2015-10-29, 12:17
Medlem
ForumApaches avatar
Ryssland slår den slutliga spiken i kistan för utländsk investering.
http://www.themoscowtimes.com/mobile/business/article/540597.html

Efter det här kommer väl ingen att ge sig in i affärer i Ryssland?
Citera
2015-10-29, 12:28
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache

Jag tror investeringarna från utlandet minskat med 10%. Ett avbräck men ingen katastrof. För att balansera lite kan jag lyfta fram nedanstående om företagsklimatet i Ryssland. För företag som klarar att se bortom den ensidiga västpropagandan och sanktionerna så torde det finnas stora affärsmöjligheter..

"Russia’s Doing Business ranking rose by 11 positions during the year, according to a new international ranking of business environment, which is prepared annually by the World Bank.

In 2015, Russia climbed from the 62nd to the 51st place.

In 2013, Russia ranked 92-th.

In May 2012, the Russian president signed a decree on long-term government economic policy. This May decree sets the guidelines for improvement of the business climate in the country.

The decree sets the task to raise the country's position in the Doing Business ranking from the 120th in 2011 to the 50th in 2015 and the 20th in 2018.

According to the World Bank, during the current year Russia carried out five economic reforms, which contributed significantly to the advancement of the country's rating."

http://tass.ru/en/economy/832239
Citera
2015-10-29, 14:04
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache

Nej det är ett tilltagande mörker i landet. Inte nog med att deras reserver sinar i allt snabbare takt, de utländska företagen flyr det sjunkande skeppet. Oljepriset rör sig söderut och har fastnat under 50kr med sikte på lägre nivåer, såväl som priset på gas där Ryssland får fler konkurrenter och prisnivåerna ser ut att följa oljan ned. USA har ett gigantiskt lager med olja av en storlek som man inte sett sedan depressionen på 30-talet, runt 477 miljoner fat olja.

Sanktionerna OCH det låga oljepriset är vad som sätter spiken i kistan för Ryssland, här är en informativ video där ryska ekonomer berättar om den kommande kollapsen:
http://video.cnbc.com/gallery/?video=3000438751
Det finns även en svensk artikel om det hela:
http://www.di.se/artiklar/2015/10/27/putins-reserv-i-botten-2016/
Citat:
Finansminister Anton Siluanov varnade Rysslands parlament för att reservfonden halveras i år och har tömts helt i slutet av nästa år. I början av oktober värderades fonden till motsvarande 600 miljarder kronor, enligt CNBC.

”2016 kan vara det sista året som vi har några reserver att spendera. Därefter kommer vi inte att ha några liknande resurser”, sa finansministern enligt nyhetsbyrån AP.

Vi har också kunnat läsa om flykten från Ryssland:
Rekordmånga ryssar flyttar till USA
Citat:
Det amerikanska utrikesdepartementet rapporterar en rekordnivå i antalet ansökningar från ryssar som önskar vinna i USA:s lotteri om gröna kort, vilket ger en möjlighet att arbeta och leva i USA.

I år har 265.086 ryssar ansökt i lotteriet, och endast 4.000 kan vinna i lotteriet. Men ryssarna har inte bara aptit på gröna kort. Förra året var det 245.638 ryssar som fick visum att antingen arbeta eller studera temporärt i USA. Det är mer än en fördubbling jämfört med för tio år sedan.

"Personer som jag talar med som för ett par år sedan var nöjda med livet i Moskva letar nu efter möjligheter att lämna", uppger Marina Fooksman, en migrationsjurist i New York som själv lämnat det forna Sovjetunionen för USA, till nyhetsbyrån.
http://www.di.se/artiklar/2015/10/17/rekordmanga-ryssar-flyttar-till-usa/

Det är inte outbildade ryska får som får green card in i USA direkt, den brain drain som sanktionerna och orsaken till sanktioner utlöst är ett stort hot mot Ryssland. Något Putin ofta gnäller om, trots att han själv är orsaken.
Citera
2015-11-11, 20:58
Medlem
“Strunt ar strunt, och snus ar snus om an i gyllene dosor”, skrev Froding for valdigt lange sen. Det ar precis dar Ryssland – och Vedhuggare, Hjalle och deras intensiva demagorer – befinner sig just nu.

