2015-11-11, 18:51
Medlem
CarlosRexs avatar
Det finns ingenting som egentligen knyter NB till mordet på Lisa Holm

Det kan mycket väl vara han som stoppade joggerskan men man vet inte säkert. Även om det var han så gjorde han inget brottsligt.

Ingen har sett honom tillsammans med Lisa.

Tejprullen tyder på att han inte tejpat Lisa

DNA på snörena kan ha hamnat där tidigare. Samma blodet på röret.

Att han onanerat i rummet bevisar ingenting

Likaså att han bajsat i ladan

Han hade inga avvärjningsskador på måndagen

Inget talar för att han transporterat kroppen i sin bil

Det finns ingen säkerställd uppgift att det är han som synts i sin bil vid de kritiska tidpunkterna

Hans DNA på Lisas kläder bevisar inte att han begått brottet och utesluter inte någon annan GM

Han kan ha hittat Lisa i skåpet och försökt ta henne därifrån. Slängt hjälm och jacka i rishögen.

Skyddande av brottsling och medhjälp till mord ligger lika nära till hands som mord men det är han inte åtalad för.

Hade jag varit nämndeman hade jag inte ställt det utom rimligt tvivel att han är mördaren, även om jag tror det. Men det är en annan sak. Ingen av experterna vågar säga att han kommer att bli fälld bara att bevisningen är mycket stark och besvärande.

Blir han fälld i TR kan han mycket väl bli friad HR det har hänt många gånger förr.
2015-11-11, 18:57
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex

Det kan mycket väl vara han som stoppade joggerskan men man vet inte säkert. Även om det var han så gjorde han inget brottsligt.

Det finns ingen säkerställd uppgift att det är han som synts i sin bil vid de kritiska tidpunkterna

Hans DNA på Lisas kläder bevisar inte att han begått brottet och utesluter inte någon annan GM

Han kan ha hittat Lisa i skåpet och försökt ta henne därifrån. Slängt hjälm och jacka i rishögen.

Skyddande av brottsling och medhjälp till mord ligger lika nära till hands som mord men det är han inte åtalad för.

Hade jag varit nämndeman hade jag inte ställt det utom rimligt tvivel att han är mördaren, även om jag tror det. Men det är en annan sak. Ingen av experterna vågar säga att han kommer att bli fälld bara att bevisningen är mycket stark och besvärande.

Blir han fälld i TR kan han mycket väl bli friad HR det har hänt många gånger förr.
Du verkar mer blåst än Nerijus isåfall. Varför berättar han inget av detta i rätten då? Varför håller han käft? Varför säger han hela tiden som ett mongo "jag vet inte" åter och åter igen. Kom igen, inte ens du tror på det där. Starka DNA bevis som pekar på monstret.

Hade JAG varit med om det du beskrev, så hade jag sagt allt jag vet om att jag såg henne där, försökte flytta henne. Men han kontaktade inte ens polis eller ambulans, eller ens försökte kontakta någon granne på hela fem dagar (eller hur lång tid det tog att hon hittades). Varför gjorde han inte detta då? Om han nu var oskyldig?
2015-11-11, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att NLJ anträffas på Martorp är väl inte så konstigt, han jobbar ju där, eller?

Dock så tycker jag att uppgiften om vittnet som blir uppringd angående ett tips hen inte har lämnat är desto konstigare. Det kan dock finnas en förklaring, vittnet har berättat om sin iakttagelse för någon som i sin tur har tipsat polisen. Är vittnet en kvinna så är det den sannolikaste förklaringen tycker jag, det finns skvallerkärringar även i Blomberg, om det är jag helt övertygad.

Jaså - skvallerkärringar? Då har du inte lyssnat på vittnesmålet med militär-MP:en. Där finns fallets störste skvallergubbfan.
2015-11-11, 18:59
Medlem
Citat:

Spelar du dum eller?
Han, inte hans bror, sade (LJÖG) även till MP att polis redan gått igenom området där lisas döda kropp befann sig: vilken otur/slump?

Även om det var brodern som gjorde dådet, så har NB dna överallt på brottsplatsen och lisa, och ljög för MP då han visste var kroppen befann sig.
2015-11-11, 19:00
Medlem
Hyltrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
NB:s blodspår skulle också kunna ha planterats av någon inom polismyndigheten. Det är uppenbart att polisen var övertygade om att de gripit den skyldige och med tanke vilket avskyvärt brott det handlade om kan det mycket väl ha funnits någon som känt sig frestad att ”hjälpa rättvisan lite på traven”.

Vi vet att NB fick lämna ett flertal prover; man ska ha sagt till honom att det blivit något fel och att man var tvungna att göra om dem. Jag vill minnas att det även innefattade blodprov. Advokaten nämnde detta i sin slutplädering som en möjlig förklaring till NB:s DNA på Lisas kläder.

