2015-11-10, 11:31
Medlem
Theforeigners avatar
TRASMATTORNA SOM FÖRSVANN FRÅN FYNDPLATSEN !!!

Kom Lisa's kropp till boden EFTER tirsdag den 9 Juni ???

CB beskriver hur det såg ut i boden då han på tisdagen den 9 Juni tittade inn i boden.
han säger att det låg trasmattor framför klädskåpen där Lisa hittades på fredagen den 12 Juni.

Men på dom foton jag sett inne från boden finns inga trasmattor framför klädskåpen !!!

Det finns därimot släpspår framför klädskåpen på bilderna.

DVS att mellan den 9 och 12 Juni måste någon varit inne i boden och gjort något som fick trasmattorna att försvinna från sin plats !!!
var det att Lisa släpades över golvet?, jag tror det !

Så detta skulle ju avgjort kunna betyda att Lisa's kropp inte fanns i boden den 9 Juni !

FUP 458
Förhör med Berggren, Christoffer; 2015-06-14 13:30

"Christoffer fortsätter att beskriva: Jag minns att det fanns trasmattor på golvet framför skåpen."

Här är bild inne från boden, inga trasmattor att se!:

https://www.anony.ws/i/2015/11/02/Acr6702750308352-60951.jpg

Jag minns också att en av teknikerna (tror jag det var) hittade ett friskt löv på eller vid Lisa's kropp då hon hittades i klädskåpet, vilket styrker teorien om att Lisa inte placerades i Boden på Söndagen den 7 Juni, utan i de allra närmaste dagarna till Fredagen den 12 Juni då hon hittades, jag skulle tro Onsdag, Torsdag eller Fredag.

Någon som har detaljerad info (länk? text? namn på den om hittade det) om det friska lövet som hittades på eller vid Lisa's kropp?

Och var finns trasmattorna nu ???
Senast redigerad av Theforeigner 2015-11-10 kl. 11:57.
2015-11-10, 11:33
Medlem
develis avatar
Att Lisa hängt sig / utfört självmord som vissa dårar osmakligt påstår faller på sin orimlighet.

¤ Rättsläkare har skrivit att hon är bragd om livet av annan person=mördad.

¤ Detta är bedömt via hur bland annat snaran är anbringad.

¤ Det finns ett brott på tungbenet men inga nackkotor är av. Det sker skador på brosk likaväl pga att tyngden då kroppen faller.

>>>Självklart är det rättsläkaren som avgör dödsorsak och inte statistik.<<<
Senast redigerad av develi 2015-11-10 kl. 11:39.
2015-11-10, 11:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det fetade är återigen din egen hypotes. Inget fel med en sådan, men världen snurrar inte kring den.
Vi vet inte vilka snören som satt var, och vi har inte sett obduktionsbilderna som visar hur snörena var knutna, så vi vet väldigt lite. Det du tycks oförmögen att ta in är att det faktum att det finns DNA på en snörbit lika gärna tyder på att den INTE knöts upp vid röret, som att LH själv skall ha hanterat den.

Vad gäller det andra fetade: Ja, du har vid upprepade tillfällen skrivit "det snöre som sannolikt var bundet till röret" och liknande, men det är inte en rimlig utgångspunkt för ifrågasättande av andra påståenden, eftersom det är DIN egen obekräftade hypotes.

Hennes DNA kan ha hamnat på olika delar av snörena om hon värjde sig mot att få snaran över halsen, eller när hon kämpade för sitt liv hängande eller stående på tå med en snara dragen runt hlasen. Du vet inte. Jag vet inte.

Eftersom du är allergisk mot att svara på frågor så försöker jag igen:
Givet att LH hängde från röret, vad är mest sannolikt:
A) LH knöt snaran kring sin hals och hängde sig själv där,
B) någon annan hängde LH där.

Notera att A och B är menade att vara ömsesidigt uteslutande; om du inte håller med om det så fortsätter jag att förfina dem tills du ger forumet ett svar.
Statistiskt är det mycket mer sannolikt med självmord än mord.

Anser du att måttet 13 cm på tre ställen, snörlängd, skada på snöre och rörets omkrets, är tillfälligheter?
2015-11-10, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Utmärkt. Håll fast vid inställningen att förklaringar finns att söka i ursprungsmiljön. När det kommer till kritan är det alltid hemifrån vi startar (Winnicote m fl). Det är egentligen bara att gå till sig själv.

