2015-11-10, 08:38
Medlem
mjohan84s avatar
Jag har nog flinat åt de som hävdar att denna ekonomiska alt systemkollaps kommer att ske i vårt rika land.

Men nu läser man allt oftare i tidningar , såväl lokal som riks att det saknas pengar. Man börjar prata om skattehöjningar för att finansiera de ökade kostnaderna.

Vad detta beror på är ju givetvis en ökad invandring som drar med sig ökade kostnader.
Säg att 500k människor kommer till Sverige så är ju deras vinterjackor den lilla kostnaden för oss skattebetalare .

Hur kan man låta detta fortsätta? Jag är inte villig att betala ännu mer i skatt, jag känner inte någon som vill göra detta...

Min avsikt är inte att diskutera invandring utan hur statens ekonomi påverkas utav detta .
Vad man tycker om invandrare kan man därför låta bli att tycka till om i denna tråd .

Hur ska vi ha råd med allt detta ? Vad händer med Sverige som land om kostnaderna fortsätter att skena ? Tänker även på bostadspriserna som kanske hålls uppe pga bostadsbristen men vad händer om en allt större del utav svenskarna börjar få det tufft ekonomiskt ? Tenderar marknaden att spricka i det läget ?

Som jag ser det så är det tuffa år som väntar oss framöver
Citera
2015-11-10, 08:57
Medlem
Vi kommer att se nävar vifta i riksdagen och civilkrig på gatorna(vilket iof har börjat lite smått)
Pengar och prylar kommer inte bli så viktiga utan det man kommer värdera är sin egen säkerhet.
Alltså glöm kostnaderna, det är det sista man kommer tänka på.
Citera
2015-11-10, 10:48
Medlem
Det är inte pengar eller statens finanser som är problemet. Enligt beräkningar kostar våra nuvarande flyktinginvandrare c:a 70,000:- per år för offentlig sektor. Om vi antar att det kommer 190,000 flyktingar och ungefär lika många anhöriga så blir belastningen på den offentliga sektorn i storleksordningen 25-30 miljarder per år. Offentliga sektorns skatteintäkter är 1642 miljarder, så flyktingmottagandet ökar belastningen med 1,8% eller om man föredrar 0,76% av BNP. Även om vi räknar på 100,000:- per flykting (vilket kan vara rimligt eftersom många flyktingar kommer från väldigt lågutbildade länder som Afghanistan) så blir det bara 1% av BNP. Det funkar naturligtvis inte att hålla på så här hur länge som helst men på några års sikt är nuvarande nivåer av flyktingmottagande långt ifrån någon ekonomisk katastrof. Svensk ekonomisk tillväxt är än så länge högre än kostnaderna för flyktingarna.

Problemet är snarare de stora flaskhalsar som finns på bostads- och arbetsmarknaden, samt belastningen på skola, vård, omsorg, rättsväsende och social service. P.g.a. trögheter kommer kvaliteten på alla dessa sjunka väsentligt de närmaste åren. Det kommer också i kombination med "white flight" leda till ett starkt segregerat apartheid-liknande samhälle.
Citera
2015-11-10, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Det är inte pengar eller statens finanser som är problemet. Enligt beräkningar kostar våra nuvarande flyktinginvandrare c:a 70,000:- per år för offentlig sektor. Om vi antar att det kommer 190,000 flyktingar och ungefär lika många anhöriga så blir belastningen på den offentliga sektorn i storleksordningen 25-30 miljarder per år. Offentliga sektorns skatteintäkter är 1642 miljarder, så flyktingmottagandet ökar belastningen med 1,8% eller om man föredrar 0,76% av BNP. Även om vi räknar på 100,000:- per flykting (vilket kan vara rimligt eftersom många flyktingar kommer från väldigt lågutbildade länder som Afghanistan) så blir det bara 1% av BNP. Det funkar naturligtvis inte att hålla på så här hur länge som helst men på några års sikt är nuvarande nivåer av flyktingmottagande långt ifrån någon ekonomisk katastrof. Svensk ekonomisk tillväxt är än så länge högre än kostnaderna för flyktingarna.

Problemet är snarare de stora flaskhalsar som finns på bostads- och arbetsmarknaden, samt belastningen på skola, vård, omsorg, rättsväsende och social service. P.g.a. trögheter kommer kvaliteten på alla dessa sjunka väsentligt de närmaste åren. Det kommer också i kombination med "white flight" leda till ett starkt segregerat apartheid-liknande samhälle.

Varifrån kommer siffran 70,000:- per år? Finns ju gott om artiklar med siffror mer åt detta håll:

http://www.svd.se/lagenhet-till-flykting--for-60-000-i-manaden

3000 kr per dygn, per person, har jag också läst.... stat betalar upp till 2000, kommunen resten.

Hur som helst, vi "har råd" så länge den rätta viljan finns. Finns ju ingen ände på hur mycket man kan strama åt och/eller låna. Men jag tror att viljan kommer försvinna ganska snabbt när folk faktiskt börjar känna av åtstramningarna...
Senast redigerad av Merlini 2015-11-10 kl. 11:22.
Citera
2015-11-10, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merlini
Varifrån kommer siffran 70,000:- per år? Finns ju gott om artiklar med siffror mer åt detta håll:

http://www.svd.se/lagenhet-till-flykting--for-60-000-i-manaden

3000 kr per dygn, per person, har jag också läst.... stat betalar upp till 2000, kommunen resten.

Hur som helst, vi "har råd" så länge den rätta viljan finns. Finns ju ingen ände på hur mycket man kan strama åt och/eller låna. Men jag tror att viljan kommer försvinna ganska snabbt när folk faktiskt börjar känna av åtstramningarna...

Det är den siffran som Joakim Ruist vid Malmö Högskola räknade fram och som Tino Sanandaji också brukar citera. Jan Ekbergs beräkningar gör ingen skillnad på flyktingar och andra sorters invandrare men har kommit fram till liknande storleksordning på nettoöverföringen till invandrare från offentlig sektor.

Det kan mycket väl vara som du säger, att den politiska viljan att bekosta invandringen kommer att sätta stopp innan de ekonomiska möjligheterna gör det. Lite grann som när östblocket kollapsade 1989-90 p.g.a. brist på intern legitimitet snarare än någon akut ekonomisk kris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in