och vittnar om en kaosartad situation på Migrationsverket i Malmö, med barnfamiljer som tvingas sova på golvet.
– Vi är för många här. Det är barn som sover på golvet utan vare sig kudde eller filt. Jag mår dåligt när jag ser det, säger Hanni Abdei Fattah, 21 år."

Vem fan bryr sig om vad flyktingarna bryr sig om svensk politik ?

Och som svensk fick man inte tycka så men fan som icke medborgare är det helt okej. FYFAN för detta jävla landet. Jag ser varje skattekrona som dras som stöld från och med iår och framåt. Har tappat helt intresset för detta vidriga land, nu blir det till att hitta ny destination... och låta folket här gå under utan min hjälp.
Citera
2015-11-12, 05:44
Medlem
Stena Line meddelar att nationellt id eller pass krävs för att åka med färjorna till Sverige. Många flyktingar kommer denna väg. Nu är frågan om valfritt förfalskat arabpass är tillräckligt eller om rederiet faktiskt kommer neka passagerade att åka med. Något transportöransvar har, vad det verkar, inte införts.
Citera
2015-11-12, 05:46
Medlem
HC47s avatar
Alltså, i teorin så bör detta innebära att gränserna i princip är stängda. Att någon kommer hit med en båt från Tyskland eller whatever innebär att man kommer från ett annat säkert EU-land. Då bör tillträde nekas. Samma sak om man visar upp att man sökt asyl i annat land (varför man nu skulle vilja visa upp det, om man hellre vill ha asyl här, förstår jag inte). Vad görs med de som inte har några som helst papper? Får de också vända vid gränsen? Om inte så är det ju bara att elda alla papper och kliva in.
Citera
2015-11-12, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsaho9
men i det långa loppet är det väldigt positivt med invandring till Sverige, och de här människorna kommer göra samhället mycket bättre.

Vad med Sverige är så hemskt, anser du, att vi måste försöka (och misslyckas) integrera mer 'framgångsrika' kulturer?

Vad erbjuder Eritreanska och Afghanska invandrare som Sverige saknar och vars brist Svenskar lider av?
Citera
2015-11-12, 06:43
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
HC47 skrev

Alltså, i teorin så bör detta innebära att gränserna i princip är stängda. Att någon kommer hit med en båt från Tyskland eller whatever innebär att man kommer från ett annat säkert EU-land. Då bör tillträde nekas. Samma sak om man visar upp att man sökt asyl i annat land (varför man nu skulle vilja visa upp det, om man hellre vill ha asyl här, förstår jag inte). Vad görs med de som inte har några som helst papper? Får de också vända vid gränsen? Om inte så är det ju bara att elda alla papper och kliva in.

Stena Line säger:

"Även rederier som Stena Line har dragit igång en process och där uppmanar man alla resenärer att ta med nationellt id-kort eller pass."

http://www.di.se/artiklar/2015/11/12/nationell-forstarkning-infor-granskontroll/

Jag antar att det betyder att man inte släpper ombort någon som inte har id.
Citera
2015-11-12, 06:46
Medlem
fittleifs avatar
Men vadå det behöver vi väll inte? Politikerna säger ju att allt är under kontroll? Ljuger dom för oss? :S
Citera
2015-11-12, 06:47
Medlem
fishANDchipss avatar
Det hade varit enklare att hålla koll på gränsen om inte den där jäkla Öresundsbron hade stått där! Bron är såklart bra på det viset att den kopplar ihop Sverige med resten av Europa, men nu gör den mer skada än nytta.
Senast redigerad av fishANDchips 2015-11-12 kl. 06:50.
Citera
2015-11-12, 06:55
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
fishANDchips skrev

Det hade varit enklare att hålla koll på gränsen om inte den där jäkla Öresundsbron hade stått där! Bron är så klart bra på det viset att den kopplar ihop Sverige med resten av Europa, men nu gör den mer skada än nytta.

Jo. DN skriver:

"Polisen kommer att behöva upp emot 300 personer för att bevaka gränsen i Skåne bara de första tio dagarna. Men störst effekt på antalet asylsökande kan ett eventuellt legitimationskrav på färjorna få.

– När det väl fungerar så kommer få flyktingar att anlända den vägen, säger Leif Fransson, gränspolischef i Skåne.

Omkring 100.000 människor passerar gränsen till Sverige i Skåne varje dag. Att kunna kontrollera alla som passerar gränsen är omöjligt. Det skulle bli trafikkaos ända ned till Tyskland, enligt Leif Fransson, operativt ansvarig vid gränspolisen i region Syd.

– I Helsingborg har vi färjor som går var tjugonde minut dygnet runt. Vi har Öresundsbron med 25.000 fordon per dygn, plus tåg var tjugonde minut. Sedan har vi också Trelleborg och Ystad där det går ungefär 25 färjor per dygn, säger han."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fa-flyktingar-kommer-att-anlanda-den-vagen/
Citera
2015-11-12, 07:08
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jo. DN skriver:

"Polisen kommer att behöva upp emot 300 personer för att bevaka gränsen i Skåne bara de första tio dagarna. Men störst effekt på antalet asylsökande kan ett eventuellt legitimationskrav på färjorna få.

– När det väl fungerar så kommer få flyktingar att anlända den vägen, säger Leif Fransson, gränspolischef i Skåne.

Omkring 100.000 människor passerar gränsen till Sverige i Skåne varje dag. Att kunna kontrollera alla som passerar gränsen är omöjligt. Det skulle bli trafikkaos ända ned till Tyskland, enligt Leif Fransson, operativt ansvarig vid gränspolisen i region Syd.

– I Helsingborg har vi färjor som går var tjugonde minut dygnet runt. Vi har Öresundsbron med 25.000 fordon per dygn, plus tåg var tjugonde minut. Sedan har vi också Trelleborg och Ystad där det går ungefär 25 färjor per dygn, säger han."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fa-flyktingar-kommer-att-anlanda-den-vagen/

Jösses!

Vi skulle behöva sätta militären på det här jobbet. 300 "Kling och Klang" är väldigt många poliser och dessutom är vi redan i ett samhällsläge där vi behöver fler poliser.

De långa köer som kommer att uppstå lär även drabba företag som är beroende av transporter den vägen. Även om man aldrig kan kontrollera alla fordon så kommer säkert långa köer uppstå ändå. Det här kommer inte sluta bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in