2015-11-11, 15:19
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Ok.
Tack för alla bra svar om dödsorsak.

Med oklara vittnen menar jag att de inte tillräckligt förklarat varför vissa avskrivs.

Även om jag fattar att det beror på att de faktiskt kollat upp dessa och därmed avfärdat dem. Men det har lett till dessa eviga spekulationer och trådsanningar. Däri ingår just att tex ingen förklaring jag som helt novis på krimarbete sett, om avsaknad av DNA på Lisas kropp etc.
Det genererar spekulationer.

Det känns inte som att händelseförloppet borde vara så svårförklarat. Mest för att här observerar folk med klockslag.
Mina grannar har säkerligen vad jagförstått stenkoll på vad jag gör och när.

Och detta var ju så uppmärksammat och ute i spenaten där man har ännu mer koll på grannen.

Då känns det konstigt att polis och åklagare har så svårt att få ihop ett trovärdigt scenario. Speciellt med tanke på all teknisk bevisning.

Jag kan förstå fall där man hittar delar av en kropp, eller en kropp som legat i fyra månader. Men kroppen hade ju inte legat länge och den var hel.

Därför undrar en novis som jag.
Jag får inte ihop det.
2015-11-11, 15:22
Medlem
klurigklurings avatar
Är det någon som har hittat länkar till bevarade ljudupptagningar från rättegångens sista dag?
2015-11-11, 15:24
Medlem
Theforeigners avatar
Är det värkligen ingen som är intresserade av ;

Hur kom det punktformade och fläckformade blodbesudlingar på Lisa's vänstra fotsula ???

När Lisa hittades hade hon ju både strumpor och sko på sig.

Hade Lisa varit avklädd och sedan påklädd igen?

Och vems blod var det som hittades på Lisa's fotsula?

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Senast redigerad av Theforeigner 2015-11-11 kl. 15:27.
2015-11-11, 15:24
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Ok.
Tack för alla bra svar om dödsorsak.

Med oklara vittnen menar jag att de inte tillräckligt förklarat varför vissa avskrivs.

Även om jag fattar att det beror på att de faktiskt kollat upp dessa och därmed avfärdat dem. Men det har lett till dessa eviga spekulationer och trådsanningar. Däri ingår just att tex ingen förklaring jag som helt novis på krimarbete sett, om avsaknad av DNA på Lisas kropp etc.
Det genererar spekulationer.

Det känns inte som att händelseförloppet borde vara så svårförklarat. Mest för att här observerar folk med klockslag.
Mina grannar har säkerligen vad jagförstått stenkoll på vad jag gör och när.

Och detta var ju så uppmärksammat och ute i spenaten där man har ännu mer koll på grannen.

Då känns det konstigt att polis och åklagare har så svårt att få ihop ett trovärdigt scenario. Speciellt med tanke på all teknisk bevisning.

Jag kan förstå fall där man hittar delar av en kropp, eller en kropp som legat i fyra månader. Men kroppen hade ju inte legat länge och den var hel.

Därför undrar en novis som jag.
Jag får inte ihop det.
Vi har redan ett trovärdigt scenario och det är det som presenterades på rättegången... det är väl underbyggt och mycket trovärdigt. Vittnesmålen styrker tidpunkter, övervakningskameror stärker vissa och de tekniska bevisen måste vara rätt så överväldigande...
2015-11-11, 15:28
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Att också Gerd hade litauisk arbetskraft och att den ene av dem inte varit där dom sista dgr behöver inte betyda ngt "skumt" - han kan varit ute på andra jobb

Jag blir förundrad över den dubbelmoral och brist på eget ansvar som råder i vårt land idag

Här plockar "Svensson" in arbetskraft från när och fjärran utan att egentligen ha den blekaste aning om vilka människor dom anställer...?
Arne på Blombergs är ett klockrent exempel på detta och jag tycker att han har ett moraliskt ansvar för det fruktansvärda som hände när en ung kvinna mördas av en av hans anställda

Samtidigt sitter folk vid kaffeborden och beklagar sig över att de unga varken har jobb eller kan flytta hemifrån idag - och det är våra politikers fel?

Den girighet och egoism som har tagit överhand får konsekvenser till slut - denna gång dog en ung kvinna

Om NB döms skyldig kommer en rättspsykiatrisk undersökning göras
och jag funderar över hur är det möjligt att överhuvudtaget komma på tanken att föra bort en okänd ung vacker kvinna, mörda och hänga upp henne i taket för att sedan stuva in den döda kroppen i ett litet klädskåp?

Och NB åkte därefter hem till frun sa åt henne att tvätta upp hans kläder för att sedan börja fundera på vad dom skulle äta till kvällsmat?

