2015-11-11, 12:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
FUP 1243 + 1244
Förhör med Okänd (Bileviciene, Irina); 2015-06-12 22:07
Vad gjorde du i söndags den 7 juni? Jag gick till fru Arne Jönsson och hjälpte till att laga mat för de skulle ha middag på kvällen. Hon kom hem kl 14.00 och då sov maken och brodern. Jag la mig i soffan först. Sen sa jag till min man att fixa ett fönsterbleck. Blecket passade inte så han fixade det. Han åkte iväg kl 16 för att hämta ett vinkeljärn. Han kom tillbaka ungefär 17.30. Jag satt vid dator först och skypade med min mamma. Ungefär kl 20.00 åkte Irina och hennes man till Källby för att handla lite mat.

Vad gjorde Nerijus mellan kl 18.00-18.30? Vi satt och tittade i datorn tillsammans förutom de gånger som vi är ute och röker på farstun
Röker både Irina och Nerijus Ja Vilket märke? Jag LM Menthol och Nerijus LM Blue.

FUP 1252
Förhör med Bileviciene, Irina; 2015-06-13 16:03
Vad gjorde Nerijus efter kl 14 Vi låg till kl 16 ungefär. Jönssons son bad om hjälp med ett fönsterbleck. Då sa jag till Nerijus att det fanns tid att nu göra det. Han satte sig i bilen och han behövde sax för att skära grejen och han ordnade det och var hemma efter kl 17. 20-30 ungefär. Vad gjorde Nerijus efter 17.30 Då kollade vi på film på datorn Vad såg ni på Ett spel som heter League of Angels. Filmen kommer jag inte ihåg Irena det har pratats mycket om denna kvällen, kommer du inte ihåg Nej vi ser på många olika och ser vad som passar. En serie som heter Under Cupolen ser vi på. Efter vad jag förstår på dig så har Nerijus varit hemma hela tiden mellan 17.20—30 och fram till dess att ni åker till affären. Ja

FRU IB FÖRHÖR

FUP 1312 + 1313
Förhör med Bileviciene, Irina; 2015-09-23 14:11
IRINAS UPPGIFTER OM NÄR NERIJUS KOM HEM DEN 7 JUNI

Niklas:
-Du har själv berättat att Nerijus kom hem på kvällen den 7 när Lisa försvann, strax innan ni åkte till handlaren i Källby.

Inte strax.

-Du har tidigare uppskattat att han var hemma minst 10 minuter och som längst 30 minuter.

Nej, Irian uppger att när hon tidigare sagt på det viset, så var hon förvirrad. Nu har hon återfått medvetandet. Hon säger att Nerijus pratade med sin mamma vid 19-tiden. Även Gustav har sett Nerijus vid 19-tiden. Därför måste Nerijus varit hemma redan kl 19:00.
Irina konfronteras med att hon tidigare berättat att Nerijus ringde till sin mamma, då han kommit hem. Innan han ringde satt han utanför och rökte. Det var det då som Irina såg att Nerijus var hemma. Irina berättar att det stämmer. Att hon gick ut och såg Nerijus. Även Gustav kan berätta att det stämmer. Gustav hälsade och körde förbi.

Irina tillfrågas om det stämmer, att Nerijus efter att han rökt gick in och tog av sig sina smutsiga byxor och bad Irina att tvätta byxorna. Att han sedan ringde till sin mamma. Irina uppger att byxorna bara var dammiga. Det var hon som sa att hon skulle tvätta byxorna. Irina bekräftar att det var enligt följande:
1. Hon upptäckte att Nerijus var hemma.
2. Hon gick ut till Nerijus.
3. Gustav åkte förbi och de hälsade på varandra.
4. De gick in och Nerijus byxor var smutsig
5. Irina startade en tvättmaskin med Nerijus byxor
6. Nerijus ringer till sin mamma via Skype
Irina uppger på fråga att det tog ca 40 minuter från det att hon upptäcker att Nerijus var utanför, till dess att han ringde till sin mamma*.

