2015-11-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Men man borde faktiskt löna SD, inte minst för att de har haft rätt.

Så kan man ju se det, men väljarna röstar för framtiden, inte för att belöna partier för något som de redan har gjort.

Visst har SD haft rätt i migrationsfrågan, men det som fick de andra partierna att ändra sig var inte SD utan verkligheten. SD har snarare varit en anledning till att de har vägrat ge sig. De ville ju inte ge SD rätt.

Nu när de ändå har gjort det så kommer den enorma laddning och polarisering som denna fråga har lett till förhoppningsvis att neutraliseras. Nu finns det inte längre så mycket prestige och vi kan förhoppningsvis börja ta tag i andra frågor än denna eviga migrationsfråga som har förlamat svensk politik de senaste åren.
Senast redigerad av climasol 2015-11-11 kl. 23:19. Anledning: fel
Citera
2015-11-11, 23:20
Avstängd
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Du ger ett något obalanserat intryck. Om du läser inlägg från något mer balanserade SD-anhängare kommer du att märka att många är besvikna på Sds agerande på senare tid. SDs problem är att de andra partierna lämnat gratisutrymme åt SD genom DÖ och flatheten gällande att diskutera flyktingmottagandet.

När nu i princip samtliga andra partier börjar att diskutera olika lösngar sö måste även SD förändra sig. Ett sätt kan vara att bredda sog ett annat kan vara att blrja uppträda seriöst

Varför ska SD förändra sej? Utan SD:s raka, handfasta kurs i invandrar / flyktingfrågan, hade de andra partierna fortsatt med sin " öppnaerahjärtan" linje!
Vad du menar med "bredda sej" och "uppträda seriöst" får du utveckla!
Är det några som verkligen borde fundera på att uppträda vuxet och seriöst, och inse att de är folkvalda, vilket innebär att man sätter landets bästa i första hand, så är det väl de övriga partierna! Större lekstuga än vad som skådats det sista året får man ju leta efter! Övriga världen skrsttar ju åt oss!!!
Citera
2015-11-11, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Så kan man ju se det, men väljarna röstar för framtiden, inte för att belöna partier för något som de redan har gjort.

Visst har SD haft rätt i migrationsfrågan, men det som fick de andra partierna att ändra sig var inte SD utan verkligheten. SD har snarare varit en anledning till att de har vägrat ge sig. De ville ju inte ge SD rätt.

Nu när de ändå har gjort det så kommer den enorma laddning och polarisering som denna fråga har lett till förhoppningsvis att neutraliseras. Nu finns det inte längre så mycket prestige och vi kan förhoppningsvis börja ta tag i andra frågor än denna eviga migrationsfråga som har förlamat svensk politik de senaste åren.
Verkligheten gav SD rätt, det funkar nog som svar det också.
Citera
2015-11-11, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Jag tvivlar på att M och KD justerar invandringsvolymerna till rimliga nivåer. Och med "rimliga" menar jag någonstans kring 10.000 UT om året. M och KD har reagerat när vi hotas av flera hundratusen "flyktingar" på årsbasis, inte förr. När man nu skapar viss ordning och förhoppningsvis kommer ned till siffran hundratusen, kommer de att känna sig nöjda. Det har ju varit, i alla fall hos M, en uttalad policy. Man kan alltså fortsatt räkna med stora kostnader för migrationsverket, fortsatt satsning på att utöka utanförskapsområden, fortsatt satsning på försämrade PISA-resultat, gängkriminalitet, skjutningar, parallellsamhällen osv. Moderaternas nyvakna intresse för begränsningar kommer att falna igen. Moderaternas aktivitet är av tillfällig natur och kom sig bara av ett totalt katastrofläge. Ideologin är densamma.

Däremot är Lövens förslag om att man framledes ska söka asyl i EU och inte i enskilt land intressant. Det är den enda vettiga åtgärden på sikt.

