2015-11-09, 20:47
Medlem
Hej, jag hyr av en privat person, lägenheten är möblerad. Allt i lägenheten är nytt.

Utan tillstånd, tog jag ner två tavlor och satte upp en spegel istället. Inga hål behövdes borra för det fanns ju redan hål i väggen- hålen där tavlorna hängt.

Vidare satte jag saker för fönsterna istället för gardiner. Ni vet en sån här sak som gör att ljuset kommer in i lägenheten men grannarna kan inte se in. Det är som "klister" man bara sätter dit vatten på fönsterglaset och sedan klistras det fast helt själv. När man tar av det så syns det inte ens.

Dum som jag var berättade jag det för hyresvärden som blev arg. Han hotade med att säga upp mitt kontrakt om jag inte satte dit hans fula tavlor och tog bort det jag har satt på fönsterna.

Jag sade att jag inte vill vara som ett djur i bur där grannarna ser rakt in i lägenheten.

Det står bara på kontraktet att jag inte får göra saker i lägenheten som förstör lägenheten, som att borra, ta dit hantverkare, måla och röka.

Jag anser inte att jag förstör lägenheten när jag sätter saker på fönsterrutorna för jag vill vara själv.
Inte heller förstör jag något när jag tar ner hans fula tavlor. Dom finns ju kvar i klädkammaren.

Nu hotar han med - med att säga upp hyresavtalet, jag har tre månader på mig att finna ett nytt boende om jag inte ändrar tillbaks det.

Stod inget på kontraktet att jag inte får möblera om något. Det stod bara om att röka, borra, måla och ta dit hantverkare.

OBS om ni svarar behöver jag ett lagrum som jag kan hänvisa till. Gärna någon länk så jag kan skriva ut lagrummet åt hyresvärden.

Tack på förhand.
Citera
2015-11-09, 20:49
Medlem
Du omfattas inte av hyreslagen på samma sätt som en vanlig hyresgäst, du hyr ju i andrahand och hyr möblerat. Den du hyr av kan ha som krav att du inte får ändra något. Men ta ett snack i stället för att bli utkastad.
Citera
2015-11-09, 20:52
Medlem
Thieveryss avatar
Tycker du ska läsa igenom 12kap Jordabalken (aka hyreslagen) där står allt utförligt.

https://lagen.nu/1970:994#K12
Citera
2015-11-09, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du omfattas inte av hyreslagen på samma sätt som en vanlig hyresgäst, du hyr ju i andrahand och hyr möblerat. Den du hyr av kan ha som krav att du inte får ändra något. Men ta ett snack i stället för att bli utkastad.
Varför skulle inte hyreslagen gälla andrahandsuthyrning?
Citera
2015-11-09, 20:59
Medlem
Thieveryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Varför skulle inte hyreslagen gälla andrahandsuthyrning?

Det gör den, men regler om besittningsskydd träder inte in förrän efter två år och detta skydd är svagare än annars.
Citera
2015-11-09, 21:16
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Det finns ingen paragraf som specifikt ger dig rätten att möblera om men det finns inte heller något som förbjuder det, vilket innebär att det är tillåtet så länge det inte bryter mot någon annan bestämmelse.

Som exempel kan nämnas 12 kap. 24 a § jordabalken som ger dig som hyresgäst rätt att i lägenheten utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder, att flytta på tavlor är alltså inga problem. Du kan dock bli ersättningsskyldig om de förstörs på något sätt så se till att de förvaras bra.
Citera
2015-11-09, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Nu skiter jag i lagar och regler. Frågan du ska ställa dig själv är om det är värt att börja tjafsa med din hyresvärd över det? Är det värt att sätta bostaden på spel pga plastfilm på fönstren? Anledningen till att man hyr i andrahand brukar ju vara för man inte får tag på ett förstahandskontrakt eller annan bostad. Så överväg noga hur du tar dig vidare.

