2015-11-10, 23:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Bröderna har jobbat med plast som ångspärr i Martorp.
Från förhör med den yngre brodern.
Sedan är jag ofta på Martorp också för där finns mycket fina verktyg. Det finns en byggnad intill Martorp som vi målar röd. ( Förhörsledarens anteckning: markerar med rosa prick norr om gården i hörnet)
FH: Vilken färg är det huset idag?
Röd och vit.
FH: Om man tittar på bygganden med djur håller ni även till där?
Ja det finns garage där och en massa stall. Där finns en byggnad, ett garage med metalldörrar
där finns verktyg.
FH: Så dessa lokaler har ni tillgång till?
Ja. Ibland jobbar vi i själva ladugården
FH: Med djur?
Nej. Men vi plastar in taket på insidan så att det inte skulle vara någon kondens

Finns den gula rullen med plast kanske kvar på Martorp?

Se där ja, potentiellt FUP-stöd av användningsområde för sådan plast. En rulle med sådant är inget som rimligtvis ingår/medföljer i bilen hela tiden, utan mer vid behov. Martorp är rimligt att ge som en sådan rulles fasta punkt, men frågan är var "använd" plast kasseras?
Av alla andra fynd att döma, är det nog inget jättejobb nedlagt på att gömma/slänga en intressant bit byggplast.

Storleken på möjligt aktuellt plast-sjok är i nog i storlek att fylla ut en vanlig ica-påse.
2015-11-10, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag är långt ifrån expert i ämnet, men den plasten ser ut som något som är att likna vid isoleringsplast. Tänkt för inomhusbruk/isolering. Den är tunn, mjuk, följsam och ganska slitstark. Men ingen renodlad byggplast/skyddsplast.
Om tilläggsisolering lagts i tex ladu-taket eller Blomberg 10-renoveringen, kan jag föreställa mig att sådan plast finns i väggar/tak.

Fabrikat på plasten i Sharanen är Budfol - saluförs ej i Sverige(?):
https://www.google.se/search?q=budfol&biw=1440&bih=724&source=lnms&sa=X& ved=0CAUQ_AUoAGoVChMIkfKkjOaGyQIVCtYsCh0NeQ1o&dpr= 1

https://www.google.se/search?q=budfol&biw=1440&bih=724&source=lnms&tbm=i sch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMIs7_77OaGyQIVzIUsCh3q gg0V

Den gula plasten är troligtvis intressant i hög grad.

EDIT
Ursäkta stark dragning åt offtopic.

Med tanke på det iordningställda bagaget på Sharanen, vill jag gärna ha det till att en bagagestädning skett, dagar efter 7/6. Nära på tillfället dom kneps faktiskt.
Minns att någon skribent berättat att det finns en soptipp i området/intill. Väl sent påtänkt i dagsläget kanske, men sopkärl och containerinnehåll tar ju vägen någonstans.

Mitt fetade: Där delar jag helt din uppfattning, allt övrigt i bil och deras hem är ju närmast kaotiskt men i bagaget är det ordning och reda . Den är städad och fixat till och i detta bagage har sannolikt ett emballerat offer transporterats på söndagskvällen. Emballaget har inte läkt som i styckmordsfallet i Boden, där sipprade blod ut från emballaget ner i bagageutrymmet och på en list.

Detta emballage kan helt enkelt kastats som skräp, hopknycklad i en kasse som exempel tar det liten plats, kan finnas undanstoppat i området men även helt enkelt hamnat i ett sopkärl var som helst i området och numera är bränt i en sopugn.
2015-11-10, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det finns tydligen personer som ser fram emot att träffa NB.
Det är några boende i Kumla som har följt fallet via media och som de säger "det vore kul att träffa idioten i verkligheten". De får väl dock göra sig tåls till våren innan detta kan ske, sedan är det nog ingen omöjlighet.

Hej
Om nu GM kommer till KUMLA, så dröjer det inte länge tills han troligen blir knivhuggen i kulvertarna: Där finns inga vittnen: Och den som läxar upp GM så han hamnar på intensiven. Och när han kommer tillbaka får han säkert samma behandling igen och igen och igen, och den fånge som fixar allt kommer troligen att bli en hjälte och troligen med ett fett bank-konto.

Disponent
Senast redigerad av Disponent 2015-11-10 kl. 23:22.
2015-11-10, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det är bäst att vara övertydlig här... men vete fan om det hjälper på vissa

Tilläggsprotokoll sidan 25
5503/26565-15/S208 Blått rep - I diskbänksho på den östra bänken i slaktrum
Samhörighet, snöre
Textila material
Materialet 5503/26565-15/S208 utgjordes av fem bitar snöre där två bitar var hopknutna till längden ca 118 cm, två andra bitar var hopknutna till längden 65 cm och den femte var ca 62 cm lång. Snörena hade en diameter av ca 7 mm diameter och bestod av blå z-slagna polyolefin-fibrer.
OK, det var sidan 25, inte S25. Men de knutar de pratar om här är troligen skarvknutar, medan jag pratar om vad som ser ut som en knop på bilden på diskbänken och där de talar om ett snöre.
2015-11-10, 23:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Våldtäkt där man tvingar sig till sex är ju lite mer förekommande än att man hänger upp människor och dödar dem... eller sticker ut ögonen eller biter av kroppsdelar, om du helt ärligt inte förstår skillnaden så beror det inte på sättet den vanligaste överfallsvåldtäkten benämndes som... dvs VANLIG VÅLDTÄKT. Visserligen är överfallsvåldtäkter inte lika vanliga som våldtäkter inomhus vid tex alkoholintag, fest eller tom våldtäkter på sin fru eller flickvän.