GM hade varit ute kvällen innan Lisa mördades och försökt få in den kvinnliga joggaren i sin bil - hon blev rädd och sprang iväg
Då fick han upp vittringen på den härliga känsla som infinner sig hos somliga när dom ser att andra människor blir rädda
Frun och lillebror hade han redan i sin makt och det krävdes mera utmaningar

Jag tror att NB tillhör den skara av män som hatar kvinnor

Han vet vad han har gjort och han anser att han hade rätt att göra så - men tyvärr blev han upptäckt
Han kommer aldrig att erkänna brottet och han tycker fruktansvärt synd om sig själv för att han sitter där han sitter. Missförstådd

En psykopat? Nja, jag tror inte det
Kvinnomisshandlare? Ja det tror jag

En kvinno- och barnmisshandlare som har gått över gränsen och gett sig på en för honom okänd ung kvinna
Och jag är övertygad om att han som barn vuxit upp med våld.
Våld finns också i ordentliga hem, även hem som tar emot fosterbarn
Att ta emot fosterbarn är inget kvitto på att man är en god människa eller att vara 10 barnsförälder är inget kvitto på att man är expert på barn

Dessa brott är mycket ovanliga - men hur vet vi det?
Om inte Lisas pappa varit snabbt på plats då hade man kanske aldrig funnit Lisa och då hade vi aldrig fått veta vad som hänt

Jag tror också att han har vuxit upp med våld. Och detta att modern tagit fosterbarn behöver ju inte nödvändigtvis tyda på godhet, familjen kanske behövde pengarna till sin försörjning.
2015-11-11, 15:46
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Rättsläkarens utlåtande är en slutsats dragen efter att ha tagit del omständigheter vid fyndet, inte en medicinsk slutsats, och de omständigheterna gör det lätt att dra den slutsatsen. Finns det något i utlåtandet, förutom slutsatsen, som talar mot självmord?
Men är du helt jävla efterliven? Varför skulle då mongot Nerijus inte säga att hon begick självmord för att försöka rädda sig själv? Istället satt han tyst som en råtta o sa inte ett jävla skit angående självmord.
2015-11-11, 15:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Men är du helt jävla efterliven? Varför skulle då mongot Nerijus inte säga att hon begick självmord för att försöka rädda sig själv? Istället satt han tyst som en råtta o sa inte ett jävla skit angående självmord.
Bra att du sätter tonen i diskussionen.

Det har jag förklarat. Han kan vara så skamfylld att han tvekar att erkänna för familjen och hela världen. Följ tråden, dyk inte upp som någon Gubben i lådan med frågor och malplacerade kommentarer.
2015-11-11, 15:56
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Bra att du sätter tonen i diskussionen.

Det har jag förklarat. Han kan vara så skamfylld att han tvekar att erkänna för familjen och hela världen. Följ tråden, dyk inte upp som någon Gubben i lådan med frågor och malplacerade kommentarer.
Vad fan snackar du om? Varför skulle han skämmas om tjejen var där och tog självmord och han inte har något med hennes självmord att göra? Varför ringde han inte ambulans och polis? Varför försökte han inte kontakta grannarna för att uppmärksamma detta? Sluta snacka skit och inse bara att han är mördaren.
2015-11-11, 15:58
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Vi har redan ett trovärdigt scenario och det är det som presenterades på rättegången... det är väl underbyggt och mycket trovärdigt. Vittnesmålen styrker tidpunkter, övervakningskameror stärker vissa och de tekniska bevisen måste vara rätt så överväldigande...

Jo, det förstår jag och jag tvivlar inte på några bevis alls!

Men jag blev så förvånad när man kunde fastställa dödsorsak, men inte tidpunkt.
Jag trodde att man kunde säga mer exakt eftersom man vet hur hon dog.

Sen blev det väldigt oklart för mej varför åklagaren helt plötsligt tog in en alternativ dödsorsak-strypning.

Förklara varför man inte kan säga antingen att hon är strypt, eller att hon är hängd.

Och varför är man först säker på hängning men sedan tar man in strypning som en möjlig dödsorsak. Jag rolkar det som att man inte riktigt kan säga hur hon dog.

Brott mot tungbenet köper jag. Men varför kan man då inte riktigt uppenbarligen fastställa antingen strypt eller hängd?

Jag har ingen kritik, vill bara få förklaringar från den/ de som vet mer än jag.
2015-11-11, 15:59
Medlem
Rosa-Panterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
DU VET INTE VAD DU TALAR OM.
I det verkliga livet så är det troligen 1000 tals personer i Sverige som GÄRNA vill få tag på GM:
Det han gjort,,,,är oförlåtligt....
Läs på vad som händer med fångar som begår fula brott, och hur dom sedan blir behandlade.

