2015-11-09, 22:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Man kan tro att NB inte vet något, FUP sid 1473-74, 14 juni.

Ord står mot ord.

Fel. Ord står mot ord, en jävla massa DNA-fynd och obesvarade frågor om varför han ber sin familj ljuga om sin närvaro i hemmet, mår allmänt dåligt under veckan och sen går i närheten av platsen där offrets döda kropp befinner sig liksom av en händelse för att "gräva mask" och samtidigt meddelar sökinsatsen att militären minsann varit där och sökt redan. Något han påstår sig ha hört av en kollega som säger att han aldrig sagt något om saken.
2015-11-09, 22:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Ganska så viktigt Vittne men bort glömd?

Janne Rundqvist berättar att han och hans fru bor i Medelplana där de driver ett litet café och
antikhandel. De stängde sitt café kl 18.00 i söndags och brukar ha som rutin att efter de har
stängt på söndagar beställer de var sin pizza på Källby pizzeria. Janne säger att han ringde
strax efter 18 och beställde pizzan och pizzabagaren sa att det skulle ta ca 10 – 15 min innan
pizzan var klar. Han tog sedan deras firmabil, en Peugeot Partner som är röd och körde mot
Källby.

När han passerade Blombergs gård och cafét ser han hur det kommer ut en man ifrån
ladugården på höger sida. Han säger att mannen såg ut som han hade varit inne i ladugården
och tittat inte arbetat. Det var inget arbete igång den dagen.

Janne beskriver mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185
cm, Janne själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade
blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade
mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade
skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en
kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp.

När han passerade Blomberg tar det fem minuter att ta sig ner till pizzerian. Han säger att han
kollat kvittot och han betalade den kl 18.31. Han gick sedan ut till bilen och körde mot
hemmet samma väg som tidigare. Han borde därför ha passerat Blomberg igen vid 18.37.

Han lade inte märke till något/någon där då. Han såg ingen bil eller någon person vid cafét.
När han passerat cafét och var på väg mot Västerplana kommer han ihåg att han körde förbi
en tjej på moped. Han kan inte beskriva något kring mopeden eller tjejen i övrigt. Han fick
vänta med att passera henne pga mötande bil. Han såg inget reg nr eller märke på mopeden.
Han lade märke till att hon hade vindtäta kläder på sig men kommer inte ihåg färg.

Han kommer inte ihåg vad det var för bil han mötte, det som kommer upp i huvudet på honom är
en blå bil men inget märke på bilen.
Janne vill tillägga att han är osäker på endel saker. Han säger att han inte vill säga något som
han inte kan stå för. Han har dock kvittot som utgångspunkt och han skickar över det. Han
kommer även ihåg att just söndagen var väldigt blåsig och han kommer ihåg flaggor som
reste sig i vinden.
Hade han bara inte varit mörkhårig ... Men i förhöret med Irina hävdar de att vittnet sett någon som likar NB.
2015-11-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
det fetade. Osannolikt att en ickejägare känner till knuten (låset/växeln). Det är väl fullt med jägare där uppe. Alla utom NB.
Tror du ? Min erfarenhet av snickare (som kund) är att de vet en massa utan att förstå varför. Hur rep uppför sig tror jag sitter i ryggen på alla som sysslar med fysiskt arbete. Han kanske inte hade det exakta arrangemanget som "ett verktyg i huvet", men han hade ju haft gott om tid till experiment och eftertanke. F ö är jag inte praktiker utan hittade på det här när jag försökte föreställa mig vad som hänt. Sedan kom jag på att fråga en kompis som är bonde och hängiven jägare. Glad blev jag över hans godkännande. Så jag tror nog att MGM kunde ha hittat på detta.
2015-11-09, 22:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Okej då är vi alltså ense, förhörsledarnas upplägg under förhörens gång är det enda självklara med tanke på den gedigna tekniska bevisningen som finns i detta fall, allt annat vore tokfel.

Ifall du med insiktsfulla psykologer hänvisar till den rättspsykiatriska undersökningen så är risken stor att den också blir passiv, jag tror inte NB kommer att samarbeta desto mer och så bör väl även tilläggas att tolk även kommer att medverka i den undersökningen och rubba nyanserna och dämpa reaktioner, det är inte allt för lätt att göra en RPU med en tolk i följetåg.

