Citat:
Ursprungligen postat av
blackmolly123
Han har ju planerat och fantiserat om dådet och såklart hade han läst på en del, googlat på DNA osv - han verkade ju veta lite om det i alla fall. Men, på frågan vad han hade för förklaring till att hans DNA fanns på Lisas kläder svarade han typ -"vet inte, jag är ingen expert." Just i det ögonblicket tänkte han nog - "skulle läst på litet mer." Äcklet tog väl såklart av handskarna när han tillfredsställde sig själv, möjligt att han i den vevan drog ner/upp hennes kläder vilket kan förklara hans DNA och även Irinas på trosorna.
Ja, det är nog inte svårare än allt gick inte som det var tänkt. Jag använder handskar av olika slag beroende på vad jag ska göra. Ofta måste man ta av sig handskarna, de blir för klumpiga, om man ska göra saker som att tejpa, leta efter en skruv eller spik, skruva eller spika, plocka upp småsaker, öppna förpackningar, klippa o s v.
Att handskar åker på och av, sker per automatik, inget man tänker på när man snickrar eller arbetar med något. Därför är det inte intressant om han använde handskar, för han har ju tack och lov lämnat spår som räcker för att binda honom till brottet.
Det som framgår av de fynd som hittats, och speciellt av de fynd/spår som inte hittats, är att klienten Nero och advokaten Rönnbäck gillar amerikanska TV serier om forensiska fall. Men som Nero riktigt påpekar så blir man inte expert genom att titta på TV och man skapar inte rimliga tvivel i en svensk domstol genom att härma skickliga skådisar.
Det är viktigt att komma ihåg att Nero inspireras av bilder och att det finns kusliga likheter med brottet i hans dator. Om en störd, lättpåverkad personlighetstyp som Nero levt i en annan tidsålder, inte haft påverkan från den stora världen, eller möjlighet att lämna den lilla byn i Litauen, så hade inte detta skett.
I en tid av rörlighet där det inte finns en gräns för hur vidriga bilder får vara av en verklighet vi "vanliga" inte känner till, är risken att stöta på en Nero, en realitet vi tvingas leva med. Nero och Anders Eklund har många likheter i sitt sätt att slumpmässigt välja ut ett offer. De lämnar små samhällen och rör på sig på ett sätt där de blir svåra att fånga in.