Intressant är Ulf Åsgårds kommentar i GP, Åsgård är som bekant psykiatriker och tidigare expert i rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp som läst den misstänktes personutredning och konstaterar att ingen egentligen vet något om den misstänktes förflutna innan han kom till Sverige. Apropå personutredning säger Ulf Åsgård i intervjun " I den är det sida upp och sida ner vad de misstänkte själv säger. Och jag har påpekat att det är väl själva fan att man inte skaffat referenser i hemlandet och Sverige, utöver hans arbetsgivare. I Litauen finns det säkert register hit och dit, och personer som inte är hans närstående, som man kunnat tala med".

I slutet av intervjun på frågan "Vad är det för fantasier som ligger bakom den här typen av mord?" svarar han "Det är de mest bisarra tankar du kan föreställa dig. Det handlar om makt, förnedring och att utöva makt genom att hota att döda eller sexuella övergrepp. Det handlar om att se rädslan i ögonen på offret och att njuta av det."

Självklart vet jag inte utan kastar bara ur mig ett möjligt scenario på basis av vissa iakttagelser som svarar hyfsat även mot Åsgårds reflektioner.

Att bli kallad "fåtöljexpert" i sammanhanget är en komplimang med tanke på adressaten. Till frågan om jag ger NB:s föräldrar skulden och är det faktiskt mig helt främmande. De har naturligtvis gjort så gott de har kunnat med förödande resultat. Ansvarsfrågan är redan avklarad som birkaboo också understryker.

Jag skulle kunna föreslå några diagnoser för personlighetsstörningar som NB verkar fylla kriterierna för men jag avstår tills vidare då det skulle kräva kliniska förutsättningar. Det finns en gräns även för mina hypotetiska utsagor i skrivande stund.

Mitt fetade: Jag är benägen att hålla med dig men jag tror en stor tidsbrist är orsaken, man lägger allt krut på NB och händelsen då det trillar in svar från NFC. Man har ändå fått svar från England avseende fingeravtryck och fyllekörningen i falskt namn. Det är oerhört tidskrävande att ta in uppgifter i utlandet för man kan inte precis åka dit och börja själv en utredning.

Det blir först efter fällande dom man kan börja gräva i förflutna om det finns resurser till det, jag hoppas att de får dessa resurser och hjälp av utländsk polis för man kan få träff i gamla fall som ligger och pyr.
2015-11-10, 11:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att Lisa hängt sig / utfört självmord som vissa dårar osmakligt påstår faller på sin orimlighet.

¤ Rättsläkare har skrivit att hon är bragd om livet av annan person=mördad.

¤ Detta är bedömt via hur bland annat snaran är anbringad.

¤ Det finns ett brott på tungbenet men inga nackkotor är av. Det sker skador på brosk likaväl pga att tyngden då kroppen faller.
Citat:
Fynden och omständighetema visar att döden orsakats av annan person.
Omständigheterna var att kroppen olovligen flyttats efter döden. Rättsläkaren har tagit del av utredningen i övrigt innan slutsatsen drogs.

Vem och var gjordes den bedömningen?

Nackkotor behöver inte gå av vid självhängning. Hur vet du att det inte finns skador på brosk?
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-11-10 kl. 11:55. Anledning: Ordföljd
2015-11-10, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Han har ju planerat och fantiserat om dådet och såklart hade han läst på en del, googlat på DNA osv - han verkade ju veta lite om det i alla fall. Men, på frågan vad han hade för förklaring till att hans DNA fanns på Lisas kläder svarade han typ -"vet inte, jag är ingen expert." Just i det ögonblicket tänkte han nog - "skulle läst på litet mer." Äcklet tog väl såklart av handskarna när han tillfredsställde sig själv, möjligt att han i den vevan drog ner/upp hennes kläder vilket kan förklara hans DNA och även Irinas på trosorna.

Ja, det är nog inte svårare än allt gick inte som det var tänkt. Jag använder handskar av olika slag beroende på vad jag ska göra. Ofta måste man ta av sig handskarna, de blir för klumpiga, om man ska göra saker som att tejpa, leta efter en skruv eller spik, skruva eller spika, plocka upp småsaker, öppna förpackningar, klippa o s v.