Jag vet inte, men har mycket svårt för att föreställa mig att en sjuttonårig tjej har ditt resonemang i sina tankebanor när hon har att göra med en äldre man med kniv som beordrar henna att lyda. Det är kniven som talar, inte tanken på att en vanlig våldtäkt kan man ju bjuda på för att rädda sitt skinn.

Det finns ingenting som talar för att en vanlig våldtäkt ens fanns på ritbordet i det här fallet, absolut ingenting, så varför skulle offret tänka sig att det förmodligen handlade om en vanlig våldtäkt och inte en annan typ av övergrepp.

Våld mot kvinnor är vanligt i olika former, långt mer vanligare än vanliga våldtäkter kan jag tänka mig.
2015-11-10, 23:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Se där ja, potentiellt FUP-stöd av användningsområde för sådan plast. En rulle med sådant är inget som rimligtvis ingår/medföljer i bilen hela tiden, utan mer vid behov. Martorp är rimligt att ge som en sådan rulles fasta punkt, men frågan är var "använd" plast kasseras?
Av alla andra fynd att döma, är det nog inget jättejobb nedlagt på att gömma/slänga en intressant bit byggplast.

Storleken på möjligt aktuellt plast-sjok är i nog i storlek att fylla ut en vanlig ica-påse.

Sågs inte NB, alldeles innan gripandet, bära på byggplast vid en intilliggande byggnad?
2015-11-10, 23:19
Medlem
ieshos avatar
Hur ska man tolka denna loggpost från måndagsmorgonen?
Åklagarbeslut ang. Tillstånd till hemlig övervakning av elektronisk kommunikation fattat. Begäran om positionering av mobiltelefon skickad till NOA kl. 08.10 Svar från NOA kom kl. 09.10 Sista uppgifter från telefonen var kl. 18.39. Från mast i riktning mot Blombergs säteri. FUP s19.
Det förekom tidigt uppgifter att mobilen hade rört sig en aning innan den försvann. Vad menas med "positionering"?
2015-11-10, 23:19
Medlem
Rosa-Panterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
Hej
Om nu GM kommer till KUMLA, så dröjer det inte länge tills han troligen blir knivhuggen i kulvertarna: Där finns inga vittnen: Och den som läxar upp GM så han hamnar på intensiven. Och när han kommer tillbaka får han säkert samma behandling igen och igen och igen, och den fånge som fixar allt kommer troligen att bli en hjälte och troligen med ett fett bank-konto.

Disponent
Sluta larva dig.

Det kan hända att GM får en tjuvsmäll i en kulvert eller en omgång på en avdelning om han har otur och hamnar på normalavdelning bland tyngre brottslingar. Men några knivhuggningar lär det inte bli och vem skulle se till att den som misshandlar vederbörande får ett fett bankkonto?

Håller han väldigt låg profil och dessutom sätts på avdelningar där sexbrottslingar sitter så har han goda chanser att klara sig helskinnad. Ett livstidsstraff är dock lång tid men folk tenderar att glömma med tiden.
2015-11-10, 23:21
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur ska man tolka denna loggpost från måndagsmorgonen?
Åklagarbeslut ang. Tillstånd till hemlig övervakning av elektronisk kommunikation fattat. Begäran om positionering av mobiltelefon skickad till NOA kl. 08.10 Svar från NOA kom kl. 09.10 Sista uppgifter från telefonen var kl. 18.39. Från mast i riktning mot Blombergs säteri. FUP s19.
Det förekom tidigt uppgifter att mobilen hade rört sig en aning innan den försvann. Vad menas med "positionering"?

Den senaste kopplingen till masten. För att visa var telefonen sist befann sig.
2015-11-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det funkar inte för mig att kopiera bilder från FUP! Markera och kopiera ser ut som vanligt. Till mapp finns inget att klistra in. Försökt att klistra till både Word och Paint men det blir bara en SVART ruta. Ni är flera som har lagt upp jpg bilder till minfil.org, vad är knepet? Behöver jag ladda hem nån specialverktyg? HJÄLP mig att skaffa bilder som jag vill ha till infosidan

http://www.homokozo.se/mordetpalh.php

Med reservation för att jag inte vet exakt vad du gjort kan jag berätta vilka möjligheter jag har.

I vanliga Acrobat Reader använder jag Redigera/Ta en ögonblicksbild markerar och får då en yta med bild och/eller text som kan klistras in i Word t ex. Jag kan också använda den för inklistring i en bild i Photoshop. I Photoshop kan man också importera hela aktbilgan och plocka isär valfria sidor för vidare behandling.

Jag brukar inte använda Paint men provade nu. Det gick utmärkt.

Det finns säker en massa andra sätt.

Låter som att du har grus i maskineriet, som jag inte kan hjälpa till med !
2015-11-10, 23:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Den senaste kopplingen till masten. För att visa var telefonen sist befann sig.
Så, var befann den sig?
2015-11-10, 23:24
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Sågs inte NB, alldeles innan gripandet, bära på byggplast vid en intilliggande byggnad?

vart har du läst det? jag känner inte igen det från några vittnesförhör... var det i medier eller i FUP?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in