(Theforeigner * dvs IB upptäckte att NB var hemma kl ca 18:50, han skypar kl ca 19:30 hur skulle NB kunnat mörda Lisa och sedan köra hennes kropp till Martorp ???)

Irina tillfrågas varför hon sagt på annat sätt vid tidigare förhör?

Hon säger att det var förhörsledaren som hade dåligt beteende.
Hon hade det mycket svårt. Hon hade inga skor, det var kallt.

Irina konfronteras med att tidigare förhör finns inspelade.
Att hon tidigare sagt att det som längst gått 30 minuter och som kortast 10 minuter från det att Nerijus kom hem till dess han och Irina åkte till Handlaren i Källby.
Irina tillfrågas igen varför hon nu säger annorlunda?

Hon säger att hon nu inte äter mediciner. Hon är inte så stressad nu. Hon hade störningar på nätterna och kunde inte sova, det var därför hon åt medicin tidigare.

© 2015 Microsoft Vilkår Beskyttelse af personlige oplysninger og cookies Udviklere Dansk
Angående det fetade:

Han kom hem före 18 och alla tre litauerna sågs sitta och röka utanför huset. Kl 19:15 hade han just kommit hem och alla tre satt åter och rökte utanför huset. Vid detta tillfälle såg Irina att NB hade vitt damm på nedre delen av byxorna/knäna och hon erbjöd sig att tvätta byxorna. I samband med klädbyte till "mjukisbyxor" så duschade han.

Lisa mötte sannolikt gm 18:29-18:39. Om gm mördade henne omedelbart med ett snöre och ägnade 5-10 minuter åt att få in henne i en bil och köra iväg mot Martorp så skulle allt, hela handlingen, kunna varit avklarad till strax före 19. Men någon tid för sexual-sadistiska orgier finns inte i det tidsschemat. Och då är hängningsscenariot arrangerat, med blod, DNA och hårstrån.

Efter att ha rökt och duschat var NB på bra humör och tog med sig frun till Handlarn för att köpa pizzor och läsk till alla tre. Trots att brodern ätit sig mätt på pannkakor och lämnade sin pizza orörd.
2015-11-11, 12:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Nej, snören talar inte för självmord. Du måste titta bakgrunden hos den avlidna personen för att dra den slutsatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Absolut ingenting utom en statistik utan annat än ett ytligt sammanhang talar för att hon har begått självmord. Visst kan hon ha drabbats av någon tillfällig ångest, men i så fall skulle det vara mer troligt att hon åkte iväg på mopeden och styrde in framför första lastbil eller körde in i någon bergvägg. Inte gå långt in i ladan och samla ihop snören för att hänga sig i ett rör med snaran utanpå håret.

Bra argument från båda. Det faller på sin orimlighet ihop med det tyngsta: Rättsläkarens utlåtande.
2015-11-11, 12:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
1. Du sa att han inte hade avsatt DNA om han hade haft handskar. Nu var det IBs DNA men NB som kontaminerat.

2. Vilken statistik? Att det är den vanligaste dödsorsaken? Att det är den vanligaste dödsorsaken betyder inte att scenariot är frekvent förekommande. Det är naturligt att det är den vanligaste dödsorsaken. De är för unga för att dö i sjukdomar och har inte hunnit dö i olyckor. Jag redogjorde just för dig att ditt antagande inte har någon bäring. Missade du det?

Du kan inte heller bestämt påstå att hon har gjort det. Då får man lägga upp en hypotes. Om man antar att hypotesen är sann bör man kunna hitta ett antal konsekvenser som den sanna hypotesen ger upphov till. Hittar man inget sådant, så måste man avfärda hypotesen. Inget, jag upprepar, inget pekar på att hon tagit livet av sig.

Varför bråkar du om punkt 2? Den socialgrupp som LH tillhörde har väldigt låg självmordsfrekvens och inget som pekar på att hon var suicid. Inte ens något som pekar på att hon kanske var olycklig.