Vad får er att tro att det är ett andrahandskontrakt? Det är inget andrahandskontrakt. Det är ett förstahandskontrakt.
Citera
2015-11-09, 23:23
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljuvsommarnatt
Vad får er att tro att det är ett andrahandskontrakt? Det är inget andrahandskontrakt. Det är ett förstahandskontrakt.
Skit samma, är det värt det?
Citera
2015-11-09, 23:35
Medlem
Du får göra vad du vill så länge du återställer det till det skicket som var när du flyttade in om du skulle flytta.
Citera
2015-11-10, 07:12
Medlem
Du får göra såna saker - det är inte olagligt och du har rätt till det.

Dock så har din hyresvärd också rätt att säga upp hyresavtalet utan anledning.

Citat:
Ursprungligen postat av ljuvsommarnatt

Det är ganska ovanligt att man hyr möblerat när det rör sig om förstahandskontrakt.

Är det en bostadsrätt eller hyresrätt du hyr?

Om det är en bostadsrätt - då hyr du i andra hand.

Om det är en hyresrätt - äger privatpersonen du hyr av fastigheten - om inte så hyr du i andra hand.
Citera
2015-11-10, 09:33
Medlem
Det är svårt att referera till lagrum som inte finns; lagen reglerar egentligen det som är olagligt snarare än det som är lagligt; står det inget om det i lagen är det lagligt.

Lagen säger att du inte får utsätta möblerna eller lägenheten du hyr för onormalt slitage eller skada. Är du varsam om tavlorna och kan återställa lägenheten i det skick du hyrt det i (minus normalt slitage) får du göra som du vill. Blir det märken av fönsterplasten får du stå för den kostnaden, men det är inget som hindrar dig från att sätta upp den eller spegeln. Rent lagligt kan du plocka ut varenda möbel och förvara i ett förråd avsett för ändamålet (inget får som sagt skadas).

Att inte vårda lägenheten kan vara skäl för uppsägning, men då måste du aktivt vanvårda den för att kunna bli uppsagd. Rökning t.ex. gör ganska stor skada på lägenheter (grannarnas påverkas ofta också) men det är inte skäl nog för att kontraktet ska kunna sägas upp.
Citera
2015-11-10, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Det är svårt att referera till lagrum som inte finns; lagen reglerar egentligen det som är olagligt snarare än det som är lagligt; står det inget om det i lagen är det lagligt.

Lagen säger att du inte får utsätta möblerna eller lägenheten du hyr för onormalt slitage eller skada. Är du varsam om tavlorna och kan återställa lägenheten i det skick du hyrt det i (minus normalt slitage) får du göra som du vill. Blir det märken av fönsterplasten får du stå för den kostnaden, men det är inget som hindrar dig från att sätta upp den eller spegeln. Rent lagligt kan du plocka ut varenda möbel och förvara i ett förråd avsett för ändamålet (inget får som sagt skadas).

Att inte vårda lägenheten kan vara skäl för uppsägning, men då måste du aktivt vanvårda den för att kunna bli uppsagd. Rökning t.ex. gör ganska stor skada på lägenheter (grannarnas påverkas ofta också) men det är inte skäl nog för att kontraktet ska kunna sägas upp.

Rätta mig om jag har fel men om det rör sig om en andrahandsuthyrning och det inte finns någon angiven tidsperiod på hyreskontraktet och uthyrningen inte varat i två år så har hyresgästen inte någon besittningsrätt.

Detsamma gäller ett förstahandskontrakt om man hyr en möblerad lägenhet och hyreslängden inte överstigit 9 månader.

Då behöver inte hyresvärden någon anledning till att säga upp kontraktet.

Förlängning av hyresavtal för bostadslägenheter

Citat:
45 § Bestämmelserna i 46-52 §§ gäller vid upplåtelser av
bostadslägenheter, om inte
1. hyresavtalet avser upplåtelse av en lägenhet i andra hand
till annan för självständigt brukande och hyresförhållandet
upphör innan det har varat längre än två år i följd,
2. hyresavtalet i annat fall än som sägs i 1 avser ett möblerat
rum eller en lägenhet för fritidsändamål och hyresförhållandet
upphör innan det har varat längre än nio månader i följd,

3. lägenheten utgör en del av upplåtarens egen bostad,
4. hyresvärden säger upp hyresförhållandet att upphöra i förtid
på den grunden att hyresrätten är förverkad och annat inte
följer av 47 §, eller
5. annat följer av en sådan överenskommelse som avses i 45 a §.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in