Nollor ar nollor. Okunskap ar okunskap. Pa nagra manader har jag forlorat bada foraldrarna, orkar inte bry mig om Flashback. Det har noll betydelse. Men tro for fan inte pa de desperat sjalvsakra proryska lognarna. De ar bara en (betald) nollsummedivision utan betydelse eller verklighet (sorry om jag var valhant med Wittgenstein dar).

Tidigare sa man bl.a. att:

Citat:
“Europas ekonomier riskerar att dyka ned i ett svart slukhal” [av evenuella sanktioner]

Citat:
“Rysslands ekonomi kommer inte ens att marka av sanktioner och USA-imperalistisk aggression”

Citat:
“Kina [och BRICS indirekt] kommer att starka den ryska ekonomin”

… sa vad sager da verkligheten – den dar besvarliga lilla saken som man inte kommer ifran – om den ryska ekonomin, om den kinesiska raddningen, om depressionen i EU, etc?

EU har – trots problemstater och flyktingkris – tillvaxt. Ryssland har en recession som saval rysk centralbank som finansinsitut projicerar djupare for nastintill varje prognos.

De flesta ryska potemkinkuliser – gasdealen med Kina, South Stream/Turk Stream (snart aven North Stream 2) – faller isar som de papperslogner de ar. Tunnare och tunnare tynar de bort till en transparent kanske-verklighet. Rysk handel med Kina har minskat med cirka 30%. Detta medan handeln mellan EU och Kina mar mycket bra och, enligt manga bedomare, slar rekord (inte minst inom hogteknologi och kunskapsservice).

Ryska energiexporter okar kraftigt i volym, men minskar annu kraftigare i lonsamhet. Ryssland staller in utvinningsprojekten av gas/oja som ett andlost parlband av misslyckanden (da man saknar nodvandig utvinningsteknologi). Avstandet mellan Putins propaganda och verkliga mojligheter ar kosmiskt.

Kapitalflykten ar massiv, braindrain likasa. Men det ersatts med grandiosa framtidsvisioner baserade pa fullstandigt genomskinliga intentionsavtal utan verklighetsforankring (eller ens potential for realisering).

"Hela" SME-sektorn i ryssland ar sonderslagen da man satsat allt pa de stats- eller oligarkagda flaggskeppen. Men aven hos de sistnamnda har man misslyckats. Ryssland sjunker hjalplost. De strukturella forandringar Kudrin och manga andra akta ryska nationalister efterstravar skrattas bort av Putin som skamt. Den kortvaxtas hov ersatter rysk handlingskraft med skrattretande propaganda.

Den inhemska kopkraften – som varit den enda tillvaxtdrivande faktorn i ryssland – ar en spillra av sitt forna jag. Inflation och rubelns bekvama “landning” som skrapvaluta har sett till det.

Jag orkar inte ens fortsatta. Antingen forstar man eller ocksa inte. Men den som har tid kan garna folja de proryska debattorernas konsekventa och genanta felslut.

“Rosor ar rosor, om an i spruckna karl”, avslutade Froding. Och det ar exakt dar Ukraina befinner sig idag. De har en lang vag till sin europeiska framtid, avstandet mellan politiska utspel och realpolitik ar tanjt till bristningsgransen, jag skulle inte klandra EU och vast om man trottnar... men det finns en mojlighet och idag kanns den narmare an for nagra manader sen. Tro inte ett ord jag skriver, men kolla mitt track-record, relativt t.ex. “masterekonomen” (och antisemiten) Hjalle, och dra era egna slutsatser.

Kanske gar Ukraina at helvete, kanske spricker karlet totalt och rosen vissnar, men det ar numera Ukrainas eget val och ingen javel kan ta det ifran dom.

