2015-11-11, 17:18
Medlem
Kernelpanics avatar
Nån skrev om vetenskapliga motbevis...

När folk har författat sina religiösa skrifter har de ju kommit med de mest fantastiska förklaringar till saker som ingen kände till och som ibland är okända än idag. Det finns väl ingen som försöker motbevisa Star Trek eller Sagan om ringen vetenskapligt så varför göra det med Toran, Bibeln eller Koranen?

Böcker som påstår sig kunna förklara hela världen, livet och universums uppkomst måste ju ha enormt bra argument i ryggen och inte bara okvalificerade gissningar från en skrivkunnig människa för 2000 år sen. Nån har skrivit i Bibeln: "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Och jorden var öde och tom, och mörker var över djupet, och Guds Ande svävade över vattnet."
Finns det verkligen folk som bara nöjer sig med ett par såna diffusa förklaringar till hur en hel värld har skapats? Vill de inte funderar själva eller de inte förmågan? Är det bekvämt att inte veta?

Blir man religiös och bestämmer sig för att tro på en gud sker en personlighetsförändring och man ser då världen genom ett sin "gudsglasögon". Goda och vackra saker kan man tacka sin gud för medan någon negativ händelse (sjukdommar och död) kan vara guds straff. Guden kräver ofta böner och andra uppoffringar och personen tror sig vara övervakad genom hela livet. T.ex tror vissa att universums allsmäktige skapare håller koll på om man bara tänker surfa in på en porrsajt. Det förekommer även tvångstankar om att man har begått synder och att man ska ha fötts som en syndare https://sv.wikipedia.org/wiki/Arvsynd

Det går ju inte bevisa/motbevisa gud eftersom det inte går att lägga fram bevis för hur vissa människor tror och hur deras vanföreställningar ser ut...

Exempel på vad som inte är bevis:
"Gud finns, för det står ju i min religösa skrift"
"Vi kan inte förklara univsersum, så då måste ju gud finnas"
"Världen finns, så då finns ju gud också"
"Jesus har varit på jorden, så då finns ju gud"
"Gud har talat till mig, så då finns han"

Fler?
Citera
2015-11-11, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic

Exempel på vad som inte är bevis:
"Gud finns, för det står ju i min religösa skrift"
"Vi kan inte förklara univsersum, så då måste ju gud finnas"
"Världen finns, så då finns ju gud också"
"Jesus har varit på jorden, så då finns ju gud"
"Gud har talat till mig, så då finns han"

Fler?

Detta är tyvärr allt religiösa fundamentalister har att komma med. Uppskattningsvis består 2/3 av alla försök till bevis i denna tråden av arguments from ignorans och resten av olika former av cirkelargumentation och allmänt nonsens.
Citera
2015-11-11, 17:36
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det spelar ingen roll vad för text man får fram, det skulle inte hjälpa om inte meddelandet är något i sig mirakulöst (per definition, se mirakel).

Om din argumentation är på nivån "Tralala, jag tror månen är en sparris och jag får tro vad jag vill och min sanning är min verklighet." så håll det gärna för dig själv. Solipsism är urtråkigt.
Ok. Men nu är vi i ett diskussionsforum där man får diskutera som man vill inte som du vill.
Du trallar själv för fullt men kanske du anser din melodi vara vackrare.
Inte vet jag.
Sanningen är dock att din falsifieringsproblematik finns i texterna.
Där måste du finna svaret.
Jag har det inte. Spekulerar med andra användare enbart för att se nytt och annorlunda sätt att se på saken.
Alltid något eller någon som kommer med en ny infallsvinkel.
Men måste ha många infallsvinklar inom detta fenomen kan jag tycka.
Inte enbart bibel, vetenskap och texter.
Människan och individen sitter på sitt eget bibliotek så att säga.
Annars når vi aldrig sanningen eller bevis om alla söker på samma ställe.
Citera
2015-11-11, 17:45
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Detta är tyvärr allt religiösa fundamentalister har att komma med. Uppskattningsvis består 2/3 av alla försök till bevis i denna tråden av arguments from ignorans och resten av olika former av cirkelargumentation och allmänt nonsens.
Du är en del av den. ;-)
Eller vill du påstå att du är bättre än de 2/3 delarna?
Vem jämför du med då och vilka snillen har du bakom dig?
Annars ser jag endast trådfågorna och försöker tänka till eller dela med eller ta till mig.
Bevisen på Guds existens är som sagt var omöjligt att få fram så endera får man acceptera faktumet eller söka bevisen själv.
Så ser jag på saken.
Eller vill du att miljoner människor skall söka bevis åt dig och du skall stämpla dem, nej duger inte som bevis.
Är du riktigt intresserad av fenomenet så kan du även leta efter bevis och utan att vara troende.
Citera
2015-11-11, 17:53
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Du är en del av den. ;-)
Nej det är hen inte.
Citat:
Det är hen med avseende på rationellt tänkande ja.

Så slipper Sir framhäva sig själv i den frågan.
Citera
2015-11-11, 17:59
Medlem
goran744s avatar
[quote=MeanME|55354398]Nej det är hen inte.

