Ja, detta är en viktig punkt. Vi har varit inne på den flera gånger. Den är viktig oavsett resten av förloppet. Alla möjliga förklaringar till en passivisering har föreslagits: redan inträffad död, hot med kniv, bindning av fötter och/eller händer med snöre, bindning med tejp, snärjning med kläder.... Jag vet inte, vill helst begränsa mig till det som går att få riktigt grepp om. Men jag skulle inte ens utesluta att det vore möjligt med en livs levande och obunden person (jag har aldrig gett mig på kvinnor på det sättet, så det blir teoretiserande). Oavsett GM:s intelligens och erfarenhet tror jag att sådana här övergrepp bygger på överrumpling och snabbhet. Anta att Lisa under hot eller i god tro har förts i läge för hängning (vad hemskt det här är). Plötsligt lägger GM den färdiga öglan/snaran över hennes huvud och kastar sig runt hennes midja och lyfter i ett enda ryck. Det tar sekunder och bara förvirringen fördröjer adekvat motvärn. Väl uppe är det för sent - ingen människa tar sig ur denna belägenhet. Med två törnar av snöret runt halsen är det också omöjligt att lirka det loss med fingrarna. Drar man i den ena törnen, så stramas den andra åt och lyckas man ändå komma under båda, så är det av samma slags fenomen som i linbromsen omöjligt att lösgöra sig innan medvetandet försvinner. GM skulle ju inte låta det ske heller. Överraskningsattack och snabbhet är lösningen. Vem vet vad MGM har för militär utbildning. I elitsoldatutbildning ingår kunskap om överfall och regelrätt mord. Någon i tråden berättade om en handtagsförsedd dubbelsnara använd av franska elitsoldater för överfall (på vakter t ex) bakifrån.
Och under detta överraskningsmoment lyckas Lisa avsätta DNA på den delen av snöret som sätts fast i röret?
Någon föreslog att det skedde genom kontaminering. Visst, kan vi alltid skylla på kontaminering så kan vi glömma DNA-bevisning. Åklagaren trodde att IB:s DNA på Lisas trosor var kontaminering, och det är sannolikt, men att Lisa har avsatt DNA på varenda snörbit från snaran upp till röret och inte längre är ingen tillfällighet.
Ja vi får väl se framöver om det ev. dyker upp något av intresse ang. NB från något annat land eftersom hans bakgrund inte har blivit kontrollerad. Ingen vet i stort sett någonting om honom - förutom det han själv har berättat. Det han själv har berättat går inte att sätta tilltro till förrän hans uppgifter har blivit kontrollerade.
Jag tror också att NB kan ha varit inblandad i sexbrott tidigare, dock inte ett så grovt sådant som på Blomberg.
Tror, precis som du, att han inte debuterade i en ålder av 35 år.
Det tror inte jag heller. Osannolikt skulle jag påstå.
Har någon sammanställt den totala snörlängden som har hittats i mellanrummet och slaktrummet. Räcker snöret till för att hänga någon i röret inkluderat ett par varv kring plaströret. Hur mycket snöre hade mördaren att spela med vid den påstådda hängningen? Blir det snörlängd över, kan den längden ha använts för att binda handleder och vrister?
Vi har måttet mellan golv och plaströr, den totala snörlängden är intressant tycker jag, särskilt om man ska dividera huruvida det är möjligt att offret hissades upp eller inte.
Det är fler än jag som tycker att reppusslande har ett intresse och kan ha förklaringskraft i beredskap.
Ulf Åsgård, psykiatriker och tidigare expert i rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp.
Han tar inte ställning i skuldfrågan, det är rättens uppgift, men konstaterar att misstänkta gärningsmän som svarar enstavigt och förnekar det mest uppenbara har vissa likheter.
- Min erfarenhet är att det finns en sorts personer som förnekar det uppenbara, och det är svårt personlighetsstörda personer. Andra människor med olika bokstavskombinationer ger upp efter ett ganska kort tag, säger han.
- See more at: https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2879962-den-misstanktes-forflutna-ar-ett-svart-hal#sthash.gjT5HxmV.dpuf
Nej, snörlängden anges inte, förutom i ett fall, 5 cm. Några snören är fotograferade med linjaler och kan uppskattas, men några långa snören går inte ens att uppskatta.