Peace out, forza DIF… and in this season of goodwill let’s pray Putin joins Freddy Mercury pretty soon (ciao, Nicky Wire!).
Citera
2015-11-11, 22:21
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
“Strunt ar strunt, och snus ar snus om an i gyllene dosor”, skrev Froding for valdigt lange sen. Det ar precis dar Ryssland – och Vedhuggare, Hjalle och deras intensiva demagorer – befinner sig just nu.

Nollor ar nollor. Okunskap ar okunskap. Pa nagra manader har jag forlorat bada foraldrarna, orkar inte bry mig om Flashback. Det har noll betydelse. Men tro for fan inte pa de desperat sjalvsakra proryska lognarna. De ar bara en (betald) nollsummedivision utan betydelse eller verklighet (sorry om jag var valhant med Wittgenstein dar).

… sa vad sager da verkligheten – den dar besvarliga lilla saken som man inte kommer ifran – om den ryska ekonomin, om den kinesiska raddningen, om depressionen i EU, etc?

EU har – trots problemstater och flyktingkris – tillvaxt. Ryssland har en recession som saval rysk centralbank som finansinsitut projicerar djupare for nastintill varje prognos.

De flesta ryska potemkinkuliser – gasdealen med Kina, South Stream/Turk Stream (snart aven North Stream 2) – faller isar som de papperslogner de ar. Tunnare och tunnare tynar de bort till en transparent kanske-verklighet. Rysk handel med Kina har minskat med cirka 30%. Detta medan handeln mellan EU och Kina mar mycket bra och, enligt manga bedomare, slar rekord (inte minst inom hogteknologi och kunskapsservice).

Ryska energiexporter okar kraftigt i volym, men minskar annu kraftigare i lonsamhet. Ryssland staller in utvinningsprojekten av gas/oja som ett andlost parlband av misslyckanden (da man saknar nodvandig utvinningsteknologi). Avstandet mellan Putins propaganda och verkliga mojligheter ar kosmiskt.

Kapitalflykten ar massiv, braindrain likasa. Men det ersatts med grandiosa framtidsvisioner baserade pa fullstandigt genomskinliga intentionsavtal utan verklighetsforankring (eller ens potential for realisering).

"Hela" SME-sektorn i ryssland ar sonderslagen da man satsat allt pa de stats- eller oligarkagda flaggskeppen. Men aven hos de sistnamnda har man misslyckats. Ryssland sjunker hjalplost. De strukturella forandringar Kudrin och manga andra akta ryska nationalister efterstravar skrattas bort av Putin som skamt. Den kortvaxtas hov ersatter rysk handlingskraft med skrattretande propaganda.

Den inhemska kopkraften – som varit den enda tillvaxtdrivande faktorn i ryssland – ar en spillra av sitt forna jag. Inflation och rubelns bekvama “landning” som skrapvaluta har sett till det.

Jag orkar inte ens fortsatta. Antingen forstar man eller ocksa inte. Men den som har tid kan garna folja de proryska debattorernas konsekventa och genanta felslut.

“Rosor ar rosor, om an i spruckna karl”, avslutade Froding. Och det ar exakt dar Ukraina befinner sig idag. De har en lang vag till sin europeiska framtid, avstandet mellan politiska utspel och realpolitik ar tanjt till bristningsgransen, jag skulle inte klandra EU och vast om man trottnar... men det finns en mojlighet och idag kanns den narmare an for nagra manader sen. Tro inte ett ord jag skriver, men kolla mitt track-record, relativt t.ex. “masterekonomen” (och antisemiten) Hjalle, och dra era egna slutsatser.

Kanske gar Ukraina at helvete, kanske spricker karlet totalt och rosen vissnar, men det ar numera Ukrainas eget val och ingen javel kan ta det ifran dom.

Peace out, forza DIF… and in this season of goodwill let’s pray Putin joins Freddy Mercury pretty soon (ciao, Nicky Wire!).

Fint skaldat. Men mycket mer än så är det inte. För låt mig replikera med att din sida spått död och undergång för rysk ekonomi i över 1 år nu men Putin och ryssarna tycks ha missat era besvärjelser. Att de låga oljepriserna på kort sikt skulle slå hårt mot rysk ekonomi har min sida varit medvetna om hela tiden. Ändå har Ryssland i år lyckats klättra i rankingen över mest attraktiva investeringsländerna bland de nya ekonomierna. Några hungerupplopp tycks heller inte ha ägt rum.