Ja, jag reagerade också på Stefans förslag. Det självklart så det måste bli. Första gången jag hör det, har han månne kommit på det själv? Det första vettiga man hör från honom.
Citera
2015-11-11, 23:24
Medlem
Citat:
När nu i princip samtliga andra partier börjar att diskutera olika lösngar sö måste även SD förändra sig. Ett sätt kan vara att bredda sog ett annat kan vara att blrja uppträda seriöst
Det är väl de andra partierna som ska börja uppföra sig seriöst, när de genom sina handlingar ger SD rätt. Det kommer bli smärtsamt för alla pajaser som nu vaknar upp lagom för att höra när DDR-Sverige rasar ihop. Fattar du verklig hur jävla pinsamt det kommer att bli? Om det är M eller SD eller de båda tillsammans som implementerar SDs politik är för de för de flesta egalt Vad som verkligen betyder något att de behövdes en systemkollaps som var efterskalv kanske aldrig upphör för att komma lite mer till sans.
Citera
2015-11-11, 23:26
Medlem
Citat:
Situationen är enligt mig följande; SD har under ett antal år gjort en imponerande prestation från att ha varir ett marginellt kuf-parti till riksdagens tredje största parti och efter senaste valet haft en imponerande tillväxt i opinionen. Skälet till detta är enligt mig hänförligt till en enda sak, SD har framstått som dom som tagit problemen med bristande integration och ett allt för generöst flyktingmottagande på allvar.

Istället för att diskutera sakfrågan har de övriga partiera försökt tiga ihjälp SD och media har fösökt stimatisera partiet och enskilda medlemmar. Detta har i stor utsträckning varit kontraproduktivt. SDs kanske främsta prestation är framtivingat av DÖ då övriga partier framstod som en i det närmaste politisk kartell.

Detta agerande har lett till att väljare som sett och upplevet de problem som flyktingmottagande och bristande integration inneburit sett sig ha enbart ett alternativ, SD. Det innebär att t.ex moderater som inte omfamnade "öppna era hjärtan" har valt att gå till SD. Min slutsats är att man inte gått till SD man har gått från Moderaterna (t.ex). Detta är något som ofta är vanligt i mellanvalsperioder då partisympatier tenderar att vara svagare.

När DÖ dog försvann SDs argument som enda oppositionsparti, när nu i princip samtliga partier diskuterar olika former av begränsningar i flyktingmottagndet så försvinner SDs övertag även här.
SD riskerar då att bli ett parti som andra och kommer att bedömas på hela sin politik och på sina politiker och det förtoende väljarna har för dessa.

Detta inser naturligtvis SDs ledning men man vet inte hur man ska hantera detta. Den patetiska presskonferensen med annonskampajner och fokomröstningen kan tyda på ett inslag av osäkerhet och desperation. Min bedömning var från först stund att det var trams och att det hela var riktat innåt för att visa att partiledningen hade kontroll och var aktiva. Det har nu visat sig att man inte har en susning om vad man håller på med. Det svaga insatser partiledningen gjort för att försvara flygbladen visar att man saknar kontroll.

Min tro är att vi kommer att få se hur SD sakta men säker kommer att sjunka i opinionen då kommer det att bli intressant att se hur detta påverkar samanhållningen i partiet. Hittills så har man kunnat tysta kritik med ständigt stigande opinionssiffror men frågan är vad som händer när dom börjar sjunka och folk ser hur man riskerar att förlora sina mandat.
Du är ägd av verkligheten, det är bara att inse. Sen spelar det ingen roll hur mycket eller hur komplext du försöker rationalisera.
Citera
2015-11-11, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EffinEjit
Verkligheten gav SD rätt, det funkar nog som svar det också.
Ja, precis som Peter visade sig ha rätt hela tiden när vargen äntligen kom.
Citera
2015-11-11, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, precis som Peter visade sig ha rätt hela tiden när vargen äntligen kom.
Nej som att ha rätt. Invandrare är inte små vandrande skattekistor, de kostar pengar, i bästa fall. I värsta fall är ett civilisationskollaps. Precis vad SD varnat för. Men det behöver man iofs inte vara någon Einstein för att inse. För vissa mindre intellektuellt bemedlade tar det dock lite längre tid. För de riktigt förståndshandikappade blir det nog aldrig någon bättring.
Citera
2015-11-11, 23:31
Medlem
Det är helt obegripligt för mig att SD agerar som man gör. När de frågor SD har drivit under många år står så gott som ensamma på dagordningen då säger man sig lämna riksdagen för kampanjarbete, man föreslår folkomröstning en fråga man inte äger, man delar ut taffliga och lögnaktiga flygblad till flyktingar. Man är helt döda i den media medelklassen konsumerar.