Tänk er själva en polis som har tillgång till en misstänkts blod, som han är helt säker på har begått ett fasansfullt mord på en oskyldig ung tjej. Polismannen känner ett avgrundslöst hat och äckel mot detta vidriga djur och vill se honom straffas men han vet samtidigt att beviskraven i Sverige är höga och att det händer att uppenbart skyldiga går fria för att bevisen inte håller juridiskt. Genom att smeta några bloddroppar på mordoffrets kläder blir bevisningen orubblig och den skyldige kommer garanterat få det straff han förtjänar. Det finns nog en och annan som skulle se det som en god gärning.

Det är klart att de dumma kattungesparkande poliserna kan göra så, men i så fall borde de rimligen även passat lägga ett hårstrå från LH i den åtalades bil medans de ändå är i farten. Därför känns den typen av plantering osannolik tycker jag.
2015-11-11, 19:02
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Thomas Bodström: "Han blir definitivt fälld"

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3219506

Tur att du inte är nämndeman då.

Verklighetsförankringen kan knappast vara intakt om man inbillar sig att det finns den minsta
lilla chans för vidrige Nerijus att komma undan med det här.
Självklart blir han dömd för mord och det är bara livstidsstraff som kommer att gälla här.

Det är bara för dig att inse. Och för andra tvivlare också för den delen.
Skärpning för fan.
2015-11-11, 19:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Jag tror att det på sin höjd leder till en anmärkning. Det fanns en auktoriserad rättstolk och 2 auktoriserade tolkar under rättegången.
Får en känsla av att rättstolkarnas org vill passa på att ta upp frågan just i detta uppmärksamma mål för att på så sätt få lite extra belysning. De fanns tydligen väldigt få rättstolkar att tillgå i det här länet.
Nej, det fanns två auktoriserade rättstolkar som tjänstgjorde olika dagar och en tolk helt utan auktorisation från Kammarkollegiet som tjänstgjorde alla dagar under rättegången, endast litauiska tolkar medräknade.
2015-11-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

- Att Lisa Holm har kontakt med sin pappa via telefon kl. 18:22 samt kl. 18:26. Att vi vet att hennes telefon är påslagen kl. 18:39, men inte kl. 18:59. FUP 1193

Därefter vet vi att Lisas telefon var påslagen kl 18:39. Sedan vet vi att den var avstängd kl 18:59. FUP 1314
Skulle det vara, jag skrev fel.

Då säger förhörsledaren fel eller så står det fel på denna sidan i fupen.
Telia anger att telefonen är avstängd på "onormalt " sätt 1959 (sid 30 fup)
2015-11-11, 19:08
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
NB:s blodspår skulle också kunna ha planterats av någon inom polismyndigheten. Det är uppenbart att polisen var övertygade om att de gripit den skyldige och med tanke vilket avskyvärt brott det handlade om kan det mycket väl ha funnits någon som känt sig frestad att ”hjälpa rättvisan lite på traven”.

Vi vet att NB fick lämna ett flertal prover; man ska ha sagt till honom att det blivit något fel och att man var tvungna att göra om dem. Jag vill minnas att det även innefattade blodprov. Advokaten nämnde detta i sin slutplädering som en möjlig förklaring till NB:s DNA på Lisas kläder.

Tänk er själva en polis som har tillgång till en misstänkts blod, som han är helt säker på har begått ett fasansfullt mord på en oskyldig ung tjej. Polismannen känner ett avgrundslöst hat och äckel mot detta vidriga djur och vill se honom straffas men han vet samtidigt att beviskraven i Sverige är höga och att det händer att uppenbart skyldiga går fria för att bevisen inte håller juridiskt. Genom att smeta några bloddroppar på mordoffrets kläder blir bevisningen orubblig och den skyldige kommer garanterat få det straff han förtjänar. Det finns nog en och annan som skulle se det som en god gärning.

Nu vet jag inte hur polisens och NFC:s rutiner ser ut och om en sådan sak som jag beskriver är möjlig att genomföra. Men det är i alla fall något som är värt att undersöka.

---

Några ytterligare synpunkter på polisutredningen.

Våldsporrbilderna på NB:s dator var till antalet 6 av totalt 1500 porrbilder. Och inga av dessa bilder har vad jag förstått varit nedladdade utan har bara förekommit på sidor han har varit inne på, de kan alltså härröra från popup-fönster och dylikt. Snacka om att göra en höna av en fjäder. Talar inte en så liten andel snarare mot än för att NB skulle vara sexualsadist?

Det finns inga säkra iakttagelser av NB:s bil under timmen efter den förmodade tidpunkten för mordet. T.ex. är det klarlagt att NB påbörjade ett Skypesamtal med sin mamma 19.35. Samtidigt säger sig vittnen ha sett honom någon gång mellan 19.30 och 20.00. på väg från Mantorp, då han också ska ha vinkat till dem med nedvevad ruta. Det finns väldigt litet utrymme för att denna vittnesuppgift ska stämma och mer talar för att det är som NB säger, att detta möte ägde rum dagen innan. Någon annan ska ha noterat bokstaven L i nationalitetsbeteckningen på en bil som kört förbi omkring 19.05, men någon sådan ska inte ha funnits på NB:s bil.

Ingen har sett NB städa eller tvätta i sin bil efter mordet. Trots detta påträffades alltså inget DNA från Lisa där.