Skillnaden är nog att jag gör mina bedömningar med en mycket längre tidshorisont än alla liberala hackspettar. Jag tittar på sånt som Rysslands extremt låga totala skuldsättningsgrad, låga skatter, goda infrastrukturrelaterade organiska tillväxtutsikter och naturligtvis de enorma naturtillgångarna. Låg finansiell stress och hög real potential således. Jag hävdar dessutom att de lägre oljepriserna kan vara bra för rysk ekonomi på sikt eftersom det kan ge ett strukturellt omvandlingstryck där andra sektorer attraherar både mer kapital och kvalificerad arbetskraft.
Citera
2015-11-11, 22:50
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Jag beklagar din förlust.
Vi kan glädjas åt att sanktionerna mot Ryssland stärks genom det kollapsade oljepriset, nu $45 och det köar 40 oljetankers utanför USAs kust så det lär snart gå under 40, kanske 30
Rysk olja och gas kan prioriteras bort med andra ord, det ryska gasvapnet är för länge sedan neutraliserat.

Citat:
Ursprungligen postat av aegishjalmr
Jag hävdar dessutom att de lägre oljepriserna kan vara bra för rysk ekonomi på sikt eftersom det kan ge ett strukturellt omvandlingstryck där andra sektorer attraherar både mer kapital och kvalificerad arbetskraft
Haha, det har Kreml snackat om sedan de gick i statskonkurs 1998 då oljepriset var lågt, omställning... det blev inget med det då och det har bara blivit sämre. Ryssland med en ekonomi av Italiens storlek är totalt beroende av Europa. Kineserna har inte hjälp ryssarna för fem öre som vi sagt hela tiden. Något BRICS, där Brasilien, Ryssland, China och Sydafrika har stora ekonomiska problem, har vi inte sett röken av som foliehattarna länge tramsade om bland annat i denna tråd!
Senast redigerad av Xelious 2015-11-11 kl. 22:54.
Citera
2015-11-11, 22:55
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Jag tittar på sånt som Rysslands extremt låga totala skuldsättningsgrad, låga skatter, goda infrastrukturrelaterade organiska tillväxtutsikter och naturligtvis de enorma naturtillgångarna. Låg finansiell stress och hög real potential således. Jag hävdar dessutom att de lägre oljepriserna kan vara bra för rysk ekonomi på sikt eftersom det kan ge ett strukturellt omvandlingstryck där andra sektorer attraherar både mer kapital och kvalificerad arbetskraft.
Här o där snubblar du över ett korn. Men det som gör att kornen inte ger någon utväxling är att den ryska regimen är så totalt genomkorrumperad och har satt alldels fel målsättningar (geopolitisk och militär makt o inflytande har prioritet) och saknar kompetens att utvveckla sin ekonomi med vettig planering och åtgärder för att höja effektivteten på alla områden. Helt enkelt sitter fel folk i förarsätet, mest Putinpolare utan integritet o kompetens. På tok för få Kudrin typer.
Citera
2015-11-11, 23:06
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Här o där snubblar du över ett korn. Men det som gör att kornen inte ger någon utväxling är att den ryska regimen är så totalt genomkorrumperad och har satt alldels fel målsättningar (geopolitisk och militär makt o inflytande har prioritet) och saknar kompetens att utvveckla sin ekonomi med vettig planering och åtgärder för att höja effektivteten på alla områden. Helt enkelt sitter fel folk i förarsätet, mest Putinpolare utan integritet o kompetens. På tok för få Kudrin typer.

