2015-11-10, 00:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
S208 har hårstrået på snöret.

FUP, s 559:
Vilka tre? Vilket mer än S163 på diskbänken flera dm från snöret S208 och hårstrået S165 under diskbänken?
2015-11-10, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Bra fråga !

Jag litar på att du utgår från ett faktum.

Utan att propsa på min förklaring kan jag tänka mig att hårstrån glider in i en löpsnara och att GM slår en fixeringsknut efter upphängning. Detta skulle möjligen tala för alternativet löpsnara.

Utan att ha tillgång till fynden blir detta bara gissningar för min del.

Bland fynden står det inte vart på snöret hårstrået satt. FL säger att hårstrået satt i knuten. Så du får göra din egna tolkning av det.
2015-11-10, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Eller så deltog han i brottet bara efter att Lisa var död.

Absolut inte, det är Nerijus som ensam mördat Lisa, det vet både du och jag - även om du låtsas tro annat.
2015-11-10, 00:11
Medlem
katws avatar
Citat:
Vilka tre? Vilket mer än S163 på diskbänken flera dm från snöret S208 och hårstrået S165 under diskbänken?

Läs om, läs rätt.

Jag citerar, jag hittar inte på. Varför har du svårt att ta till dig att det finns hårstrån på snöret? Faller din världsbild samman?

FUP, s 559:

Citat:
5503/26565-15/S208 Blått rep - I diskbänksho på den östra bänken i slaktrum

Fem hårstrån iakttogs varav ett analyserades avseende DNA.
Resultaten talar extremt starkt för att hårstrået kommer från Lisa
Holm (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det
kommer från en nära släkting. De övriga hårstråna var inte
lämpade för DNA-analys enligt NFC:s standardmetodik.

Hårstråna är väl synliga på bilden.
2015-11-10, 00:13
Medlem
Citat:
Varför sitter Lisas DNA på det snöre som troligen var fäst vid röret?
Xenia, du kan inte utgå från dina egna antaganden som från ett faktum. Dels gjorde du din snöranalys i ett skede då vi hade missförstått varandra och du alltså hade en helt annan upphängning i åtanke, dels hade du inte i det scenario som vi då diskuterade förklarat hur DNA:et enligt dig placerar en viss snörstump på en viss plats i det totala snöret. (Jag avbryter för sömn snart, så räkna inte med svar snart).
2015-11-10, 00:14
Bannlyst
Citat:
Okej, men snöret måste hållas sträckt annars släpper låset. Varför skära av det?
Antagligen på grund av Kontrollförlust
av någon anledning hade det varit sträckt för länge & då vidtog den hjältemodige Nerijus försök med livräddande aktiviteter.

Han hade antagligen blivit så hänförd av det hela att han bara stod och försökte dölja detta med en nollställd nolla i munnen. Det låter förvisso helt sjukt, men för han just här är antagligen kontrollen allt. Att utgå från en vanlig logik, visst ok vi är alla vana vid det! Men det är verkligen helgalet, precis som gärningen i sig själv. Jag tycka absolut inte att man per automatik ska utgå från ett plötsligt utbrott av logik. Varför skulle ett sådant utbrott komma nu helt plötsligt? -Kniva och snitta är snabbt och resolut för en stark man med kontroll.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja vi får väl se framöver om det ev. dyker upp något av intresse ang. NB från något annat land eftersom hans bakgrund inte har blivit kontrollerad. Ingen vet i stort sett någonting om honom - förutom det han själv har berättat. Det han själv har berättat går inte att sätta tilltro till förrän hans uppgifter har blivit kontrollerade.

Jag tror också att NB kan ha varit inblandad i sexbrott tidigare, dock inte ett så grovt sådant som på Blomberg.