1. Jag påstod inte att NB inte hade lämnat spår med handskar. Kontaminering från frun är mer sannolik utan handskar än med.

2. Aftonbladet: 154 unga döda – bara under 2012
Citat:
Självmord är i dag den vanligaste dödsorsaken bland 15–24-åringar. Var tionde person som tog sitt liv 2012 var ett barn eller ungdom under 25 år. Totalt 154 personer. Av dem var sju barn under 15 år.
Jag påstår inte att Lisa tog livet av sig, du påstod att hon inte gjorde det. Statistik på det fetstilta?
2015-11-11, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det har inte varit bättre innan.
1. Först var det en ensam yngling från Skövde som var så hänsynsfull att han la henne på Martorp för att skydda henne från grävlingar och andra vilda djur. Hur han hittade till Martorp vet ingen än idag. Men han var viktig för statistiken dvs att mord ofta begås i bekantskapskretsen.
2. Sen kom DNA-bevisningen i media - då var NB tvungen att bakas in. Då var det plötsligt en rik knös (en medlare) med i bilden som anlitade NB som dödgrävare mot betalning.
3. Sen kom det in en planteringscocktail några dagar.
4. Nu är det Lisa som begått självmord och återigen ett vurmande om statistiken - fjärran bortom logiken. För det är jättehemskt att tala om sadism med sexuellt motiv.

Man kan tala om hybris i sammanhanget eftersom man anser att en erfaren rättsläkare inte har koll på läget. Sen är det är oetiskt. Det är även spridning av falska rykten eftersom det finns en dödsorsak bekräftad. Lisa kan inte värja sig mot lögner och förtal - men hon har anhöriga som är hennes målsägare, som för hennes talan.

En bra sammanställning av den oetiska och omoraliska spridningen av rykten - kamouflerat i tesen att det sker för att hitta "alternativ till åklagarens version".
Ryktesspridningen då offret skuldbeläggs genom att det påstås att hon kan ha hängt sig - är helt jävla skamlöst och borde anmälas - är osmakligt, otäckt förtal.
2015-11-11, 12:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Bra argument från båda. Det faller på sin orimlighet ihop med det tyngsta: Rättsläkarens utlåtande.
Rättsläkarens utlåtande är en slutsats dragen efter att ha tagit del omständigheter vid fyndet, inte en medicinsk slutsats, och de omständigheterna gör det lätt att dra den slutsatsen. Finns det något i utlåtandet, förutom slutsatsen, som talar mot självmord?
2015-11-11, 12:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Tack för den sammanställningen!
Tore Brandtlers slutpädering belyste problematiken med den otursförföljde, nekande Nerijus. Grabben måste vara extremt otursförföljd - men bara i alternativteoretikernas, dårarnas och rättshaveristernas värld.
I den alldeles vanliga och verkliga världen är monstret till 100% skyldig.
Ja - all denna Bevisning säger att hantverkaren gått för långt i sin verksamhet i ladan - på det mest horribla sätt som bara en dåre kan försvara och bortförklara via att titta med lupp i nåt hörn, helt blind för den stora bevisningen.
.. Och självklart hann han. Hans enda motiv var makt - att skåda sitt verk när hon avlider. Det tar några minuter i anspråk innan det går för honom och han är klar med sitt äckel.
Sen är han ointresserad och packar ihop. Han har nått klimax i sina perversa drömmar.
Folk tycks tro att den här sortens avarter ska pilla och dra ut på skiten likt ett samlag med förspel.

Jag hoppas att det är som rättsläkaren sa - att ett tunt snöre gör att det går fort in i medvetslöshet. Stackar liten...
2015-11-11, 12:14
Medlem
M
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jo, snören talar för självmord. Vi har diskuterat snören i två dagar, läs gärna på. Men en sammanfattning kan jag bjuda på.

