2015-11-12, 00:17
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag har haft mitt alternativa scenario från redan dag ett och har inte ändrat mig. Inte ens fupen fick mig ändra. Tvärtom, fuben stärkte mitt antagande att det fanns två män, den ena var en antiftare och den andra en medhjälpare. Anstiftaren kan vara en nära bekant till LH och medehjälparen en person som lämpade väldigt väl till sin uppgift. Han lydde order, var lätt skrämd, gästarbetare och invadrare. Han fick göra skitjobbet och hotades för livet om han tjallar. Där står jag och har inget dåligt smavete av att bekräfta detta.

Tänk er om advokater, åklagare och nämdemän skulle blanda sina egna känslor och sina egna samveten, i de ärenden de handskas med. Det skulle leda dem lätt till fel spår och till fel beslut.

Du kan inte ha läst särskilt mkt av FUP, och att du haft ett alternativt scenario från dag ett gör dig subjektiv i dina åsikter.
2015-11-12, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Skulle han ha lyft Lisa tills munnen var i rörhöjd?

Nu förstår jag verkligen inte varför det skulle vara nödvändigt.

Citat:
Ursprungligen postat av gogh
Den knut som han knöt för att hon skulle bli hängandes?

Från armarna när han höll dem uppåt så ärmarna på tröjan kanade neråt?

DNA från LISA på repet hamnade där när han stötte emot hennes mun med repet?

Det kom dit medans han trädde snaran/öglan över huvudet, därefter rep upp över slang/rör.
Just den delen av snöret som hamnade på röret stötte emot mun eller hakan.
Det är fullt möjligt och det vet du.
Jag har gett en rimlig förklaring och är inte intresserad av att tjafsa om detta i typ hundra inlägg.
2015-11-12, 01:26
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Har du eller har du någonsin haft långt hår?

För mig och de flesta andra är rörelsen automatisk när jag har dratt något över huvudet att omgående dra loss håret som fastnat. Inget jag någonsin tänker på det bara händer.
F
Även när jag var nyopererad har jag dragit loss håret. Det blir ju automatiskt för det kliar satan framförallt när det sitter mot hals och nacke.

Tja fakta är ju att varje mänska tappar ungefär hundra hårstrån varje dag, det är normalt. Så inte ett dugg konstigt att det finns hårstrån här och där
2015-11-12, 01:40
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Han gråter när det talas om hans katt men visar inte en min när alla hemska delar i mordet beskrivs i detalj. Är man inte iskall då när är man annars iskall?

Nu ger du ju exempel på precis det jag talade om.

Det är väl inget konstigt att han berörs mest av sådant som påminner honom om livet han hade i frihet. Efter att man har suttit inlåst i en cell i 5 månader och är på väg att bli dömd till livstids fängelse så tänker man nog mest på sig själv och inte på ett mordoffer som man inte kände, även om man är oskyldig.

Jag var inte på plats i domstolen men menar du att alla utom NB satt och grät när det beskrevs hur mordet gick till? Jag har svårt att tänka mig det. De flesta håller nog en viss professionell distans till det hela.

Sen grät NB faktiskt även vid ett tillfälle när han berättade att han kände medlidande för LH:s föräldrar. Det säger förstås inte någonting det heller. Han kan vara skyldig ändå. Men det blir löjligt när folk ska hålla på och döma varenda liten gest som en förmodad brottsling gör. Låt oss hålla oss till själva mordet och den faktiska bevisningen där.
2015-11-12, 01:47
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Har du någonsin hängt dig? Svara inte, men om du hänger dig någon gång tror jag inte du tänker på frisyren, inte ens med automatik.

Det handlar inte om att tänka på frisyren utan att vissa invanda saker gör man reflexmässigt oavsett vilken situation man befinner sig i. Är man långhårig så lyfter man alltid upp håret om det så att säga "kommer emellan" halsen och något annat.

Jag kan lova att de gånger du sett en långhårig person gå med håret instoppat i tröjan eller som haft ett halsband liggande utanpå håret är lätträknade. Det är också opraktiskt om man ska knyta knutar på snöret att ha håret hängande i vägen. När man lutar huvudet framåt för att titta på snöret och knuten man gör så skulle håret åka fram och skymma sikten. Och håret skulle riskera att fastna i knuten.

