• 1
  • 2
2015-09-27, 19:44
Medlem
No6s avatar
Har nu fått hem de flesta delarna till min kommande speldator 64 GB DDR4, 5960x och Titan X som snart ska byggas ihop. Sitter nu och funderar på vilket operativsystem jag ska köpa, Windows 7 eller Windows 10.

När man får hem en ny dator så vill man ju helst att allt ska vara nytt, lite trist att sätta igång samma operativsystem man har kört i 5+ år känner jag. Har kollat lite YT och läst runt lite, DX12 kräver W10, när börjar detta implementeras i spel? Kommer jag få några problem med drivrutiner och annat? Har läst att Microsoft övervakar vad jag gör på datorn i Windows 10, stämmer detta i så fall går det att ta bort? Viktigast av allt, så såg jag på min gamla dator som nu är såld att jag fick ett erbjudande att uppgradera till Windows 10 helt gratis, men kostar ju att köpa i affären. Ska såklart ha det W10-systemet som jag antar är Pro 64 Bit just nu. Eller vilken version är bäst till spel?

Verkar inte vara några större skillnader i DX11-spel sett till FPS osv mellan Windows 7 och Windows 10, eller i vissa äldre spel verkar W7 vara bättre men det är ju logiskt.

Ska jag trycka i ett W7 eller W10 vad säger ni?
Citera
2015-09-27, 19:54
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du finner mycket information om Windows 10 i tråden som finns på denna forumsdel.

Men hade jag varit dig så hade Windows 7 varit mitt alternativ. Vill du sedan uppgraderar till Windows 10 så har du gott om tid.
Citera
2015-09-27, 20:54
Medlem
Om du är osäker kan du ju alltid installera W7 för nu och uppgradera senare vid tillfälle utan problem. Du har nästan ett helt år på dig att uppgradera grattis till W10.
Citera
2015-09-28, 14:40
Medlem
BreakingBads avatar
Jag har hört uteslutande bra saker om Windows 10, även i spel. Kör det själv (likaså har de flesta andra som jag känner också uppgraderat) och jag har då aldrig hört att något spel som fungerar bra på Win7 skulle fungera sämre under Win10.

Vad som gäller DX12 - Star Citizen utvecklas för DX12, likaså nya Deus Ex, DayZ, Arma 3 med mera med mera. Ark: Survival Envolved ska få en DX12-patch nu i september. Jag skulle nog räkna med att de flesta nya stortitlar som komma skall kommer utvecklas för DX12.

Vad som gäller "spioneriet" i Win10 så är det väldigt mycket foliehattspropaganda. Visst tittar Win10 på en hel del saker, av en anledning. Moderna mjukvaror vill anpassa sig efter användaren och det kräver en del snokande från mjukvarans sida. Däremot kan man stänga av dessa funktioner redan under installationen om man inte vill använda sig utav dessa tjänster.

Ser ingen anledning till att köra Win7 på en ny dator idag.
Citera
2015-09-28, 16:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.robot
Om du är osäker kan du ju alltid installera W7 för nu och uppgradera senare vid tillfälle utan problem. Du har nästan ett helt år på dig att uppgradera grattis till W10.
Då har man väl också fördelen att man har kvar skivorna med W7 som man fick då man köpte Windows om det skulle visa sig att W10 inte skulle fungera för något spel. Köper man W10 direkt så bör ju detta vara svårare.
Citera
2015-09-29, 03:56
Medlem
Hej. Jag har personligen benchmarkat på Win7, Win8.1 samt Win10. Du får ingen större skillnad på spel på någon av operativsystemet.

Spelen jag testade på var: GTA V, Battlefield 4 samt CSGO.

Nu vet jag CSGO inte är ett krävande spel men de som spelar spelet strävar efter att nå så hög FPS som möjligt, därav testet.

Hårdvara:
GTX 980Ti
i7 4790K
16GB 1866 MHZ

Mvh A @ NoFeeSupport.com
Senast redigerad av KurdishAtheism 2015-09-29 kl. 03:58.
Citera
2015-09-29, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KurdishAtheism
Hej. Jag har personligen benchmarkat på Win7, Win8.1 samt Win10. Du får ingen större skillnad på spel på någon av operativsystemet.

Spelen jag testade på var: GTA V, Battlefield 4 samt CSGO.

Nu vet jag CSGO inte är ett krävande spel men de som spelar spelet strävar efter att nå så hög FPS som möjligt, därav testet.

Hårdvara:
GTX 980Ti
i7 4790K
16GB 1866 MHZ

Mvh A @ NoFeeSupport.com

Min upplevelse överensstämmer med din.
Citera
2015-09-30, 02:47
Medlem
No6s avatar
Blir nog ett Windows 10 då.
Citera
2015-09-30, 03:54
Medlem
cavvemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Blir nog ett Windows 10 då.

Om du ska spela äldre spel som är DRM-skyddade(med äldre avses 2008 och tidigare) så skulle jag rekommendera Win 7 alternativt Win 8.1 istället.
Detta gäller då skivbaserade spel. Spel som köpts/körs via steam fungerar fint.

I Windows 10 medföljer ej en viss fil som tillåter dig spela de äldre spelen(förutsatt att du lirar legit).
Mer info här:
https://answers.microsoft.com/en-us/...d-6b1ce61d40d4
Citera
2015-10-07, 21:54
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavveman
Om du ska spela äldre spel som är DRM-skyddade(med äldre avses 2008 och tidigare) så skulle jag rekommendera Win 7 alternativt Win 8.1 istället.
Detta gäller då skivbaserade spel. Spel som köpts/körs via steam fungerar fint.

I Windows 10 medföljer ej en viss fil som tillåter dig spela de äldre spelen(förutsatt att du lirar legit).
Mer info här:
https://answers.microsoft.com/en-us/...d-6b1ce61d40d4
Kan vara bra att veta då jag gillar att spela gamla Tom Clancys spel ibland. Men då kan man alltid köra Virtualbox eller lira på en gammal dator.
Citera
2015-11-11, 15:08
Medlem
Mx_1337s avatar
Lånar tråden liten.

Hur är det med warez/rippar av gamla spel, som var gjorda till ME/XP, som jag har installerade och som funkar bra med Windows 7. Kommer dessa vara spelbara i Windows 10?
Kanske en ganska spekulativ fråga, men någon kanske har erfarenheter av något liknande.
Citera
2015-11-11, 17:02
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
funkar bra med Windows 7. Kommer dessa vara spelbara i Windows 10?

Nej, ja, kanske, det beror på t.ex. DRM etc etc. EOL på 7'an är 2020.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in