Så slipper Sir framhäva sig själv i den frågan.[/QUOTE
Har du några bra bevis på Guds existens att redovisa eller bevis på ickexistensen som är legimt stämplade som.bevismaterial?
Har du någon ny och intressant infallsvinkel?
Eller vill du endast säga till folk här inne ååå vad dum du är och jag ooo ack så intelligent?
Kan du utläsa något ur texterna neutralt och utan din egen åsikt?
Peta i det in i minsta tänkbara kvark.
Eller törs du inte gå utanför ramarna andra människor bestämt åt dig?
Citera
2015-11-11, 18:01
Medlem
Citat:
Du är en del av den. ;-)
Jag försöker inte bevisa något med logiska felslut, så ja.

Citat:
Vem jämför du med då och vilka snillen har du bakom dig?
Se 1.
Citat:
Annars ser jag endast trådfågorna och försöker tänka till eller dela med eller ta till mig.
Bevisen på Guds existens är som sagt var omöjligt att få fram så endera får man acceptera faktumet eller söka bevisen själv.
Jag håller med.

Citat:
Så ser jag på saken.
Eller vill du att miljoner människor skall söka bevis åt dig och du skall stämpla dem, nej duger inte som bevis.
Religiösa fundamentalister som vill tvinga på andra sina dogmer anser jag vara skyldiga att presentera bevis för sina extraordinära påståenden om gudomlig sanktion, ja.
Citat:
Är du riktigt intresserad av fenomenet så kan du även leta efter bevis och utan att vara troende.
Det är inte jag som påstår att en Gud existerar. Det är alltså inte upp till mig att bevisa något.
Citera
2015-11-11, 18:14
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Jag försöker inte bevisa något med logiska felslut, så ja.

Se 1.

Jag håller med.

Religiösa fundamentalister som vill tvinga på andra sina dogmer anser jag vara skyldiga att presentera bevis för sina extraordinära påståenden om gudomlig sanktion, ja.

Det är inte jag som påstår att en Gud existerar. Det är alltså inte upp till mig att bevisa något.
Ja det med fundamentalister håller jag med dig fullkomligt i.
Nej inte jag heller har påstått att Gud existerar.
Det har förmodligen ingen. Endera tror man på det eller inte.
Eller av ett eget intresse försöka närma sig kärnan.
Existensen finns dock och vi diskuterar till och med om ämnet just nu. Vilket påvisar att fenomenet Gud lockar både troende och icketroende.
Men på olika vis.
Den troende dras mot Gud och fenomenet.
Den icketroende dras mot den troendes tro och vill veta varför den tror på ett icke vetenskapligt falsifierbart fenomen.
Den enda som ej svarar på käbblet är Gud själv.
Vilket jag tolkar på två sätt.
Gud finns inte.
Gud vill ha det så.
Finns säkert fler sätt.
Citera
2015-11-11, 18:15
Bannlyst
[quote=goran744|55354481]
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nej det är hen inte.

Så slipper Sir framhäva sig själv i den frågan.[/QUOTE
Har du några bra bevis på Guds existens att redovisa eller bevis på ickexistensen som är legimt stämplade som.bevismaterial?
Har du någon ny och intressant infallsvinkel?
Eller vill du endast säga till folk här inne ååå vad dum du är och jag ooo ack så intelligent?
Kan du utläsa något ur texterna neutralt och utan din egen åsikt?
Peta i det in i minsta tänkbara kvark.
Eller törs du inte gå utanför ramarna andra människor bestämt åt dig?
Kanske dags att fylla på medicinskåpet? Ser du verkligen inte vilken intellectual wasteland du är?

Dessutom är du fortfarande inte en happy go lucky moderator som kan tona ned trådarna för din egen smak, dumb-bello.

Det är fortfarande ett öppet forum med regler att följa och respektera
Citera
2015-11-11, 18:20
Medlem
Citat:
Ja det med fundamentalister håller jag med dig fullkomligt i.
Nej inte jag heller har påstått att Gud existerar.
Det har förmodligen ingen. Endera tror man på det eller inte.
Ingen har påstått att Gud existerar? Okej. Det var ett tämligen verklighetsförankrat påstående.
Citera
2015-11-11, 18:21
Medlem
goran744s avatar
[quote=Jegoooooo|55354672]
Citat:
Kanske dags att fylla på medicinskåpet? Ser du verkligen inte vilken intellectual wasteland du är?

Dessutom är du fortfarande inte en happy go lucky moderator som kan tona ned trådarna för din egen smak, dumb-bello.

Det är fortfarande ett öppet forum med regler att följa och respektera
Jo jag märker att du aldrig pratar om trådämnet.
Har du några bevis att redovisa om i ämnet Gud som tråden handlar om?
Någon ny infallsvinkel?
Citera
2015-11-11, 18:22
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jodå. Jag vet vad jag pratar om, men du fattar inte. Om du först tittar på månen och ser att den är där för att sen vända ryggen till och fortfarande ha klart för dig att den är där. Är det då en teori?

Nej då har du ju ren fakta, du vet att månen är där eftersom du sett den! Det var ett sjukt dåligt exempel då det inte alls är samma sak som du diskutera förut. Så ditt resonemang nu är ganska ologiskt. Det är ganska enkelt o bevisa att månen finns, det är bara att peka på den. Vi diskutera hur du gör för att bevisa att något INTE finns. Det är en jävla skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in