S169, S170, S208 och G089 har alla DNA-spår från Lisa. Inget DNA från Lisa har hittats på något annat snöre. Dessa fyra snören sammansatta är fullt tillräckligt för att genomföra en hängning, och inget snöre blir över. S169 och S170 bär spår av att ha varit fäst vid röret, och den enklaste förklaringen till att de har Lisas DNA är att hon har satt upp dem själv.

Hängning är det näst vanligaste tillvägagångssättet vid självmord efter läkemedelsförgiftning, avsevärt vanligare än arrangerade trafikolyckor.

Som den hänsynslösa mördare han var fick hon tillverka snaran själv.
Ett sådant hemskt as, att få rigga sin egen hägning med könet blottat.
2015-11-11, 12:17
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
1. Jag påstod inte att NB inte hade lämnat spår med handskar. Kontaminering från frun är mer sannolik utan handskar än med.

2. Aftonbladet: 154 unga döda – bara under 2012

Jag påstår inte att Lisa tog livet av sig, du påstod att hon inte gjorde det. Statistik på det fetstilta?

1. Ok.

2. Om du hade läst allting jag skrev så hade du förstått min argumentation. Du påstår ingenting nej, även om det är snudd på påstående. Du lägger fram en hypotes - LH begick självmord. Ett strukturellt logiskt tänkande måste då sätta upp ett antal konsekvenser av ett sådant antagande. Konsekvenser som jag har beskrivit. Om dessa konsekvenser inte kan påvisas så får man avfärda hypotesen. Man kan inte hålla det för troligt att det gick till på det sätt som hypotesen beskriver. Det är därför orationellt att påstå att LH begått självmord.

Jag har dels beskrivit vad man bör hitta hos LH som skulle tala för självmord. Vidare underbyggt argumentationen med att hennes socialgrupp har låg självmordsfrekvens. Hennes åldersgrupp har förhållandevis låg självmordsfrekvens (5.2 av 100.000 jämfört med 16 av 100.000 för hela befolkningen).

Så, varför bråkar du fortfarande om punkt 2? Om du nu vill driva självmordshypotesen, kan du åtminstone vara ärlig med att du driver totalt osannolikt scenario.
2015-11-11, 12:23
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Läs förhöret med grannarna Tommy o Annika tror jag dom heter, de var ute med sin hund och tiden är uppskattad mellan 19,30-19,45 , vid den tiden kom de ut på traktorvägen ovanför Blomberg och såg då på 4-5 meters håll deras litauernas bil passerade dom och föraren och bilen är igenkända som litauernas bil,
De hejade på föraren, han hejade tillbaka.
Tiden stämmer exakt ca 19,30 och han kopplade upp sig i datorn 19,35
NB vet inget om detta , kommentarer av flashback

Annika kan ju inte ens komma ihåg om hon kom till Thomas hem på fredagen eller lördagen så
man kan ju inte lita 100% på att dom såg NB komma körande på söndagen, det skulle lika gärna kunnat vara på lördagen, och det stämmer också mycket bättre med att dom säger att dom sett NB i bilen på fömiddagen kl ca 10, för på lördagen arbetade NB, men på söndagen låg han och sov kl 10.

FUP 355
Förhör med Johansson, Clas Thomas; 2015-06-12 12:40
Thomas kontaktades ytterligare för att utreda om vilka om varit hemma i bostaden under
söndagen 7/6
Thomas tänker efter och uppger att han jobbade på lördagen mellan 07-14, därefter åkte han in till Lidköping där han handlade och hämtade upp sin flickvän Annika och de åkte
gemensamt hem till Thomas. De var bara hemma under lördagskvällen och likaså under
söndagen bortsett från några korta promenader med den opererade hunden.