Tror du det finns en möjlighet att han helt eller delvis övertygat sig själv att han inte begått brottet? (Total förträngning i såna här sammanhang tror jag dock inte på generellt utifrån vad jag läst)

Är det möjligt att han har nån slags inre bild av sig själv som två personer, där den "vanlige" Nerijus inte har något att göra med den andra personen med de mörka tankar och impulser som finns där och att det därför inte är så svårt av det skälet för honom att neka eftersom han utifrån det perspektivet inte anser sig själv - den "vanlige Nerijus" som skyldig till dådet?

Finns det någon forskning på hur många av "förnekarna" vid den här typen av grova våldsbrott som erkänner längre fram?
2015-11-09, 22:28
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lite knepigt att lyfta en kvinna med fria händer och som inte vill samarbeta.

Ännu knepigare att tro att Lisa skulle vara helt vid sina sinnens fulla bruk vid detta tillfälle.
2015-11-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du tänker fel, det är inte 8 ggr som i fallet block och talja. Snöret ligger bara runt röret och om det är friktionsfritt så är kraften i snöret F = mg. Man får ingen utväxling, men behöver å andra sidan inte dra en längre sträcka (vilket bevisar vad jag säger genom virtuella arbetets princip).
Med friktion kan kraften reduceras i princip hur mycket som helst, det beror på friktionskoeffficienten, se LOEs inlägg tidigare. Kraften i snöret kommer dock aldrig att överstiga F = mg, så snöret håller!

EDIT: ser att jag är typ trea på mekanik-bollen...
Men din idé om block och talja med snör-öglor i stället för lagrade hjul fungerar inte. Jag prövade nyligen när jag drog upp en båt. Friktionen när ett snöre/rep löper genom en ögla av samma snöre/rep blir alldeles för hög.
(Kul att lite riktiga grejer blivit ämnet för en stund !).
Det finns ju en knoparnas vetenskap t o m. Där blir det snabbt komplicerat. Grundfallet är tillräckligt fascinerande. Formeln är allmängiltig för godtyckligt stora, godtyckligt formade kroppar ("stången"). Den gäller alltså även om slangen byts ut mot en planka eller en trädgren !
2015-11-09, 22:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Lite knepigt att lyfta en kvinna med fria händer och som inte vill samarbeta.

Duger inte förklaringen att hon redan var strypt till döds eller medvetslöshet om du har problem med det scenariot?
2015-11-09, 22:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Duger inte förklaringen att hon redan var strypt till döds eller medvetslöshet om du har problem med det scenariot?
Ja, eftersom hon dog av hängning.
2015-11-09, 22:32
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Tror du ? Min erfarenhet av snickare (som kund) är att de vet en massa utan att förstå varför. Hur rep uppför sig tror jag sitter i ryggen på alla som sysslar med fysiskt arbete. Han kanske inte hade det exakta arrangemanget som "ett verktyg i huvet", men han hade ju haft gott om tid till experiment och eftertanke. F ö är jag inte praktiker utan hittade på det här när jag försökte föreställa mig vad som hänt. Sedan kom jag på att fråga en kompis som är bonde och hängiven jägare. Glad blev jag över hans godkännande. Så jag tror nog att MGM kunde ha hittat på detta.
Garanterat. "Han har presenterat många bra lösningar på konstruktioner", sa Jönsson om Nerijus.
2015-11-09, 22:33
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Fel. Ord står mot ord, (...)
(NB) meddelar sökinsatsen att militären minsann varit där och sökt redan. Något han påstår sig ha hört av en kollega som säger att han aldrig sagt något om saken.

Jag har bestämt för mig att Claes i rätten sa, att han kan ha sagt det. What ever it's worth...
2015-11-09, 22:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ja, eftersom hon dog av hängning.

Har jag drömt att åklagaren justerade den delen till hängning eller strypning?
2015-11-09, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag fick den uppfattningen att man hade först lagt repet dubbelt, sedan virat, lindat, det dubbla repet runt halsen ett varv eller två, sedan gjort en knut under hakan. Då hade man fyra fria ändor av snöre kvar. Men hur man har hängt upp kroppen så det har jag inte funderat så mycket på. Det dubbla repet kanske förklarar varför man hittade så många olika bitar av repet.

Jag kanske har fel.. men minns att i rättegången sades att det var en knut i halsens fransida, under hakan. Lisa var nog död innan hon hängdes. Kanske hängningen misslyckades, det blev bara ett försök. Behövdes egentligen inte heller, för hon var redan död.
En eller annan knop härrör väl från skarvning om jag förstått saken rätt. Sedan vet man ju inte hur rationell han var vid nedskärningen. Han kanske var i fullt sken och bara skar blint (och kanske slant...)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in