Att handskar åker på och av, sker per automatik, inget man tänker på när man snickrar eller arbetar med något. Därför är det inte intressant om han använde handskar, för han har ju tack och lov lämnat spår som räcker för att binda honom till brottet.

Det som framgår av de fynd som hittats, och speciellt av de fynd/spår som inte hittats, är att klienten Nero och advokaten Rönnbäck gillar amerikanska TV serier om forensiska fall. Men som Nero riktigt påpekar så blir man inte expert genom att titta på TV och man skapar inte rimliga tvivel i en svensk domstol genom att härma skickliga skådisar.

Det är viktigt att komma ihåg att Nero inspireras av bilder och att det finns kusliga likheter med brottet i hans dator. Om en störd, lättpåverkad personlighetstyp som Nero levt i en annan tidsålder, inte haft påverkan från den stora världen, eller möjlighet att lämna den lilla byn i Litauen, så hade inte detta skett.

I en tid av rörlighet där det inte finns en gräns för hur vidriga bilder får vara av en verklighet vi "vanliga" inte känner till, är risken att stöta på en Nero, en realitet vi tvingas leva med. Nero och Anders Eklund har många likheter i sitt sätt att slumpmässigt välja ut ett offer. De lämnar små samhällen och rör på sig på ett sätt där de blir svåra att fånga in.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-11-10 kl. 11:42.
2015-11-10, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Med all sannolikhet kommer fortsättning att följa i HR. Hoppas att NB får någon av "de stora grabbarna" som advokat. Denne advokat tror jag kommer att lägga upp försvaret på ett helt annat sätt, dvs rikta in sig på den tekniska bevisningen. Det är det enda sättet att kunna få en ändring i utgången. Han ska försöka att välta fundamentet i bevisningen, DNA och blodspåren. Om han inte lyckas välta fundamentet så gäller det i alla fall att så lite tvivel, få lite sprickor i fundamentet. Att hålla på med de perifera detaljerna som vilken soppa det var frågan om, om Lisa hade en pojkvän eller inte, om AJ, HJ och GJ hade alibi, om polisen föste undan eller sparkade katten, om det var någon som smög in hos NB, om Flashbacks och medias roll osv osv kommer inte att röna någon framgång i HR. Hoppas att vi kommer att få lära oss en del matnyttigt om DNA och blodbevis och hur de kan avsättas.
Och detta ska han göra med en lika ovillig NB till hands som under den här rättegången som varit. Karln har ju inte bidragit med något för att bli fri från detta. Snarare tvärtom.
2015-11-10, 11:43
Medlem
Citat:
Vad kan ske när en tjej/kvinna står inför hot att dödas?
Det ska minsann slåss som en viking until the bitter end.
Not.

Om man läser bekännelser från sadistiska mördare eller dokumenterade brottsplatsundersökningar så är inte detta givet. Flera av offren uttalar ord som visar att de ger upp: Hälsa mamma att jag älskar henne, sa Josie. Andra försöker köpslå med mördaren. En tredje variant är att mördaren lurar offret - om du gör xxxx så får du leva. Ett fjärde fenomen är paralyserad av skräck som ses vid sexualbrott - och så finns det de som kämpar emot.
Det är ytterst okunnigt att påstå att alla ska kämpa emot med andra ord.
Visst ger en del människor med sig under vapenhot och till och med frivilligt går in i en gaskammare eller till en galge. Om nu lisa vid medvetande hängdes så borde det åtminstone finns spår efter en dödskamp, spår på väggarna.

Om man är paralyserad av skräck inför dödshot finns det då spår av urin, tårar, saliv, snor?
2015-11-10, 11:48
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Citat:
Vad kan ske när en tjej/kvinna står inför hot att dödas?
Det ska minsann slåss som en viking until the bitter end.
Not.

Om man läser bekännelser från sadistiska mördare eller dokumenterade brottsplatsundersökningar så är inte detta givet. Flera av offren uttalar ord som visar att de ger upp: Hälsa mamma att jag älskar henne, sa Josie. Andra försöker köpslå med mördaren. En tredje variant är att mördaren lurar offret - om du gör xxxx så får du leva. Ett fjärde fenomen är paralyserad av skräck som ses vid sexualbrott - och så finns det de som kämpar emot.
Det är ytterst okunnigt att påstå att alla ska kämpa emot med andra ord.

Håller helt med där!