”Joggerskan” ska tydligen ha suttit och lett medan hon avlade sitt vittnesmål i rätten. Detta ihop med det lätt teatraliska sätt hon pratade på indikerar en exhibitionistisk läggning. För en sådan person kan viljan att stå i centrum och spela en avgörande roll i ett sådant här uppmärksammat fall väga tyngre än plikten att lämna korrekta uppgifter. Det finns alltså anledning att förhålla sig skeptisk till hennes tvärsäkra utpekande.

Som flera andra har påpekat så uppträder NB precis som man tänker sig att en oskyldig skulle göra i en sådan här situation. Under 4 månader i häkte, under långa pressande förhör har han ihärdigt förnekat, trots att han i och med detta går miste om att möjligheten att anföra omständigheter som skulle kunna ge en mildare brottsrubricering. Och han gör detta utan psykopatens karaktäristiska kyla och oberördhet. Man får intrycket att han är psykiskt nedbruten och inte skulle orka förneka ett brott som han verkligen begått. Om han är den riktige gärningsmannen måste han vara en så svårartad dubbelnatur att den del av honom som förnekar brottet inte är medveten om vad hans andra sida har gjort. Vi får se vad som händer när han får livstidsdomen av tingsrätten. Är han skyldig är det möjligt att han inser att hovrättsförhandlingen är hans sista chans där det gäller att rädda det som räddas kan, och erkänner men försöker få en lindrigare påföljd. Är han oskyldig är allt han kan göra att fortsätta neka.

---

Till sist. Det finns förstås en hel del som talar för att NB är mördaren. Jag ser givetvis också den möjligheten. Men utgör inte de saker jag tagit upp här sammantaget ett ”rimligt tvivel”?

Mycket bra inlägg TACK för det !

Angående om polisen hade tillgång till NBs blod, så togs det "spårsäkring" i förbindelse med
kropsbesiktning, det har under rättegången sagts att det togs "skrap" från hans minimala hudavskrapningar han hade på sina händer , och i FUP står det:

FUP 1723 + 1724 + 1725 angående NBs hudavskrapningar:

13 Juni, 2015 kl 02:55
Spårsäkring har utförts på begäran av polisen. Materialet har tillvaratagits av polisen för kriminalteknisk undersökning.

OBS! och så står det "fins inget bildmaterial" dvs att det inte tagits foto av skadorna !?
kan det verkligen vara så?
2015-11-11, 19:12
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Du verkar mer blåst än Nerijus isåfall. Varför berättar han inget av detta i rätten då? Varför håller han käft? Varför säger han hela tiden som ett mongo "jag vet inte" åter och åter igen. Kom igen, inte ens du tror på det där. Starka DNA bevis som pekar på monstret.

Hade JAG varit med om det du beskrev, så hade jag sagt allt jag vet om att jag såg henne där, försökte flytta henne. Men han kontaktade inte ens polis eller ambulans, eller ens försökte kontakta någon granne på hela fem dagar (eller hur lång tid det tog att hon hittades). Varför gjorde han inte detta då? Om han nu var oskyldig?

Nej jag skriver att jag inte tror på det, bara påpekar att inget konkret pekar på honom och han kanske inte vet något, även om allt tyder på det. Men han behöver inte vara den som utfört själva dödandet. Det är inte ställt utom allt rimligt tvivel. Men som sagt jag TROR att han gjort det men det håller inte för en dom om alla bara tror. Kan du presentera något konkret bevis?? Eller du TROR också.
2015-11-11, 19:13
Medlem
Hyltrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Spelar du dum eller?
Han, inte hans bror, sade (LJÖG) även till MP att polis redan gått igenom området där lisas döda kropp befann sig: vilken otur/slump?

Även om det var brodern som gjorde dådet, så har NB dna överallt på brottsplatsen och lisa, och ljög för MP då han visste var kroppen befann sig.

Ljuger är en överdrift, tycker jag, och det är just den här typen av överdrifter som får mig att ha foliehatten på.

Och det var inte polis som den åtalade påstod hade sökt igenom området. Han påstod att militär hade sökt igenom området.

Jag hörde den delen av rättegång, MP hade åkt dit i militärbil någon dag tidigare, och det är fullt rimligt att den åtalade trodde att MP var militärer när de transporteras i militärbil, tycker jag.
2015-11-11, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mycket bra inlägg TACK för det !

Angående om polisen hade tillgång till NBs blod, så togs det "spårsäkring" i förbindelse med
kropsbesiktning, det har under rättegången sagts att det togs "skrap" från hans minimala hudavskrapningar han hade på sina händer , och i FUP står det:

FUP 1723 + 1724 + 1725 angående NBs hudavskrapningar:

13 Juni, 2015 kl 02:55
Spårsäkring har utförts på begäran av polisen. Materialet har tillvaratagits av polisen för kriminalteknisk undersökning.

OBS! och så står det "fins inget bildmaterial" dvs att det inte tagits foto av skadorna !?
kan det verkligen vara så?

Märkligt! Polisen är snarast kända för att fotografera allt. I tid och otid.
Ja förutom rutten sparris då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in