FUP 369
Förhör med Hedvall, Annika; 2015-09-30 08:07
Annika berättar att hon är nästan helt säker på att kom till sin särbo Tomas på fredagen innan.
Eftersom Annika inte har någon egen bil, så var det Tomas som hämtade henne.
2015-11-11, 12:30
Medlem
Citat:
Det räcker fullständigt det som finns - det är enbart i din paranoida bubbla det inte räcker. Tejpad över näsa, mun, ett öga och med snara runt halsen inkl blottat kön. Det talar för sadistisk mördare med sexuellt motiv och inte ett dugg annat.
Hur kan du veta att tejpningen inte var för att undvika blodspill och för att slippa se ansiktet efter mordet? Hur kan du veta att kläderna på överdelen inte åkte av vid insläpande i boden (eller annat ställe) och att då byxor också åkte ner? Finns det uppgift på att skärp och knapp var stängd då kroppen satt i skåp? Någon har ju fingrat på kroppen och kläderna då kroppen flyttades och dom togs av, fyra poliser var det eller hur? Hur kan du med säkerhet veta att kroppen hängt i röret då snörerna inte är testade för det och den enda indikation på det är ett hårstrå som sitter på en höjd det inte borde vara på (det borde ha varit på golvet nedanför). Övriga spår av en hängd kropp (framför allt levande) finns inte där.

Hade kroppen hittats vid mopeden så skulle dessa spår inte vara några problem och fallet enkelt. Men dessa platser kroppen varit i gör det svårtolkat. Framför allt slakturtymmet där det kan vara så mycket av NB:s DNA i form av svett, blod, saliv, sperma och tom skit. Det finns 10 DNA-spår av honom som du tar upp här. Hur många spår finns av andra icke redovisade eller testade emot? Ett från IB vet vi men sen då, tre av okänd1, fem av okänd2? Vad händer med åtalet om jackan och byxorna testas om och man finner ett blodspår med DNA från en okänd?

Är det inte märkligt att dom enda spåren härleder från slaktutrymmet. Inget spår av NB och brott vid mopeden, i ladan, i hans bil (och då ifrån Lisa) eller i boden samt i mark runt omkring i form av bil eller fotspår? Framför allt i boden har han varit otroligt duktig med att inte lämnat ett enda spår.

Du gillar inte långa texter och det förstår jag verkligen men jag kunde inte låta bli.
Jag trivs i min paranoida bubbla, hur trivs du i din aggressiva och hatfyllda?
2015-11-11, 12:31
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Jag påstår inte att Lisa tog livet av sig
Du argumenterar ändå utifrån att det skulle ha varit möjligt, vilket är helt absurt med tanke på alla fakta som finns i fallet.
Citat:
Jo, snören talar för självmord.

Micro113 sitter och misstänker Lisas pappa som hennes mördare och nu sitter clownen XO och lyfter fram att Lisa skulle kunna ha tagit livet av sig.
Det är inte konstigt att detta forum kritiseras från annat håll.
2015-11-11, 12:36
Medlem
Citat:
Ja - all denna Bevisning säger att hantverkaren gått för långt i sin verksamhet i ladan - på det mest horribla sätt som bara en dåre kan försvara och bortförklara via att titta med lupp i nåt hörn, helt blind för den stora bevisningen.
.. Och självklart hann han. Hans enda motiv var makt - att skåda sitt verk när hon avlider. Det tar några minuter i anspråk innan det går för honom och han är klar med sitt äckel.
Sen är han ointresserad och packar ihop. Han har nått klimax i sina perversa drömmar.
Folk tycks tro att den här sortens avarter ska pilla och dra ut på skiten likt ett samlag med förspel.

Jag hoppas att det är som rättsläkaren sa - att ett tunt snöre gör att det går fort in i medvetslöshet. Stackar liten...
Just det. För att "förstå" handlingen måste man lämna det konventionella. Det kan vara så att hans utlevelse var just att äntligen genomföra och fullborda sitt "projekt". Han behöver inte ens ha fått utlösning, eller fick det i byxan i förbifarten. Med detta scenario behövs ingen extra tid för "upplevelsen" - den omvittnade handlingen var själva upplevelsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in