Jag snubblar aldrig eftersom jag står på stabil grund. Kudrin som ni liberaler hyllar så mycket är i själva verket en tämligen ordinär ekonom med en typiskt kortsiktig SOP liberal skolbok framför sig. Några större strategiska grepp eller idéer har jag aldrig sett från Kudrin. Det finns andra vägar att gå än den internationella liberalismen och den bör ta avstamp i en reformation av det finansiella systemet. Kina har i mångt och mycket visat vägen här. Sen återstår det att se om Ryssland klarar detta men det jag kan konstatera är att grundförutsättningarna i alla fall finns.
Citera
2015-11-11, 23:08
Medlem
Citat:

Jag har försökt skaka liv i tre döda familjemedlemmar, så jag förstår hur du känner dig.

Har EU tillväxt? Länkar, tack. Vem är Hjalle? Inte följer jag alla trådar på flashback.

Ja, så skrev Fröding innan han togs in på mentalsjukhuset.

Snacka inte om Wittgenstein, om du frågar mig, så är han överspelad.

Säger du att Rysslands handel med Kina minskar? Länkar tack, ty det är inte vad jag ser.

Kudrin är arg, han sparkades ut, och VP är 170 centimeter lång. Sluta med propagandan.

Visst går Ukraina åt skogen, däri har du rätt och inte glädjer det mig. Folket måste få bestämma och ännu finns det hopp. Släng ut parasiterna.
Citera
2015-11-11, 23:53
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Jag snubblar aldrig eftersom jag står på stabil grund. Kudrin som ni liberaler hyllar så mycket är i själva verket en tämligen ordinär ekonom med en typiskt kortsiktig SOP liberal skolbok framför sig. Några större strategiska grepp eller idéer har jag aldrig sett från Kudrin. Det finns andra vägar att gå än den internationella liberalismen och den bör ta avstamp i en reformation av det finansiella systemet. Kina har i mångt och mycket visat vägen här. Sen återstår det att se om Ryssland klarar detta men det jag kan konstatera är att grundförutsättningarna i alla fall finns.
Och vem är, och var är, den som är så oändligt överlägsen Kudrin då? Ekonomin går ju bara bakåt...
Citera
2015-11-12, 00:10
Medlem
Xeliouss avatar
Här är en bra beskrivning om hur Kina har stryptag på ryssen som är nere för räkning (de har sagt upp gasavtal), sanktionerna mot Ryssland ligger bakom detta:

Citat:
Energy consumption in China today is the lowest it has been in this century, according to Foreign Policy. This negative trend is expected to continue, and if the country’s gross domestic product continues to slow down, oil and gas purchases will have to further decrease.

But China's economic slowdown is only one part of the story. Russia currently lacks the resources to finance its end of the operation. Russia's state-run energy giant Gazprom, the world’s largest exporter of natural gas, saw a 90 percent profit decrease last year, a result of falling gas prices and decreasing natural gas demand from Europe.

“Companies in Russia are in pretty bad shape,” Gabuev said. “The government doesn’t have much money to support that, so the question is how high the demand will be when the pipeline is built.”

Russia was relying on China to fill the financial hole left by decreasing demand from Europe as a result of U.S. and E.U. economic sanctions -- Russia still provides roughly one-third of Europe’s natural gas, but this is likely to decline. Sanctions are targeting Russia’s economy in order to curb its military activities in Ukraine, where Moscow stands accused of sending weapons and troops to reinforce separatist rebels.

“If there weren’t any sanctions, why would Russia even lift its little finger?” Cornelia Meyer, an independent macroeconomics and energy expert, told International Business Times. But Moscow’s financial needs will likely give China some room to negotiate the price of gas when the time comes.

“Will China try to renegotiate the price? Yes. Will they shout at each other? Absolutely. But will it still happen? Yes,” Meyer said.
http://www.ibtimes.com/chinas-economic-woes-jeopardize-putins-pipeline-energy-trade-between-russia-china-2070346
Citera
2015-11-12, 00:45
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Kudrin som ni liberaler hyllar så mycket är i själva verket en tämligen ordinär ekonom med en typiskt kortsiktig SOP liberal skolbok framför sig. Några större strategiska grepp eller idéer har jag aldrig sett från Kudrin.
Hade det inte varit för Kudrins reservfonder hade Ryssland gjort statsbankrutt för länge sedan. Klart framsynt grepp vågar jag påstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in