Tror, precis som du, att han inte debuterade i en ålder av 35 år.
Brorsan skulle nog kunna säga mer om den verkliga bakgrunden. Om mamma och pappa vet med sig att det bär ett ansvar för det så kommer det nog inte att kläcka ur sig detta i första läget. Polisen är ju rädda som mamman säger, vilket kanske inte bådar gott för hon verkar ha en lång väg till verkligheten och bägge bröderna verkar dra sig för att våga berätta för henne. Bägge förefaller vara spräckta och konflikträdda på ett sätt vilket nero döljer genom att spela perfekta dockan. Då det antagligen är extremt viktigt för han att se andra se upp till honom, vilket inte arbetsgivaren gjorde vid frågan om gaffel traktorn, den där med det grå ymnighetshornet i mitten.
Medlem
"Lindat" är som jag ser det ett av lösenorden till den här gåtan. D.v.s. minst två varv runt halsen. Låt oss säga två. Håret framför ansiktet innanför tejpen. En snörända rakt upp innanför tejpen. Sammantaget: knuten fanns i nacken. Den andra snörändan var troligtvis kort annars blir det svårt att förklara hur han fick till en knut i all hast om han behövde trä två långa ändar genom knuten. Förbehåll för vissa knutar som går att göra i bukten (dubbelt halvslag, constriktor eller lärkhuvud t.ex.) Jag tror han lappade till henne i knävecket som första åtgärd. Snöret två varv om halsen och dra åt till medvetslöshet (15 tilll 20 sekunder) lätta på snöret. Allt detta händer i "legan". Av med hjälm och jacka. Bind händerna och led in henne i hängningsrummet när hon kvicknat till. Golvet är preparerat med byggplast. Väl upphängd tejpar han henne och binder även fötterna. Kan vara att hon når ner till golvet men utmattningen och syrebrist på grund av tejpningen gör att benen inte längre bär och hon dör. I samband med att han lägger över snöret över PEM-röret avsätter han ett blodspår. I samband med tejpningen hamnar ett hårstrå vid rörgenomföringen. GM betraktar sitt verk och tömmer pungen i lampkupan. Undan med lampkupan. Skiter i ladan när han har vägarna förbi. Skär först av snörena kring handlederna och fotlederna. Dessa blir kvar. Skär av upphängningen. Bär in Lisa med plast och allt och lägger henne på diskbänken och paketerar med tejp. Snörena som blev kvar får tillskrivas adrenalinpåslaget. Detta är bara en skiss över skeendet. Behöver säkert revideras. Handskar på och av när då kan vara den av flera detaljer som tarvar en förklaring.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
19:22:49 lämnar NB affären i Källby. Färden hem tar 7 min; han skulle således ha varit hemma 19:29:49.

Joggerskan anländer till platsen för NB:s tänkta attack strax före 19.30 (hon var sen till en middag och kunde precisera tiden). Vid den platsen har NB 2 min kvar innan han är hemma. Han är alltså vid platsen 19:22:49 +5 min = 19:27:49. Han bör ha kört om henne och sedan inväntat henne vid det tomma huset.

Han hade som hastigast sett och hälsat på joggerskan tidigare under dagen; vid lunchtid. Utgående från joggerskans löprunda hade han sannolikt också sett henne när han var på väg mot affären, i höjd med Backeborg (s. 995).

Inne i det tomma huset fanns en dörr med handtag. På golvet låg ett till synes oskyldigt vitt snöre. - Han kände till platsen och hade förberett den. – Oroligt spejar han ut mot vägen: Ska han lyckas få syn på henne igen?
https://minfil.org/u2q6kdbdb7/6_juni.jpg

Hmm där säger du nog något.
Just hans reaktion av att han inte känner sig noterad i övrigt av henne vid hälsningen tidigare ger ju också ett av det fåtaliga avvikelserna i hans beteende precis i den linjen, att den lilla kontrollbebisen inte är sedd och det fnyser han till över. Han känner antagligen igen henne men hon känner inte igen honom, just då.

Stackarn det måste gjort ont i det lilla egot!!! Det är därför han skrattade eller fnös eller vad han gjorde när det kom på tal under rättegången.

Du har skrivit om flak, mycket möjligt. har du tänkt inutu boxen och lite högre typ takbox?
Har svårt att förstå de grå påsarna på passagerarsätet i bilen och undrar vad brodern säger om dem. varför bara på ena sidan etc.

