Citat:
Ursprungligen postat av
IQ130
Ja, 900 miljarder vill man spara på välfärden. LO: Varför vill ni spara 900 miljarder just nu? SD: Det ska vi inte, det stämmer inte. LO: Men här står det ju i din motion? SD: …
Nu behöver SD gå ut och berätta vad de vill, tydligt. Inte böla som förlorare.
90 miljarder. Inte 900 miljarder, sheez.
Visst förstår du att SD vill spara dessa 90 miljarder på kommunerna via kraftigt reducerad invandring och inte på den traditionella välfärden (skola, vård, omsorg)? Utan invandring skulle givetvis kommuneras kostnader vara mycket mindre - förmodligen långt mindre än de 90 miljarderna SD vill spara.
Jag håller med om att man kan ifrågasätta huruvida SD verkligen skulle kunna spara dessa pengar från ett år till nästa - de flyktingar vi tagit emot försvinner ju inte även om vi stänger gränserna i morgon så det väcker frågetecken. (Fast å andra sidan lär ju inte SD få makten 2016 heller). Jag tycker att Thorwaldsson och LO spelar politiska spel här och tar sina medlemmar för idioter - fakta är att SD's budget förmodligen skulle leda till BÄTTRE villkor till de flesta svenska arbetare än socialdemokraternas. Det man KAN kritisera SD för ur fackligt perspektiv är möjligtvis deras brist på internationell solidaritet och humanism. Sedan får väl LO:s medlemmar själva avgöra hur de ser på fackföreningsrörelsens ansvar nationellt kontra internationellt. Till skillnad från Thorwaldsson så tycker jag faktiskt att det är en ganska komplex fråga.