Men var det inte någon som föreslog en uppskattad totallängd ?
Ja, detta är en viktig punkt. Vi har varit inne på den flera gånger. Den är viktig oavsett resten av förloppet. Alla möjliga förklaringar till en passivisering har föreslagits: redan inträffad död, hot med kniv, bindning av fötter och/eller händer med snöre, bindning med tejp, snärjning med kläder.... Jag vet inte, vill helst begränsa mig till det som går att få riktigt grepp om. Men jag skulle inte ens utesluta att det vore möjligt med en livs levande och obunden person (jag har aldrig gett mig på kvinnor på det sättet, så det blir teoretiserande). Oavsett GM:s intelligens och erfarenhet tror jag att sådana här övergrepp bygger på överrumpling och snabbhet. Anta att Lisa under hot eller i god tro har förts i läge för hängning (vad hemskt det här är). Plötsligt lägger GM den färdiga öglan/snaran över hennes huvud och kastar sig runt hennes midja och lyfter i ett enda ryck. Det tar sekunder och bara förvirringen fördröjer adekvat motvärn. Väl uppe är det för sent - ingen människa tar sig ur denna belägenhet. Med två törnar av snöret runt halsen är det också omöjligt att lirka det loss med fingrarna. Drar man i den ena törnen, så stramas den andra åt och lyckas man ändå komma under båda, så är det av samma slags fenomen som i linbromsen omöjligt att lösgöra sig innan medvetandet försvinner. GM skulle ju inte låta det ske heller. Överraskningsattack och snabbhet är lösningen. Vem vet vad MGM har för militär utbildning. I elitsoldatutbildning ingår kunskap om överfall och regelrätt mord. Någon i tråden berättade om en handtagsförsedd dubbelsnara använd av franska elitsoldater för överfall (på vakter t ex) bakifrån.
Allt det du skriver låter fullt möjligt.
Skribenten du diskuterar med har en grumlig agenda som är svår att utröna eftersom den inte vill redogöra ärligt för sin personliga uppfattning. Du kommer därför inte hur goda argument du än har få den att erkänna att teorierna som ska utesluta en ensam gärningsman inte håller eftersom dessa "alternativhypoteser" om rika knösar som beställer städning, medgärningsmän som lyckats segla under radarn helt eller rentav självmord som NB får för sig att "städa upp" är skribentens livsluft. Inte bara härinne dessvärre är jag rädd.
Så mycket psykologi anser jag mig i varje fall kunna att passivisering av offer genom överrumpling och/eller mycket stark/oväntad aggressivitet är ett fullt möjligt scenario så redan där går idén om att det bara måste finnas en annan förklaring än en ensam GM som är = Nerijus upp i rök med ett poff och blir omöjlig att återskapa.
Mycket intressant, tack. Dina sista rader är något jag funderat mycket på. Kanske får man aldrig någon förklaring. Även utredarna har varit inne på att förklaringen finns att hämta i N uppväxt, och barndom.
Ingen här har ifrågasatt N eget ansvar. Det är högst troligt att det finns något i N uppväxtmiljö som format honom. Nu tycker inte jag att hans personlighet kan jämföras med gemene man oavsett uppväxtmiljö med tanke på att han faktiskt snart döms för ett sexualsadistiskt mord där en 17 årig flicka fick sätta livet till genom strypning/hängning. Klart i allra högsta grad att det är intressant hur det ligger till med hans barndom/uppväxt, där har hans föräldrar huvudrollen oavsett vad du tycker. Något som utredare inom psykiatrin kommer att fördjupa sig i.
Återgå nu till att diskutera knopar, knutar och öglor, rep och snörstumpar. Jag följer med spänning inläggen för att se om ni kommer spräcka 200 inlägg om samma tjat. Någon gång tänker jag att polletten ska trilla ner.
Rep kan åtminstone redas ut med tillgängliga fakta. Jag ifrågasätter inte dina analyser på något sätt.
Jag fortsätter min närläsning av FUP och jag kommer troligen bara att posta sånt som föder "foliehattarna" dvs alternativister osv, eftersom det känns mest meningsfullt just nu. (Vi får se när jag kommer längre )
Här kan jag tycka att polisen går fram väldigt hårt. Vi skriver den 15 juni och NB är inte häktad än. Minns att vid den första häktningen, ingen teknisk bevisning fanns. Men de hotar med sånt dagen innan. Man kan tro att de redan har teknisk bevisning faktiskt.