Disponent
Det är säkert tusentals tuffa tangentbordskrigare som vill skada GM. Dock så är det nästan ingen av dessa tuff tangentbordskrigare som verkligen skulle göra något om de stod inför situationen att GM stod framför dem. Folk har nämligen bostadslån, barn, arbete och ansvar som de inte vill klanta bort genom att åka i finkan för att ha skadat GM. Vad det sedan gäller fängelser så är det så att brottslingar av den här typen sitter segregerade tillsammans med andra som sitter för liknande brott. Detta innebär att risken för GM att bli misshandlad för brottet han begått är ytterst liten. Han ska ha extrem otur, tex tillfälligt genom fängelsepersonals förbiseende hamna i samma rum som våldsamma fångar från normalavdelning. Tar man Hagamannen och Anders Eklund till exempel så har dessa misshandlats av andra sexbrottsdömda fångar och skälet har inte varit deras brott, den som misshandlade Hagamannen var själv dömd för mord och våldtäkt på barn, den som misshandlade Eklund var själv dömd för grov våldtäkt.

Du har helt uppenbart ingen verklighetsförankring och vet inte vad du talar om.
2015-11-11, 16:00
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
En bra sammanställning av den oetiska och omoraliska spridningen av rykten - kamouflerat i tesen att det sker för att hitta "alternativ till åklagarens version".
Ryktesspridningen då offret skuldbeläggs genom att det påstås att hon kan ha hängt sig - är helt jävla skamlöst och borde anmälas - är osmakligt, otäckt förtal.

Allt detta otroligt känslokalla dravel förtäckt till fakta och statistik. Ni glömde också " hypotesen" att han har förgripit sig på döda Lisa. Efter att hon hängt sig!

Vilken vidrig skit som helst kan avhandlas för det är " bara hypoteser".

Tyvärr kommer väl domen inte att förändra något i sak, han blir dömd mot sitt nekande och ingenting är egentligen förändrat så hypoteserna fortsätter väl att komma i strid ström. Jag kan dock inte lista ut vad nästa kan tänkas handla om.

En gissning: Lisa gick in i ladan för att kissa och en älg dödade henne, därefter tog NB vid. "Glöm inte älgmordet."
2015-11-11, 16:00
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
TIDERNA
MINA NYA BERÄKNINGAR

18.22 Lisa Holm skickar sms till sin pappa
18.26 "Fickringning" från Lisa till hennes far som hör henne säga "Det är klart". (Troligen Lisas svar när Nerijus frågar om hon vill hjälpa honom med något.)
18.28 - 18.30 - Anfalls Lisa
18.39 Lisas telefon är fortfarande påslagen.
18.51 (senast) G*stav Jönsson passerar ladan och ser en grå hantverkarbil utanför kaféet (Nerijus VW Sharan)
18.54 GM Åker bort från ladan Till Martorp ----- ALLT HÄNDER UNDER 25-27 MINUTER
18.56 (senast) H*nrik Jönsson passerar ladan. Den grå bilen är då borta (kanske inkörd bakom ladan för att forsla bort Lisas kropp)
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen
19.00 (cirka) Vittnena L*rs och M*lin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan) köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp.
[19.05-19.15 Nerijus gömmer Lisas kropp i den dammiga byssjan och hennes hjälm och jacka i en rishög.]
19.20 (cirka) Vittnena Th*mas och Ann*ka ser Nerijus VW Sharan köra på vägen från Martorp mot Blomberg.
[Irina ser att Nerijus kommit hem. Sitter och röker på trappan.]
19.25 (cirka) G*stav Jönsson åker förbi.
[Irina ser att Nirijus byxor är vitdammiga nedanför knäna och lägger dem i tvättmaskinen.]
19.35-19.51 Nerijus talar med sin mamma på Skype.
20.00 Nerijus och Irina åker till Källby.
20.07-20.11 Neriijus och Irina köper pizza hos Handlar'n i Källby.
Tack för en mycket trolig tidslinje. Det enda är hur fick han in Lisa i ladan frivilligt?
Lisa var ju så blyg och brukade inte närma sig främmande människor. Men kanske ansåg hon att Nerijus inte var så främmande efter att ha sett honom jobba på ladan länge. Han hörde liksom till traktens folk och hon såg honom kanske som ofarlig. Kan han ha lockat med att katten satt fast eller nåt?
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Ja varför tog han inte den utvägen? Kanske för att han förnekar att han överhuvudtaget ALDRIG hade sett Lisa. Lite svårt att ändra sig efter så många förhör och med en sån massiv bevisning mot honom som GM.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in