2015-11-10, 07:13
Medlem
Det har framkommit i tråden att NB har psoriasis - om detta stämmer så har han tillgång till mjuka bomullsvantar

Och om någon hade sett NB denna fruktansvärda söndagskväll med vantar på så hade det inte varit några konstigheter eftersom han har psoriasis

Denna kväll även praktiskt då det skyddade mördaren från att lämna spår efter sig
Dock började han blöda och det färska blodet hamnade på Lisas kläder
2015-11-10, 07:20
Medlem
NB lockade in Lisa i ladan - går bakom henne med snaran - stryper henne och sliter sedan av hjälmen...
2015-11-10, 07:30
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Det har framkommit i tråden att NB har psoriasis - om detta stämmer så har han tillgång till mjuka bomullsvantar

Och om någon hade sett NB denna fruktansvärda söndagskväll med vantar på så hade det inte varit några konstigheter eftersom han har psoriasis

Denna kväll även praktiskt då det skyddade mördaren från att lämna spår efter sig
Dock började han blöda och det färska blodet hamnade på Lisas kläder
Verkligen? Hur uppstår det per automatik? Växer de ut på händerna då eller?

Jag har psoriasis och jag har inte tillgång till några mjuka bomullsvantar. Vill jag ha/använda sådana så får jag vackert köpa dem på apoteket .. vilket jag vanligen inte gör - eftersom det inte är något som helst tvång på att använda sådana för att man har psoriasis.

NB arbetet med bygge och underhåll på en gård, det minst uppseendeväckande hade varit om han använt arbetshandskar - eftersom det är vanligt vid den typen av arbete -- men inte heller det använde han. Han föredrog att arbeta utan handskar - vilket framgår i förhören.
2015-11-10, 07:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hyltran
Kan det vara så ha han har handskar på sig i de lägen då det passar åklagaren att han har det och att han tar av sig handskarna, då det passar åklagaren att han gör det?

På samma sätt som att han ibland är en iskall psykopat och ibland är en irrationell idiot som har panik?

Är du helt verklighetsfrånvänd? Känns det jobbigt när den snälle Nerijus "förtalats" med så mycket bevis emot sig? "Passar åklagaren?" - Nej, det passar verkligheten, om man har lite förmåga till logiskt tänkande. Stackars Nerijus som haft så mycket otur...
2015-11-10, 08:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att misstänka folk är det inget problem med - att söka alternativa gärningsmän.

Problemet ligger i att ingen av de idioter som beskyller Lisas pappa inte har nån form förankring i det ni insinuerar eller rakt ut påstår.
Problem nr 1. Pappan är topsad - det finns inga spår efter honom. Det finns ingenting som indikerar minsta skuld.
Problem nr 2 är att ingen av er kan förklara NB:s befintliga blod om pappan vore skyldig.
Problem 3 (pga av punkt 1+2) är att det är en sörjande person ni ger er på - som hela vägen genom FU inte finns minsta indikation att vara skyldig.

Ibland duger inte inte argumentet " att misstänka är att ifrågasätta" - man kan inte gömma sig bakom dessa ord när det komplett saknas förankring.

Då landar man snarare på en misstro som är fullständigt oetisk, absurd, vedervärdig, långsökt och under all kritik.

Konsekvensen av detta absurda är att alla som misstror pappan ses som rikspuckon.

Det är bra.

Mycket klokt inlägg - är precis så här det är, att alternativteoretikerna/rättshaveristerna gömmer sig bakom argument som - "att misstänka är att ifrågasätta" - när man presenterar sina hypoteser som totalt saknar förankring i verkligheten.
2015-11-10, 08:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
"NB hade inte handskar"? Det kan väl inte du veta. Även om det finns DNA från honom på Lisas kläder i form av blod så betyder inte det att han inte hade handskar. Jag tror att han hade handskar under större delen av brottet. Han kan ha blött från handleder/armar. Han hade flera hudavskrapningsskador som kan ha avsatt blod, enligt rättsintyget. Det skulle också förklara avsaknad av DNA på t.ex tejprullen. När han dragit upp och ner hennes kläder, tagit ner från hängningsplatsen, burit, plastat in har förmodligen tröjärmar åkt upp, blod har avsatts.
NB sägs inte ha handskar när han arbetar. Det står i FUP.
Jaha, intresseklubben noterar - och vad säger det vid ett mord?
Självklart kan han ha använt handskar för att förhindra DNA-avsättning. Speciellt om mordet är planerat. Taskigt att det sket sig via att han blödde - antingen via underarm eller att äcklet glömde bort sig i all sin upphetsning och tog av dem.
Det är superbra att han blödde. In med fanstyget bakom lås och bom.
2015-11-10, 08:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat develi
NB sägs inte ha handskar när han arbetar. Det står i FUP.
Jaha, intresseklubben noterar - och vad säger det vid ett mord?
Självklart kan han ha använt handskar för att förhindra DNA-avsättning. Speciellt om mordet är planerat. Taskigt att det sket sig via att han blödde - antingen via underarm eller att äcklet glömde bort sig i all sin upphetsning och tog av dem.
Det är superbra att han blödde. In med fanstyget bakom lås och bom.