Och det finns ju aldrig någon regel för hur man reagerar vid ett hot om fara för sitt eget liv.

Det är väl en biologiskt nedärvd egenskap som vi med vår bekvämlighet inte behöver använda/använder så ofta.

Män tenderar väl oftare än kvinnor reagera med våld och utagerande mot ett omedelbart hot.

Men det förekommer säkert lika ofta hos kvinnor att man reagerar med våld att försvara sej själv.

Det är i alla fall en handling som ingen kan genrralisera över.

Tror ingen reagerar likadant som någon.

Jag var en gång utsatt för ett våldtäktsförsök. Jag blev paralyserad och kunde inte röra mej. Min syrra var med. Men henne gjorde de inget emot. Hon lyckades få dem att släppa mej.

Det va skitläskigt! Att man inte kan röra sej trots att det är det enda man vill.
2015-11-10, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag har sagt det förut men säger det igen. NB har utfört takarbeten på ladan. Kanske behövde han markera en rät linje. Det blåa balsnöret var det som han råkade hitta. Tror jag på detta? Självklart inte. NB har inte ens hävdat det själv heller. Detta skulle kunna vara ett sätt för NB:s DNA att legitimt befinna sig på snöret. Finns det något annat sätt måhända? Plantering har på ett väldigt pedagogiskt sätt avförts. Återstår DNA-överföring som åklagaren visat. Känns liksom klappat och klart. Lite "black box" över det hela. Stoppa in en levande LH, NB och lite balsnöre i boxen. Ut kommer samma sak fast LH är död. Vad hände i boxen? Det spelar ingen roll. NB säger i princip att han aldrig varit i boxen.
Kul formulering. Tittade någon i boxen innan och efter? Det kanske satt någon där i.
2015-11-10, 11:55
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Långt hår stämmer nog inte för A hade nog page till axlarna. Dock samma raka, rågblonda hår. Samt smal kroppsbyggnad.
Är det nåt tvärtemot man kan se tro? Hans fru är både mörk och mullig. Mamman är nog i samma form tror jag (om nu namn som förekommit här stämmer). Tippar på nåt kopplat till dottern - dock ska denna inte in i tråden. Hon kan ha haft tillräckligt nog med all uppståndelse kring fallet och som värst nåt bak i tiden då han varit våldsam mot sitt ex.
Ja frun och mamman har ju samma kroppskonstitution och hårfärg. (Mamman i mitten: http://www.skrastas.lt/galery/_skrastas/2014/12/20/rdfo_2014_Radviliskis_globejai2_SJ.jpg )

Såg för länge sen en dokumentär om en seriemördare som mördade endast snygga, smala blondiner. Motivet sades vara delvis sexuellt, om jag minns rätt. Seriemördarens fru (som ej var smal eller blond) intervjuades. Hon hade haft kännedom om hans avvikande sexualitet, och att han ofta hade uttryckt hat mot specifikt snygga blondiner.
Apropå spåren från dessa "livesex-siter" som hittades i datorn, kan det möjligen vara så att IB har varit delaktig. I förhör sa hon att de bara brukade ha "vanligt/normalt" sex - inget annat. Och när de kollade på porrfilmer tillsammans var det bara "vanliga/normala" filmer, sa hon. Jag är lite tveksam till det faktiskt, IB framstår inte som särskilt ärlig i övrigt. Eller så har NB helt dolt den sidan från frun (i ca 5-6 år) och kanske även gått till prostituerade, som du föreslog. Undrar om polisen kollar upp sådant nu.
2015-11-10, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
I rättegången någon sakkunnig nämnde den samanlagda replängden, men jag minns inte nu. Jag har inte haft tid heller i senaste dagarna...Minns bara att jag reagerade på detta. Nämligen det var ganska många meter.
En inventering av det minimala behovet av snöre:

Öglan/snaran kräver 2 varv x ca 60 cm: 120 cm. Generöst tilltaget för att enkelt kunna träs över offrets huvud.
Knopen på snaran: ca 10 cm.
Den lodräta delen från snaran upp till slangen (axelhöjd = 165 – ca 25 cm): ca 60 cm.
Tre varv runt slangen: ca 30 cm.
Säkringsknop under slangen: ca 10 cm.
Fri part att manövrera med: ca 30 cm

Totalt: ca 260 cm. Rätt generöst tilltaget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in