Citat:
du vet det som pågår nu utöver det här att, att det hålls förhör med både dig och, och din fru och din bror
Ja, det har du sagt igår också Mmm
(harkling)
Och utöver detta så pågår ju husrannsakningar runt omkring, bland annat i din bostad och din bil och på dina arbetsplatser och där söker man ju efter spår
Ja, det förstår jag
Mmm, och vi har ju även hittat Lisa, så där söker man ju också efter spår
Jag förstår
Och runt hennes arbetsplats, och dom tillhörigheter som är hennes som man har hittat
Ja, jag förstår det
Mmm, och har du med här och göra så är ju sannolikheten väldigt stor att vi kommer hitta spår från dig eller spår av Lisa på dig
Jag har verkligen inget sånt, det enda om jag har lämnat några klä, mina kläder på min arbetsplats
Vad menar du då?
Äh, så mycket jag vet, så mycket jag känner till, jag har ju lämnat, i den här ladan där vi jobbade sist hela veckan jag har ju lämnat en sån gråaktig tröja
Äh, vilken lada menar du då?
I samma där på morgonen ni hittade handsken Ja, den ladan mittemot caféet menar du eller?
Ja
Okej
Och då precis min, min, min tröja blev hängandes där, där det står ett skylt för brandsläckare, inget mer Det finns inga andra spår av dig i ladan menar du eller vad då?
Jo, självklart det finns jag har jobbat där Ja
Men det är inte bara min Nä, nä det är inte bara din arbetsplats
---
Mmm, förstår du vad jag menar när jag säger spår?
Ja, va, vad, vad skulle jag förstå av det? Nej, men jag, jag frågar dig jag, jag tycker det är viktigt att du förstår vad det är jag menar
Ja, det är klart jag förstår
Okej, fingeravtryck, dna
Ja Du förstår att det är det jag pratar om?
Jag förstår Saliv, hår, sperma, blod
Ja
Mmm (tyst 59 sekunder) du har ju en chans och berätta nu
Vad ska jag berätta?
Vad det är som händer den sjunde juni
Jag har ju, jag har ju berättat allt i detalj det vad jag minns (suckar)… sen jag har verkligen har inget mer och tillägga (tyst 28 sekunder) ska vi gå igenom den sjunde juni igen då?
Det kan vi göra
Mmm, berätta med dina egna ord vad det är som händer
Från denna när jag gick, när jag gick upp, när jag vaknade upp det var ungefär vid tvåtiden, eller gick upp så att säga, då tog jag lite kaffe, rökte ja då vid cirka klock, fyratiden då jag förberedde mig åka tills Gustavs hus, jag åkte dit och tittade vad som ska göras, jag såg det att det är nånting som inte passa, när jag åkte tillbaka för att hämta verktyg stannade hos hustrun och då sa jag att jag kanske kan bli lite försenad, det tar lite längre tid än jag har planerat, då åkte jag och hämtade verktyg och
kom tillbaka till arbetsplatsen och då gjorde jag iordning den här fönsterblecket, och sen städade jag upp dom där plåtrester, åkte tillbaka och lämnade tillbaka arbetsverktyg och låste utrymmet så åkte jag hem, och ända fram till klockan åtta jag var hemma äh, sen åkte vi till macken tillsammans med hustrun och kom tillbaka, ur, ursäkta också
mellan sju och åtta jag såg Arne, Gustavs äh, Arnes Janssons son Gustav åkandes iväg, och då tänkte jag stoppa honom och berätta att jag har fixat det vad jag har lovat, men han bara lyfte på handen så åkte han vidare, och det var allt (suckar)
Är det verkligen allt som händer den här dagen?
Ja
Sid 1483-84
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-11-09 kl. 23:30.
Men var det inte någon som föreslog en uppskattad totallängd ?
Av alla 14 snörena? Nej, jag uppskattade den sammanlagda längden av de två snören som jag antog gick från snaran till röret till 52 cm efter att ha jämfört med linjaler på bilderna, och det är rätt längd, Lisa nådde inte golvet, däremot kunde hon stå på hinken.