Han har ju planerat och fantiserat om dådet och såklart hade han läst på en del, googlat på DNA osv - han verkade ju veta lite om det i alla fall. Men, på frågan vad han hade för förklaring till att hans DNA fanns på Lisas kläder svarade han typ - "vet inte, jag är ingen expert." Just i det ögonblicket tänkte han nog - "skulle läst på litet mer." Äcklet tog väl såklart av handskarna när han tillfredsställde sig själv, möjligt att han i den vevan drog ner/upp hennes kläder vilket kan förklara hans DNA och även Irinas på trosorna.
Senast redigerad av blackmolly123 2015-11-10 kl. 09:10.
2015-11-10, 08:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
.

Finns det något DNA-bevis som kan knytas till NB där det kan uteslutas att det är i form av blod?
Ja, allt DNA från NB på snören var fritt från blod.
2015-11-10, 08:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Han har ju planerat och fantiserat om dådet och såklart hade han läst på en del, googlat på DNA osv - han verkade ju veta lite om det i alla fall. Men, på frågan vad han hade för förklaring till att hans DNA fanns på Lisas kläder svarade han typ - "vet inte, jag är ingen expert." Just i det ögonblicket tänkte han nog - "skulle läst på litet mer." Äcklet tog väl såklart av handskarna när han tillfredsställde sig själv, möjligt att han i den vevan drog ner/upp hennes kläder vilket kan förklara hans DNA och även Irinas på trosorna.
Ja, precis. Det här skedde liksom inte på ett ögonblicks verk - han blev liksom inte tejpsugen en söndagsmorgon. Likaväl så har han kunnat tänkt igenom det andra: hur klarar jag mig utan upptäckt?
Hade han skitit i det helt hade hon lika gärna kunnat vara kvar i ladan.
Hans nervositet för topsandet säger mer om rädsla för DNA - än att han är utlänning och ska misstros. Trams.
2015-11-10, 08:34
Medlem
Inte följt tråden de senaste 4 dagarna, någon som vill dra en snabb sammanfattning om vad som hänt sedan dess?
2015-11-10, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lite knepigt att lyfta en kvinna med fria händer och som inte vill samarbeta.
Det är det som får mig att tro att hon var medvetslös eller död då hon hängdes. Det finns inga spår alls på väggarna runt platsen (11cm och 30cm) eller golvet (inget polisen brytt sig om att säkra i alla fall). Om hon alls hängt där, det kan ju ha varit ett djur från en tjuvjakt man inte ville ha synligt i slaktrummet. Hängingen ser ju onekligen ut som en jägares vana hand. Kanske det var kadavret som låg vid boden och rishögen, det var ganska färskt men jag vet inte vad det var för djur. Hon kanske bara bars genom rummet och tappade där örhänget. Idéen att icensätta hängning kom då från djuret som hängde där eller hade hängt där. Detta scenario gör ju DNA-spåren från NB än mer graverande eftersom kroppen då troligen bara bars genom rummet han arbetat i. Svårt att förklara bort med kontaminering om nu inte kroppen tillfälligt lades där för att kolla läget i omgivningen, plocka ett hårstå och lägga dit några tillskurna snörbitar. Handsken lades sedan vid brunnen för att starta söket eftersom någon då visste at NB och AB skulle dit på morgonen och tömma den.
2015-11-10, 08:36
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, allt DNA från NB på snören var fritt från blod.

Det kan inte med säkerhet uteslutas: (s.559) Ena repstumpen på golvet i norra rummet visade indikation på blodförekomst men DNA som kan jämföras med person kunde inte påvisas.

På den längre repstumpen som anträffades på diskbänken, östra sidan, anträffades 3 områden med blodbesudling. DNA som kan jämföras med person kunde ej heller här påvisas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in