Man borde istället vara oerhört aktiva i riksdagen, lägga motioner, annonsera i svensk media (om man inte får mediautrymme), ta diskussioner på gator och torg.

SD:s agerande tror jag är ett av de största misstag ett svenskt politiskt parti gjort på många många år. Syns man inte, finns man inte, en sanning i all politik.

Alliansen och regeringen är nu lok i flyktingpolitiken, SD har helt kört av spåret.
Citera
2015-11-11, 23:32
Avstängd
konstapels avatar
Visst kan man ana en viss önskan från SD i dessa tider att inte komma i skymundan men desperation tror jag inte att det är. Det är trots allt deras hjärtefrågor som avhandlas och de vill såklart kvarstå som det enda alternativet i de här frågorna.
Dessutom har de andra partierna ett så dåligt track record i den här frågan att de har mycket att bevisa innan någon tror att de verkligen tar den här krisen på allvar. Än så länge har vi i stort bara matats med plakatpolitik från sjuklövern.
Citera
2015-11-11, 23:33
Medlem
Citat:
Nu var mitt svar i och för sig mest riktat till hans önskan att vi skulle dö. Jag tror dock att det är en felaktig strategi att försöka utmåla att KD och M övertagit något från SD. Om SD ska ha trovärdighet bör dom dels bredda sin politik dels anpassa sig till den nya situationen och kanske professionalisera sig. MK är troligen ett sänke för partiet

Det där är dubbelt. Många SD-medlemmar verkar inte vilja ha professionaliserade politiker.......och många (vi har sett det i denna tråd) tycker att det bra att "göra nånting". Naturligtvis är en ådan naiv inställning korkad och kontraproduktiv.

Vi vet inte så mycket om partiets inre dynamik, men jag tror dessa olyckssaliga kampanjer har som syfte att sysselätta otåliga medlemmar.......fr a ska de ha något att göra före partikongressen.

Förhoppningsvis blir partikongressen lugn och städad, så att partiet kan fortsätta att professionaliseras.......även om jag tror tt en del av det gamla gardet kommer att kvida över detta.....de vill ha ett mer radikalt och aktivistiskt SD

Men....många SD-medlemmar har ett utomordentligt fint exempel från ett antal partier senaste veckan. Ett antal partier har gjort 180 graders vändningar när det gäller migrationspolitiket...och i synnerhet dess praktika tillämpningar....och dessa gjordes på professionella grunder.....inte efter att ha tillfrågat medlemmarna.
Citera
2015-11-11, 23:33
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Precis. Väljarna röstar för framtiden och inte för att belöna partier med guldklocka för gammal trogen tjänst. Väljarna röstar på det sammanvägda förtroende som ett parti har. Och här är SD:s sammanvägda förtroende oerhört lågt. Trots att man har i över ett decennium har haft monopol på rätt svar på Sveriges viktigaste fråga. Trots att sjujuntan präglats av lögnaktighet, demokratiförakt, mobbingmentalitet och inkompetens. Trots att svenska folkets verklighetsuppfattning och SD:s verklighetsbeskrivning till sist har konvergerat. That's quite a feat!

Jämför med Danmark. DF lyckades få de andra partierna att flytta sig över på deras planhalva. SD har gjort precis tvärtom och flyttat sig över på sjujuntans planhalva. Man har nu hamnat i ett limbo. Inte partiet, men väl dess ledning, riskerar att tappa sitt existensberättigande, att upplösas till ett ingenting, ungefär som när man häller vatten på The Wicked Witch of the West.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in