Citat:
Ursprungligen postat av
LKVN
Okej då är vi alltså ense, förhörsledarnas upplägg under förhörens gång är det enda självklara med tanke på den gedigna tekniska bevisningen som finns i detta fall, allt annat vore tokfel.
Ifall du med insiktsfulla psykologer hänvisar till den rättspsykiatriska undersökningen så är risken stor att den också blir passiv, jag tror inte NB kommer att samarbeta desto mer och så bör väl även tilläggas att tolk även kommer att medverka i den undersökningen och rubba nyanserna och dämpa reaktioner, det är inte allt för lätt att göra en RPU med en tolk i följetåg.
Tror du det finns en möjlighet att han helt eller delvis övertygat sig själv att han inte begått brottet? (Total förträngning i såna här sammanhang tror jag dock inte på generellt utifrån vad jag läst)
Är det möjligt att han har nån slags inre bild av sig själv som två personer, där den "vanlige" Nerijus inte har något att göra med den andra personen med de mörka tankar och impulser som finns där och att det därför inte är så svårt av det skälet för honom att neka eftersom han utifrån det perspektivet inte anser sig själv - den "vanlige Nerijus" som skyldig till dådet?
Finns det någon forskning på hur många av "förnekarna" vid den här typen av grova våldsbrott som erkänner längre fram?