Blodspår på jackan synpunkter?
kan jackan ha åkt av och satts på igen med armarna på något sätt innanför, vilket lett nero till att nero omhuldade och höll sitt byte under tiden det virades in på andra vis? hans avsättningar runt omkring jackan kommer nog från småsår som inte är på händerna men avsätts på jackan. Bitvis bär han nog plasthandskar som går sönder under hanteringen. Det är nog viktigt att tänka på att det egentligen är en person som kämpar för sitt liv och en annan som antagligen är i extas vilket inte bådar för någon större precision oavsett vilka knopar och tekniker som används. Men röret är väldigt nära väggen och detta kräver nästan inbundna händer ganska tight packeterade då nero antagligen inte uppskattar störningar i processen.

samtidigt har jag extremt svårt att se lisa som något lätt offer han måste ha kommit väldigt nära med bilen bredvid mopeden på något vis. och varit extrem från första början, eller 1 minut in i ögonkontakten. Pang, näsblod i hjälmen påse, bära över vägen. Lisa är äldre än honom och är på flera sätt starkare, så han måste egentligen använda det enda sätt han kan vara starkare och det är brute force. Det är på flera sätt ett ganska litet fönster. Så ser jag det, vad tror du om det?

Hade han varit starkare och äldre än Lisa hade han aldrig hamnat i detta läget. Vilket behovet av att visa sig stark, ha makt och kontroll också visar. En ynkrygg som promt måste hävda sig, inför sig själv dessutom. resten ger han tämligen uppenbart fan i. (ja det finns ju flera sätt att definiera ålder annat än rent fysiskt) (bara svagare män slår kvinnor annars hade de kunnat hantera det på andra sätt)
Senast redigerad av GoogleSEO 2015-11-10 kl. 00:32.
2015-11-10, 00:17
Medlem
Citat:
Jag argumenterade mot de som hävdade att Lisa måste ha hissats upp. Jag hävdar att det är mer sannolikt att det inte förekom någon hissning.
På den punkten är vi överens, men slutsatsen därav är vi oeniga om. Och som sagt, svängarna...
2015-11-10, 00:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Helt otroligt är nog inte det. Säker på att han ljuger om det där med kompisen ang bilkörningen.
Hoppas de kommer honom på spåren vad som hänt tidigare, men tyvärr är jag tveksam om de kommer lägga så mycket resurser sedan när han väl är dömd o utvisad?
De länder som får förfrågan och har ouppklarade mord, försvinnanden eller överfall är nog intresserade för egen skull. Jag tror att det ska kollas upp prostituerade där BDSM kan ha förekommit, våld och maktutövande. Försök till överfall av ung tjejer lika så.
Medlem
Citat:
Eller så deltog han i brottet bara efter att Lisa var död.

Nej nej, det finns en död kropp och kläderna som sitter på kroppen har både blod och DNA från N , repet i ladan och som ligger under platsen där L hängdes har DNA från enbart L och N , röret hon hängde på har DNA från N ovanpå dammet, , han har nog stått på en spann för att knyta åt snöret och han har nog också haft med sig håret upp på sin arm. det är klargjort under rättegången att blodet som finns i detta fallet inte kan ha avsatts av gammalt torkat blod utan blod som är blött och nytt, Han har inget alibi för tiden och han försöker köra bort mässing P . Han är skyldig till mordet och han kommer att fällas så det ryker. Däremot skulle jag kunna tänka mig att han ringde sin bror efter hjälp och att han kanske körde bort kroppen till Martorp medan N var i affären med den där grävskopan som någon sett körande vid 19,30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Xenia, du kan inte utgå från dina egna antaganden som från ett faktum. Dels gjorde du din snöranalys i ett skede då vi hade missförstått varandra och du alltså hade en helt annan upphängning i åtanke, dels hade du inte i det scenario som vi då diskuterade förklarat hur DNA:et enligt dig placerar en viss snörstump på en viss plats i det totala snöret. (Jag avbryter för sömn snart, så räkna inte med svar snart).
Jag utgår inte från mitt antagande som faktum. Jag ser fram mot att du kan svara på min fråga, så vi kan spola antagandet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in