Är man van vid att ha långt hår så sveper man alltid undan det med handen när man lägger något runt halsen. Vanans makt är otroligt stor...

Jämförelsevis så är det tydligen extremt vanligt att passagerare i ett plan som nödlandat reser sig och börjar plocka ut sitt handbagage ur skåpet ovanför huvudet istället för det som är logiskt i situationen, att kasta sig ut ur planet så fort som möjligt. Men man gör som man alltid gör, trots att man befinner sig i livsfara, för vanans makt är som sagt stor...
2015-11-12, 01:50
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Nu ger du ju exempel på precis det jag talade om.

Det är väl inget konstigt att han berörs mest av sådant som påminner honom om livet han hade i frihet. Efter att man har suttit inlåst i en cell i 5 månader och är på väg att bli dömd till livstids fängelse så tänker man nog mest på sig själv och inte på ett mordoffer som man inte kände, även om man är oskyldig.

Jag var inte på plats i domstolen men menar du att alla utom NB satt och grät när det beskrevs hur mordet gick till? Jag har svårt att tänka mig det. De flesta håller nog en viss professionell distans till det hela.

Sen grät NB faktiskt även vid ett tillfälle när han berättade att han kände medlidande för LH:s föräldrar. Det säger förstås inte någonting det heller. Han kan vara skyldig ändå. Men det blir löjligt när folk ska hålla på och döma varenda liten gest som en förmodad brottsling gör. Låt oss hålla oss till själva mordet och den faktiska bevisningen där.

Jag tror att en normalbegåvad psykolog kan skriva under på att det är normalt beteende av mördare. Mördaren väljer att helt distansera sig från sitt brott och brottsoffer, och förbehåller sig rätten att ta avstånd från det makabra.
Däremot är mördaren starkt förankrad till den vardag han hade såsom fru och katt såklart han blir starkt berörd.

Detta är inte djupare psykologi, så funkar mördare. Är det dessutom sexuellt motiv så har GM ännu större skäl att distansera både sin lust och sin gärning
2015-11-12, 01:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Bra jobbat! Intressant beskrivning av handskarna. Är så jag tänkt, att de handskar NB använt är sådana som är i någon grövre textil, så det ej fastnar i tejpen. Lite så som "billigare" arbetshandskar kunde se ut förr, på utsidan.
Ser man på NB:s avsättande av blod i vissa skeenden, i kombination med att uppfylla sin dröm om att begå detta brott och komma undan - är det ordagrant 'nära till hands' att tro att han har haft handskar.
Att silvertejpen skulle utgöra ett problem att hantera tror jag inte ett dugg på - att han inte använde handskar som hantverkare är ett svagt argument.
Han behöver enbart riva av två bitar och sen fästa en ände och sno runt med rullen.

Han har planerat dådet i hjärnan länge och jag tror att han ordnade med tejp, kniv, handskar, snören samt plast i bagageutrymmet när han åkte vid 16-tiden och skulle sätta fast fönsterblecket.
Han var till ladan minst ett par ggr enligt egen utsago. Han var även hem under förevändning att hämta en plåtsax - vilket likaväl kan vara kniv och/eller handskar.
Förlopp angående handskar:
2015-11-12, 02:09
Medlem
Pre 1914s avatar
Antar att teknikerna kommit fram till att den som rev av tejpen hade handskar på sig?
2015-11-12, 02:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Antar att teknikerna kommit fram till att den som rev av tejpen hade handskar på sig?
Det är hopplöst att ta tejp med hanskar på prova själv!
2015-11-12, 02:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Bullshit. Att riva två sketna bitar av silvertejp i ändamål att klara sig från att släppa DNA är inget problem: Att arbeta aktivt med dem på ställer dock till det i en arbetssituation.

Men jävlar va bra att det sket sig för äcklet!
2015-11-12, 02:28
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Det går nog, men teknikerna borde kunna läsa ut om det finns fingeravtryck från rivningen eller ej, läsbara eller ej.
2015-11-12, 02:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bullshit. Att riva två sketna bitar av silvertejp i ändamål att klara sig från att släppa DNA är inget problem: Att arbeta aktivt med dem på ställer dock till det i en arbetssituation.

Men jävlar va bra att det sket sig för äcklet!
Att riva av dem är inga problem men att få upp tejpen från rullen är problem med hanskar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in